Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (34 minutter siden):

Kom til IOS for sånn ett år siden eller noe, og Android nå i siste update.

Men de leverer den vist veldig gradvis ut til Android av en eller annen grunn. Jeg endte med å installere siste version manuelt for orka ikke vente lenger på å få den via Playstore.

Men er ikke noe funksjon å trigge opptak manuelt. Kan kun spille av det som er trigget av bilen og lagrede dashcam videoer.
Også streame live video da men det har jo vært der lenge

Ja, er sånn jeg også har forstått det. Så ingen grunn til panikk likevel @Sampson:)

Da kommer nok den funksjonen til meg også etter hvert. Har Android ja.

Endret av Hanhijnn
Manglet link.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, oophus said:

Det ligger krav om visse sikkerhetssystemer, og jeg antar at Tesla ikke er såpass dumme at de putter de grunnleggende sikkerhettsystemene bak en kostnadsmur. Dermed så burde man kunne anta at blant annet AEB inkluderer det ypperste av det Tesla kan gi med begrensningene liggende fast i hardware. 

Ok, du uttalte det som om det var en sannhet. 

Av det jeg har sett, så er AEB og autopilot absolutt ikke det samme som FSD. Og har ikke lest noe sted at AEB overstyrer FSD når den er aktiv.

Det virker som du antar at FSD er bygget på samme grunnkode eller tilnærmingsmetode som Teslas typegodkjente systemer. Det er det ikke. Og de har skrevet den om fra bunnen av et par ganger av det jeg har fått med meg.

Det er jo flere som har blandet dette sammen, som den tidligere omtalte videoen til Mark Rober, hvor han antok at autopilot og FSD hadde de samme forutsetningene fordi de har den samme hardwaren. 

Det er jo hele greia med å løse ting i software, at man trener opp modellen med andre/mer data. Så AEB og FSD ser verden på to forskjellige måter. 

Samme som at du og jeg ville tolket en trafikksituasjon ulikt. Og hadde hatt forskjellige reaksjonsmønster fordi vi ikke har den samme erfaringen med bilkjøring, eller har vært oppe i de samme situasjonene

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Av det jeg har sett, så er AEB og autopilot absolutt ikke det samme som FSD. Og har ikke lest noe sted at AEB overstyrer FSD når den er aktiv.

Den konklusjonen kan du komme frem til gjennom å lese regelverk for nettopp slike sikkerhetsfunksjoner. FSD er i bunn og grunn bare en rekke regler laget for å kunne kjøre i en by. Alt som har med sikkerhet å gjøre som "Forward Collision Warning" og "Automatic/Advanced Emergency Breaking" etc vil alltids overstyre situasjonsbildet som FSD har kommet frem til ettersom det er mye viktigere å faktisk bremse i en nødsituasjon versus resten. 

bzzlink skrev (12 minutter siden):

Det virker som du antar at FSD er bygget på samme grunnkode eller tilnærmingsmetode som Teslas typegodkjente systemer. Det er det ikke. Og de har skrevet den om fra bunnen av et par ganger av det jeg har fått med meg.

FSD bruker mye mer av tilgjengelig hardware og partisjonering som tidligere var holdt av for sikkerhet i systemet for å løse selvkjøring, noe en må gjøre når man inkluderer mye mer støy i en by. Det har betydd at Tesla har droppet backupløsningene hvor man analyserte bildene i to parallelle systemer hos AP. Sammenligner man FSD HW3 mot FSD HW4 så er backupen allerede nå borte i HW4 som de altså introduserte igjen når HW4 først var nytt. 

Brukeren "Green" har hatt endel analyse på disse systemene, f.eks:

Allerede der bryter de normale regler for hva en selvkjørende bil skal ha av sikkerhettsystemer angående backup. Så det er totalt urealistisk at de skal kunne gi SAE selvkjøring på nivå 3+ på HW4. 

AP og FSD deler altså mye av de samme "koden" men

bzzlink skrev (24 minutter siden):

Det er jo flere som har blandet dette sammen, som den tidligere omtalte videoen til Mark Rober, hvor han antok at autopilot og FSD hadde de samme forutsetningene fordi de har den samme hardwaren. 

FSD inkluderer flere ting som en trenger for å løse selvkjøring i en by, dog FCW og AEB er absolutt ikke noe en ville ha fjernet for å løse FSD da FSD er avhengig av dem. Så Mark Rober har rett uansett hvor mye en eller annen influenser trur. Det gir null mening for Tesla å inkludere bedre AEB eller FCW systemer gjennom FSD som ligger bak en betalingsmur når bilene testes og "scores" på nettopp de systemene helt uavhengig av om man har FSD på eller av. FCW og AEB er jo helst ikke noe et menneske kan kunne skru av. 

bzzlink skrev (26 minutter siden):

Det er jo hele greia med å løse ting i software, at man trener opp modellen med andre/mer data. Så AEB og FSD ser verden på to forskjellige måter. 

Nei, AEB og FSD er ikke separat fra hverandre. AEB er et sikkerhetssystem som er på helt uavhengig av FSD. FSD er bare en "tilleggspakke" for å løse sporvalg, navigering osv i en by der AEB overstyrer det FSD ønsker å gjøre om den finner det viktig for å forhindre en ulykke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 timer siden):

Tesla burde snakke med den gjengen som lager commander. 

De gjør de tingene med teslaene Tesla selv burde gjort. Latterlig mange fine Funksjoner i commander.

Føler de har havnet i en liten klinch, de sammarbeider og potensielt ødelegger tesla markedet om de kjører på med egen funksjonalitet. 

Glad jeg har commander, og gleder meg til å oppdatere :) Kjekt å ha en bil som er godt integrert som gjør dette mulig, finnes det tilsvarende for andre biler? Tror ikke det. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

finnes det tilsvarende for andre biler? Tror ikke det.

På forhånd, beklager.👍

Det finnes vel ikke tilsvarende for andre biler, fordi behovet en sånn dings måtte dekke, er dekket allerede ved å ikke kutte ting fra produksjonsmodeller? 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

På forhånd, beklager.👍

Det finnes vel ikke tilsvarende for andre biler, fordi behovet en sånn dings måtte dekke, er dekket allerede ved å ikke kutte ting fra produksjonsmodeller? 😅

aha, hvilket merke leverer justering av passasjer sete basert på nåværende posisjon samt om noen sitter bak? Og i klassen 350 000 for nybil med 500+ km rekkevidde WLTP? 

Ganske sikker på at det er 0. 

Ingenting galt i det. Men grunnen til at tinkere(som meg selv) har hatt muligheten til å utvikle software til å forbedre Tesla er på grunn av at bilen er enormt bra integrert i alle systemer. Samt at Tesla er åpen for disse 3 parts løsningene, de sammarbeider og lager gode API. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var noen norske utviklere som utviklet bl.a. Wattcat til Jaguar, og en som laget app for bl.a. Hyundai. Den appen til Jaguaren gjorde i likhet med disse, at man fikk gjort ting som original/offisiell app ikke klarte, bl.a. en workaround som ga fungerende campermode. Også den alternative Hyundai-appen hentet ut info og ga muligheter som ikke funket/ikke funket skikkelig i offisiell app.

Hyundai-appen forsvant pga trusler om rettslige steg og trussel om erstatningskrav, som ikke var verdt å følge opp. Wattcat-appen ble etterhvert og slutt på videreutvikling, men mest fordi Jaguar stadig prøvde å stenge ute og komplisere, men tror det der og var hintet litt om rettslige tiltak.

Sånn sett er det forbilledlig at Tesla ikke i samme grad har sperret for dette, etter det jeg har forstått kun gjort noen endringer i sikkerhetsøyemed, men latt utviklere få lov å holde på.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Var noen norske utviklere som utviklet bl.a. Wattcat til Jaguar, og en som laget app for bl.a. Hyundai. Den appen til Jaguaren gjorde i likhet med disse, at man fikk gjort ting som original/offisiell app ikke klarte, bl.a. en workaround som ga fungerende campermode. Også den alternative Hyundai-appen hentet ut info og ga muligheter som ikke funket/ikke funket skikkelig i offisiell app.

Hyundai-appen forsvant pga trusler om rettslige steg og trussel om erstatningskrav, som ikke var verdt å følge opp. Wattcat-appen ble etterhvert og slutt på videreutvikling, men mest fordi Jaguar stadig prøvde å stenge ute og komplisere, men tror det der og var hintet litt om rettslige tiltak.

Sånn sett er det forbilledlig at Tesla ikke i samme grad har sperret for dette, etter det jeg har forstått kun gjort noen endringer i sikkerhetsøyemed, men latt utviklere få lov å holde på.

Tesla lot folk holde på i "alle" år, frem til var det sist år der de laget en skikkelig API portal med dokumentasjon osv. 

Selv laget jeg software før dette kom på plass og det var ett mareritt, plutselig endret de noe uten forvarsel. Så skulle noen hackers finne ut hva de hadde endret, så dokumentere det osv 😛 

Total bananas. Men, de var aldri negative til det og lot folk kjøre på. Det var iallefall min opplevelse. 

Nå har de gjort det mer seriøst og tilbyr dokumentasjon etc slik at 3 parts kan leve på en bra måte. 

Forstår det også slik at s3xy guys eller hva de kaller seg sammarbeider med tesla slik at de har kontroll på det serielle de holder på med samt blåtann. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Tesla lot folk holde på i "alle" år, frem til var det sist år der de laget en skikkelig API portal med dokumentasjon osv. 

Selv laget jeg software før dette kom på plass og det var ett mareritt, plutselig endret de noe uten forvarsel. Så skulle noen hackers finne ut hva de hadde endret, så dokumentere det osv 😛 

Total bananas. Men, de var aldri negative til det og lot folk kjøre på. Det var iallefall min opplevelse. 

Nå har de gjort det mer seriøst og tilbyr dokumentasjon etc slik at 3 parts kan leve på en bra måte. 

Forstår det også slik at s3xy guys eller hva de kaller seg sammarbeider med tesla slik at de har kontroll på det serielle de holder på med samt blåtann. 

De har endra helt hvordan det API greiene funker ja. Om du skal koble noe til Tesla sin API nå må tingene kobles sammen med en slags digital bilnøkkel. De har styrt litt med dette systemet til manges frustrasjon.

(Tibber f.eks var litt oppgitt til tider da de endre mye en periode og ødela for smartlading og kundene ble sure på dem)

Nå har det dog fungert bra veldig lenge, og der er kommet ett eget symbol på skjermen i bilen som viser når API henter data fra bilen og til hva.

Tipper S3XY samarbeider med Tesla ja. Om ikke hadde de neppe fått tilgang til å herje med så mye av bilens funksjoner uten at de blokkerte det via en update.

S3XY driver også å utvikle utstyr til Zeekr sine biler, men ellers tror jeg der er lite slikt på markedet til andre biler.

(De heter vel egentlig Enhanced, og S3XY er produktene)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Har Tesla tatt seg ferie? Leveres jo neste ikke ut biler om dagen, og lagringsplassene deres(iallefall her) er fulle av nye juniper som står og venter. Hva skjer? 😛

Har kun sett en juniper i trafikken på Haugalandet, og det kan ha vært en demobil. Mye tyder på at han var helt fersk teslasjåfør iallefall.

• Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (25 minutter siden):

Har kun sett en juniper i trafikken på Haugalandet, og det kan ha vært en demobil. Mye tyder på at han var helt fersk teslasjåfør iallefall.

Samme her, to ganger men ganske sikker på at det var leiebilen som jeg også har kjørt. Om en ser vekk i fra de hundrevis som står klar til levering da

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Samme her, to ganger men ganske sikker på at det var leiebilen som jeg også har kjørt. Om en ser vekk i fra de hundrevis som står klar til levering da

Ok, kjørte forbi i dag, men glemte å se etter. I forige uke vartomta full av den gamle modellen

• Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Ok, kjørte forbi i dag, men glemte å se etter. I forige uke vartomta full av den gamle modellen

Tok taxi forbi sist uke og uken før, det var en mix såklart men det hadde kommet mange juniper. De har også tomt bak storcash og på den gamle butikken. Har ikke sjekket de i det siste men antar at det er fullpakket

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 7.4.2025 den 21.29):

Kom update til S3XY i dag. Nå kan man gire med rullehjulet på rattet.

Jotun skrev (På 7.4.2025 den 21.45):

Tesla burde snakke med den gjengen som lager commander. De gjør de tingene med teslaene Tesla selv burde gjort. Latterlig mange fine Funksjoner i commander.

Salvesen. skrev (På 8.4.2025 den 1.43):

...grunnen til at tinkere(som meg selv) har hatt muligheten til å utvikle software til å forbedre Tesla er på grunn av at bilen er enormt bra integrert i alle systemer. Samt at Tesla er åpen for disse 3 parts løsningene...

Snowleopard skrev (På 8.4.2025 den 1.47):

...er det forbilledlig at Tesla ikke i samme grad har sperret for dette, etter det jeg har forstått kun gjort noen endringer i sikkerhetsøyemed, men latt utviklere få lov å holde på.

Skulle ønske jeg turte å skru løs paneler og koble tredjeparts-duppeditter inn i signalkjeden i bilen min!
Men der er jeg ikke enda...

For det frister når jeg ser alle godsakene jeg kunne kost meg med!

Men hadde dette vært en app man lastet ned i bilen, og som ga den samme funksjonaliteten, så hadde jeg gjort det!
Altså; bilen har jo både wifi og bluetooth, så "knob'ene" skulle man fått kontakt med uansett.

Håper Tesla snart begynner med mulighet for utviklere å lage apper. Men ikke googlestyle, med en million crap og svindelapper, men et fåtall "Tesla-godkjente" apper for spesielt interesserte som synes de savner noe på default-skjermen, og som "vet hva de driver med"😇

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 minutter siden):

Skulle ønske jeg turte å skru løs paneler og koble tredjeparts-duppeditter inn i signalkjeden i bilen min!
Men der er jeg ikke enda...

For det frister når jeg ser alle godsakene jeg kunne kost meg med!

Men hadde dette vært en app man lastet ned i bilen, og som ga den samme funksjonaliteten, så hadde jeg gjort det!
Altså; bilen har jo både wifi og bluetooth, så "knob'ene" skulle man fått kontakt med uansett.

Håper Tesla snart begynner med mulighet for utviklere å lage apper. Men ikke googlestyle, med en million crap og svindelapper, men et fåtall "Tesla-godkjente" apper for spesielt interesserte som synes de savner noe på default-skjermen, og som "vet hva de driver med"😇

Det meste kobles jo til OBD2-adapter og kanskje en må koble en sak mellom 2 strømkoblinger for å hente ut strøm.

Altså ingen klemme direkte på ledning som biter seg gjennom isolasjonen, eller klippe opp og koble sammen med lodding og taping eller krympehylse.

Bare koble fra en plug-kobling og sette en t-kobling i mellom som er tilpasset de koblingene. Dermed kan man og fjerne de senere uten å etterlate spor og mulig skape sår som vil lokke til seg rust.

Men hadde selvsagt vært fint med en app i bilen der man lettere kan gjøre innstillingene, fremfor via en mobil eller et nettbrett i beste tilfellet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...