Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simkin skrev (På 2.12.2020 den 21.07):

Navigasjonsforbedringer i neste oppdatering (2020.48.5).

Så da er det vel en kartoppdatering på vei også.

https://www.notateslaapp.com/nb/programvare-oppdateringer/versjon/2020.48.5/utgivelsesnotater

Det står: "Available only in Kina"

Det som hadde vært fint for Model 3, men som bare er for X og S er: "Du kan nå trykke på den lille svarte knappen til venstre for ladeporten for å koble fra ladekabelen når bilen er ulåst. Det kan være nyttig når du lader med kabel som ikke har frakoblingsknapp på kontakthåndtaket."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Var det under forhold hvor varmepumpa kommer til nytte?

Nå har jeg ikke sett tester av TM3 med varmepumpe ennå men for andre merker/modeller ser vi gjerne at der man mister 25% rekkevidde om vinteren uten varmepumpe mister man bare 10% med..

Han kjørte en tur med sin bil i dagens temperatur og så en tur med den nye og sammenlignet. Er vanskelig å teste nøyaktig men den gjør tingene sine vistnok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

Var det under forhold hvor varmepumpa kommer til nytte?

Nå har jeg ikke sett tester av TM3 med varmepumpe ennå men for andre merker/modeller ser vi gjerne at der man mister 25% rekkevidde om vinteren uten varmepumpe mister man bare 10% med..

Tror dette blir for enkelt. Når batteriet er større, går prosentmessig mindre av batteriet til oppvarming. Derfor var det utrolig viktig med varmepumpe før, da bilene kanskje hadde rundt 20 kWh batteri, mens nye biler med 70-100 kWh batteri merker nesten ikke forskjellen.

Lenke til kommentar
magb skrev (50 minutter siden):

Tror dette blir for enkelt. Når batteriet er større, går prosentmessig mindre av batteriet til oppvarming. Derfor var det utrolig viktig med varmepumpe før, da bilene kanskje hadde rundt 20 kWh batteri, mens nye biler med 70-100 kWh batteri merker nesten ikke forskjellen.

Selvfølgelig merker du forskjellen selv med et større batteri! Forskjellen er at med et større batteri vil du fortsatt ha *nok* rekkevidde selv om du mister 25% i kulda. Å miste 25% av 150km rekkevidde er mye mer begrensende enn å miste 25% av 560km.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Han kjørte en tur med sin bil i dagens temperatur og så en tur med den nye og sammenlignet. Er vanskelig å teste nøyaktig men den gjør tingene sine vistnok.

Det skal ikke bli langt under 15 grader før jeg ser økt forbruk på min TM3 så om han tok turen sin i nullføre burde han se redusert forbruk ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig merker du forskjellen selv med et større batteri! Forskjellen er at med et større batteri vil du fortsatt ha *nok* rekkevidde selv om du mister 25% i kulda. Å miste 25% av 150km rekkevidde er mye mer begrensende enn å miste 25% av 560km.

Men siden begge bilene trenger like mange kWh til å varme opp bilen, vil den bilen med 150km rekkevidde bruke flere prosent av batteriet på oppvarming, enn bilen med 560km rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (På 5.12.2020 den 11.13):

Men siden begge bilene trenger like mange kWh til å varme opp bilen, vil den bilen med 150km rekkevidde bruke flere prosent av batteriet på oppvarming, enn bilen med 560km rekkevidde.

Litt usikker på hva du sikter til her. Altså, alle elbiler har en 'startkostnad' i kulda hvor bilen tilføres ekstra mye varme første kilometerne og den er jo relativt sett større på et mindre batteri. Når derimot bilen er varm og det bare er et spørsmål om å vedlikeholde temperaturen så er det snakk om et 'fast tilegg' som er uavhengig av batteristørrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kahuna said:

Litt usikker på hva du sikter til her. Altså, alle elbiler har en 'startkostnad' i kulda hvor bilen tilføres ekstra mye varme første kilometerne og den er jo relativt sett større på et mindre batteri. Når derimot bilen er varm og det bare er et spørsmål om å vedlikeholde temperaturen så er det snakk om et 'fast tilegg' som er uavhengig av batteristørrelse.

Det er snakk om å varme opp kupeen og holde ønsket temperatur i kupeen. Energimengden (eller "fast tillegg" som du kaller det) for å holde ønsket temperatur er akkurat som en strømregning hjemme. Du betaler f.eks. 1000 kr i måneden, regningen er avhengig av temperaturen ute og det du har satt den til å være inne, ikke hvor mye penger du har. Hvor godt du merker denne strømregninger avhenger derimot av hvor mye penger du har til rådighet hver måned. De med liten lommebok (batteri) vil da prosentmessig bruke opp mer penger av sitt budsjett på oppvarming, så det blir mindre penger igjen per lønnssyuklys (lading) som kan brukes på andre ting (kjøring).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gløtta litt innom Bjørn sin stream i helga. Det kommer nok en masse videoer av nye Model 3 snart. På Long Range utgaven han har fått låne virker hittil som at lysene er like dårlig, og at bilen ikke lader like raskt som den gamle. fikk vel bare peak på 150kW eller noe på 250kW laderen, og batterier var oppvarmet. Deretter gikk kurven nedover mye raskere enn på den gamle modellen.

Han ble så skuffa av ladingen at han vurderte å ikke gidde å ta 1000km challenge, men det kan jo hende dette blir ordnet i en oppdatering. Er vel og snakk om at det kommer biler med både LG og Panasonic celler nå og vet ikke hvordan det er i den han låner.

Men varmepumpen virker å være fantastisk. Den skulle jeg ønske jeg kunne få ettermontert i min bil 😛

Ikke bare er den mere effektiv til å holde temperaturen, men den gjennbruker batterivarmen på en mye bedre måte etter man har superladet og f.eks.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Oi, det var ikke så gode nyheter! 😬

Men lysene er «like dårlige»? Jeg syns TM3 lyser ganske bra jeg. Kommer du fra en Hilux med tusenmetere på du eller? :)

De er ganske dårlige om du sammenligner med mer moderne lykter, ja, Polestar har noen fantastiske. 
Ellers kommer jo TM3 med matrix led snart! Er jo allerede noen videoer ifra England hvor de klargjører en bil med nettopp det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, bshagen said:

Oi, det var ikke så gode nyheter! 😬

Men lysene er «like dårlige»? Jeg syns TM3 lyser ganske bra jeg. Kommer du fra en Hilux med tusenmetere på du eller? :)

Blir vel feil å si like dårlig kanskje, da lysene er ganske gode.

Men Model 3 får jo nye lykter nå med LED-Matrix som er mye bedre, så disse blir jo dårligere om man sammenligner.

Men tydeligvis ikke nye lykter på den han har fått låne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, bshagen said:

Jøss. Da er jeg kanskje litt for lite kresen da, og det forklarer alle Teslaene med LED-barer 😂

Største fordelen med de nye lyktene er jo at man kan ha langlysene på hele tiden. Den blender bare ned lyset som treffer på bilene som kommer i møte. Masse små lyskilder istede for få store.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Største fordelen med de nye lyktene er jo at man kan ha langlysene på hele tiden. Den blender bare ned lyset som treffer på bilene som kommer i møte. Masse små lyskilder istede for få store.

Ja, for den auto-blendingen på nåværende modell er ikke så bra 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bshagen said:

Ja, for den auto-blendingen på nåværende modell er ikke så bra 😂

Haha nei den funker ganske dårlig. Er ett år siden jeg prøvde den sist men har ikke hørt at den er blitt forbedret.

Men Polestar 2 og VW ID.3 har Led-Matrix system som funker veldig bra så er vel ikke noe heksekunst for Tesla å få til skulle man tro.

Det er vel dog ekstrautstyr på begge mener jeg, men blir jo standard hos Tesla.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, hekomo said:

Hva? Dårligere ladehastighet på ny LR?

Jepp, på den med 78kWh pakke produsert av LG (ifølge elbilforumet)

Men ryktes at de tar det litt rolig i starten siden batteriene ikke har blitt testet nok enda.

Så da får man håpe de skrur opp, eller at man får en bil med 82kWh pakken til Panasonic og at den kan lade raskere.

Er litt lotteri å kjøpe bil hos Tesla 😅

Men selv med redusert ladefart lader den jo raskere enn nesten alle andre biler.

Ladehastighet og større frunk er vel eneste fordelene med å ha "gammel" bil nå.. 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...