Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (14 minutter siden):

 

Er det faktisk forskjell på bilene eller har vi litt forskjellige forventninger på hvor kjapp den skal være? Om jeg gjør et lite rattutslag og tråkker ned gassen slipper den bak men tar seg inn kjapt, som sagt noen tidels sekunder men jeg aner ikke hvordan jeg skal få gjort en nøyaktig måling, eller hva som er 'normalt'. Den er i det minste ikke tregere enn andre biler jeg har eid men så mangler jeg kanskje sammenlikningsgrunnlag på de litt mer sporstlige modellene. ;)

Jeg tenker at dette er planlagt fra Tesla sin side. For når en gjør slik ønsker en leking:p mens i mitt tilfelle står jeg dønn stille i en bakke full av snø/is og gasser forsiktig for å komme meg opp bakken. Altså ett tilfelle en ønsker å unngår leking:p

Ift modeller har jeg '19 P

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hedonism skrev (45 minutter siden):

 

Takk for interessante innlegg, skal hente bilen om noen timer. Siden det ikke lengre er vinter-vær her så blir det mer å teste ut bilen på våte veier i helgen. 

Ett siste tips, for full "opplevelse" få konto informasjonen til appen så du kan teste ut hvor deilig og enkelt det er med app tilgang. Alt i fra forvarming til åpen bil når du er i nærheten er noe av det bedre for meg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Bilen slipper lett bak når det er glatt ja. Så da får man enten kjøre med et egg under høyrebeinet eller godta at det tar 0,2s før bilen tar seg inn og kompenserer. :p

image.png.1ddfac459bf0b0fa9b9a3b3f7f0885e2.png

Tesla kunne ha implementert mapping for gass-pedalen. Ei bezier S-Kurve man får opp på skjermen, hvor man kan cappe toppen, og justere kurven som en vil. 

Se for deg den kurven der, hvor Y aksen er kW output, og X aksen er 0-100% wattpådrag gjennom pedalen. 

Justerer du den blå prikken i topp der opp og ned, så justerer man altså maks kW output som bilen skal gi. Justerer man de røde hendlene, så justerer man kurven til hvordan wattpedalen føles ut. 

Tar man de røde hendlene helt inn mot utgangspunktet til venstre, så får man altså en linjær linje, som gjør at wattpedalen ville hatt likt pådrag gjennom topp til bunn. Drar men dem utover fra utgangspunktet og havner noe ala det man ser der, så får man mer "learom" de første 50% av bevegelsen i wattpedalen. Fint for nå i snøen. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (22 timer siden):

image.png.1ddfac459bf0b0fa9b9a3b3f7f0885e2.png

Tesla kunne ha implementert mapping for gass-pedalen. Ei bezier S-Kurve man får opp på skjermen, hvor man kan cappe toppen, og justere kurven som en vil. 

Se for deg den kurven der, hvor Y aksen er kW output, og X aksen er 0-100% wattpådrag gjennom pedalen. 

Justerer du den blå prikken i topp der opp og ned, så justerer man altså maks kW output som bilen skal gi. Justerer man de røde hendlene, så justerer man kurven til hvordan wattpedalen føles ut. 

Tar man de røde hendlene helt inn mot utgangspunktet til venstre, så får man altså en linjær linje, som gjør at wattpedalen ville hatt likt pådrag gjennom topp til bunn. Drar men dem utover fra utgangspunktet og havner noe ala det man ser der, så får man mer "learom" de første 50% av bevegelsen i wattpedalen. Fint for nå i snøen. 

Jeg har jo allerede *litt* valgmuligheter ved at jeg kan sette akselerasjonen i 'chill' og regen til 'low'. Det hadde selvfølgelig vert artig å kunne finjustere parameterne som du skisserer men jeg mistenker at for de aller fleste(inkludert meg) er det enklere bare å lære seg å justere med høyrefoten. Problemet med all denne justerbarheten er at du risikerer å gjøre noe dumt fordi du har glemt at bilen er justert vekk fra standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (21 minutter siden):

Jeg har jo allerede *litt* valgmuligheter ved at jeg kan sette akselerasjonen i 'chill' og regen til 'low'. Det hadde selvfølgelig vert artig å kunne finjustere parameterne som du skisserer men jeg mistenker at for de aller fleste(inkludert meg) er det enklere bare å lære seg å justere med høyrefoten. Problemet med all denne justerbarheten er at du risikerer å gjøre noe dumt fordi du har glemt at bilen er justert vekk fra standard.

Ja, noe sånt burde vært innenfor en "ekspert" meny eller noe sånt, enig der. Men det hadde vært stilig med muligheten. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, oophus said:

Ja, noe sånt burde vært innenfor en "ekspert" meny eller noe sånt, enig der. Men det hadde vært stilig med muligheten. 

Tesla "dummer" desverre ned bilene litt mye ja. Vært veldig fint å kunne tweeke mere på instillinger.

Men det med pedalen har jeg ingen problemer med, synes kurven på den er ganske perfekt. Bare man legger fra seg den gamle vanen med at det er 3 sekunders delay på pedalen så går det helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (På 18.2.2021 den 14.51):

Det jeg er litt skeptisk til er kjøring på skikkelig glatte veier, det virker som om firehjuls-løsningen ikke alltid fungerer optimalt.

Kan ikke si jeg er noen ekspert på dette, men forrige vinter så skulle jeg opp en bratt og svingete bakke. Det var så glatt at andre biler var "strødd" rundt. Jeg kjørte opp bakken uten problemer. I slalåm mellom de andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Complexity skrev (9 minutter siden):

Digger bilen min, men av å til blir man litt frustrert på noen ting om vinteren.. 😅

Håper man snart kan starte forvarming uten å aktivere varmetrådene i bakruten.

PXL_20210305_170515619.jpg

Tviler sterkt på det, har ikke vært mye endring i API'et de siste årene:/

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Salvesen. said:

Tviler sterkt på det, har ikke vært mye endring i API'et de siste årene:/

Nei har vært litt slapt der ja..
Når garantien går ut blir det nok litt tukling med ting 😁

Ghost modulene i dag kan jo allerede styre batterivarmen osv.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Nei har vært litt slapt der ja..
Når garantien går ut blir det nok litt tukling med ting 😁

Ghost modulene i dag kan jo allerede styre batterivarmen osv.

Ja en kommer nok lengre den veien! Men hvem vet, Tesla har tuklet med authentication delen av api'et i det siste. Så en kan jo håpe de oppdaterer resten også! I dag kan en lese ut mye men styre veldig lite. Håper det blir mer fokus på styring i fremtiden. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Ja en kommer nok lengre den veien! Men hvem vet, Tesla har tuklet med authentication delen av api'et i det siste. Så en kan jo håpe de oppdaterer resten også! I dag kan en lese ut mye men styre veldig lite. Håper det blir mer fokus på styring i fremtiden. 

Vært digg med en "advanced" modus både i appen og i bilen. Skjønner jo litt at de må gjøre bilen litt "dum" så alle skal kunne kjøre den (VW tar den vel helt ut med å ha Play og Pause symbol på pedalene..😅) men vært fint å ha litt mere styring for dem som ønsker det.

Bare man hadde fått litt mere info som batteritemp osv på skjermen istede for noen indikatorprikker så ville man sluppet å bruke Scan My Tesla like mye.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg har *2* snøkoster til bilen. En inne i kupeen, på passasjersiden foran. Den andre i gangen hjemme så man slipper at snøen raser inn når man åpner døra for å få tak i kosten.. :p
(bilen pleier å stå 4 meter fra inngangsdøra)

Ble for øvrig lurt av bildet, jeg tolket først den blå streken som en strek du hadde lagt på selv. Så ingenting som fortjente å ringes inn men etter å ha studert bildet nærmere skjønte jeg at det var ladekabelen.. 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Kahuna said:

Jeg har *2* snøkoster til bilen. En inne i kupeen, på passasjersiden foran. Den andre i gangen hjemme så man slipper at snøen raser inn når man åpner døra for å få tak i kosten.. :p
(bilen pleier å stå 4 meter fra inngangsdøra)

Ble for øvrig lurt av bildet, jeg tolket først den blå streken som en strek du hadde lagt på selv. Så ingenting som fortjente å ringes inn men etter å ha studert bildet nærmere skjønte jeg at det var ladekabelen.. 

Ja er kjekt å bynne med en ekstern kost. Jeg bruker som oftest bare armene mine men man blir jo ofte ganske våt da.

Haha ja var ladekabelen. Hadde ladet litt på parkeringa der jeg sto så åpna bare for å slenge den inn.

Lenke til kommentar

Jeg har én kost i hver bil + én hjemme. Når jeg drar hjemmefra så kan jeg koste med den som henger inne før jeg åpner døra. Når jeg er på jobb og det skal snø den dagen så pleier jeg å ta med meg kosten fra bilen inn på jobb. Vil si at de ekstra 50-lappene for ekstra koster har vært en god investering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/17/2021 at 7:47 PM, Complexity said:

Virker som alle får 14 dager gratis Enhanced Autopilot nå med Autopark og Summon.  Blir litt morro å teste dette ut litt. 

 Bare synd at autopark suger forhold til andre konkurenter og summon er ganske nedstrippet pga eu regler. Ser ikke vitsen å bruke penger på det, testa auto lane change igår og, syns ikke den funka så bra heller, må fortsatt rykke litt på rattet for å skifte fil, rykker man for hardt så skrur autopilot seg av 🙄 

 

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...