Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 time siden):

Næ det blir ikke noe dobbeltsjekk, det blir en vane. Akkurat som det å sette bilen i gir er en vane. Eller mener du at du gjør en dobbeltsjekk når du girer? 

Jeg setter meg inn i bilen, tar på beltet, trykker på brems og i stedenfor å swipe på skjermen ser jeg på den. Viser bilen riktig vei tråkk på gass. Viser den feil vei swipe. Det blir en naturlig prosess etter kort tid, iallefall for meg. Man flytter øyne istedenfor hender. Tesla kunne jo også forbedret dette med lyd slik at en ikke trengte å flytte øyne engang, eller bruke ledstripen man har forran seg til å vise farge for retning. Mulighetene er store :)

Så nei, jeg tenker absolutt ikke at det er tungvindt, å gire derimot. Jizes for noe tungvindte greier, spessielt av den gamle typen og så har en kanskje låseknapp i tillegg, så må en kikke ner for å se hvor den skal plasseres da dette ikke er likt for alle biler, så må en kanskje løfte en egen lås for å få den i revers osv. Etter noe tid går dette av seg selv såklart, på samme måte som tesla sitt system går av seg selv :)

Så du har aldri satt en bil i feil gir? Det har iallefall jeg gjort! Men jeg ser ikke på meg som nok statistikk til å sette slike storkastiske avgjørelser. Bare se på de som kjører i vegger fra tid til annet og skylder på bilen, men så viser det seg at det var mennesklig feil over and over again... Du vet, statistikk utover dine egne opplevelser? 

Hvis man eåsetter bilen i feil gir må man skylde på seg selv. Hvis bilen VELGER feil gir så er det helt noe annet slikmjeg ser det. Jeg holdt på og tre bakfelgen rett på en 30cm. Høy fortauskant etter allerede første turen. Det er rett og slett ikke bra nok synes jeg. 

Dette Bekreftet til og med selgeren til meg når jeg nevnte dette etter kjøreturen. Dette har han opplevd selv.

Det med at du mener at du ikke bør dobbeltsjekke da du selv vet når bilen velger hva blir litt rart. Det eneste jeg lærte var at den trolig velger rett 99% av de gangene man står parkert intil en vegg, et tre etc og skal kjlre i gang, men at den ikke alltid funker i andre situasjoner. Da må man enten deaktivere den, eller dobbeltsjekke hvilken vei den ønsker og gå før man trykker på gassen. Dette er ikke automasjon som funker slik jeg ser det. 

jeg har en liten spak i Bimmern jeg vipper med pekefingeren. Denne sitter i midtkonsollen. Helt fram betyr bakover og helt tilbake betyr fremover. Park knappen sitter rett ved siden av. Jeg bytter gir samtidig som jeg har øynene på veien og der har jeg aldri bommet. Dytter jeg den frem har den aldri gått bakover, eller motsatt. Hvis jeg selv dytter den feil vei, så går den selvsagt feil. Det har skjedd noen ytterst få ganger, men da kan jeg vertfall skylde på meg selv og ikke bilen. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Hvis man eåsetter bilen i feil gir må man skylde på seg selv. Hvis bilen VELGER feil gir så er det helt noe annet slikmjeg ser det. Jeg holdt på og tre bakfelgen rett på en 30cm. Høy fortauskant etter allerede første turen. Det er rett og slett ikke bra nok synes jeg. 

Dette Bekreftet til og med selgeren til meg når jeg nevnte dette etter kjøreturen. Dette har han opplevd selv.

Det med at du mener at du ikke bør dobbeltsjekke da du selv vet når bilen velger hva blir litt rart. Det eneste jeg lærte var at den trolig velger rett 99% av de gangene man står parkert intil en vegg, et tre etc og skal kjlre i gang, men at den ikke alltid funker i andre situasjoner. Da må man enten deaktivere den, eller dobbeltsjekke hvilken vei den ønsker og gå før man trykker på gassen. Dette er ikke automasjon som funker slik jeg ser det. 

jeg har en liten spak i Bimmern jeg vipper med pekefingeren. Denne sitter i midtkonsollen. Helt fram betyr bakover og helt tilbake betyr fremover. Park knappen sitter rett ved siden av. Jeg bytter gir samtidig som jeg har øynene på veien og der har jeg aldri bommet. Dytter jeg den frem har den aldri gått bakover, eller motsatt. Hvis jeg selv dytter den feil vei, så går den selvsagt feil. Det har skjedd noen ytterst få ganger, men da kan jeg vertfall skylde på meg selv og ikke bilen. 

Forskjellen er at du slipper å dytte på noe som helst, dersom bilen gjetter rett på hvilken vei du skal. Det er kun der den gjetter feil, at du må aktivt inn å gjøre noe.

Men selvsagt må du alltids ha kontroll på både hva som er foran og bak bilen, og hvilket gir den står i. Uavhengig av om bilen kan gjette for deg basert på input programvare-utviklerne har bygd inn instrukser om.

Du er i kontroll, og må aldri glemme det! 😉

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (35 minutter siden):

Sveiper med armen, har som oftest en ytterjakke på. Eventuelt bare åpner bagasjerommet for da sklir all snøen inn i det.. 😅

Tror nok alle vil være enige i at en snøkost med skrape er lurt å ha uansett bil. 
Om f.eks en ulykke med armbrudd etc skjer hjemme eller på hytta med en av kidsa så ønsker man å komme seg av gårde til legevakt umiddelbart uten å vente på forvarming av kupeen og at all snøen og isen på bilen smelter bort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (27 minutter siden):

Det er for du ikke forstår systemet, hadde du bare kikket på skjermen hadde det aldri skjedd. 

Jeg har også opplevd dette, i mine første dager med systemet. Nå har jeg kontroll. Og det skjer ikke ofte, og stadig mindre. 

Happy giring, jeg ønsker det ikke og holder det på. Hver sin smak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Bjerknez said:

Du vet det kan deaktiveres? Er bare å slå det av om man ikke liker det.
Det er vel forøvrig en funksjon som fortsatt er i Beta? Blir nok bedre etterhvert skal du se.
Funker kansje bedre på Model Y som har ett ekstra kamera i frontfangeren.

Screenshot 2025-04-06 145551.png

Også kan du jo bare montere en girspake om ønskelig. Eller girknapper. Eller girknob plassert der du har den på bimmern om du heller liker det.

maxresdefault.jpg.670b7f5b610327fdb536021b72f7b041.jpg

Model 3 har vel forøvrig girknapper i taket om du heller foretrekker det. Men er litt knotete. Mest til nød om skjemen skulle slutte å fungere eller noe.

Screenshot 2025-04-06 150223.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Det er for du ikke forstår systemet, hadde du bare kikket på skjermen hadde det aldri skjedd. 

Jeg har også opplevd dette, i mine første dager med systemet. Nå har jeg kontroll. Og det skjer ikke ofte, og stadig mindre. 

Happy giring, jeg ønsker det ikke og holder det på. Hver sin smak. 

Jeg forstår systemet. Poenget er at som du selv sier at man må igjen kikke på den skjermen for å bekrefte at bilen har valgt rett gir. Man må altså kontrollere at bilen har valgt riktig. Det er i mine øyne automasjon som ikke funker 100%. I tillegg må man bøye seg frem til den skjermen hver gang dette skjer. 

Ingenting av dette er "slitsomt" eller vanskelig, men poenget er at man hele tiden må kontrollere det bilen gjør. Da vil jeg ikke kalle det 100% automasjon  

Så smart/idiotsikkert er ikke dagens elektronikk blitt enda.

Det er greit å bruke slike ting på noe som ikke er direkte involvert med kjøringen. Men å bytte gir koster meg en vipp med fingertuppen. Jeg har ikke blitt støl i fingeren enda.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår systemet. Poenget er at som du selv sier at man må igjen kikke på den skjermen for å bekrefte at bilen har valgt rett gir. Man må altså kontrollere at bilen har valgt riktig. Det er i mine øyne automasjon som ikke funker 100%. I tillegg må man bøye seg frem til den skjermen hver gang dette skjer. 

Ingenting av dette er "slitsomt" eller vanskelig, men poenget er at man hele tiden må kontrollere det bilen gjør. Da vil jeg ikke kalle det 100% automasjon  

Så smart/idiotsikkert er ikke dagens elektronikk blitt enda.

Det er greit å bruke slike ting på noe som ikke er direkte involvert med kjøringen. Men å bytte gir koster meg en vipp med fingertuppen. Jeg har ikke blitt støl i fingeren enda.

Man må ikke "igjen" kikke på skjermen, man kikker på skjermen. En flytter øynene mot å flytte en girspak. Det er samme "bevegelse" bare mye lettere. Det er ingen Automasjon som funker 100%, men det er automasjon som fungerer bedre enn denne funksjonen hos tesla. Som du kan se ovenfor er den i det Tesla kaller "beta" som de selv har definert noe sånn som at en funksjon må kjøres X antall millioner(eller var det milliarder) km. 

Og dette er ett punkt en absolutt kan putte kritikk til Tesla på, de slipper funksjoner for tidlig og bruker eiere til å gjøre systemet bedre. For min del liker jeg dette, jeg liker å være tidlig ute med teknologi og bidra til utviklingen. Men det er slettes ikke alle som ønsker slikt. 

Det er ingen som har sagt det er 100% automasjon heller, hva nå enn du mener med det. Det er helt klart opplyst fra Tesla at det verken støtter alle tilfeller eller er feilfritt. 

Handler ikke om å bli støl... Det er så typisk. Litt som en kjent bidragsyter her som hater elektriske seter, hva skal en med det? Det kan en jo bare fikse selv. Litt som folk sa om hesten om en går litt tilbake i tid..

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke poenget med denne lange diskusjonen rundt giring.

Om jeg forstår det rett så har Tesla sin knapp for giring på skjermen, og Bmw har den i midtkonsollen. Hos Tesla så settes bilen i gir basert på hvordan bilen analyserer omgivelsene, og dermed kan en i de fleste tilfeller slippe å trykke selv.  Synes det høres smart ut, men det kunne kanskje vært en annen måte å vise hva bilen har valgt der en slipper å ta synet vekk fra veien?

Men om en trykker på en skjerm eller en knapp er vel en vanesak vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, ProphetSe7en said:

Forstår ikke poenget med denne lange diskusjonen rundt giring.

Om jeg forstår det rett så har Tesla sin knapp for giring på skjermen, og Bmw har den i midtkonsollen. Hos Tesla så settes bilen i gir basert på hvordan bilen analyserer omgivelsene, og dermed kan en i de fleste tilfeller slippe å trykke selv.  Synes det høres smart ut, men det kunne kanskje vært en annen måte å vise hva bilen har valgt der en slipper å ta synet vekk fra veien?

Men om en trykker på en skjerm eller en knapp er vel en vanesak vil jeg tro.

Kan slå på girlyd. Kom med en update for ett år siden. Er forsjellig lyd om bilen settes i R eller D.

Også kommer det sikkert snart i en update at Ledstripen under frontruten bytter farge etter gir eller noe.
Kan vel allerede gjøres med S3xy ustyret.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når noe skal gripe inn i kjøringen min så vil jeg at det funker 100%. Altså så bra at jeg slipper å tenke på det. Når ikke det fungerer hver eneste gang og man slipper å tenke på det, så er det i mine øyne ikke bra nok. 

Som du sier, Tesla spytter ut nye oppfinnelser hele tiden og vi brukere blir testkaniner på dems vegne og betaler for det. Smart for dem, ikke alltid like smart for oss. 

Med hjemmeautomasjon er det jo ikke så kritisk. Om det feiler i ny og ne spiller liten trille. Men jeg merker hvor ofte jeg heller manuelt slår på lyset med lysbryteren kontra og rope opp Siri. Førstnevnte går kjappere og mer effektivt. Men sistnevnte er bedre hvis man har armene fulle av handleposer. 

Så egentlig er vi delvis enige tror jeg, men jeg er mer kritisk til ting som skal bestemme over kjøringen min. 

Det samme gjelder dorøvrig filvarsleren i BMW. Så jeg snakker ikke kun Tesla her. Den er i noen tilfeller direkte livsfarlig og er langt værre enn girvelgeren i Tesla. Som du sier, funker bra når man vet den er der og vetom at den kan gripe inn, men hadde jeg kunnet, hadde jeg røsket ut den kabelen som styrte dette. Jeg kan deaktivere den, men det må gjøres hver gang jeg starter bilen. 

Ting som jeg synes funker 100% er antisladd systemer og ABS. Det er sikkerhetssystemer som er der som man ikke tenker på. Girspak automasjonen til Tesla er i mine øyne ganske midt på treet i beste fall. En artig greie, men ikke noe mer. Det samme som disse fiselydene. Bare det å bruke tid på og implementere noe slikt når andre vesentlige ting ikke funker 100% er bare litt rart. 

Tenk om BMW hadde kommet med noe slikt? Jeg tror ikke engang kundegruppen vil ha det om dem hadde fått det gratis. Bare det å bruke menyplass på noe slikt i en bil er merkelig. 

det samme gjelder disse blinklysknappene. Hvem er det som fant opp dette? Det virker som om random folk får en ide, også sier sjefen "oj, kult" og implementerer dette uten engang å tenke på hvordan dette affekterer i forskjellige land. 

Det er det største problemet jeg har med Tesla. Det skal være så stilrent og spartansk som overhodet mulig og koste minst mulig og lage. En grei tanke hvis det ikke går ut over sikkerheten, men det mener jeg det gjør.

Dem inrømmer jo til og med feilen ved å implementere denne blinklysspaken i kommende modeller. Men det er vi forbrukere som i værste fall må havne i en ulykke før dette skjer. Hvorfor kan dem ikke tenke ut dette selv?

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk kjøper bilene uansett og fansen forsvarer alle valg tesla tar rundt bilene. Det er alltid riktig det de gjør av en eller annen grunn. Det er vel mye tech-bros som liker å tro at de er med på å utvikle fremtiden gjennom å være gratis beta-testere. Når man ser inni en tesla er det jo omtrent helt ribbet, ser ganske ribbet ut. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Folk kjøper bilene uansett og fansen forsvarer alle valg tesla tar rundt bilene. Det er alltid riktig det de gjør av en eller annen grunn. Det er vel mye tech-bros som liker å tro at de er med på å utvikle fremtiden gjennom å være gratis beta-testere. Når man ser inni en tesla er det jo omtrent helt ribbet, ser ganske ribbet ut. 

Ja, det er det jeg sliter mest med når det gjelder Tesla. Men selv om det er slik så har jeg bittelitt sansen for Tesla. Jeg mener rett og slett Long Range AWD modellene er et godt valg i forhold til pris hvis rekkevidde er viktig etc. jeg tror det er gode biler. En Model Y hadde vertfall blitt mitt valg. Men jeg hadde trolig savnet kreftene og ergonomien i M50. 

Blir det Tesla her, så blir det Model 3 til madammen evt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke (eller kommer) et krav/regulering at alle biler må kunne opereres trygt og kjøres ved bortfall av skjerm/touchfunksjon ?

Hva med Tesla (med drive/revers velger i skjerm) om skjermen streiker eller blir defekt om man er hjemme eller på tur. Må man ha berging ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

De har girvelger i taket for å ivareta den funksjonen. 

Ah ok 👍
Edit: Men da kan vel ikke innsparingen av å fjerne høyre plastik stalk på rattstammen være stor (eller i det hele tatt).

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Syar-2003 said:

Ah ok 👍
Edit: Men da kan vel ikke innsparingen av å fjerne høyre plastik stalk på rattstammen være stor (eller i det hele tatt).

Er vel slike touch knapper som er omtrent gratis eller noe. Må være en grunn til at bilprodusentene bruker det istedenfor vanlige knapper.

images(19).jpeg.4b6fbbe0b84a035288e6e89da8c42382.jpeg

De er litt penere plassert i S/X:

2021_tesla_model_s_gearshift.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Syar-2003 said:

Er det ikke (eller kommer) et krav/regulering at alle biler må kunne opereres trygt og kjøres ved bortfall av skjerm/touchfunksjon ?

Hva med Tesla (med drive/revers velger i skjerm) om skjermen streiker eller blir defekt om man er hjemme eller på tur. Må man ha berging ?

Interessant spørsmål.

Kanskje det kommer en 'emergency mode' hvor mobilen overtar de viktigste funksjonene? Plassert i en holder på dashbord selvfølgelig.

Også romskip kontrolleres i dag med touch-skjermer istedenfor 100-vis av mekaniske brytere.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Smak og behag. Jeg digger at min bil er online. Kan sitte på andre siden av jorden og se gjennom dashcam/sentry klipp i Tesla appen om jeg vil.

Screenshot_20250406_125503_Tesla.thumb.jpg.e5b4c07d242375aba9f5ad84b58f7068.jpg

Synes det er rått at dette har blitt så bra. Når jeg kjøpte bilen min hadde den ikke sentry mode funksjon engang. Kom med update etterhvert.

Sikkert digg for mange å sette bilen foran soverommet til naboens 17år gamle datter og studere optak sene kvelder. For meg er dette ikke veldig interressant. Hadde holdt fint at kamera kun slo seg på når parkerings sensorer merket utslag

• Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 minutter siden):

Også romskip kontrolleres i dag med touch-skjermer istedenfor 100-vis av mekaniske brytere.

Joda , men teslas biler til motsetning fra romskip har kun en touchskjerm. Men har jo fått forklart at de har backup knapper i taket for drive modus R N D .

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...