Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

15 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg vet jo det.  Er IT konsulent og har selvsagt 24H2 med Rufus på usb stick. ;) 

Poenget er at rett som det er oppstår arkitekturendringer innen teknologi. Og for BMW sin del kom det til en korsvei hvor x86-64 arkitektur ble erstattet av ARM og nye operativsystem skrives ikke eller portes bakover til x86-64 hardware.  
Dette har vi diskutert ørten ganger før.

Men uansett så leveres det fremdeles oppdateringer til iDrive7 x86-64 (siste oppdatering er build 11/2024 , altså November-2024) , ref bilde.

iDrive7.jpg

Men ingen nye funksjoner? vil bli utdatert ganske fort da bare med sikkerhetspatcher.

Det BMW går over til er jo Android som ikke fungerer så bra på x86..

Er litt morro det med arkitekturer for Tesla gjorde det jo motsatt. Tegra3(arm) - Intel atom (x86-64) - Amd Ryzen (x86-64).

Så de har forsjellig arkitektur, samt forsjellig produsent av x86 å forholde seg til men de klarer jo å levere oppdateringer til alle. Men kansje lettere å gå den veien

Skal sies at det er sjelden oppdatering til Tegra 3 bilene nå da. Er vel rundt 6 måneder siden forrige update der, Men det kan og være prioritering siden det ikke er så mange av de på veien kontra biler med atom/ryzen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (37 minutter siden):

Den Lexusen han tester mot kjører vel ikke akkurat standard oppsett?

Tipper også at den ikke kjører på 2 år gammel HW og software.

Han bruker også full self driving i tittelen på videoen sin, men bruker ikke full self driving.

Du burde se videoen ettersom han faktisk sier endel ting som er relevant iforhold til hva han faktisk tester. Det spiller jo ingen rolle om han testet bil X mot bil Y, da det er sensorene han i hovedsak snakker om. 

2 år gammel HW og software burde være optimalisert såpass at man dermed ser begrensningene med dem. Er du ikke enig i det?

bzzlink skrev (37 minutter siden):

Som videoen jeg postet innledningsvis viste så hadde ikke oppdatert kameraløsning blitt lurt av den veggen.

Dette var i beste fall sløvt av Mark, og i verste fall med vilje

Videoen viser at Tesla er nødt til å gå tilbake på lovnadene sine angående HW3. HW4 har bedre sensorer med litt mer oppløsning, men det er fremdeles milevis hva man får til med en kombinasjon av både CMOS og LIDAR/RADAR. 

Se videoen du, så tar han opp mye av kritikken du snakker om. Han tester som sagt stort sett AEB, da spiller det ingen rolle om det er AP eller FSD som er på. AEB er på uansett hva man har ettersom det tross alt er en del av sikkerhetssystemet i bilen.

Konklusjonen blir altså at AEB er betydelig bedre på biler som inkluderer f.eks LIDAR i tillegg til det som alle uansett har og utnytter, kameraer. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Du burde se videoen ettersom han faktisk sier endel ting som er relevant iforhold til hva han faktisk tester. Det spiller jo ingen rolle om han testet bil X mot bil Y, da det er sensorene han i hovedsak snakker om. 

2 år gammel HW og software burde være optimalisert såpass at man dermed ser begrensningene med dem. Er du ikke enig i det?

Enig i det, hvis han testet det mot 2 år gammel HW og SW fra Lumitron også. 

1 hour ago, oophus said:

Videoen viser at Tesla er nødt til å gå tilbake på lovnadene sine angående HW3. HW4 har bedre sensorer med litt mer oppløsning, men det er fremdeles milevis hva man får til med en kombinasjon av både CMOS og LIDAR/RADAR. 

Se videoen du, så tar han opp mye av kritikken du snakker om. Han tester som sagt stort sett AEB, da spiller det ingen rolle om det er AP eller FSD som er på. AEB er på uansett hva man har ettersom det tross alt er en del av sikkerhetssystemet i bilen.

Konklusjonen blir altså at AEB er betydelig bedre på biler som inkluderer f.eks LIDAR i tillegg til det som alle uansett har og utnytter, kameraer. 

Ja. Og det har Elon sagt også, at det ser ut til at de må gi alle som har kjøpt FSD med bil som har HW3 gratis oppgradering til HW4. Han indikerte at det ikke var en uangripelig antall det gjaldt. Sikkert for å berolige investorer men allikevel.

Det er ditt utsagn at dette er en test av AEB. Video tittelen sier self driving.

Jeg tror også at kombinasjonen av LiDAR og kamera er bedre enn kun kamera pr dags dato. Men skulle gjerne sett en skikkelig test av det, som vel var det Mark Rober forsøkte jeg på, men feilet i gjennomføringen.

Det ligger jo noen Waymo vs. FSD tester ute, men ingen av de er skikkelige. Spennede om Tesla får lansert robotbilene sine slik at det kan testes på like grunnlag.

Lidar gir mange flere datapunkter, men det gir også en god del ekstra feilkilder, som blir vist i AIdriver videoen at waymoene blir stuck når det er en brannhydrant som spruter over veien, eller at det er vanndamp fra et kumlokk. Det er ganske mange scenarioer hvor lidar er til mer hinder enn hjelp, hvor et kamera må hjelpe til å ta beslutningen.

imponert over fremstegene Tesla har gjort med kun kamera på få år.

Men selvkjøring med kun kamera, og uten noensomhelst avstandsmåling gir ikke mening i mitt hode heller. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men ingen nye funksjoner? vil bli utdatert ganske fort da bare med sikkerhetspatcher.

Ikke alle trenger "nye" funksjoner i infotainment en BMW. Hovedfokus er BIL og driving machine.
Hvem sier at det bare er sikkerhetspatcher i iDrive 7 oppdateringene ?,  det er heller feil og optimaliseringer i eksisterende funksjoner som gjøres.
Når jeg hadde ix3 og 330e med iDrive7 savnet jeg egentlig ingenting.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det BMW går over til er jo Android som ikke fungerer så bra på x86..

Er litt morro det med arkitekturer for Tesla gjorde det jo motsatt. Tegra3(arm) - Intel atom (x86-64) - Amd Ryzen (x86-64).

Så de har forsjellig arkitektur, samt forsjellig produsent av x86 å forholde seg til men de klarer jo å levere oppdateringer til alle. Men kansje lettere å gå den veien

Skal sies at det er sjelden oppdatering til Tegra 3 bilene nå da. Er vel rundt 6 måneder siden forrige update der, Men det kan og være prioritering siden det ikke er så mange av de på veien kontra biler med atom/ryzen.

Vet ikke om dette er rett. Har ialle fall fått nye funksjoner på min bil etter oppdateringer

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Enig i det, hvis han testet det mot 2 år gammel HW og SW fra Lumitron også. 

Da ville han nok fått stort sett samme resultat. LIDAR fra 2 år tilbake hadde litt mindre oppløsning, men nok i massevis til å skape samme resultater i alle disse 5 testene. 

Ja. Og det har Elon sagt også, at det ser ut til at de må gi alle som har kjøpt FSD med bil som har HW3 gratis oppgradering til HW4.

Blir kostbart da når alle HW4 må bytte til HW5 senere også? Når skal han svelge kamelen og innse at "vission only" ikke leder til full selvkjøring? Som sagt så viser videoen med flere da denne testen er blitt gjort før flere ganger at det ligger iboende begrensninger med å tolke dybde fra data fra et kamera. Dataene gir ikke svaret med to streker under slik radar og lidar gjør.

Det er ditt utsagn at dette er en test av AEB. Video tittelen sier self driving.

Alle situasjoner hvor bilen skal i full nødbrems uten førerinnputs er automatisk AEB. AP og FSD er underlagt AEB og inkluderer bare det i benevnelsen.  

Jeg tror også at kombinasjonen av LiDAR og kamera er bedre enn kun kamera pr dags dato. Men skulle gjerne sett en skikkelig test av det, som vel var det Mark Rober forsøkte jeg på, men feilet i gjennomføringen.

Hvordan feilet han? Jeg syns han fint forklarer hvordan LIDAR ser objekter mot "vission only" og viser med noen tester et representativt resultat, sammen med hovedpoenget i filmen - å mappe ei bergogdalbane i stummende mørke. Du kan fint få et bedre resultat med et bedre system, mer maskinkraft, mer høyoppløselige sensorer, men man vil aldri nå samme resultat som med LIDAR for disse testene nettopp pga den iboende egenskapene rådataene har fra sensorene. 

Lidar gir mange flere datapunkter, men det gir også en god del ekstra feilkilder, som blir vist i AIdriver videoen at waymoene blir stuck når det er en brannhydrant som spruter over veien, eller at det er vanndamp fra et kumlokk. Det er ganske mange scenarioer hvor lidar er til mer hinder enn hjelp, hvor et kamera må hjelpe til å ta beslutningen.

Det er alltids feilkilder i ei punktsky, men punkter som ikke gir mening filtrerer man bort. KI utnyttes her i større og større grad akkurat som innunder "vission only". Men hele fordelen er jo at punktskyen allerede eksisterer i tre dimensjoner og ikke kun i to hvor man så må ekstrapolere ut ei ekstra dimensjon. Da snakker vi mulighetene for enorme feilkilder. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Det var nok Model Y, ikke Ny Model Y. Ligger forøvrig 3 stykk Ny Model Y på inventory nå. 

Ja jeg sa jo 'gammel' model Y. My leveres lkke I P enda:)

Ja det er jo normalt at tesla bare fullaster båter og sender over, noen er ikke kjøpt. 

Spurte de på den lokale her om det var mulig å plukke seg en men de sa det var vanskelig. Nesten alle bilene de fikk inn var solgt allerede så det var kun noen få å velge i mellom for rask levering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Foreløpig så bør man "bestille" prøvekjøring på forhånd. Begrenset med demo-biler inne enda.

Det passer perfekt faktisk da de skal ha et event samme dag som jeg har service så har meldt meg på prøvekjøring av nye model Y nå  🤩

• Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, oophus said:

Da ville han nok fått stort sett samme resultat. LIDAR fra 2 år tilbake hadde litt mindre oppløsning, men nok i massevis til å skape samme resultater i alle disse 5 testene. 

Det er akkurat dette jeg kritiserer «da ville nok resultatet vært det samme» Det er jo ikke å teste noe, det er å synse.

NCAP kjører etterprøvbare tester av AEB. Så vi vet jo hvilke biler som er best. 

I videoen kjører han en test av en eller annen prototype bil fra Lumitron for å vise hvordan LiDAR funker.

Så tar han med en gammel Tesla og later som det er en test for å få klikk og hype. Og som den andre YouTuberen viser så ville ikke en oppdatert Tesla som hadde alle funksjoner slått på kjørt igjennom veggen. 

16 hours ago, oophus said:

Hvordan feilet han? Jeg syns han fint forklarer hvordan LIDAR ser objekter mot "vission only" og viser med noen tester et representativt resultat, sammen med hovedpoenget i filmen

Feilen var at han ikke brukte en oppdatert bil som hadde alle funksjoner slått på. Så en sammenligning mellom lidar og vision only ble ikke representativ. 

For alt vi vet hadde en masseprodusert bil med HW 4 bil fra Tesla naila alle testene like bra som den prototype LiDAR bilen som var under oppsyn fra en tekniker hos produsenten.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Complexity said:

Vet ikke om det er nevnt? Men Cybertruck består vist den testen selv om den ikke har lidar..

https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2025/03/20/cybertruck-sees-a-road-runner-fake-wall-heres-why/

Ja som ble vist i videoen jeg postet lenger oppe. HW 3 Tesla med v12 FSD ble lurt av veggen, HW4 Tesla med v13 FSD ble ikke lurt av veggen. 

Men dette gjelder visst ikke, ifølge Mark Rober og @oophus, for det hadde ikke noe å si, man burde teste mot en 2 år gammel Tesla, og ikke den nyeste. Og man kan anta at det ikke har noe å si for LiDAR er best.

Her er videoen cue’et opp

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ganske sykt å se det som skjer med cyber truck nå, store stålpaneler som løsner og på baksiden ser det ut som om de er limt på manuelt. Kan umulig være normalt i bransjen å sammenføye på denne måten?

Ja, det er ganske sykt faktisk. Det viser nok engang at det Tesla gjør ikke er spesielt gjennomtenkt. Ingenting er jo testet ut virker det som. Dem bare finner på ting og utfører. Etter en atund finner dem ut at bilen del lager som skal være både skuddsikker og alt annet ikke tåler kulde. 

For meg virker det som om Tesla eiere er en gjeng prøvekaniner når jeg leser slikt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Cybertruck-prosjektet verkar ikkje spesielt overbevisande. Denne presentasjonen var kanskje eit teikn på at ting ikkje var heilt på stell. 😁

elon-musk-test.gif.4a102f6270a802f3151714e92fd0c9d6.gif

Haha akkurat denne tror jeg personlig var 100% med vilje. Typisk Elon/Tesla markedsførings strategi. Gikk som en farsott i media:p

Men ja, noe virker helt bananas med den bilen der

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...