Comma Chameleon Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Takk for alle innspill på det jeg har spurt om tidligere. Endte opp med denne her, og tror det blir et bra valg! De hadde den på lager, så levering neste uke! 😀 3 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) 37 minutes ago, Comma Chameleon said: Takk for alle innspill på det jeg har spurt om tidligere. Endte opp med denne her, og tror det blir et bra valg! De hadde den på lager, så levering neste uke! 😀 Gratulerer med ny bil da! 😊 Vet du om du får siste generasjon? Om den var på lager allerede er det vel en liten risiko for at det er av forrige leveranse som ikke har de nyeste oppgraderingene. Er jo ikke sikkert forsjellene betyr så mye for deg, men det er mye kraftigere maskinvare i de nye som kan være en fordel i fremtiden. Endret 15. mars 2022 av Complexity Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Complexity skrev (48 minutter siden): Gratulerer med ny bil da! 😊 Vet du om du får siste generasjon? Om den var på lager allerede er det vel en liten risiko for at det er av forrige leveranse som ikke har de nyeste oppgraderingene. Er jo ikke sikkert forsjellene betyr så mye for deg, men det er mye kraftigere maskinvare i de nye som kan være en fordel i fremtiden. Tusen takk! Første helt nye bil, så det blir gøy. Klart, det kan ha litt å si det med maskinvare osv, men når det er snakk om å vente til november så tar jeg heller den som er der nå. Vet ikke hvordan jeg sjekker om det er siste generasjon? Nærmeste jeg kommer informasjon om 'generasjon' er at det stå 2022 på hjemmesidene. Jeg spurte spesifikt om det var den med 491 km rekkevidde, og det sa han ja på, så jeg håper det er siste. Det er vel slik at det er forskjell på de som lages i USA kontra de som lages i Kina? Mener å ha lest at de fra Kina hadde en bedre batteritype, men usikker på hvor mye det har å si. Med Tesla så er det jo alltid litt FOMO siden det oppdateres. Men greit å vite om det er noe jeg burde holde utkikk på i tilfelle bilen er et 'dårlig kjøp' i forhold til de andre som er tilgjengelige nå. Endret 15. mars 2022 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 37 minutes ago, Comma Chameleon said: Tusen takk! Første helt nye bil, så det blir gøy. Klart, det kan ha litt å si det med maskinvare osv, men når det er snakk om å vente til november så tar jeg heller den som er der nå. Vet ikke hvordan jeg sjekker om det er siste generasjon? Nærmeste jeg kommer informasjon om 'generasjon' er at det stå 2022 på hjemmesidene. Jeg spurte spesifikt om det var den med 491 km rekkevidde, og det sa han ja på, så jeg håper det er siste. Ja det er gøy. Hadde samme opplevelsen i 2019 når jeg kjøpte min og er fortsatt veldig fornøyd med den. Men er morsomt å se hvor mye bedre de har blitt for din Standard Range har nesten samme rekkevidde som min "gamle" Long Range 😅 Det er vel vanskelig å finne ut om du ikke har noe VIN nummer. Vet at biler som leveres ut nå som folk bestilte for en stund siden er siste versjon, men vanskelig å vite med deg. Kan jo være du er så heldig å får en helt ny en som noen andre har avbestilt eller noe. Uansett blir du nok fornøyd! 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Complexity skrev (53 minutter siden): Fikk akkurat sms om at bilen leveres i morgen. Ikke verst med en dags levering på splitter ny Model 3 😀. Og da dukket VIN også opp og den starter på LRW3 som da vil tilsi at det er fra Shanghai. Kan se ut til at jeg har hatt en god dose flaks her! Edit: Liiten krise. Siden jeg nå får levering i morgen kontra medio august som jeg egentlig hadde forespeilet meg, så har jeg ikke vinterdekk klar. Heldigvis er jeg jeg på østlandet uten snø/is og ca 10 grader hver dag framover. Jeg er i tillegg nabo til utleveringsstedet så jeg kan kjøre den de ~200 meterne det trengs for å komme til garasjen og evt til en dekkforhandler i nærheten. Regner med det kommer mer minusgrader og snø før våren er 100% her. Hadde egentlig tenkt å kjøre på mer wrapping først, men ser at det blir prioritering av vinterfelg akkurat nå, selv om det bare er en mnd igjen. Noen som har anbefalinger til vinterdekk/felger til M3? Bruktmarked kan jo være aktuelt. Ellers går det vel an å kjøpe originalt fra Tesla via deres service center, men da er det vel dyrere enn om man kjøpte med bilen? Endret 15. mars 2022 av Comma Chameleon 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Jeg vil ikke si at én stikkprøve på én Model 3 etter 2 år er nok til å hevde at bilene ikke ruster. Hvis man er ute etter sånne type bevis så kan jeg meddele at jeg fikk rust på bagasjeluka etter 1,5 år/2 vintre. Dørene er vel aluminium og godt er det, for som på "alle" andre biler så er dørene på Model 3 metallplater brettet innover langs kanten. Der mange produsenter putter kitt /sømforsegler i uretan over brettekanten så har Tesla bare lakkert over og latt punktsveis være synlig. Hadde dette vært stål så ville det ha vært meget utsatt. 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Comma Chameleon skrev (12 timer siden): Takk for alle innspill på det jeg har spurt om tidligere. Endte opp med denne her, og tror det blir et bra valg! De hadde den på lager, så levering neste uke! 😀 Gratulerer! Godt valg. Du blir garantert fornøyd. ☺️ 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) 10 hours ago, Comma Chameleon said: Fikk akkurat sms om at bilen leveres i morgen. Ikke verst med en dags levering på splitter ny Model 3 😀. Og da dukket VIN også opp og den starter på LRW3 som da vil tilsi at det er fra Shanghai. Kan se ut til at jeg har hatt en god dose flaks her! Edit: Liiten krise. Siden jeg nå får levering i morgen kontra medio august som jeg egentlig hadde forespeilet meg, så har jeg ikke vinterdekk klar. Heldigvis er jeg jeg på østlandet uten snø/is og ca 10 grader hver dag framover. Jeg er i tillegg nabo til utleveringsstedet så jeg kan kjøre den de ~200 meterne det trengs for å komme til garasjen og evt til en dekkforhandler i nærheten. Regner med det kommer mer minusgrader og snø før våren er 100% her. Hadde egentlig tenkt å kjøre på mer wrapping først, men ser at det blir prioritering av vinterfelg akkurat nå, selv om det bare er en mnd igjen. Noen som har anbefalinger til vinterdekk/felger til M3? Bruktmarked kan jo være aktuelt. Ellers går det vel an å kjøpe originalt fra Tesla via deres service center, men da er det vel dyrere enn om man kjøpte med bilen? Kjøper du hos Tesla etter bestilling må du vel kansje betale moms på dem. Får vel billige felger på finn. Siden det ikke er Performance kan du jo bruke de orginale 18 tommerne og det er nok mange av dem å få kjøp brukt. Ellers er det jo flust av kule 3'e parts felger der ute. Men kan kansje være greit å finne noen som har ca riktig innpress. Er ET35 på Performance og ET40 på LR\SR, og man vi kansje ikke ha vinterfelger som stikker for langt ut og kaster grus og drit langs siden på bilen. Husk og at du må ha de nyere bluetooth dekktrykksensorene. Disse er desverre litt dyrere enn den gamle typen de brukte. Endret 16. mars 2022 av Complexity 3 Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Complexity skrev (20 minutter siden): Kjøper du hos Tesla etter bestilling må du vel kansje betale moms på dem. ... Hvis du ønsker å kjøpe et vinterdekksett og du allerede har en planlagt leveringsavtale, kontakt Tesla-rådgiveren din direkte. 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 linux-fan skrev (2 timer siden): Hvis du ønsker å kjøpe et vinterdekksett og du allerede har en planlagt leveringsavtale, kontakt Tesla-rådgiveren din direkte. Kan undersøke det ja, men mtp at uthenting er i dag så tviler jeg på at de rekker det 😛 Alt gikk veldig fort med en dag fra bestilling til levering. Har fått fikset forsikring, godtatt omregistreringen og funnet noen rabatterte (splitter nye) dekk på finn som det går an å få tak i. Venter kun på at de skal fullføre registreringen helt så er alt i orden før henting. Litt skummelt når alt har så korte tidsfrister, men alt i rute foreløpig. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 3 hours ago, Comma Chameleon said: Kan undersøke det ja, men mtp at uthenting er i dag så tviler jeg på at de rekker det 😛 Alt gikk veldig fort med en dag fra bestilling til levering. Har fått fikset forsikring, godtatt omregistreringen og funnet noen rabatterte (splitter nye) dekk på finn som det går an å få tak i. Venter kun på at de skal fullføre registreringen helt så er alt i orden før henting. Litt skummelt når alt har så korte tidsfrister, men alt i rute foreløpig. Du hadde tydeligvis enda mere flaks! Prisene økte i natt. 410k for standard range nå . Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Complexity skrev (1 minutt siden): Du hadde tydeligvis enda mere flaks! Prisene økte i natt. 410k for standard range nå . Leste det akkurat selv! Det gjør også at det er litt mindre surt å kjøpe rett etter forrige prisøkning 😄 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) 4 minutes ago, Comma Chameleon said: Leste det akkurat selv! Det gjør også at det er litt mindre surt å kjøpe rett etter forrige prisøkning 😄 Definitivt. Er greit når det går den veien! Husker når Model 3 kom til Norge. Da kostet Performance 600k, men etter bare noen måneder droppet den ned til 500k. Det var en del småsinte Performance eiere da. Endret 16. mars 2022 av Complexity Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Uthenting gikk fint og bilen var flott! Herlig bil. Desverre ser jeg et aldri så lite (mulig) problem. Etter at etter at jeg testet en fullading av bilen så sto maks rekkevidde på 448 km. Altså gamle rekkevidden. Den jeg først bestilte skulle ha rekkevidde bestilte på 491 km, og når jeg ble tilbudt bilen som sto på lager spurte jeg eksplisitt om det var den nye med 491 km og selgeren sa ja. Misforstår jeg totalt og kanskje har nyeste, men at jeg kun får opp realistisk kjørelengde i stedet for det den er sertifisert for? Helt greit det, vet at wltp er urealistisk, spesiell nå når det er så kaldt. Men greit å få avklart dette tidlig. Ellers sykt fornøyd med under to døgn fra bestilling til levering! Ganske villt. Endret 17. mars 2022 av Comma Chameleon 1 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) 38 minutes ago, Comma Chameleon said: Uthenting gikk fint og bilen var flott! Herlig bil. Desverre ser jeg et aldri så lite (mulig) problem. Etter at etter at jeg testet en fullading av bilen så sto maks rekkevidde på 448 km. Altså gamle rekkevidden. Den jeg først bestilte skulle ha rekkevidde bestilte på 491 km, og når jeg ble tilbudt bilen som sto på lager spurte jeg eksplisitt om det var den nye med 491 km og selgeren sa ja. Misforstår jeg totalt og kanskje har nyeste, men at jeg kun får opp realistisk kjørelengde i stedet for det den er sertifisert for? Helt greit det, vet at wltp er urealistisk, spesiell nå når det er så kaldt. Men greit å få avklart dette tidlig. Ellers sykt fornøyd med under to døgn fra bestilling til levering! Ganske villt. Ja bilen viser ikke WLTP, men det er det de reklamerer med. Bilen viser rekkevidde basert på en fast konstant, og du kan kjøre med høyere eller lavere forbruk enn denne konstanten. Vil du se bilens estimering av rekkevidde må du sjekke "energi" menyen. Min har vel 560km WLTP men viste bare 500km når jeg fikk den (nå nede i 475km grunnet degradering) Om sommeren kommer du deg nok nært WLTP med den og om vinteren litt lavere. Slå på prosentvisning og kos deg. Bilens navigasjon er fantastisk og tar det meste med i beregningen. Du går ikke tom for strøm så lenge du bruker den. Endret 17. mars 2022 av Complexity 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Supert! Var ikke super åpenlyst hvilket tall man burde forvente, men da ser alt ut til å stemme. Forsåvidt mye bedre å ha realistiske tall der kontra det en del gjør å ha alt for oppblåste tall på estimert rekkevidde. Fikk min første supercharger opplevelse i går (tok turen til kløfta). Så sykt deilig å bare stoppe inntil en ledig post og bare plugge inn. Ingen teite apper eller brikker. Må sikkert skaffe en ladebrikke etterhvert, i tilfelle man må ha det, men foreløpig ingen behov. Godt supercharger nettverk og kan lade hjemme. Må si den midnight metallic silver (aka grå) var en fin farge. Glad jeg endte opp med den. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) 24 minutes ago, Comma Chameleon said: Supert! Var ikke super åpenlyst hvilket tall man burde forvente, men da ser alt ut til å stemme. Forsåvidt mye bedre å ha realistiske tall der kontra det en del gjør å ha alt for oppblåste tall på estimert rekkevidde. Fikk min første supercharger opplevelse i går (tok turen til kløfta). Så sykt deilig å bare stoppe inntil en ledig post og bare plugge inn. Ingen teite apper eller brikker. Må sikkert skaffe en ladebrikke etterhvert, i tilfelle man må ha det, men foreløpig ingen behov. Godt supercharger nettverk og kan lade hjemme. Må si den midnight metallic silver (aka grå) var en fin farge. Glad jeg endte opp med den. Nei du kan tro dette blir spurt om daglig på facebook grupper om Tesla. Noen er rett å slett kokforbanna og tror de er blitt svindla. Tipper den utgaven som har 450 WLTP viser 400 eller lavere i displayet. Er forsåvidt greit at det er en fast konstant ja. Leafen min viser gjettometer istedenfor, så om jeg har kjørt ned ett fjell påstår den jo at jeg har vanvittig god rekkevidde neste kjøretur, selv om jeg kansje skal opp ett fjell da. Navigasjonen til Tesla tar høydemeter og slikt med i beregningen så den er veldig god for å planlegge turer. A Better Route Planner er også meget presis og ett fint verktøy for å planlegge turer på en pc før avgang. Det er digg å bare plugge seg i på en Tesla lader ja, men husk å velge den i navigasjonen (selv om du vet hvor den befinner seg) så bilen får med seg at du skal lade og varmer batteriet før du ankommer. Knappen på superladeren kan brukes til å åpne ladeluken, og til å låse ut ladekabelen når du er ferdig å lade (hold den inne). Krever at du har mobilen i lomma eneste. Dette gjelder også Tesla sin hjemmelader om du tenker å få installert noe slikt. Endret 17. mars 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Haha kan tro det er trykk i fb gruppa ja. Det med forvarming fikk jeg testet. Veldig bra å ha. Gleder meg til første langtur med bilen. Ser det er en den rabatter via Tesla owners club. Vurderer medlem første året i alle fall. Tenner på å wrappe bilen for å beskytte lakken og det hadde de også rabatt på. Så er det bare å bestemme seg for farge. Den er verre. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 20 minutes ago, Comma Chameleon said: Haha kan tro det er trykk i fb gruppa ja. Det med forvarming fikk jeg testet. Veldig bra å ha. Gleder meg til første langtur med bilen. Ser det er en den rabatter via Tesla owners club. Vurderer medlem første året i alle fall. Tenner på å wrappe bilen for å beskytte lakken og det hadde de også rabatt på. Så er det bare å bestemme seg for farge. Den er verre. Ja det er nok ganske vanskelig å finne seg en farge når utvalget er nermest uendelig. Men blir ikke billigere å bare legge blank folie på hele bilen da? Om formålet er å beskytte lakken. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Comma Chameleon skrev (1 time siden): Må si den midnight metallic silver (aka grå) var en fin farge. Glad jeg endte opp med den. Ja flott farge. Er også glad jeg bestilte den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå