Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Iterion skrev (1 time siden):

De bør jo egentlig utbedre den baklykten da når det skjer gang på gang vettu.
Gidder jo ikke å betale sånt selv når det handler om produksjons svakhet. 

Jeg mener å ha lest at hvis man reklamerer på en feil innen reklamasjonstidens eller garantiens utløp, så er man good👍
Hvis samme feilen så gjentar seg gang på gang, så er det å anse som dårlig reparasjon eller like dårlig ny del, og må dekkes av butikken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (13 minutter siden):

Jeg mener å ha lest at hvis man reklamerer på en feil innen reklamasjonstidens eller garantiens utløp, så er man good👍
Hvis samme feilen så gjentar seg gang på gang, så er det å anse som dårlig reparasjon eller like dårlig ny del, og må dekkes av butikken.

Masse historikk i tidligere dommer, og allerede innarbeidet som rettspraksis. Her vil nok Tesla slite om man tar til retten fordi de mener de har rettet nok ganger. Er ikke feilrettingen god nok, eller delen fremdeles byttes med lik del med samme konstruksjonssvakhet/feil, så kan det gå lang tid der de fortsatt må dekke dette.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Complexity said:

5.5 år nå og aldri bytta mine lykter. Mulig det er klima avhengig om det er designfeil?

Uansett 800kr for ny lykt på Aliexpress så man blir ikke ruinert selv om garantien er ute.

Virker å være tilsvarende orginal kvalitet på Aliexpressdeler. Er vel fabrikkene til Tesla i kina som lager litt ekstra på kveldstid.

Model 3 min fikk vann i ene lykta. Først mye dugg, og så svømmebasseng. Viste seg å være bitte små krakeleringer i plasten som gjorde det. 

Ellers er det vel at de «ventilene» som skal slippe ut fuktighet, men ikke inn fuktighet ikke virker som de skal. 

Ellers er det jo klimaet vårt som har litt å si også. Det kommer fukt i lyktene på stort sett alle biler med led lys under riktig vær forhold har jeg inntrykk av. 

De burde begynne å sette inn varmetråder i lyktene rett og slett. Slå slipper de å ise igjen på vinteren også.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Syar-2003 said:

Grufman bil har mange beskrivende reprasjosvideoer på tesla, både på fb og yt.

Her går de gjennom en model s 2019 med "simbassäng" i baklyktene. Og det har med dårlig design å gjøre.

Hvis det der er design feil, så er det design feil på veldig mange biler. 

Tette drenerings kanaler lager fukt i bil. Så man må rense de.

Det er jo en av grunnene til at man kanskje burde dra på service hver 3dje år eller noe.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, bzzlink said:

Model 3 min fikk vann i ene lykta. Først mye dugg, og så svømmebasseng. Viste seg å være bitte små krakeleringer i plasten som gjorde det. 

Ellers er det vel at de «ventilene» som skal slippe ut fuktighet, men ikke inn fuktighet ikke virker som de skal. 

Ellers er det jo klimaet vårt som har litt å si også. Det kommer fukt i lyktene på stort sett alle biler med led lys under riktig vær forhold har jeg inntrykk av. 

De burde begynne å sette inn varmetråder i lyktene rett og slett. Slå slipper de å ise igjen på vinteren også.

Har det noe med salt å gjøre da? Må innrømme jeg ikke kjenner til at noen bekjente med Tesla har vært spesielt plaget med baklyktene sine, men så bor jeg nord i landet hvor det saltes veldig lite da. Mulig det er mildere for plasten i lyktene eller noe.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Det er jo en av grunnene til at man kanskje burde dra på service hver 3dje år eller noe.

Aldri hørt at noen service inkluderer rens av dreneringshull i lykter. Dette skal i utgangspunktet være "servicefritt".

Men ja, det er nok litt nytt for mange produsenter at lyktene ikke blir varme, og derved "utvider" hullet og samtidig damper vekk vannet. Hører ihvertfall at det er problem som flere bilprodusenters kunder melder om.

Og da spesielt her i kaldere strøk. Om det at det nå saltes så mye at det øker mengden med krakelerte plastglass, så har de neppe tatt høyde for saltets påvirkning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (59 minutter siden):

Flere dreneringskanaler i bil som har godt av ettersyn, spesiellt dersom man parkerer i et område med mye vegitasjon. Lykter har imidlertid ingen drenering, og bore hull er en nødløsning for gamle biler som gir mindre vannbasseng i lyktene, men mye mer dugg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Det er en 2019 modell og videoen er fra februar 2022. Så den bilen er ved tidspunktet ca 3 år. Du fikk tydeligvis ikke med deg alt. Som pyntelisten over unødvendig store utsparringer/hull tvers gjennom  og den ikke fungerende tetningen (matiellvalg) 😛

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fukt-eksponerte kretskort som ikke er lakkert eller forseglet på noe vis er heller ikke et helt heldig designvalg. Dette kunne man kanskje forventet i en billigbil fra Serbia eller noe sånt men ikke på en bil som kostet en million uten avgifter. Disse løsningene er akseptable i en ørken, ikke ellers. For meg ser det ut som den røde tråden er at designen er lite gjennomtenkt hastverksarbeid. I tillegg er hullet til høyre under lista rent slurvete utført. Hastverksproblemer kan komme av så mangt. Overarbeidede arbeidere som har for lite tid per bil, dårlig kontroll under veis, for dårlig opplæring, uheldige designvalg som det er vanskelig å rekke å fikse under veis osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Har det noe med salt å gjøre da? Må innrømme jeg ikke kjenner til at noen bekjente med Tesla har vært spesielt plaget med baklyktene sine, men så bor jeg nord i landet hvor det saltes veldig lite da. Mulig det er mildere for plasten i lyktene eller noe.

Tipper det ligger mer i at temperaturen er mindre varierende der oppe enn her sør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (5 minutter siden):

Typisk ser baklyktene slik ut:

På min model S så det langt mer alvorlig ut. Også verre enn på videoen som ble vist litt lengre opp her. Den ene baklykten min hadde badebasseng med ca 2-3 cm dybde som skvulpet frem og tilbake. Den andre hadde bare 0,5 cm i bassenget men var helt tåkelagt av dråper inni hele lykta. Når dette frøs på så var det det rim i hele lykta. Etter hvert sluttet den lykta med minst vann å fungere. Tesla-verkstedet foreslo ny lykt + arbeid til et 5-sifret beløp. Jeg husker ikke eksakt beløp men det var i hvert fall over 10 lapper. "+ eventuelle merkostnader og andre feil og skader som oppdages under veis" som de så fint kalte det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

På min model S så det langt mer alvorlig ut. Også verre enn på videoen som ble vist litt lengre opp her. Den ene baklykten min hadde badebasseng med ca 2-3 cm dybde som skvulpet frem og tilbake. Den andre hadde bare 0,5 cm i bassenget men var helt tåkelagt av dråper inni hele lykta. Når dette frøs på så var det det rim i hele lykta. Etter hvert sluttet den lykta med minst vann å fungere. Tesla-verkstedet foreslo ny lykt + arbeid til et 5-sifret beløp. Jeg husker ikke eksakt beløp men det var i hvert fall over 10 lapper. "+ eventuelle merkostnader og andre feil og skader som oppdages under veis" som de så fint kalte det.

Såpass ja. Men dette må da ha vært utenfor garantitiden eller? De skulle ha et 5-sifret beløp for å bytte baklykta sier du?! Seriøst? 

Lenke til kommentar

Utenfor garanti ja. Bilen hadde gått 165 000 på det tidspunktet. Jeg tror det var 12 000 og noen hundrelapper med eller uten mva de ba om for ny lykt. Og selvsagt ramlet det inn med andre ting som skulle utbedres. Jeg kjørte noen uker med defekt lykt mens jeg hadde en plan om å kjøpe brukt lykt fra et bildemonteringsselskap, men innen det skjedde så ramlet det inn med flere feil. Blant annet røk MCU, så jeg fikk nye prisforslag til utbedringer der. Pluss at jeg utsatt å fikse AC fra tidligere på grunn av en pris som var til å steile av. Før jeg rakk å la siste sjokk synke inn så fikk jeg feilkode om vannlekasje i hovedbatteriet og ennå et prisforslag som var til å ramle av stolen av. Summa summarum så ble det så mye at reparasjonene kostet mer enn å kjøpe tilsvarende fungerende bil brukt. Jeg fant meg heller en reservebil å bruke inntil videre så Teslaen ble stående og feilene formerte seg tydeligvis mens den sto der. Etter ørten salgsforsøk så endte den som delebil på vei til Litauen.

Formuen jeg hadde brukt på bilen fire år i forveien var effektivt redusert til smuler. Men det var i hvert fall nok til å dekke kjøp av en sliten bensinbil fra 2004 og et par års forbruk av bensin. Jeg tror jeg har fortalt denne historien et utall ganger her på forumet i varierende detaljgrad etter hva vi diskuterer, men det er altså bakgrunnen til at min entusiasme for merket Tesla snudde seg. Egenerfaring med både bilen og service-avdelingen gikk fra gull og til septik i løpet av 4 år.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hmmm skjønner. Det er veldig spesielt det der egentlig. Spent på hvor lenge denne baklykta holder før den også får vedvarende kondens 😂 Kommer ikke til å betale ei krone for ny lykt i alle fall når det er snakk om «feil på design». Fornøyd med at de bytter den så klart, men det skulle jo bare mangle.

Problemet er jo at det kommer ganske sikkert til å skje igjen ila høsten/vinteren, da de ikke har fikset selve problemet. På fakturaen min står det at «taillight» koster 1800 kr, så er ikke en veldig avskrekkende pris, men fortsatt. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Fornøyd med at de bytter den så klart, men det skulle jo bare mangle.

Ja, men likevel oppleves det som en ulempe at eieren må finne tid i hverdagen til å levere bilen til et verksted, som noen ganger er langt hjemmefra. Deretter skaffe alternativ transport (det er ikke alltid lånebiler å få). Deretter hente bilen. Desto oftere slike gratis-reparasjoner skjer desto større blir ulempen for eieren. Selv om det er gratis. En gang eller to er sikkert under tålegrensen for de fleste, men når man føler seg som ubetalt betatester ofte så har det gått for langt.

Kjøper man en millionbil så burde slike ting vært designet bort og/eller filtrert bort i kvalitetskontrollen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Ja, men likevel oppleves det som en ulempe at eieren må finne tid i hverdagen til å levere bilen til et verksted, som noen ganger er langt hjemmefra. Deretter skaffe alternativ transport (det er ikke alltid lånebiler å få). Deretter hente bilen. Desto oftere slike gratis-reparasjoner skjer desto større blir ulempen for eieren. Selv om det er gratis. En gang eller to er sikkert under tålegrensen for de fleste, men når man føler seg som ubetalt betatester ofte så har det gått for langt.

Kjøper man en millionbil så burde slike ting vært designet bort og/eller filtrert bort i kvalitetskontrollen.

Det er jo noe av det som er fint med Tesla, service apparatetet er ekstremt bra. Stort sett sender de ranger på enkle jobber som feks lykter nevnt her. Da fikser de bilen der du er uten at du trenger å kontaktes engang. Skal bilen inn så får en leiebil i appen, så en leverer bil og setter seg inn i leiebil. Blir ikke enklere. Kommunikasjon skjer igjenom appen. 

Men dette er jo teoretisk og noen service sentre er notoriske for problemer. Men her jeg bor er det mer eller mindre som over, de få gangene jeg har trengt det. 

Men såklart, helst skulle en sett at verden var perfekt og uten problemer, men det er sjeldent slik. Tesla har nok hatt mer problemer en snittet men mitt intrykk er at det blir bedre iallefall. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det er jo noe av det som er fint med Tesla, service apparatetet er ekstremt bra. Stort sett sender de ranger på enkle jobber som feks lykter nevnt her. Da fikser de bilen der du er uten at du trenger å kontaktes engang. Skal bilen inn så får en leiebil i appen, så en leverer bil og setter seg inn i leiebil. Blir ikke enklere. Kommunikasjon skjer igjenom appen. 

Men dette er jo teoretisk og noen service sentre er notoriske for problemer. Men her jeg bor er det mer eller mindre som over, de få gangene jeg har trengt det. 

Men såklart, helst skulle en sett at verden var perfekt og uten problemer, men det er sjeldent slik. Tesla har nok hatt mer problemer en snittet men mitt intrykk er at det blir bedre iallefall. 

Det er sant. Baklykter er noe de vanligvis bytter kjapt via mobil service. Jeg måtte innom denne gangen da det var flere ting som måtte gjøres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Salvesen. said:

"service apparatetet er ekstremt bra"
Nei. Serviceapparatet er mer eller mindre fraværende.
Du må skille mellom at man kan legge inn forespørsler, og at de til en vis grad er villig til å gjøre mersalg eller påmerke deleslittasje. Selve servicen ligger i 3/10 området, forskjellen er at de tradisjonelle merkeverkstede også er veldig elendige her. Tenker f.eks på at man leverer inn bilen en dag, og så klarer ikke skranken på merkeverkstedet å gjøre ferdig papirarbeidet før nesten stengetid. 
Tesla har den fordelen at du slipper å ha med det mest dysfunksjonelle med et merkeverksted, men service er ikke noe de tilbyr. Servicenivået er gjevnt over lavt. 

Det Tesla skal ha kred for, er at vis det kan fjerndiagnostiseres, så kan det bli bra. Intill de oppdager at feilen ligger et eller to ledd lengre ned. Det er og litt behagelig at etter du har byttet ratt, så oppdager du at de har glemt patche software for å få det til å fungere, så de kan faktisk fjernoppdatere det. 
Setter også pris på servicemode for å slippe å rote alt for mye med OBDII enheter.  Eller at man kan bruke EPC for å finne delenummer, for å så se om man kan skaffe samme delenummer fra  tredjepart med forbedringer eller raskere levering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...