Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

  bzzlink skrev (På 27.3.2025 den 9.30):

Mange elbiler leveres med forskjellige aero inserts i felgene, tror det er for å få strukket de siste km ut av wltp ratingen, som man kan bruke i reklamen.

Noen mer vellykkede utseendemessig enn andre.

Her er Hyundai Kona, og Taycan sine løsninger

 

Screenshot 2025-03-27 at 10.28.52.png

Screenshot 2025-03-27 at 10.29.51.png

Ekspander  

Tesla har brukt å selge kit for å dekke over om man ikke ønsker å bruke hulkapslene. Men du får dem vel på Aliexpress for en småpenge. Eventuelt kan du printe deg noen selv om du har 3dprinter. Det har jeg gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Bjerknez skrev (På 27.3.2025 den 9.35):

Så halve felgen er egentlig bare plastikk egentlig...?

Å du fikk ikke med disse plastbitene slik at du hadde til to sett med hjul?

 

Ekspander  

De billigste felgene kommer med hjulkapsler. Desverre bare ett sett virker det som nå så må flytte dem over når man bytter hjul. Jeg fikk med to sett når jeg kjøpte min.

Skal vist gi sånn 5% bedre rekkevidde eller noe men jeg merker ingen forsjell med eller uten. Er som oftest penere uten.

Finnes også bøttevis av 3eparts hjulkapsler å kjøpe på internett. Jeg synes "moondisk" kapsler er litt kule.

Y_56b831d3-25a0-469c-b779-535f758c3343.png

Model 3 Performance hjulene har også hjulkapsler, men i flere deler. Her er med og uten.

Model-3-Performance-Wheels-with-without-covers-1(1).thumb.jpg.19aa7d79d16e3099768761f39a58bbb0.jpg

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  Bjerknez skrev (På 27.3.2025 den 9.35):

Så halve felgen er egentlig bare plastikk egentlig...?

Å du fikk ikke med disse plastbitene slik at du hadde til to sett med hjul?

 

Ekspander  

Ja hvis man velger de "kjipeste" hjula, så er det med aerokapsler som dekker hele felgen. Hvis man vil kjøre uten de, så må man kjøpe senterkopper isteden.

Til de tidligere felgtypene, så selger Tesla senterkopper i shopen sin, men de er notorisk utsolgt. 

Det er Norges mest solgte bil, så 3dje parts markedet hopper nok raskt på her, slik at man kan finne på bilkomponenter.no osv. straks, eller om det ikke allerede finnes. 

Lenke til kommentar
  Papirkurven skrev (På 27.3.2025 den 9.10):

Ellers er jeg veeeldig fornøyd med bilen. Fantastisk god å kjøre. Var veldig uvant i starten, da jeg har lite erfaring med elbiler. Men det gikk fort over.

Ekspander  

Jeg var ute og prøvekjørte på tirsdag. Merket oppgraderingen fra min egen 23 modell godt på støy og komfort.

Dersom man kommer fra ICE bil så er det jo en helt annen verden å sette seg i en ny elbil. Vanvittig digg å kjøre. Å ha en bil med så mye hk og dreiemoment, som er så digg å kjøre i bytrafikken, men allikevel har en gassrespons som er ute av denne verden er skikkelig gøy.

Skal dog sies at jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden. 

Svart er den fargen som får den til å se kulest ut bakfra forresten, når det ikke er så mye kontrast mellom rammen rundt baklyset og lakken

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Papirkurven skrev (På 27.3.2025 den 9.46):

Det var da litt kjipt. Liker ikke de hjulkapselene, var penere uten. Da får jeg bare vente til de får sort senterkopp 😄

Ekspander  

Kan virke som om det er annen senterkopp på nye Y. Bilkomponenter lister bare mutter deksler og ikke senterkopper enda for juniper

https://www.bilkomponenter.no/categories/tesla-model-y-juniper?&page=1

 

Screenshot 2025-03-27 at 10.49.43.png

Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 27.3.2025 den 9.46):

Jeg var ute og prøvekjørte på tirsdag. Merket oppgraderingen fra min egen 23 modell godt på støy og komfort.

Dersom man kommer fra ICE bil så er det jo en helt annen verden å sette seg i en ny elbil. Vanvittig digg å kjøre. Å ha en bil med så mye hk og dreiemoment, som er så digg å kjøre i bytrafikken, men allikevel har en gassrespons som er ute av denne verden er skikkelig gøy.

Skal dog sies at jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden. 

Ekspander  

Hehe, ja. Å gå fra en sliten 150hk diesel suv til denne var litt av en forandring. Klarte ikke å stoppe meg i å le når jeg presser ned gasspedalen. Forbikjøring er ikke lenger et problem nå. Problemet er at plutselig er jeg opp i 140km/t, så jeg må nok være ekstra forsiktig nå, så jeg ikke mister lappen 😅

Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 27.3.2025 den 9.46):

Skal dog sies at jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden.

Ekspander  

Samme her.

  Papirkurven skrev (På 27.3.2025 den 9.51):

Hehe, ja. Å gå fra en sliten 150hk diesel suv til denne var litt av en forandring. Klarte ikke å stoppe meg i å le når jeg presser ned gasspedalen. Forbikjøring er ikke lenger et problem nå. Problemet er at plutselig er jeg opp i 140km/t, så jeg må nok være ekstra forsiktig nå, så jeg ikke mister lappen 😅

Ekspander  

Og løsningen er "chill", ja.

Slås enklest av og på med talekommando (på engelsk) "chill acceleration" hhv "standard acceleration". (Trykk på høyre ratt-knapp/skrollehjul aktiverer lytting tii talekommandoer).

(ref TM3.2019)

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 27.3.2025 den 9.41):

Ja hvis man velger de "kjipeste" hjula, så er det med aerokapsler som dekker hele felgen. Hvis man vil kjøre uten de, så må man kjøpe senterkopper isteden.

Til de tidligere felgtypene, så selger Tesla senterkopper i shopen sin, men de er notorisk utsolgt. 

Det er Norges mest solgte bil, så 3dje parts markedet hopper nok raskt på her, slik at man kan finne på bilkomponenter.no osv. straks, eller om det ikke allerede finnes. 

Ekspander  

Skjønner. 

Ett sted må man jo spare inn :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 27.3.2025 den 9.46):

...jeg har endt opp med å kjøre i "chill" kjøreprogrammet mesteparten av tiden. 

Ekspander  

Jeg og!
Tesla blir altfor følsom på gasspedalen, med rykkete kjøring  i "Standard" aksellerasjon som resultat.
Jeg hadde bilen min i Standard første ukene, men de siste to årene nå har jeg kun hatt den i Chill.

"Standard" og "Sport" burde være navnet på disse to valgene😉

Lenke til kommentar
  ozone skrev (På 27.3.2025 den 10.26):

Jeg og!
Tesla blir altfor følsom på gasspedalen, med rykkete kjøring  i "Standard" aksellerasjon som resultat.
Jeg hadde bilen min i Standard første ukene, men de siste to årene nå har jeg kun hatt den i Chill.

"Standard" og "Sport" burde være navnet på disse to valgene😉

Ekspander  

Kunne ønske meg en tredje modus: 'kick-down' - 'chill' hele tiden, men 'standard' på kick-down som i gamle automatkasser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Complexity skrev (På 27.3.2025 den 10.58):

Det man gjør er å bruke de orgianlhjula til vinterdekk og kjøper seg noen fete 3eparts felger til sommer

Ekspander  

Joda, men jeg synes det er rart at ikke Tesla har designet sine egne alufelger som er aerodynamiske uten slike plastbiter man monterer på. Man betaler jo tross alt en god slump penger for disse hjulene. 

Evt. tilbyr andre felger i sortimentet enn disse med plast på. 

Lenke til kommentar
  Bjerknez skrev (På 27.3.2025 den 11.09):

Joda, men jeg synes det er rart at ikke Tesla har designet sine egne alufelger som er aerodynamiske uten slike plastbiter man monterer på. Man betaler jo tross alt en god slump penger for disse hjulene. 

Evt. tilbyr andre felger i sortimentet enn disse med plast på. 

Ekspander  

Er ikke de billigste BMW felgene også med hjulkapsel?

 

alright-how-do-i-remove-these-v0-htuprt5bqnfd1.jpeg

Det kommer nok mere fancy felger til nye Y etterhvert. På Model 3 kan man velge en dyrere felg uten kapsel:

Screenshot_20250327_121913_Chrome.jpg.11488c6565e2a4dfc1f8c43e49e99f62.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  Bjerknez skrev (På 27.3.2025 den 11.09):

Joda, men jeg synes det er rart at ikke Tesla har designet sine egne alufelger som er aerodynamiske uten slike plastbiter man monterer på. Man betaler jo tross alt en god slump penger for disse hjulene. 

Evt. tilbyr andre felger i sortimentet enn disse med plast på. 

Ekspander  

Det er faktisk alu-felger under. Men dess mer aerodynamiske de blir, dess dyrere er de å designe/produsere. Det ville derfor blitt totalt dyrere, enn noen enkle kapsler. Jeg vil faktisk si at man her får 2-i-1. Aerodynamiske felger om de velger kapsel på, alufelger om kapslene er av.

Så får de som vil ha de større og dyrere aero-aluminiumsfelgene velge disse eller tredjepartsfelger om de vil ha noe annet. Er jo dessuten flere som ikke vil ha større felger, fordi de som regel blir tyngre og derved mindre økonomiske selv med aero-design og derfor kortere rekkevidde, og i tillegg er bilen mer soft og behagelig med mer gummi mellom.

Selv var jeg fristet til alufelger med lite gummi, dog ikke til det ekstreme, på ice-bil. Men pga tapet i rekkevidde, ville jeg ikke valgt det på elbil. Så ille ser det ikke ut.

Dessuten merker man jo og at dess større felger, dess mer utsatt er man for kantkjørte felger fordi det ikke buler ut nok gummi til å beskytte felgene.

Fort gjort å få slike skader dersom man selv eller andre som låner bilen, feilberegner når man skal manøvrere endel steder med skarpe svinger og svært smale stikkveier. Typisk i borettslag i byen...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...