Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (10 timer siden):

Han Mark Rober får endel pes for den videoen der han sammenligner kamerabasert system med LiDAR.

Han hadde ikke FSD aktivert. Og han hadde ikke nyeste HW i bilen han testet med.

Her er en som tester med HW3 v12.5 og med HW4 v13

Jepp, slik jeg leser det ble Autopilot brukt, eller cruise control som det heter også har avisene fremstilt det som selvkjørende teknologi. Som vanlig er det brain rot på høyt nivå. Mediene har helt gitt opp å være saklige om dagen, det er bare fokus på å øke brain rot og få klikk. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at slik teknologi er spennende i starten, men jeg har aldri forstått hvem som ønsker slike hjelpesystemer. Slik jeg ser det så blir man bare vant til at dem er der og hjelper til og blir sløvere selv da vi begynner så smått og stole på teknologien. 

Jeg vet ikke hvor avansert system som finnes i min bil, men en ting er sikkert. Den filskiftevarsleren er pain in the ass og må slås av hver gang man setter seg i bilen. På landeveien er den helt totalt ubrukelig og glemmer man å skru den av kan den rett og slett virke mot sin hensikt. Denne har skremt meg minst 2 ganger på 3 måneder. 

Man kommer inn i krapp uoversiktlig sving på landeveien og legger seg inn mot midten av veien. Bilen tror det er en stripe der siden det er asfaltskille på midten og ha river til i rattet motsatt vei. 

På motorvei er det såpass oversiktlig og fint at der går jo alt av seg selv med en finger på rattet uansett så der har jeg ikke brukt for det. 

Det kan kanskje være til hjelp om man skulle sovne bak rattet, men hva er oddsen for det? Det har vertfall ikke skjedd meg på de 30 årene jeg har hatt lappen. 

Jeg ser videoer av folk som står med mobilen og fjernstyrer Teslaen sin etc. Jeg hadde ikke turt å gjøre det for alt i verden. En liten lagg i systemet eller feiltolking i den ene eller andre enden er nok til å værste fall lemleste noen. 

At dette en vakker dag blir fremtiden er sikkert og at teknologien har kommet er bra, men jeg synes nå det bør testes langt bedre før det tillates og brukes av sluttbrukeren.

Endret av Bjerknez
  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Salvesen. said:

Jepp, slik jeg leser det ble Autopilot brukt, eller cruise control som det heter også har avisene fremstilt det som selvkjørende teknologi. Som vanlig er det brain rot på høyt nivå. Mediene har helt gitt opp å være saklige om dagen, det er bare fokus på å øke brain rot og få klikk. 

Det verste er egentlig svarene fra Mark Rober her, som er / har vært forsker hos Nasa. 

Han skal teste to teknologier mot hverandre. Så har han med seg en tekniker fra det ene selskapet til å kjøre bilen, og sørge for at alt går riktig for seg. (Lidar selskapet er eid av kompisen hans, som han har mottatt 4 millioner i donasjoner fra (ikke til seg selv, men til en av charity greiene sine))

Så kjører han den andre teknologien selv, setter seg ikke inn i hvordan den virker, men sier at han _antar_ at autopilot og FSD er det samme og ville gitt samme resultater. 

Det er vel ikke helt sånn forskere gjør eksperimenter. Dette lukter litt, enten lemfeldighet som ikke er noe bra for en forsker, eller malice. 

For Mark Rober sin skyld får vi håpe at det er hold i det gamle utsagnet:

Never ascribe to malice that which is adequately explained by incompetence

Fin gjennomgang her

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg skjønner at slik teknologi er spennende i starten, men jeg har aldri forstått hvem som ønsker slike hjelpesystemer. Slik jeg ser det så blir man bare vant til at dem er der og hjelper til og blir sløvere selv da vi begynner så smått og stole på teknologien. 

Jeg vet ikke hvor avansert system som finnes i min bil, men en ting er sikkert. Den filskiftevarsleren er pain in the ass og må slås av hver gang man setter seg i bilen. På landeveien er den helt totalt ubrukelig og glemmer man å skru den av kan den rett og slett virke mot sin hensikt. Denne har skremt meg minst 2 ganger på 3 måneder. 

Man kommer inn i krapp uoversiktlig sving på landeveien og legger seg inn mot midten av veien. Bilen tror det er en stripe der siden det er asfaltskille på midten og ha river til i rattet motsatt vei. 

På motorvei er det såpass oversiktlig og fint at der går jo alt av seg selv med en finger på rattet uansett så der har jeg ikke brukt for det. 

Det kan kanskje være til hjelp om man skulle sovne bak rattet, men hva er oddsen for det? Det har vertfall ikke skjedd meg på de 30 årene jeg har hatt lappen. 

Jeg ser videoer av folk som står med mobilen og fjernstyrer Teslaen sin etc. Jeg hadde ikke turt å gjøre det for alt i verden. En liten lagg i systemet eller feiltolking i den ene eller andre enden er nok til å værste fall lemleste noen. 

At dette en vakker dag blir fremtiden er sikkert og at teknologien har kommet er bra, men jeg synes nå det bør testes langt bedre før det tillates og brukes av sluttbrukeren.

Kjørte 2024 BMW M8 i alpene tidligere i høst, og BMW sitt system var helt håpløst, måtte slåes av med en gang. Tesla sitt må i hvert fall slåes på sånn at det er et klart skille når det er på eller ikke. Men ganske irriterende uling hos Tesla også, med mindre man slår av alt på hver kjøretur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er Tesla Model Y størst i salg for 2025.I morges var de vel 3 biler under BZ4X. Generelt ser det ut som flere antydet, at andre forhandlere pøset på med registreringer i januar, for å få de registrert i år, og nå har det sunket til mer normale tall. Mens Tesla startet "slow", og som ventet av bl.a. undertegnede, har økt på.

image.thumb.png.5ad50d58afb57fdbd566c75dd31e8a0d.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Kjørte 2024 BMW M8 i alpene tidligere i høst, og BMW sitt system var helt håpløst, måtte slåes av med en gang. Tesla sitt må i hvert fall slåes på sånn at det er et klart skille når det er på eller ikke. Men ganske irriterende uling hos Tesla også, med mindre man slår av alt på hver kjøretur.

Merk at Bmw 8 serie ligger et par generasjoner bak med iDrive/software og kan nok ikke sammenliknes f.eks med de som har dagens oppdaterte hjelpesystem, som nyeste 5-serie og 7 serie (i eller forbrenning). M8 er jo offisielt discontinued fra BMW (2025 for coupe og 2026 for convertible). Ellers er jo nå mange assist/hjelpesystemer påtvinget av EU regler og egentlig ikke noe brukere av ekte M biler (som M3/M4/M8) benytter seg av.

Men ellers tenker jeg at M8 var en grom bil å kjøre selv (kjøreteknisk).

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Merk at Bmw 8 serie ligger et par generasjoner bak med iDrive/software og kan nok ikke sammenliknes f.eks med de som har dagens oppdaterte hjelpesystem, som nyeste 5-serie og 7 serie (i eller forbrenning). M8 er jo offisielt discontinued fra BMW (2025 for coupe og 2026 for convertible). Ellers er jo nå mange assist/hjelpesystemer påtvinget av EU regler og egentlig ikke noe brukere av ekte M biler (som M3/M4/M8) benytter seg av.

Oppdaterer ikke BMW bilene sine? Og må en konstant opp på ny hardware for å få nyeste software? 

Litt avsporing ift Tesla, men interessant tema uansett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Oppdaterer ikke BMW bilene sine? Og må en konstant opp på ny hardware for å få nyeste software? 

Litt avsporing ift Tesla, men interessant tema uansett. 

Som å skifte ut hardware headunit/mcu på biler som f.eks M8 de slutter å produsere , nei. Man må ha ny hardware (arkitektur) for siste generasjon iDrive. 

Ellers så vedlikeholdes jo software (oppdateringer) med fiksing av feil. Men de får ikke nye funksjoner.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snowleopard said:

Da er Tesla Model Y størst i salg for 2025.I morges var de vel 3 biler under BZ4X. Generelt ser det ut som flere antydet, at andre forhandlere pøset på med registreringer i januar, for å få de registrert i år, og nå har det sunket til mer normale tall. Mens Tesla startet "slow", og som ventet av bl.a. undertegnede, har økt på.

image.thumb.png.5ad50d58afb57fdbd566c75dd31e8a0d.png

Model 3 selger bedre en EX30, det er litt overraskende.

Eh sjekket nå, og den Volvoen er ganske dyr den ja

• Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Ja om utviklingen fortsetter er både Y og 3 på top 3 om kort tid for året. Rart da februar handlet om krise salg hos tesla... 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Liten, og dyr!

Men er jo tross alt et alternativ for den som vil ha en liten bil med kraftig motor og ev. 4WD, og som og kan trekke en OK camper på ferie eller liten henger for når man trenger litt mere plass enn bilen har...

1600 kg på den lille rakkeren er bra! Også 0-100 på 3,6 s selv om det ikke er aller best i klassen! TM3P er noe raskere med 3,1 s, men den får du ikke med tilhengerfeste ser det ut til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Syar-2003 said:

Som å skifte ut hardware headunit/mcu på biler som f.eks M8 de slutter å produsere , nei. Man må ha ny hardware (arkitektur) for siste generasjon iDrive. 

Ellers så vedlikeholdes jo software (oppdateringer) med fiksing av feil. Men de får ikke nye funksjoner.

Det er jo litt dårlig da. Håper de endrer taktikk med den nye hardwaren da.

Tesla leverer vel enda updates til 2012 Model S. Veldig nedstrippet variant grunnet hardware men de får vel enda nye funksjoner.

Min 2019 Model 3 har forrige generasjon hardware men får ofte updates før nyeste generasjon får 😅

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Det er jo litt dårlig da. Håper de endrer taktikk med den nye hardwaren da.

Tesla leverer vel enda updates til 2012 Model S. Veldig nedstrippet variant grunnet hardware men de får vel enda nye funksjoner.

Min 2019 Model 3 har forrige generasjon hardware men får ofte updates før nyeste generasjon får 😅

Jada jada. 
Man får ikke kjørt windows 11 på en super PC med i7 7700 (aktiv fra 2017-2024) heller.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Syar-2003 said:

Var cab'en vi hadde. Og den var rett og slett brutal. Kamuflerte vekta godt også. 

Men Z4 var morsommere på svingete veier. Surra rundt i Østerrike i 4 dager, med disse. Anbefales som guttetur, man må bare spare opp penger et års tid eller to nå som euroen er såpass slem. Leide av Sixt i Muchen

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Syar-2003 said:

Jada jada. 
Man får ikke kjørt windows 11 på en super PC med i7 7700 (aktiv fra 2017-2024) heller.

Åjoda må bare slå av TPM kravet. Har flere gamle maskiner med Windows 11. Kan installere Windows 11 på Raspberry pi og omså.

Men nå kjører Tesla linux da som ikke har slike krav. Var vel ubuntu de brukte i starten men nå er det noe helt eget de bruker.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Åjoda må bare slå av TPM kravet. Har flere gamle maskiner med Windows 11. Kan installere Windows 11 på Raspberry pi og omså.

Men nå kjører Tesla linux da som ikke har slike krav. Var vel ubuntu de brukte i starten men nå er det noe helt eget de bruker.

Jeg vet jo det.  Er IT konsulent og har selvsagt 24H2 med Rufus på usb stick. ;) 

Poenget er at rett som det er oppstår arkitekturendringer innen teknologi. Og for BMW sin del kom det til en korsvei hvor x86-64 arkitektur ble erstattet av ARM og nye operativsystem skrives ikke eller portes bakover til x86-64 hardware.  
Dette har vi diskutert ørten ganger før.

Men uansett så leveres det fremdeles oppdateringer til iDrive7 x86-64 (siste oppdatering er build 11/2024 , altså November-2024) , ref bilde.

iDrive7.jpg

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Så kjører han den andre teknologien selv, setter seg ikke inn i hvordan den virker, men sier at han _antar_ at autopilot og FSD er det samme og ville gitt samme resultater. 

Det er jo forsåvidt riktig da denne testen uansett utforsker bilenes AEB systemer. Samt bilen han kjørte var vel hans egen bil, så han kan jo den ganske greit? For kamerabaserte systemer så vil man jo øke mulighetene for å se slikt med større oppløsninger og mer regnekraft, men ingen av dem vil på noen som helst måte være like sikker som LIDAR i samarbeid med andre sensorer i et slikt system. Noe jo alle testene der samt logikk vil vise.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Det er jo forsåvidt riktig da denne testen uansett utforsker bilenes AEB systemer. Samt bilen han kjørte var vel hans egen bil, så han kan jo den ganske greit? For kamerabaserte systemer så vil man jo øke mulighetene for å se slikt med større oppløsninger og mer regnekraft, men ingen av dem vil på noen som helst måte være like sikker som LIDAR i samarbeid med andre sensorer i et slikt system. Noe jo alle testene der samt logikk vil vise.

Den Lexusen han tester mot kjører vel ikke akkurat standard oppsett?

Tipper også at den ikke kjører på 2 år gammel HW og software.

Han bruker også full self driving i tittelen på videoen sin, men bruker ikke full self driving.

Som videoen jeg postet innledningsvis viste så hadde ikke oppdatert kameraløsning blitt lurt av den veggen.

Dette var i beste fall sløvt av Mark, og i verste fall med vilje

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Den Lexusen han tester mot kjører vel ikke akkurat standard oppsett?

Tipper også at den ikke kjører på 2 år gammel HW og software.

Han bruker også full self driving i tittelen på videoen sin, men bruker ikke full self driving.

Som videoen jeg postet innledningsvis viste så hadde ikke oppdatert kameraløsning blitt lurt av den veggen.

Dette var i beste fall sløvt av Mark, og i verste fall med vilje

Og media har jo dratt det enda lengre med å slenge på "selvkjørende bil treffer vegg" osv. Alt for klikk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...