Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Merko skrev (På 22.10.2020 den 17.12):

Takk for nyttige svar isteden for å spørre hvor langt et tau er.. 😛

Ser Elon vil øke prisen på FSD pakka med $2000 til mandag, så må sette i gang tenkemaskineriet asap så se om jeg vil ha en Model 3 eller hva det blir.

Tror han sa at han venter med prisøkning utenfor USA siden FSD-betaen ikke er tilgjengelig der enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hekomo skrev (1 time siden):

Tror han sa at han venter med prisøkning utenfor USA siden FSD-betaen ikke er tilgjengelig der enda.

Ifølge en tidligere kollega så vil prisen økes i Norge også fra mandag (han jobber hos Tesla), men svaret får man nok til mandag eller tirsdag 😜

Er vel uansett kun et fåtall din har tilgang til beta i USA. 

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (2 minutter siden):

Da fikk jeg tlf fra DNB, lånet ble innvilget mot at jeg hadde 8 års nedbetaling isteden for 10, ellers ønsket de 15% egen kapital. Men 8 år er forsåvidt greit nok, så da blir det bil etterhvert. :)

Gratulerer og gled deg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 time siden):

Da fikk jeg tlf fra DNB, lånet ble innvilget mot at jeg hadde 8 års nedbetaling isteden for 10, ellers ønsket de 15% egen kapital. Men 8 år er forsåvidt greit nok, så da blir det bil etterhvert. :)

Grattis :) Har bestilt LR selv. Hva endte du opp med? Ble det vinterhjul? Fått estimert levering?

Er usikker på finansiering, har lite peiling på sånt. Bør man bruke egenkapital med den renten som er oppgitt? Dersom jeg har f.eks. 100k til disposisjon. Tenker 5 eller 7 års nedbetalingstid. 

Endret av Grubleruble124
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (1 time siden):

Gratulerer og gled deg :) 

Ja kribler litt nå :)

Ser litt på tilbehør / oppgraderinger nå. Er det noe "must have"? 

Det jeg har satt på listen nå et 

  • Sterkere lys i bagasjerom / dør / ved føttene 
  • Bedre fjæringer i frunk sånn at luken går helt opp når den åpnes
  • Noe gummi greier sånn at den kan løftes på bukk / jekk 
  • Skvett-lapper 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (1 minutt siden):

Ja kribler litt nå :)

Ser litt på tilbehør / oppgraderinger nå. Er det noe "must have"? 

Det jeg har satt på listen nå et 

  • Sterkere lys i bagasjerom / dør / ved føttene 
  • Bedre fjæringer i frunk sånn at luken går helt opp når den åpnes
  • Noe gummi greier sånn at den kan løftes på bukk / jekk 
  • Skvett-lapper 

Mye bra her, men aller viktigst. Skjerm beskyttelse! I herdet glass! Her kan du redde deg selv i fra dyr reperasjon:)

Ellers gummi matter, her i Norge er det gull. Tøy mattene bruker jeg ikke egentlig. 

Lenke til kommentar
Grubleruble124 skrev (1 minutt siden):

Grattis :) Har bestilt LR selv. Hva endte du opp med? Ble det vinterhjul? Fått estimert levering?

Er usikker på finansiering, har lite peiling på sånt. Bør man bruke egenkapital med den renten som er oppgitt? Dersom jeg har f.eks. 100k til disposisjon. Tenker 5 eller 7 års nedbetalingstid. 

Jeg valgte performance. Ca 13km forskjell i rekkevidde fra long range. 

Kjøpte vinterhjul vis tesla da jeg heller ville betale 34k over 8 år istedenfor at jeg må ut med rundt 20k nå hos annen dekk-forhandler. 

Jeg har 0 peiling selv når det kommer til finansiering, men var veldig enkelt når jeg gjorde det via tesla. Nå får man 0.25% rente de første 3 årene, så veldig billig lån. Har man egenkapital bør man bruke det (tror jeg?) jeg hadde 1000kr I egenkapital. 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Mye bra her, men aller viktigst. Skjerm beskyttelse! I herdet glass! Her kan du redde deg selv i fra dyr reperasjon:)

Ellers gummi matter, her i Norge er det gull. Tøy mattene bruker jeg ikke egentlig. 

Ja var i tvil om skjermbeskytter, blir skjermen "like bra"? Ingen ulemper? 

Har også sett på gummimatter ja. Så han bjørn fyren viste noen Kina kopier son var nokså rimelig I pris som jeg kanskje burde gå for 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i Nord-Norge og klarte meg fint med bare tøymatter forrige vinter, og det var den verste snøvinteren på mange år. Har ikke garasje. Har heller ikke beskyttelsesfilm på skjermen, men hadde jeg hatt hund eller unger ville jeg nok vurdert det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (3 minutter siden):

Ja var i tvil om skjermbeskytter, blir skjermen "like bra"? Ingen ulemper? 

Har også sett på gummimatter ja. Så han bjørn fyren viste noen Kina kopier son var nokså rimelig I pris som jeg kanskje burde gå for 

Jeg har tesla mattene, fungerer ganske fint de også:) men masse utvalg! 

 

Skjermen fungerer fint ja! Har hatt det på alle mine, aldri noe trøbbel. Men pass på å få det fint på plass. Luft bobler er noe herk:p

Lenke til kommentar

Tok med meg en Model 3 hjem for prøvekjøring i helgen (den rentekampanjen i kombinasjon med de nye endringene på bilen frister litt....). Men opplever noe rart med ladingen her hjemme. Har en TWC (med egen jordfeilbryter type B og sikring) som jeg har satt i "Legacy-mode" da jeg bruker den på en Model X og en BMW i3. Denne har 3-fas, 230V 20A oppsett pga. eldre strøm-anlegg. Dette fungerer fint på både Model X og i3.

Men når jeg kobler i lånebilen så øker den ladingen til 12A og når den går over dette så kutter den lading og blinker rødt 5 ganger som indikerer at bilen får overspenn. Derimot når jeg begrenser til 12A på ladingen så fungerer det fint. Må jeg ha TWC i Tesla-modus eller er det noe galt med ladeanlegget mitt? Eller takler ikke M3 3-fas i legacy-mode?

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (9 minutter siden):

Tok med meg en Model 3 hjem for prøvekjøring i helgen (den rentekampanjen i kombinasjon med de nye endringene på bilen frister litt....). Men opplever noe rart med ladingen her hjemme. Har en TWC (med egen jordfeilbryter type B og sikring) som jeg har satt i "Legacy-mode" da jeg bruker den på en Model X og en BMW i3. Denne har 3-fas, 230V 20A oppsett pga. eldre strøm-anlegg. Dette fungerer fint på både Model X og i3.

Men når jeg kobler i lånebilen så øker den ladingen til 12A og når den går over dette så kutter den lading og blinker rødt 5 ganger som indikerer at bilen får overspenn. Derimot når jeg begrenser til 12A på ladingen så fungerer det fint. Må jeg ha TWC i Tesla-modus eller er det noe galt med ladeanlegget mitt? Eller takler ikke M3 3-fas i legacy-mode?

Mener på model 3 ikke støtter 230V 3 fas helt og at en derfor får lavere effekt. Mye info om dette på Facebook gruppene. Selv har jeg 400v så er ikke kjent med det personlig. Men mener det er noe trøbbel der.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Mener på model 3 ikke støtter 230V 3 fas helt og at en derfor får lavere effekt. Mye info om dette på Facebook gruppene. Selv har jeg 400v så er ikke kjent med det personlig. Men mener det er noe trøbbel der.

Ja. Det var noe slik jeg tenkte også iogmed Model X har vel dobbelt-lader (slik jeg har forstått det så tar ikke TWC ut mer enn 2 faser på 230V) og Model 3 har ikke. Derfor det begrenses. Greit å vite om før jeg gjør et kjøp.

Men antar da at det vil være likt med Model Y.

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (Akkurat nå):

Ja. Det var noe slik jeg tenkte også iogmed Model X har vel dobbelt-lader (slik jeg har forstått det så tar ikke TWC ut mer enn 2 faser på 230V) og Model 3 har ikke. Derfor det begrenses. Greit å vite om før jeg gjør et kjøp.

Men antar da at det vil være likt med Model Y.

Antar det blir likt på model Y ja, men ikke sikker. Tipper folk har kontroll på det i Y gruppene:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrensningen ligger muligens i laderen. På elbilforum er det en lang tråd om at TM3 som bortimot eneste bil støtter 11kW lading på 230V 3fas på It-nett.

Derimot er det ganske tydelig fra diskusjonen at dette ikke er rett frem, 230V trefas på IT-nett er litt spesielt..

Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Ja kribler litt nå :)

Ser litt på tilbehør / oppgraderinger nå. Er det noe "must have"? 

Det jeg har satt på listen nå et 

  • Sterkere lys i bagasjerom / dør / ved føttene 
  • Bedre fjæringer i frunk sånn at luken går helt opp når den åpnes
  • Noe gummi greier sånn at den kan løftes på bukk / jekk 
  • Skvett-lapper 

Jeg har satt kraftigere led i bagasje, dører osv og kan anbefale det.
Skvettlapper og gummimatter er must, spes skvettlapper på P.
Kan anbefale maxpider 3d mattene (dyre, men får nok tilsvarende kopier nå)
Fjærer til frunk forenkler bruken og koster nesten ingenting og tar 24 sekunder å bytte (har også bak, men det trenger jo ikke du 😄)

Så er det jo diverse egne preg du kan gjøre på interiøret med folie og slikt.
Er jo ikke lenger pianofinish på midtkonsoll, så ikke noe must lenger.

Men slik har jeg gjort det:

 

 

8DAC7B5B-FE58-414D-BA83-EDE0D7EC1BE4.jpeg

E7C596EA-BA2D-44E0-84F9-4DA88A6D218D.jpeg

C918218C-0087-4176-AB6A-70A080C2A1DB.heic B65C0431-902F-4B3C-925D-E707D3BF4933.heic

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (4 timer siden):

Men slik har jeg gjort det:

Lekkert. :)

 

Handleliste:

Bortsett fra gulvmatte, så er vel dette en grei start?
Noe annet småting jeg kan ha glemt? :p 

Har jeg valgt riktig mtp skvettlapp + beskyttelsesglass osv? Ser det er flere typer på BeGood..

Also, vil det se dumt ut med karbon-fiber look på skvettlapper, eller bør jeg holde meg til sort (standard)? Grå Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...