Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, Complexity said:

Årets bil 2019 dumt valg?

For å si det sånn: årets bil i verden i 2011 var Nissan Leaf. Da tar jeg heller bussen.

Når det gjelder selve spørsmålet så kommer det an på hva man er ute etter. De fleste nye (el)bilene ser ut til å ha problemer av noe slag om dagen. Kanskje greit å kjøpe noe som er 1-2 år gammel der første eier har kranglet seg ferdig med servicesenteret og har fått fikset ting på garanti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, thescientist said:

Ja, vi vurderer en 2019 modell som har gått 14k. Er det noe annet vi burde ha et øye på? 

Ser at det også har kommet en "facelift" av Model 3. Ser ikke ut som det er betydelige forandringer. Eller?

Varmepumpe, octovalve, nye lykter, nye dørhandtak, chrome er blitt sort, nye felger, ny midtkonsoll med trådløse ladere, motorisert bakluke, tykkere ratt (varme?) bedre lås på "frunk",større batteri, dobble vindusglass fremme og sikkert noe mere jeg ikke kommer på.

Men 2019 modellen er fortsatt god den og.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, E.C. said:

For å si det sånn: årets bil i verden i 2011 var Nissan Leaf. Da tar jeg heller bussen.

Når det gjelder selve spørsmålet så kommer det an på hva man er ute etter. De fleste nye (el)bilene ser ut til å ha problemer av noe slag om dagen. Kanskje greit å kjøpe noe som er 1-2 år gammel der første eier har kranglet seg ferdig med servicesenteret og har fått fikset ting på garanti.

I 2011 var Nissan Leaf revolusjonerende. Første elbilen man faktisk kunne bruke i hverdagen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

I 2011 var Nissan Leaf revolusjonerende. Første elbilen man faktisk kunne bruke i hverdagen.

Og den er gulle god den dag i dag. Vår 2012 er i bruk hele dagen nesten. MYE lokal småkjøring. Men noe roligere nå i pandemien. Ikke like mange fritidssysler på familien.

Lenke til kommentar
thescientist skrev (11 timer siden):

Ja, vi vurderer en 2019 modell som har gått 14k. Er det noe annet vi burde ha et øye på? 

Ser at det også har kommet en "facelift" av Model 3. Ser ikke ut som det er betydelige forandringer. Eller?

Jeg kommer ikke umiddelbart på hva som skulle være galt med en 19-modell. De har jo sine feil men ikke noe mer enn andre biler. Det er lite av 'typiske' feil. Hjulbuen er avsluttet mot kanalane på en måte som gjør at det samler om sølevann, jeg hadde den opp da jeg monterte skvettlapper og det var helt fullt av søle men null antydning til rust. Kanskje sjekke om den kom med skvettlapper montert fra fabrikk? Jeg fikk mine ettersendt og monterte dem selv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Hanhijnn said:

Og den er gulle god den dag i dag. Vår 2012 er i bruk hele dagen nesten. MYE lokal småkjøring. Men noe roligere nå i pandemien. Ikke like mange fritidssysler på familien.

Ser mange kompiser som har kjøpt\vurderer å kjøpe en slik Leaf og nå. Nå får jo en lite brukt en til 40 tusen og det sparer man jo raskt inn på drivstoff og service om alterantivet er like mye kjøring med fossilbil.

Her i nord hvor jeg bor frister det og veldig for folk å ha en varm bil hver morgen kontra en bil man må bryte seg inn i, for så å starte og skrape.

Vurderer nesten å kjøpe noe slik til samboeren min så hun slipper å låne Teslan min hele tiden. Sist hun lånte den presterte hun å kjøre i trappa 😒

Heldigvis på ett lavt trinn så trappetrinnet sklei under fangeren og skrapet bare opp undersiden og løfta fangern litt. Hadde hun truffet ett trinn høyere ville vel fangeren ha tatt mye mere skade. Kvinnfolk og bil altså..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ser mange kompiser som har kjøpt\vurderer å kjøpe en slik Leaf og nå. Nå får jo en lite brukt en til 40 tusen og det sparer man jo raskt inn på drivstoff og service om alterantivet er like mye kjøring med fossilbil.

Her i nord hvor jeg bor frister det og veldig for folk å ha en varm bil hver morgen kontra en bil man må bryte seg inn i, for så å starte og skrape.

Vurderer nesten å kjøpe noe slik til samboeren min så hun slipper å låne Teslan min hele tiden. Sist hun lånte den presterte hun å kjøre i trappa 😒

Heldigvis på ett lavt trinn så trappetrinnet sklei under fangeren og skrapet bare opp undersiden og løfta fangern litt. Hadde hun truffet ett trinn høyere ville vel fangeren ha tatt mye mere skade. Kvinnfolk og bil altså..

Garanterer deg at hun kommer til å elske den. Hun kommer til å elske rattvarmen, og hvis hun kjører med barn i bilen så kommer de til å elske setevarmen i baksetet, som de styrer med egen knapp der bak. Lettkjørt og grei bil. 😊

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Garanterer deg at hun kommer til å elske den. Hun kommer til å elske rattvarmen, og hvis hun kjører med barn i bilen så kommer de til å elske setevarmen i baksetet, som de styrer med egen knapp der bak. Lettkjørt og grei bil. 😊

Ja vi får se litt på sikt. Slik vi bor nå har vi jo ikke lading engang, og en Leaf må vel fylles på litt oftere enn Teslan 😛
Men har planer om å flytte om ikke så alt for lenge så satser på noe slikt da. 

Kjekt med varme i baksete som styres med egne knapper. Det er litt tungvindt på Teslan at man må bruke skjermen eller appen for å styre varmen i baksetet. Finnes jo en mod man kan gjøre som gjør at bryterne til å styre vinduene bak også kan styre varmen men det er lite intuitiv.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Her i nord hvor jeg bor frister det og veldig for folk å ha en varm bil hver morgen kontra en bil man må bryte seg inn i, for så å starte og skrape.

Vurderer nesten å kjøpe noe slik til samboeren min så hun slipper å låne Teslan min hele tiden. Sist hun lånte den presterte hun å kjøre i trappa 😒

 

Det er bare å installere DEFA kupevarmer. Du har sikkert hørt om det . Kan installeres i alle type biler .

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (23 minutter siden):

Det er bare å installere DEFA kupevarmer. Du har sikkert hørt om det . Kan installeres i alle type biler .

Problemet er jo bare at defa må ha strøm tilkoblet, og må stå på i 3-4 timer med kulda vi har nå. Mens med Model 3 har jeg stuevarm bil i 20 minus på et kvarter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja vi får se litt på sikt. Slik vi bor nå har vi jo ikke lading engang, og en Leaf må vel fylles på litt oftere enn Teslan 😛
Men har planer om å flytte om ikke så alt for lenge så satser på noe slikt da. 

Ja ur-Leaf'en krever noe mer lading. Avhenger selvfølgelig av av hvor mye den blir brukt. Vi lader vår ca annenhver natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
thescientist skrev (7 minutter siden):

Takk for tips folkens! Er det noen som opplever det problematisk at deres Model 3 ikke har varmepumpe? Jeg hadde en 190 WLTP versjon av E-golf, og den hadde varmepumpe. Så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag med hvordan det er å ikke ha varmepumpe. 

Det er deilig å ikke ha varmepumpe. Alltid varmt. Men det krever litt ekstra energi. Dog ikke i ett problem med "500"km rekkevidde.

Lenke til kommentar
thescientist skrev (2 minutter siden):

Takk for tips folkens! Er det noen som opplever det problematisk at deres Model 3 ikke har varmepumpe? Jeg hadde en 190 WLTP versjon av E-golf, og den hadde varmepumpe. Så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag med hvordan det er å ikke ha varmepumpe. 

Egentlig ikke noe problem. Den slipper unna med mye siden batteriet er så stort i utgangspunktet. :p

Som en tommelfingerregel mister man 25% rekkevidde i kulda uten varmepumpe og 10% med. Det ser ut til å stemme for TM3 sin del men det har vært meldt om en del problemer med modellene med varmepumpe. Kan se ut som en kombinasjon av defekte sensorer og ikke-optimal programmering. Så vidt jeg kan lese på elbilforum mener Tesla de nå har funnet ut av problemet men det kommer fra verkstedsansatte og ikke fra offisielle kanaler. Dessuten er det jo mange som ikke har problemer i det hele tatt. Jeg har ikke sett noen troverdige anslag på hvor mange som egentlig er berørt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Det er deilig å ikke ha varmepumpe. Alltid varmt. Men det krever litt ekstra energi. Dog ikke i ett problem med "500"km rekkevidde.

Teit spørsmål sikkert, men hvorfor er det deilig å ikke ha varmepumpe? Fordi den bråker?

E-golfen hørtes ut som et fly hver morgen. Hørte bilen inn i leiligheten. 🤣

Lenke til kommentar
thescientist skrev (2 minutter siden):

Teit spørsmål sikkert, men hvorfor er det deilig å ikke ha varmepumpe? Fordi den bråker?

E-golfen hørtes ut som et fly hver morgen. Hørte bilen inn i leiligheten. 🤣

Tenkte mer på problemene de har hatt 😅 og aller mest at det fungerer veldig bra. Varmer opp bilen godt og kjøler når det trengs. Men krever dog noe mer energi som sagt, men for min del har bilen mer enn nok:)

Lenke til kommentar
26 minutes ago, thescientist said:

Teit spørsmål sikkert, men hvorfor er det deilig å ikke ha varmepumpe? Fordi den bråker?

E-golfen hørtes ut som et fly hver morgen. Hørte bilen inn i leiligheten. 🤣

Den bråker ganske mye ja. Modellen uten er omtrent helt stille når man forvarmer mens den med varmepumpe durer noe voldsomt.

Men det er bare på utsiden man hører det.

Varmepumpen på model 3 er en ting, men det er Octovalve som virkelig gjør forsjellen.

Den henter varme fra motorer/girkasse/dc-dc converter og batteri og sender det inn i kupeen. Så har man varmt batteri etter f.eks å ha superladet har man ett latterlig lavt forbruk de neste milene siden den kan hente varme fra batteriet til å varme kupeen istede for å bruke strøm på å varme den.

Gamle Model 3 dumper bare denne varmer ut i lufta, slik alle andre elbiler og gjør.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, syar2003 said:

Det er bare å installere DEFA kupevarmer. Du har sikkert hørt om det . Kan installeres i alle type biler .

Da kreves det jo strøm? 😅 Har som sakt ikke lademuligheter hjemme.

Har Webasto på firmabilen. Det må man slå på minst 20 minutter før man skal avgårde, og det gir bare litt lunk på motoren som forsvinner igjen så snart man starter den.

Må og bruke en fjernkontroll som har litt redusert rekkevidde. Kan ikke starte varmen over nett.

Er glad man begynner å bli færdig med slik gammel teknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...