Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En viktig strategi hos Tesla er å love først, ta betalt først, for så å bruke pengene på å styrke og bygge opp selskapet, teknologien som trengs og til slutt levere på overtid (Musk-time har jo blitt et begrep). Leveransen av FSD er bare en kostnad de har utsatt med mange år. Penger de formodentlig har investert smart og fått god avkastning på alle disse årene. Vi skjønner jo fra privatøkonomi at hvis man skyver på kosnader (f.eks kreditt, maling av huset, eller servicen på bilen) så vil jo realitetene innhente oss før eller siden, ofte med renter, renters renter, inflasjon, gebyrer og følgekostnader. Musk er jo en progressiv mann på lovnader så da kan man jo legge sammen 2+2.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

En viktig strategi hos Tesla er å love først, ta betalt først, for så å bruke pengene på å styrke og bygge opp selskapet, teknologien som trengs og til slutt levere på overtid. Leveransen av FSD er bare en kostnad de har utsatt med mange år. Penger de formodentlig har investert smart og fått god avkastning på alle disse årene. Vi skjønner jo fra privatøkonomi at hvis man skyver på kosnader (f.eks kreditt) så vil jo realitetene innhente oss før eller siden, ofte med renter, renters renter, inflasjon og gebyrer. Musk er jo en progressiv mann på lovnader så da kan man jo legge sammen 2+2.

Nettopp. Man bare setter i gang med nye ideer, implementerer dem og lar kunden få frustrasjonene. Når en modell endelig begynner å bli stabil så kommer det en ny, å slik går no dagan. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Bjerknez said:

Nettopp. Man bare setter i gang med nye ideer, implementerer dem og lar kunden få frustrasjonene. Når en modell endelig begynner å bli stabil så kommer det en ny, å slik går no dagan. 

 

Her er det jo snakk i at de skal oppgradere de gamle bilene med ny hardware for å støtte siste software

Kjenner forøvrig mange med Tesla og ikke en eneste av dem har betalt for FSD. Er mange år siden man skjønte hvor det gikk med de greiene der, spesielt i Norge hvor det knapt er lov å bruke summon.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Her er det jo snakk i at de skal oppgradere de gamle bilene med ny hardware for å støtte siste software

Det er ikke en frivillig og hyggelig gest. Det er kunder som har gått rettens vei og etter mye motstand og langt om lenge fått Tesla dømt til å enten levere det kundene betalte for (skulle da bare mangle) eller betale en kompensasjon for mangler i leveransene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det er ikke en frivillig og hyggelig gest. Det er kunder som har gått rettens vei og etter mye motstand og langt om lenge fått Tesla dømt til å enten levere det kundene betalte for (skulle da bare mangle) eller betale en kompensasjon for mangler i leveransene.

Absolutt litt av ett opplegg det der, men tenkte bare å påpeke at de gamle bilene får ny hardware og man må ikke kjøpe ny bil slik Bjerknez påpekte.

Noen eiere fikk jo oppgradert fra hardware 2.5 til 3 i 2019. De får vel nå oppgradering til hardware 4.

Ganske stor oppgradering teknisk sett

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

De har vell godt med cash til dette i og med at de ikke har brukt fsd penger enda. 

De har tatt stor risiko og nå begynner det bite de i ræva. Er nok første av mange lignende historier fremover for fsd. 

Nå er ikke jeg advokat, men at de oppgraderer til de som har kjøpt FSD er rett og rimelig. At de oppgraderer for de som ikke har kjøpt FSD er jeg ikke så enig i.

Har de solgt så mye som 4 millioner biler med FSD?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Nå er ikke jeg advokat, men at de oppgraderer til de som har kjøpt FSD er rett og rimelig. At de oppgraderer for de som ikke har kjøpt FSD er jeg ikke så enig i.

Har de solgt så mye som 4 millioner biler med FSD?

Er vel solgt litt over 7.25 millioner Tesla totalt (2024). En del av dem før FSD var en ting. Tviler litt på at over halvparten har betalt for den dyre FSD pakken..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (4 timer siden):

Hvor er denne dommen da?

Kan ikke se at Tesla skal trenge å bytte ut i alle biler uansett. Det er jo bare de som enten har kjøpt FSD-pakken eller som abonnerer fortløpende på FSD som faktisk vil ha nytte av HW4.

Synes også Tesla burde blitt dømt til å betale tilbake alle som kjøpte biler med FSD-pakken men som aldri fikk FSD, og som solgte bilen igjen før FSD kom. De betalte jo for ingenting.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar

Ser enkelte rapporterer ca 5 % lengre distanse enn det google maps viser. Det kan jo forklare hvorfor forbruket også rapporteres mistenkelig lavt all den tid de overdriver distansen og utelater forbruk når bilen står i park. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ikke meningen å dra inn BMW i denne tråden igjen, men temaet rundt kjlrelengde og evt. juks passer veldig bra med det jeg har på hjertet så jeg våger meg allikevel. 

Her er kjørelengden hentet fra appen alle månedene siden jeg hentet bilen i desember 2024. 

Når jeg tar kjlrelengden som er oppgitt for hver måned og deler på antall dager så viser den gjennomsnittlige daglige kjørelengden alt for mye i appen. 

Når jeg legger sammen kjørelengden oppgitt for hver måned så blir den totale kjørelengden 50-100km. Lavere enn det den totale kjørelenden i appen viser som dere ser på en av bildene. 

Er det noe jeg har missforstått her, å kan det hende at BMW også ikke har helt rent mel i påsan?

IMG_1326.png

IMG_1325.png

IMG_1324.png

IMG_1322.png

IMG_1323.png

IMG_1327.png

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (36 minutter siden):

Nå er det ikke meningen å dra inn BMW i denne tråden igjen, men temaet rundt kjlrelengde og evt. juks passer veldig bra med det jeg har på hjertet så jeg våger meg allikevel. 

Her er kjørelengden hentet fra appen alle månedene siden jeg hentet bilen i desember 2024. 

Når jeg tar kjlrelengden som er oppgitt for hver måned og deler på antall dager så viser den gjennomsnittlige daglige kjørelengden alt for mye i appen. 

Når jeg legger sammen kjørelengden oppgitt for hver måned så blir den totale kjørelengden 50-100km. Lavere enn det den totale kjørelenden i appen viser som dere ser på en av bildene. 

Er det noe jeg har missforstått her, å kan det hende at BMW også ikke har helt rent mel i påsan?

IMG_1326.png

IMG_1325.png

IMG_1324.png

IMG_1322.png

IMG_1323.png

IMG_1327.png

Har du delt på antall dager du har brukt bilen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...