Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Model 3 vant igjen:

https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommer-2021-direkte/199348

Det er jo en mindre bil en "suv'ene" som var igjen, men til gjengjeld har den jo firehjulstrekk som er innkoblet hele tiden, mens de andre var RWD.

Nydelig. Det frister veldig å selge Model Sen og kjøpe en helt ny Model 3. Iom at vi er ferdig med barnevogn for minstemann, så er ikke behovet så stort for å få med seg store ting lengre. Kan heller legge litt penger i rails/takboks. Kona er også veldig keen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, MrMarbles said:

Nydelig. Det frister veldig å selge Model Sen og kjøpe en helt ny Model 3. Iom at vi er ferdig med barnevogn for minstemann, så er ikke behovet så stort for å få med seg store ting lengre. Kan heller legge litt penger i rails/takboks. Kona er også veldig keen.

Det er god plass i Model 3, problemet er bare den smale åpningen til bagasjerommet. 

Det går helt fint å få inn barnevogna der alikevell, men du får ikke inn ett kjøleskap som man gjør i Model S 😛

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Nydelig. Det frister veldig å selge Model Sen og kjøpe en helt ny Model 3. Iom at vi er ferdig med barnevogn for minstemann, så er ikke behovet så stort for å få med seg store ting lengre. Kan heller legge litt penger i rails/takboks. Kona er også veldig keen.

Blir jo å bytte til en bil av helt annen klasse da, husk. Model S er jo langt mere komfortabel, praktisk og påkostet. 

Lenke til kommentar

Trives mye bedre i Model 3 enn i S jeg. Kjørt en del forskjellige S'er, dog mest litt eldre P85, P85+, P85D, P90D men også litt nyere 85D.

Synes ikke komforten i Model 3 står noe tilbake iforhold til S, litt mer støy kanskje, men mykere og bedre seter, dog luftfjæring på S er digg.

Mer luftig kupe og oversiktlig i Model 3. MYE Bedre med liggende skjerm, kontra stående i S/X.

 

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Luftfjæringen på S er fantastisk ja. Så lenge den funker 😅

Veldig vanlig syn å se en Model S som ligger nedpå med ett bakhjul. Er vel flere revisjoner av luftfjæringen da så kan jo ha blitt bedre, men det er dyre greier.

Model 3 har veldig stiv fjæring, noe som er fantastisk på svingete veier i litt hastighet, men ikke så fantastisk på humpete grusveier.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (9 timer siden):

Blir jo å bytte til en bil av helt annen klasse da, husk. Model S er jo langt mere komfortabel, praktisk og påkostet. 

Ideelt sett skulle vi hatt den nye Model Sen. Men den blir for dyr og det er lenge til den kommer her til lands. Er veldig klar over forskjellene ellers. Kommer nok til å savne luftfjæringa mest. Jeg har ganske brede hofter, så jeg sitter faktisk ikke så veldig komfortabelt i Model S-setene (satt bedre i veteran Model S, men da skled man jo bare rundt) , så på Model 3 så vil jo dette bli bedre komfort. Vi hadde heller ikke premium lyd, så der vil også Model 3en bli et steg opp. 

Ideelt sett skulle man hatt Model Y med luftfjæring. Men så kommer ikke Y før til neste år tipper jeg, og vil heller selge Sen med resterende garanti. Så får vi heller se om vi oppgraderer til Y i framtida :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, MrMarbles said:

Ideelt sett skulle vi hatt den nye Model Sen. Men den blir for dyr og det er lenge til den kommer her til lands. Er veldig klar over forskjellene ellers. Kommer nok til å savne luftfjæringa mest. Jeg har ganske brede hofter, så jeg sitter faktisk ikke så veldig komfortabelt i Model S-setene (satt bedre i veteran Model S, men da skled man jo bare rundt) , så på Model 3 så vil jo dette bli bedre komfort. Vi hadde heller ikke premium lyd, så der vil også Model 3en bli et steg opp. 

Ideelt sett skulle man hatt Model Y med luftfjæring. Men så kommer ikke Y før til neste år tipper jeg, og vil heller selge Sen med resterende garanti. Så får vi heller se om vi oppgraderer til Y i framtida :)

Er vel ikke sååå lenge til de begynner å levere nye S Long Range? Den er jo allerede i produksjon virker det som.

Men spørs jo litt om man vi ha den aller første batchen fra en "ny" bil. Kan ofte lønne seg å vente littegranne.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er vel ikke sååå lenge til de begynner å levere nye S Long Range? Den er jo allerede i produksjon virker det som.

Men spørs jo litt om man vi ha den aller første batchen fra en "ny" bil. Kan ofte lønne seg å vente littegranne.

Hvis man bestiller Model S i dag, så står det Q1 2022 som forventet levering :) Så virker som disse bilene skal ut fra Berlin (Brandenburg).

Lenke til kommentar
28 minutes ago, MrMarbles said:

Hvis man bestiller Model S i dag, så står det Q1 2022 som forventet levering :) Så virker som disse bilene skal ut fra Berlin (Brandenburg).

Ja da må man vurdere om man orker å vente eller ikke :p Men du blir nok fornøyd med en Model 3 også. Smal åpning til bakluken er det eneste irritasjonen jeg har med bilen. Hender ting er litt knotete å få inn i bagasjerommet.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
13 hours ago, Complexity said:

Model 3 vant igjen:

https://motor.no/elbil/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommer-2021-direkte/199348

Det er jo en mindre bil en "suv'ene" som var igjen, men til gjengjeld har den jo firehjulstrekk som er innkoblet hele tiden, mens de andre var RWD.

4wd er ikke innkoblet hele tiden, den kjører for det meste med rwd, når man akser hardt eller mister grepet så kobler forhjula seg inn, man kan se det hvis man bruker scan my tesla.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, onkel_jon said:

4wd er ikke innkoblet hele tiden, den kjører for det meste med rwd, når man akser hardt eller mister grepet så kobler forhjula seg inn, man kan se det hvis man bruker scan my tesla.

Den er fysisk innkoblet hele tiden. Bakmotoren må dytte den fremre motoren rundt selv om den fremre er avslått.

Hyundai Ioniq 5 og Audi GT som var med i testen kobler fysisk bort en motor når den ikke trengs. Audien har girkasse bak og Hyundaien kobler vel ut drivakslingene fremme.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (14 timer siden):

Nydelig. Det frister veldig å selge Model Sen og kjøpe en helt ny Model 3. Iom at vi er ferdig med barnevogn for minstemann, så er ikke behovet så stort for å få med seg store ting lengre. Kan heller legge litt penger i rails/takboks. Kona er også veldig keen.

Byttet akkurat en Model S P85 (2014) i en ny M3 LR. Har som deg ikke behov for barnevogn i det daglige og slik jeg ser det er bagasjerommet stort nok. Skal jeg absolutt ha en vaskemaskin kan jeg 1: Bestille på nett å få levert på døren, 2: Bruke hengerfeste.

Må si det har skjedd MYE med tesla på 7 år. M3 er en fantastisk bil å kjøre på alle måter. Gleder meg til 5000km på veien i sommer.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Daywalker skrev (47 minutter siden):

Byttet akkurat en Model S P85 (2014) i en ny M3 LR. Har som deg ikke behov for barnevogn i det daglige og slik jeg ser det er bagasjerommet stort nok. Skal jeg absolutt ha en vaskemaskin kan jeg 1: Bestille på nett å få levert på døren, 2: Bruke hengerfeste.

Må si det har skjedd MYE med tesla på 7 år. M3 er en fantastisk bil å kjøre på alle måter. Gleder meg til 5000km på veien i sommer.

Nais, takk for slik tilbakemelding :)  Vi vil også få ned strømforbruket i det daglige mye, da vår Model S bruker mye strøm på oppvarming av batteriet og kabin på små turer på 15-20 minutter flere ganger daglig, i tillegg til at Model 3 er bare mye mer effektiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (18 timer siden):

Nais, takk for slik tilbakemelding :)  Vi vil også få ned strømforbruket i det daglige mye, da vår Model S bruker mye strøm på oppvarming av batteriet og kabin på små turer på 15-20 minutter flere ganger daglig, i tillegg til at Model 3 er bare mye mer effektiv. 

M3 bruker latterlig lite energi i forhold til P85. Har bare småkjørt og lekt med bilen nå første uken og snittforbruket på de første 500km er 138wh/km. (Mye AC pga varme)

Regner med det er null problem å komme ned på 120 tallet på langtur.

Lenke til kommentar
Daywalker skrev (2 timer siden):

M3 bruker latterlig lite energi i forhold til P85. Har bare småkjørt og lekt med bilen nå første uken og snittforbruket på de første 500km er 138wh/km. (Mye AC pga varme)

Regner med det er null problem å komme ned på 120 tallet på langtur.

Vår S75D ligger på 240wh/km ila de siste 16k km ^^ Det er pga. mange småturer, og vi bor på en ås og mye unødvendig oppvarming av batteriet.

Lenke til kommentar
Daywalker skrev (På 4.6.2021 den 6.43):

M3 bruker latterlig lite energi i forhold til P85. Har bare småkjørt og lekt med bilen nå første uken og snittforbruket på de første 500km er 138wh/km. (Mye AC pga varme)

Regner med det er null problem å komme ned på 120 tallet på langtur.

Tja mine tidligere S lå på 200 i snitt, min nåværende 3 ligger på 180. Men med varmepumpe så er det nok ytterlige besparelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Tja mine tidligere S lå på 200 i snitt, min nåværende 3 ligger på 180. Men med varmepumpe så er det nok ytterlige besparelser.

Er irriterende mye å spare med den varmepumpen og Octovalve istede for PTC varmer og Superbottle..

Er rekkevidde nok i massevis på den gamle men når man ser sammenligningen føler man jo at man kaster bort en del energi.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbruket avhenger mye av både kjørestil, fartsgrenser, topografi og temperatur. Jeg har en del bakker opp og ned, samt krappe svinger rett ved der jeg bor og t/r jobb på totalt 19 km spiste opp rundt 20% av batteriet når det var -20 på morgenen, dette med forvarming koblet til 20A-lader på første tur. I går kjørte jeg 95 km på de samme 20 %-ene. Dette stemte rimelig nøyaktig med rekkevidden som var estimert, som ved 100% SoC var på 467 km. Snittforbruket på bilen siden ny ligger på rundt 185Wh/km tror jeg. M3P+

Lenke til kommentar
2 hours ago, E.C. said:

Forbruket avhenger mye av både kjørestil, fartsgrenser, topografi og temperatur. Jeg har en del bakker opp og ned, samt krappe svinger rett ved der jeg bor og t/r jobb på totalt 19 km spiste opp rundt 20% av batteriet når det var -20 på morgenen, dette med forvarming koblet til 20A-lader på første tur. I går kjørte jeg 95 km på de samme 20 %-ene. Dette stemte rimelig nøyaktig med rekkevidden som var estimert, som ved 100% SoC var på 467 km. Snittforbruket på bilen siden ny ligger på rundt 185Wh/km tror jeg. M3P+

Naturligvis, men at varmeapparatet bruker 500W kontra 4000W merkes godt, spesielt på vinteren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...