Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Ja jeg forstår det veldig fint. Og det fungerer fint på natten, bilen har lys som kan styres. Det er fortsatt bare dine påstander som tilsier at det ikke blir godkjent. Tiden vill uansett vise realiteten :)

I den siste UN Regulation on ADAS draften som kom ut i Juni, så er det allerede inkludert at måten Tesla skifter sin ODD fra "aktiv" til "neutral" ikke vil være tillatt - som et eksempel. Her vil Tesla måtte justere det slik at det fungerer slik det fungerer hos alle de andre. Du skal når som helst kunne ta over rattet og justere med dine inputs, og bilen skal automatisk sette ODD til nøytralt, altså av og påventende. Når ODD for funksjonen er tilfredsstillende fylt igjen så skal systemet skru seg på igjen - av seg selv. 

Innen utgangen av 2022, så kan du forhåpentligvis forvente en slik forandring. Da slipper du å måtte skru på AP igjen når AP skrur seg av, enten av seg selv, eller med din input. Så lenge du har skrudd på AP, så skal ikke justeringen av funksjonenes ODD gjøre at AP skrues av. Det er kun ODD som går i "ventemodus" om f.eks linjemarkeringen er for dårlig for det, til det går automatisk på igjen når linjemarkeringene er gode nok igjen. 

Angående DMS, så er jo hele poenget med DMS å monitorere sjåføren. For "hands-on" funksjoner, så skal systemet kunne se om du har hendene på rattet, og om du følger med ut mot veien. Brytes dette, så skal ODD justeres til nøytralt og påventene igjen til de fyller kravene til å kjøre med funksjonene påslått. Det der er umulig å gjøre om systemet er blind, og ikke ser om du verken har øyne åpnet, eller har hendene på rattet. Da skal altså handover aktiveres. 

Løsningen vil isåfall være at Tesla skrur av alt slikt når man kjører på mørke veier, eller så må de justere HW for å introdusere lys for å lyse opp sjåføren. Så ja, det å kun aktivere kameraet som her, vil IKKE være godkjent inn i nivå 3 og utover. Det MÅ forandringer til, om du har forhåpninger om å kunne bruke slike assister når det er mørkt. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (1 minutt siden):

I den siste UN Regulation on ADAS draften som kom ut i Juni, så er det allerede inkludert at måten Tesla skifter sin ODD fra "aktiv" til "neutral" ikke vil være tillatt - som et eksempel. Her vil Tesla måtte justere det slik at det fungerer slik det fungerer hos alle de andre. Du skal når som helst kunne ta over rattet og justere med dine inputs, og bilen skal automatisk sette ODD til nøytralt, altså av og påventende. Når ODD for funksjonen er tilfredsstillende fylt igjen så skal systemet skru seg på igjen. 

Innen utgangen av 2022, så kan du forhåpentligvis forvente en slik forandring. Da slipper du å måtte skru på AP igjen når AP skrur seg av, enten av seg selv, eller med din input. 

Angående DMS, så er jo hele poenget med DMS å monitorere sjåføren. For "hands-on" funksjoner, så skal systemet kunne se om du har hendene på rattet, og om du følger med ut mot veien. Brytes dette, så skal ODD justeres til nøytralt og påventene igjen til de fyller kravene til å kjøre med funksjonene påslått. Det der er umulig å gjøre om systemet er blind, og ikke ser om du verken har øyne åpnet, eller har hendene på rattet. 

Løsningen vil isåfall være at Tesla skrur av alt slikt når man kjører på mørke veier, eller så må de justere HW for å introdusere lys for å lyse opp sjåføren. Så ja, det å kun aktivere kameraet som her, vil IKKE være godkjent inn i nivå 3 og utover. Det MÅ forandringer til. 

Vennligst vis til kilde for at tesla ikke kan oppnå kravene med dagens interiør lys. Du har allerede bommet på at tesla ikke kunne bruke dette systemet i det hele tatt, troverdigheten er lav. Spesielt uten kilder.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Vennligst vis til kilde for at tesla ikke kan oppnå kravene med dagens interiør lys. Du har allerede bommet på at tesla ikke kunne bruke dette systemet i det hele tatt, troverdigheten er lav. Spesielt uten kilder.

Slutt med stråmenn. Jeg har aldri sagt at dette ikke kan aktiveres innunder "hands-on" assister og nivå 2. Dette er selvfølgelig bedre enn absolutt ingenting, eller momentsensoren alene. Premisset er som sagt at Tesla skal inn i nivå 5, med dagens HW som lovet. Om du tenker at dette DMS er nok for å fylle kravene til slikt inn i fremtiden, så blir du skuffet. 

Allerede neste år, så skal sete-sensoren på. Det å krabbe ut av setet som er mulig nå, skal altså forandres. Så kjapt vekten forsvinner så skal ODD også følge og justeres og handover aktiveres. Naturlig nok. 

Jeg trur og håper at vanlig interiør-lys ikke burde godkjennes ja. Om det godkjennes så er det noen som ikke har gjort jobben sin. Det er tross alt oss som står for sikkerheten til ADAS, så det å vræke nattesynet med vanlig lys er håpløst idiotisk løsning for noe som kan løses på en betydelig bedre metode. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Slutt med stråmenn. Jeg har aldri sagt at dette ikke kan aktiveres innunder "hands-on" assister og nivå 2. Dette er selvfølgelig bedre enn absolutt ingenting, eller momentsensoren alene. Premisset er som sagt at Tesla skal inn i nivå 5, med dagens HW som lovet. Om du tenker at dette DMS er nok for å fylle kravene til slikt inn i fremtiden, så blir du skuffet. 

Allerede neste år, så skal sete-sensoren på. Det å krabbe ut av setet som er mulig nå, skal altså forandres. Så kjapt vekten forsvinner så skal ODD også følge og justeres og handover aktiveres. Naturlig nok. 

Jeg trur og håper at vanlig interiør-lys ikke burde godkjennes ja. Om det godkjennes så er det noen som ikke har gjort jobben sin. Det er tross alt oss som står for sikkerheten til ADAS, så det å vræke nattesynet med vanlig lys er håpløst idiotisk løsning for noe som kan løses på en betydelig bedre metode. 
 

Du har sagt det ikke vill fungere nei, men mulig du ikke spesifiserte hvilket nivå du snakket om. Jeg kan ikke lese tankene dine. Og som sagt er det ikke slike krav for nivå 5. Det må du snart lære deg. 

Tesla har sete sensor, ikke noe problem. 

Så igjen er vi tilbake til antagelsene dine. Vi får ta opp praten igjen når nivå 3 er aktuelt da :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Du har sagt det ikke vill fungere nei, men mulig du ikke spesifiserte hvilket nivå du snakket om. Jeg kan ikke lese tankene dine. Og som sagt er det ikke slike krav for nivå 5. Det må du snart lære deg. 

Tesla har sete sensor, ikke noe problem. 

Så igjen er vi tilbake til antagelsene dine. Vi får ta opp praten igjen når nivå 3 er aktuelt da :)

Tesla har i årevis antatt nivå 5 for dagens HW, så det er unødvendig å klassifisere hva jeg har ment når jeg har snakket om begrensningene til dagens HW opp mot nivå 5 autonomi. 

Ja, Tesla har sete sensor, men den brukes ikke. Den vil altså måtte aktiviseres snart, om draften står. Det samme må funksjonaliteten til AP/FSD angående metoden ODD justeres på. Idag så går ODD fra "på" til "av" om kriteriene ikke tilfredsstilles. Dette skal forandres til enten "på" som aktiveres av oss, til "nøytralt". "Av" skal kun foregå når vi personlig skrur det av. 

Antagelsene mine stemmer greit, om du utnytter korrekt premiss for antagelsene, og ikke kommer med stråmenn for dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikrox said:

Er det noen her med kids som har Model 3?

Føler mange hopper på Model Y nå, men etter å hatt Model X, syntes jeg det blir litt feil å kjøpe bil for den 1 dagen i året man har behov for mye plass, da kjøper jeg heller en bil som passer bra 364 dager ellers. 

Vi bor i Trondheim, og det kan være dårlig brøytet her, så LR er vel å foretrekke, selv om jeg misliker sterkt at de ikke har en "Snow Mode". Kjørte PS2 og Model 3 LR på vinterferie i fjor, og det var ganske stor forskjell. Mener da dette med at motoren kobler først inn når antispinn etc kobler inn. 

Ser jo også på YouTube at SR+ klarer seg bra på vinterføre og, noen som vil dele noen erfaringer. Ungene våre er 1 år og 3 år. 

Jeg har kjørt Model 3 i to år med kids. 5 åring og en nå 1 åring.

Barneseter
Det er veldig god plass til barneseter (har ett bakovervendt og en beltestol), jeg er 186cm, kona 174cm vi sitter komfortabelt på begge plasser foran. Jeg kan ikke ha bakovervendt sete bak meg når jeg kjører og sitte i min vanlige posisjon. Kona kan.

Barnevogn
Her gjelder det å velge en som ikke tar altfor stor plass. Vi har brukt Bugaboo Buffalo som er en fullsize og veldig alright vogn. Det er litt stress de første 6mnd. når man må bruke bagdelen. Det er plass til understell og bagdelen og bare kaste det inn i hverdagen, men det tar hele bagasjerommet. Så når du skal på tur må du kollapse bagdelen og legge den oppå understellet for å fortsatt ha bagasjeromsplass. Se bildet her, det er understellet med sittedelen. Det er fortsatt igjen mye bagasjeplass

bugaboo-buffalo-classic-grey-melange-2.jpg.2bbba3f875e84ff0094917454658a82e.jpgdmdd7fqpxm.jpeg.b90fa00ff29926922893e87d0e4e5c7a.jpeg

Bagasjeplass

Så lenge man pakker i bagger og ikke kofferter er det mer enn nok plass i bilen for familie på 4 på roadtrip. (etter de første 6 mnd. sånn at kiden klarer å sitte i en reisetrille)

Det er rett og slett utrolig god plass, men det er litt tetris da. 

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus skrev (19 minutter siden):

Tesla har i årevis antatt nivå 5 for dagens HW, så det er unødvendig å klassifisere hva jeg har ment når jeg har snakket om begrensningene til dagens HW opp mot nivå 5 autonomi. 

Ja, Tesla har sete sensor, men den brukes ikke. Den vil altså måtte aktiviseres snart, om draften står. Det samme må funksjonaliteten til AP/FSD angående metoden ODD justeres på. Idag så går ODD fra "på" til "av" om kriteriene ikke tilfredsstilles. Dette skal forandres til enten "på" som aktiveres av oss, til "nøytralt". "Av" skal kun foregå når vi personlig skrur det av. 

Antagelsene mine stemmer greit, om du utnytter korrekt premiss for antagelsene, og ikke kommer med stråmenn for dem. 

Poenget er at du har sagt at dagens kamera ikke kan innføres som overvåking. Det bommet du på og nå spesifiserte du nivå 3. Det vill tiden vise. 

Det er små justeringer Tesla kan fikse lett. 

Jeg bruker ikke stråmenn. Jeg kan gjerne sitere deg i tidligere sitater, det er flust av dem. Det er ikke min feil at du ikke spesifiserte nivå 3 da. Som sagt, jeg kan ikke lese tankene dine. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Poenget er at du har sagt at dagens kamera ikke kan innføres som overvåking. Det bommet du på og nå spesifiserte du nivå 3. Det vill tiden vise. 

Nei. Jeg har sagt at nivå 5 ikke kan løses med det kameraet. Dette har jeg gjentatt 3 ganger nå. Jeg kastet til og med inn et screenshot for å illustrere hvorfor. Når man ikke engang kan overholde ODD på nivå 2, så vil man selvfølgelig ikke kunne gjøre det over i nivå 3 og nivå 4 også. 

Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Jeg kan gjerne sitere deg i tidligere sitater, det er flust av dem. Det er ikke min feil at du ikke spesifiserte nivå 3 da. Som sagt, jeg kan ikke lese tankene dine. 

Hvorfor skulle jeg ha spesifisert uttalelsen til å gjelde nivå 3? Dette gjelder fra dagens nivå til nivå 5. Det inkluderer nivå 3, 4 og 5... 

Nå som du har fått misforståelsen korrigert, så er det tåpelig å gjenta misforståelsen din. Skjerpings. 
 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Jeg har kjørt Model 3 i to år med kids. 5 åring og en nå 1 åring.

Barneseter
Det er veldig god plass til barneseter (har ett bakovervendt og en beltestol), jeg er 186cm, kona 174cm vi sitter komfortabelt på begge plasser foran. Jeg kan ikke ha bakovervendt sete bak meg når jeg kjører og sitte i min vanlige posisjon. Kona kan.

Barnevogn
Her gjelder det å velge en som ikke tar altfor stor plass. Vi har brukt Bugaboo Buffalo som er en fullsize og veldig alright vogn. Det er litt stress de første 6mnd. når man må bruke bagdelen. Det er plass til understell og bagdelen og bare kaste det inn i hverdagen, men det tar hele bagasjerommet. Så når du skal på tur må du kollapse bagdelen og legge den oppå understellet for å fortsatt ha bagasjeromsplass. Se bildet her, det er understellet med sittedelen. Det er fortsatt igjen mye bagasjeplass

bugaboo-buffalo-classic-grey-melange-2.jpg.2bbba3f875e84ff0094917454658a82e.jpgdmdd7fqpxm.jpeg.b90fa00ff29926922893e87d0e4e5c7a.jpeg

Bagasjeplass

Så lenge man pakker i bagger og ikke kofferter er det mer enn nok plass i bilen for familie på 4 på roadtrip. (etter de første 6 mnd. sånn at kiden klarer å sitte i en reisetrille)

Det er rett og slett utrolig god plass, men det er litt tetris da. 

takk for at du deler dine erfaringer. Vi har bugaboo fox, som er tilnærmet lik i størrelse, så det lover godt. 

Beholder du Model 3 fortsatt eller hopper du over på Y? Hvis ja, hva er hovedgrunnen til bytte

Lenke til kommentar
3 hours ago, henrikrox said:

takk for at du deler dine erfaringer. Vi har bugaboo fox, som er tilnærmet lik i størrelse, så det lover godt. 

Beholder du Model 3 fortsatt eller hopper du over på Y? Hvis ja, hva er hovedgrunnen til bytte

Jeg starta innbytte prosedyren og tenkte å bytte til Y.

Hovedgrunnen for bytte var mangelen av en f*ckings skiluke.  Når man har 2 barneseter i bilen, så får man ikke med seg gjenstander over 120cm. Forbanna irriterende.

Men etter å ha tenkt meg om en runde, så er jeg en av de som setter pris på lavttyngdepunkt og skarpe kjøreegenskaper (har ikke P for må ha hengerfeste for å få med MC’n)

Så gadd ikke betale masse penger for å få en mindre sporty bil. Får se om jeg bytter når Tesla senker prisen med 40k og setter igang rentekampanje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Driver å titter litt på modell 3 long range, og da sett både på de som de har på lager og de som man konfigurere selv.

På de som er på lager så er oppgitt rekkevidde 580km. Mens de som man konfigurere og bestiller, har en rekkevidde på 614km.

Noen som vet hva forskjellen? Trodde at siste store oppdatering var i 2021. Så trodde ikke at det hadde kommet en oppdatering nylig som ga en rekkevidde forskjell på 40km? 

Ikke at 40km er mye. Men vil ikke gå glipp av noe hvis jeg velger en de har på lager i forhold til å bestille.  Men vurdere ferdigbygd for å slippe å vente 3-4 måneder 

Takk for svar !

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Jeg starta innbytte prosedyren og tenkte å bytte til Y.

Hovedgrunnen for bytte var mangelen av en f*ckings skiluke.  Når man har 2 barneseter i bilen, så får man ikke med seg gjenstander over 120cm. Forbanna irriterende.

Men etter å ha tenkt meg om en runde, så er jeg en av de som setter pris på lavttyngdepunkt og skarpe kjøreegenskaper (har ikke P for må ha hengerfeste for å få med MC’n)

Så gadd ikke betale masse penger for å få en mindre sporty bil. Får se om jeg bytter når Tesla senker prisen med 40k og setter igang rentekampanje.

Har du vurdert takstativ og skiboks? Med bare litt disiplin får du plukket den vekk når du ikke bruker den. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toy_man skrev (7 timer siden):

Driver å titter litt på modell 3 long range, og da sett både på de som de har på lager og de som man konfigurere selv.

På de som er på lager så er oppgitt rekkevidde 580km. Mens de som man konfigurere og bestiller, har en rekkevidde på 614km.

Noen som vet hva forskjellen? Trodde at siste store oppdatering var i 2021. Så trodde ikke at det hadde kommet en oppdatering nylig som ga en rekkevidde forskjell på 40km? 

Ikke at 40km er mye. Men vil ikke gå glipp av noe hvis jeg velger en de har på lager i forhold til å bestille.  Men vurdere ferdigbygd for å slippe å vente 3-4 måneder 

Takk for svar !

Tidlig i 2021 hadde Long Range ca 77 kWh batteri fra LG, og nå har de 82 kWh fra Panasonic. Biler fra Kina har fortsatt batteriet på ca 77 kWh. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, toy_man said:

Driver å titter litt på modell 3 long range, og da sett både på de som de har på lager og de som man konfigurere selv.

På de som er på lager så er oppgitt rekkevidde 580km. Mens de som man konfigurere og bestiller, har en rekkevidde på 614km.

Noen som vet hva forskjellen? Trodde at siste store oppdatering var i 2021. Så trodde ikke at det hadde kommet en oppdatering nylig som ga en rekkevidde forskjell på 40km? 

Ikke at 40km er mye. Men vil ikke gå glipp av noe hvis jeg velger en de har på lager i forhold til å bestille.  Men vurdere ferdigbygd for å slippe å vente 3-4 måneder 

Takk for svar !

Er litt forsjell i størrelse på batteriet så nevnt, men så lenge du går for en med varmepumpe så er du good.

De eldre utgavene har ikke dette og det gir en stor hit i rekkevidden på vinteren. Er vel oppi 10 mil forsjell på NAF sin vintertest mellom de to utgavene.

Når det er sakt så har jeg den gamle uten varmepumpe og det er rekkevidde i massevis på vinteren der og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Kahuna said:

Har du vurdert takstativ og skiboks? Med bare litt disiplin får du plukket den vekk når du ikke bruker den. ;)

Klarer jo ikke en gang å få av hengerfeste i mellom slagene.

Har dessuten alltid ment at skiboks er for de som har kjøpt seg for liten bil, eller ikke har hytte. Jeg faller i begge kategorier, men vil ikke annonsere det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Klarer jo ikke en gang å få av hengerfeste i mellom slagene.

Har dessuten alltid ment at skiboks er for de som har kjøpt seg for liten bil, eller ikke har hytte. Jeg faller i begge kategorier, men vil ikke annonsere det :)

Jeg ser på det på den måten at takboks er sannsynligvis *mye* billigere enn en større bil om du bare trenger den ekstra plassen 5% av tiden. ;)

En kollega skulle selge sin gamle kassebil og ryddet for første gang på lenge. Han fant en stige og to sekker ved..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Jeg ser på det på den måten at takboks er sannsynligvis *mye* billigere enn en større bil om du bare trenger den ekstra plassen 5% av tiden. ;)

En kollega skulle selge sin gamle kassebil og ryddet for første gang på lenge. Han fant en stige og to sekker ved..

Vi brukte Model 3 på en liten campingtur i sommer med 3 barn, barnevogn, store oppblåsbare madrasser til alle sammen, hustelt(Easycamp) og bagasje til alle. Thule Motion XT XL på taket. Helt utrolig hvor praktisk den boksen er, får plass til mengder med bagasje. 

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (6 timer siden):

Tidlig i 2021 hadde Long Range ca 77 kWh batteri fra LG, og nå har de 82 kWh fra Panasonic. Biler fra Kina har fortsatt batteriet på ca 77 kWh. 

Som en ekstra notis her, så har LG batteriet fått litt tyn for at det hurtiglader dårligere enn Panasonic batteriet også. Men tilgjengjeld får man en bil som er laget i Kina som jevnt over virker mye bedre laget enn Freemont bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...