Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (4 timer siden):

Er irriterende mye å spare med den varmepumpen og Octovalve istede for PTC varmer og Superbottle..

Er rekkevidde nok i massevis på den gamle men når man ser sammenligningen føler man jo at man kaster bort en del energi.

Ja godt det går fremover:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 6/5/2021 at 3:29 PM, Complexity said:

Naturligvis, men at varmeapparatet bruker 500W kontra 4000W merkes godt, spesielt på vinteren.

Har du noen faktiske tall på effektiviteten til varmepumpen? Jeg går ut ifra at du smører på en del her for poengets skyld og at det ikke er 1 til 8. Ikke for å kverulere, men hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar
E.C. skrev (17 minutter siden):

Har du noen faktiske tall på effektiviteten til varmepumpen? Jeg går ut ifra at du smører på en del her for poengets skyld og at det ikke er 1 til 8. Ikke for å kverulere, men hadde vært interessant å vite.

Teslabjørn gjorde vel et regnestykke her hvor konklusjonen ble at tidligere varmeapprat brukte 2170 watt. Mens varmepumpen brukte 735 watt.

Dette basert på å sammenlikne forbruk på bil med og uten varmeapparat under samme forhold:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, E.C. said:

Har du noen faktiske tall på effektiviteten til varmepumpen? Jeg går ut ifra at du smører på en del her for poengets skyld og at det ikke er 1 til 8. Ikke for å kverulere, men hadde vært interessant å vite.

Teslabjørn har flere videoer om dette.

På utgavene med varmepumpe henter den varme fra batteriet til "utedelen" på varmepumpen så den blir ekstremt effektiv selv om det er veldig kaldt ute. Den får gjennbrukt batterivarmen som skapes ved lading også, hvor den gamle bilen bare dumper den varmen ut i lufta.

Mens den med PTC varmer ikke henter noenting. Det er bare en motstand som blir varm av strømmen den får.

Og PTC varmeren er på 4200W om jeg ikke husker feil. Jeg bruker Scan My Tesla i min bil og det går veldig mye strøm til varmeapparat.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (På 6.6.2021 den 17.19):

Så nesten 3x da, basert på det som blir sagt over her. Det er ganske bra det. Varmeelementet i "gammel" model 3 er på 6kW mener jeg å huske. 

Er vell ikke varmeelement i model 3, bruker motor til å generere varme. Men model S har 6kW PTC element mener jeg på. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Er vell ikke varmeelement i model 3, bruker motor til å generere varme. Men model S har 6kW PTC element mener jeg på. 

 

Jo, den har varmeelement til å varme opp kupé. Det er batterivarmer som bruker motorene.

Lenke til kommentar

Nylig byttet PTC på garanti etter at den sluttet å virke. Måtte vente i 2-3 uker fordi de hadde ikke delen på lager. Iskaldt i bilen. Kundeveileder på telefon svarte: "men det er jo litt varmere ute nå, hehehe" (april). Natta etter var det -5 og bilen var full av is på rutene om morgenen. Har heldigvis flere biler og noen i husstanden hadde mulighet for hjemmekontor.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Salvesen. said:

Ja stemmer, vet ikke hvorfor jeg antok at det kun var snakk om batterivarmer her😅

De nye modellene med varmepumpe bruker jo på en måte motorene til å varme kupeen og da. Spillvarme fra motorer og elektronikk føres til varmepumpen og inn i kupeen. Ganske genialt i grunn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
1 minute ago, Kahuna said:

Noen som vet når det blir mulig å prøvesitte en Model Y i norge?

Ungene er i ferd med å vokse ut av baksetet på min TM3 og jeg vurderer derfor en TMY, må bare sitte i en først for å være sikker på at plassen bak er god nok..

Første leveranse av biler kommer vel neste måned? Kjenner jeg Tesla rett kommer de til å stresse med å få disse bilene ut til kunder som venter asap og har nok lite tid til å la folk se og prøvekjøre dem før ting har roet seg. Men du får sikkert avtalt noe privat med noen som får bil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Just now, Salvesen. said:

Endelig,  vært utrolig kjipe oppdateringer i hele år. Men Endelig skjer det noe. 

Ja var vel bare ett nytt spill i forrige update. Ganske kult spill da men det er jo bare noe man prøver 1 gang åsså er det glemt.

Blir digg at man endelig kan deaktivere dimminga på speilene. Den har irritert meg litt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Ja var vel bare ett nytt spill i forrige update. Ganske kult spill da men det er jo bare noe man prøver 1 gang åsså er det glemt.

Blir digg at man endelig kan deaktivere dimminga på speilene. Den har irritert meg litt.

Ja det er godt å se at tesla lytter og fikser på små tingene. Liker også endringen med % til km/miles. Wash mode er sikkert fint for de som kjører bilen inn i autovask:p 

Håper vi snart ser v11 eller hvor vi er kommet til også. Ala det som er i ny S/X nå. Får vell ikke alt, men UI'et ser ganske Nice  ut

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Ja det er godt å se at tesla lytter og fikser på små tingene. Liker også endringen med % til km/miles. Wash mode er sikkert fint for de som kjører bilen inn i autovask:p 

Håper vi snart ser v11 eller hvor vi er kommet til også. Ala det som er i ny S/X nå. Får vell ikke alt, men UI'et ser ganske Nice  ut

Hvordan vasker du elbilen din?

Lenke til kommentar

Meeen, disney+? Jeg regner med at du må ha konto der også da? Er dette for å ha noe å gjøre mens bilen lader? Siden mars-19 har jeg sett en halv episode av mr.Bean mens jeg har ventet på at bilen hurtiglader. Alle andre hurtigladesesjoner har jeg hatt noe annet å gjøre, spise, gå på do, handle..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...