Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Bjerknez said:

Tesla model 3P sin lavere vekt spiller nok en rolle hvis man skal dra bilen ut på bane. At Tesla vinner i et baneløp er jeg trolig ganske overbevist om. Men på landeveien hvor man bruker den som vanlig mener jeg BMW er mye bedre. Rett frem så tror jeg BMW fint holder følge med Model 3P fra 0 til 100 og ut fra hva jeg har forstått holder også BMW pusten lenger, også over 100km/t. 

Jeg mener vertfall at BMW leverer en bedre totalpakke. 

Riktignok den gamle Model 3P, men BMW knuser den i alle testene her:

Ja det var knusing. Savner at viser SoC og batteri temp når de gjør slike tester. (Mulig det gjør det, jeg scrolls fort igjennom)

Toppfarten til TM3P gir en liten disadvantage på 100 - 200 farten vil jeg tippe ja. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig glad min bil ikke er "koblet til internett". Slike ting brukes av og til for enten å deaktivere batteriet, redusere ladehastighet eller kraftig redusere maks ladegrense. Det er svært få ting man egentlig er nødt til å ha en skjerm for å bruke. Men når bilen er laget sånn blir du veldig avhengig av det, bordet fanger. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, kremt said:

"Moderne" elektriske biler er vel mer bruk og kast enn andre biler noensinne har vært. 10 år gammel og det er bare å grave den ned, ubrukelig. Skjermer og dritt er bare søppel i det lange løp. Hvor mange ser du som går med 10 år gamle telefoner til daglig f.eks, ingen. 

Kjører 11 år gammel Model S som hovedbil for en liten familie. Var på bilferie i Polen i fjor og det fungerte kjempebra. 

Går som bare det. Alle funksjoner fungerer og vi har oppgradert PC-en som drifter skjermene til nyere hardware som gjør at vi fortsatt jevnlig får forbedringer og nye funksjoner levert helt gratis OTA. 

Godt mulig vi kjøper en bil til etter hvert men skal kjøre denne til den stopper helt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Veldig glad min bil ikke er "koblet til internett". Slike ting brukes av og til for enten å deaktivere batteriet, redusere ladehastighet eller kraftig redusere maks ladegrense. Det er svært få ting man egentlig er nødt til å ha en skjerm for å bruke. Men når bilen er laget sånn blir du veldig avhengig av det, bordet fanger. 

Nå var vell disse tingene gjort av sikkerhetsmessige årsaker, så om de ikke hadde OTA muligheter hadde det blitt recall hvor bilene måtte inn ALA VW skandalen. Antar du refererer til de tidligere utgavene av model S der de satt begrensninger på batteriet ift hurtiglading og mer. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, kremt said:

Smak og behag. Jeg digger at min bil er online. Kan sitte på andre siden av jorden og se gjennom dashcam/sentry klipp i Tesla appen om jeg vil.

Screenshot_20250406_125503_Tesla.thumb.jpg.e5b4c07d242375aba9f5ad84b58f7068.jpg

Synes det er rått at dette har blitt så bra. Når jeg kjøpte bilen min hadde den ikke sentry mode funksjon engang. Kom med update etterhvert.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Smak og behag. Jeg digger at min bil er online. Kan sitte på andre siden av jorden og se gjennom dashcam/sentry klipp i Tesla appen om jeg vil.

Screenshot_20250406_125503_Tesla.thumb.jpg.e5b4c07d242375aba9f5ad84b58f7068.jpg

Synes det er rått at dette har blitt så bra. Når jeg kjøpte bilen min hadde den ikke sentry mode funksjon engang. Kom med update etterhvert.

Ikke minst forvarming hele vinteren når det er minus. Å skrape vinduer gjør jeg ikke i 2025 altså, det blir for dumt. Har vell forsåvidt ikke gjort det på 10 år, foruten noen sure leiebiler. Men aldri på min egen. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Ikke minst forvarming hele vinteren når det er minus. Å skrape vinduer gjør jeg ikke i 2025 altså, det blir for dumt. Har vell forsåvidt ikke gjort det på 10 år, foruten noen sure leiebiler. Men aldri på min egen. 

Nei har ikke hatt verken snøkost eller skrape i Teslan min. Men skal sies at min forrige bil hadde varmetråder i frontruta så var delvis bortskjemt allerede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener selv at en rekke argumenter her er syltynne og vitner om lite kunnskap om teknologi og tilgjenglighet som allerede har eksistert i en rekke år på selv eldre biler uavhengig av drivstoff.

Jeg har hverken online biler eller app på telefonen min. Likevell koster det meg bare et trykk på en knapp så er forvarmingen i gang. I tillegg kan jeg slippe dette om jeg vet når jeg skal reise til/fra ting ved et par enkle trykk. Eneste grunnen til at jeg har iskrape tilgjengelig er fordi jeg synes det er kjekt med en snøkost for å feie vekk snøen som ligger igjen på diverse overflater når de ikke står i garasje og den har en iskrape på håndtaket. Ubrukt sådan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Syar-2003 said:

Men har en faktisk en snøkost til bilen om vinteren da det er forbud mot å kjøre med, og upraktisk med et 10-15 cm "snølag" på taket.

Slipper det med glasstak. Seiler lett av når bilen er forvarmet.

Iallefall på min. Er vel tykkere glass på nyere modeller og kansje bedre isolert.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Seiler lett av ..som at du må hjelpe til da .. 
Du må ha noe å dytte det med. Bruker kanskje henda , eller hva om man har en Model X , da rekker man ikke opp (om man ikke er 2 meter) .

Edit: Men har ikke brukt min snøkost i vinter (den er tilgjengelig og innkjøpt for tilfeldighetens skyld)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Hansien skrev (14 minutter siden):

Jeg mener selv at en rekke argumenter her er syltynne og vitner om lite kunnskap om teknologi og tilgjenglighet som allerede har eksistert i en rekke år på selv eldre biler uavhengig av drivstoff.

Jeg har hverken online biler eller app på telefonen min. Likevell koster det meg bare et trykk på en knapp så er forvarmingen i gang. I tillegg kan jeg slippe dette om jeg vet når jeg skal reise til/fra ting ved et par enkle trykk. Eneste grunnen til at jeg har iskrape tilgjengelig er fordi jeg synes det er kjekt med en snøkost for å feie vekk snøen som ligger igjen på diverse overflater når de ikke står i garasje og den har en iskrape på håndtaket. Ubrukt sådan.

Å gå inn i bilen å trykke på forvarming er jo håpløst. For det første må du da vente på at bilen skal gjøre dette og da kan en like så greit skrape. Og "scheduling" er jo fint om en har ett veldig strukturert liv, der en drar på jobb X, forlater jobb Y, handler Z osv. Slik lever ikke jeg. 

Derfor er jeg ekstremt glad at jeg kan fyre dette opp når som helst på mobilen. Typisk bruk er:

-Skru på når jeg går i dusjen før jeg skal ut en plass

-Skru på når jeg klær meg for jeg skal ut en plass

-Skru på når jeg lander med flyet

-osv. 

Å ikke ha dette for meg er uaktuelt, samt ha muligheten til å justere parametere som varme både i luften men også seter etc slik at når jeg setter meg inn er bilen helt klar. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Har heller ikke skrapet is fra vinduene til egen bil på flere år og har ikke eid tesla :) 

Men har en faktisk en snøkost til bilen om vinteren da det er forbud mot å kjøre med, og upraktisk med et 10-15 cm "snølag" på taket.

Ja det er bra at flere biler tilbyr disse premium features'ene(for meg, slapp av Trestein jeg snakker om MEG!). Men om jeg ikke husker helt feil var BMW veldig begrenset her? Kan ikke velge temp osv? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Å gå inn i bilen å trykke på forvarming er jo håpløst. For det første må du da vente på at bilen skal gjøre dette og da kan en like så greit skrape. Og "scheduling" er jo fint om en har ett veldig strukturert liv, der en drar på jobb X, forlater jobb Y, handler Z osv. Slik lever ikke jeg. 

Derfor er jeg ekstremt glad at jeg kan fyre dette opp når som helst på mobilen. Typisk bruk er:

-Skru på når jeg går i dusjen før jeg skal ut en plass

-Skru på når jeg klær meg for jeg skal ut en plass

-Skru på når jeg lander med flyet

-osv. 

Å ikke ha dette for meg er uaktuelt, samt ha muligheten til å justere parametere som varme både i luften men også seter etc slik at når jeg setter meg inn er bilen helt klar. 

Jeg går ikke ut i bilen for dette.

Jeg lever heller ikke et planlagt liv, men vet jeg at jeg skal til X kl 16 kan jeg kjapt sette opp at bilen skal være klar til da, eller trykke på en knapp 15-30 min før.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

Jeg går ikke ut i bilen for dette.

Jeg lever heller ikke et planlagt liv, men vet jeg at jeg skal til X kl 16 kan jeg kjapt sette opp at bilen skal være klar til da, eller trykke på en knapp 15-30 min før.

Ah, du refererer til radio signaler fra nøkkel eller noe slikt? Det vill jo dekke en del av behovet avhengig av hvordan en bor, men er en del tilfeller den ikke vill være dekkende. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ah, du refererer til radio signaler fra nøkkel eller noe slikt? Det vill jo dekke en del av behovet avhengig av hvordan en bor, men er en del tilfeller den ikke vill være dekkende. 

Jepp. Det er selvfølgelig sine begrensninger som at jeg ikke kan sitte på motsatt side av verden og styre dette. Men er jeg på motsatt side av verden så står virkelig ikke bilen i hodet på meg. Ihvertfall ikke de jeg har tilgang til nå i dag. 

Som oftest har jeg greid å timet det greit nok med litt planlegging mtp flyreiser at bilen som oftest har lunk når jeg kommer hjem, og de få gangene dette kræsjer med enten forsinket fly eller merarbeid som har utsatt hjemreisen så overlever jeg med å ta en kaffekopp og vente i 10 min før det er lunk i kjøretøyet. Ja, det hadde vært enklere med en app da.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Syar-2003 said:

Seiler lett av ..som at du må hjelpe til da .. 
Du må ha noe å dytte det med. Bruker kanskje henda , eller hva om man har en Model X , da rekker man ikke opp (om man ikke er 2 meter) .

Sveiper med armen, har som oftest en ytterjakke på. Eventuelt bare åpner bagasjerommet for da sklir all snøen inn i det.. 😅

Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 minutter siden):

Jepp. Det er selvfølgelig sine begrensninger som at jeg ikke kan sitte på motsatt side av verden og styre dette. Men er jeg på motsatt side av verden så står virkelig ikke bilen i hodet på meg. Ihvertfall ikke de jeg har tilgang til nå i dag. 

Som oftest har jeg greid å timet det greit nok med litt planlegging mtp flyreiser at bilen som oftest har lunk når jeg kommer hjem, og de få gangene dette kræsjer med enten forsinket fly eller merarbeid som har utsatt hjemreisen så overlever jeg med å ta en kaffekopp og vente i 10 min før det er lunk i kjøretøyet. Ja, det hadde vært enklere med en app da.

Tja, det er jo litt større problem enn det. Feks om en bor i type blokk og parkering er i garasje langt under seg. En er på hotel, en lander med fly osv. 

I tillegg regner jeg med det er simplex signal ala eldre varmepumper, slik at en ikke vet om en fikk fyrt det opp. 

Men, det er helt klart bedre enn ingenting! Men jeg foretrekker duplex og "evig" rekkevidde. Selv om en såklart kan oppleve at bil er uten nett også da, men det er sjeldent i dag og da vet en om det :)

EDIT: Var litt kjapp med å skrive, ser du nevnte ting som flyplass og hvordan det kan håndteres :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Nå er ikke i3 i produksjon lengre men ingen interiørvalg så vel ut som resilrkulert papp. Man hadde   valget av standard, lodge, loft eller suite.
Uansett så gjaldt diskusjonen erstatning for skinntrekk i seter og der er BMW langt fremme med dems materialer og tilbyr skinnfrie alternativer til alle nye biler.

I3 er den eneste bilen jeg har prøvd der det billigste interiøret føltes mer premium enn det dyreste. Og fremdeles når jeg setter meg inn i en i3, 11 år etter, så føles den topp notch.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (49 minutter siden):

Iallefall på min. Er vel tykkere glass på nyere modeller og kansje bedre isolert.

Bedre isolert, og elektro kromatisk. Når det kommer til automatisering av kjøreprosedyre og oppstart, så er ikke det noe somnørvendigvis er lineært og bare går en vei. Mote og “Fomo’ hos markedsavdelingene like mye en faktor. Noen som husker når det ble vanlig med startknapp på biler, og hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...