Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

  Bjerknez skrev (På 20.3.2025 den 16.24):

I4 M50 er faktisk hakket større og slår Model 3 med noen millimeter i bredde og lengde. Altså i fysisk utvendig størrelse. Ubetydelig, men rett skal være rett. 

hvor god plassen er innvendig formpassasjerer vet jeg dog ikke, men mener at jeg husker at Model 3 var omtrent like trang i baksetet som i4. Dog ikke noe som bryr meg. Kjlrer den stort sett alene :) 

Ekspander  

Ikke super plass i baksetet på Model 3 nei. Hjelper heller ikke at man ikke kan ta føttene under forsetene som på Y. Men det er bra plass i bagasjerommet (dog trang åpning)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  ProphetSe7en skrev (På 20.3.2025 den 8.51):

Hvordan er setene i Model 3/Y på turer lenger enn 2-3 timer? De ser ikke veldig komfortabel ut, hverken i forsetene eller i baksetene.

Ekspander  

Eier av 2021 TM3 SR+ her. Synes setene er veldig komfortable på langturer som på kortturer. Lengste turen jeg har vært på nå er en tur til Vestlandet på rundt 5-6 timer og den gikk helt knirkefritt. Spesielt foran sitter man ekstremt godt pga den gode plassen og føler jeg får satt meg godt ned i setet med den innstillingen jeg bruker. Det føles forholdsvis mykt og jeg får greit med støtte.

Med en voksen på si 180cm + i baksetet må man gjerne ta setet en god del frem for at personen bak skal ha greit med plass, men setene i seg selv er ganske så bra. 

Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 20.3.2025 den 7.31):

I mitt hode, så må du da sammenligne med Model 3, ikke Y. Model 3 er en større bil enn Polestar 2 og i4.

Highland interiøret synes jeg er ganske så alright. Stort steg opp i materialfølelse fra det gamle som både ser og føles mye simplere ut. 

Ekspander  

Hvorfor tviholder de på den dårlige baklukeløsningen tro?

Lenke til kommentar
  Bjerknez skrev (På 20.3.2025 den 17.25):

Haha, måtte søke opp dette. Det var jaggu meg en rar løsning 😅

Er den lik på nye model 3 også? 

På i4 åpner man jo alt, inkludert bakruden etc  

Ekspander  

M4 er, som TMS, ikke reelt sett en sedan, men en kombicoupé. TM3 er faktisk en sedan, så åpner kun koffertlokk, ikke en hel "bakdør".

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 20.3.2025 den 17.53):

For å få plass til folk på 190cm i baksetet.

prøv det i i4 eller Polestar 2…

Ekspander  

Jeg er 182 og synes slett ikke plassen bak i Model 3 var overøsende. Jegbhadde ikke orket å sitte der i 3 timer vertfall. Men plassen er ikke noe bedre i i4 nei, det er helt riktig. Uansett er bakseteplass ikke noe jeg prioriterer overhodet. 

Ingen av disse bilene bør man kjøpe hvis man skal ha baksetepassasjerer over lengre distanser. Men det er nå min mening. 

Lenke til kommentar
  Bjerknez skrev (På 20.3.2025 den 17.57):

Jeg er 182 og synes slett ikke plassen bak i Model 3 var overøsende. Jegbhadde ikke orket å sitte der i 3 timer vertfall. Men plassen er ikke noe bedre i i4 nei, det er helt riktig. Uansett er bakseteplass ikke noe jeg prioriterer overhodet. 

Ingen av disse bilene bør man kjøpe hvis man skal ha baksetepassasjerer over lengre distanser. Men det er nå min mening. 

Ekspander  

Jeg kan sitte oppreist i Model 3. i i4 er jeg ukomfortabel, I polestar er det rett og slett ikke plass til meg.

Noen få cm ekstra kan bety en hel del sa brura

Jeg tror det er en kombinasjon av amerikansk tankegang om at sedan er kult og at man ville ha lavest mulig bil pga luftmotstand, men fortsatt ha plass under taket som gjorde at Tesla gikk for luken på den måten de gjorde.

Tesla har gjort noen ekstreme valg for å holde bilene lave. Inkludert designet sitt eget batteri for å få det noen cm lavere enn de andre løsningene

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som nevnt er Model 3 en sedan og det er vel flere grunner til at den er det..

Prøv å sitte baki en Polestar 2 som er tilsvarende bil bare kombicupe. Da får du en bjelke rett over hodet i baksetet for å holde bakluken og veldig dårlige plass til hodet.

Man får jo heller ikke hattehylle av metall da og måtte kansje funnet på noe annet for å stive av baken på bilen som kunne gått ut over vekt eller bagasjeromsplass..

Også ville den blitt veldig lik model Y da bare fysisk mindre.

Men bakluken på Model 3 (eller sedaner generelt) er jo noe drit om vinteren og ting har snø på seg.. Faller ned i bagasjerommet eller i fjeset ditt alltid. Det slipper man på kombicupe siden bakruten også løfter seg.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 20.3.2025 den 18.33):

Jeg kan sitte oppreist i Model 3. i i4 er jeg ukomfortabel, I polestar er det rett og slett ikke plass til meg.

Noen få cm ekstra kan bety en hel del sa brura

Jeg tror det er en kombinasjon av amerikansk tankegang om at sedan er kult og at man ville ha lavest mulig bil pga luftmotstand, men fortsatt ha plass under taket som gjorde at Tesla gikk for luken på den måten de gjorde.

Tesla har gjort noen ekstreme valg for å holde bilene lave. Inkludert designet sitt eget batteri for å få det noen cm lavere enn de andre løsningene

Ekspander  

Hva man mener er behagelig er nok individuelt også tenker jeg. Å sitte bak i en Model 3 eller i4 for den saks skyld er uansett ikkemaktuelt for min del. Hadde fått klaus før jeg kom ut fra gårdsplassen. Man har jo regelrett null kulighet for å strekke på seg eller endre sittestilling i stor grad. 

Lenke til kommentar
  Complexity skrev (På 20.3.2025 den 18.43):

Som nevnt er Model 3 en sedan og det er vel flere grunner til at den er det..

Prøv å sitte baki en Polestar 2 som er tilsvarende bil bare kombicupe. Da får du en bjelke rett over hodet i baksetet for å holde bakluken og veldig dårlige plass til hodet.

Man får jo heller ikke hattehylle av metall da og måtte kansje funnet på noe annet for å stive av baken på bilen som kunne gått ut over vekt eller bagasjeromsplass..

Også ville den blitt veldig lik model Y da bare fysisk mindre.

Men bakluken på Model 3 (eller sedaner generelt) er jo noe drit om vinteren og ting har snø på seg.. Faller ned i bagasjerommet eller i fjeset ditt alltid. Det slipper man på kombicupe siden bakruten også løfter seg.

Ekspander  

Tok 5 bagasjerom fulle av snø før jeg lærte meg å ikke ha snøkosten i bagasjerommet 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  bzzlink skrev (På 20.3.2025 den 17.53):

For å få plass til folk på 190cm i baksetet.

prøv det i i4 eller Polestar 2…

Ekspander  

Kanskje de som skal laste inn mange og svære folk burde kjøpe en større bil, så kan de som ønsker en mindre bil få en med litt mindre ræva bakluke.

Tror Model 3 hadde solgt enda mer med bedre bakluke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Complexity skrev (På 20.3.2025 den 20.24):

Eller så kjøper bare folk Model Y istedefor som gir bedre bakluke og mye bedre plass..

Ekspander  

Dette ^^ Har flere kompiser på over 180 som har sittet på baki min TM3, det er null stress..Må som sagt flytte frem setet litt, da jeg vanligvis ligger langt bak og dypt i setet. Tesla har alltid være gode på det med plass og TM3 er intet et unntak, selv om den selvsagt blir liten ift sin større versjon i model Y. Til gjengjeld ser den mye bedre ut og sitter bedre på veien. 

Neste uke blir det en tur på service hos Tesla, spent på om de har en Juniper der klar til prøvekjøring også.

  Syar-2003 skrev (På 20.3.2025 den 22.16):

For å unngå vandalisme er det flere kreative eiere der ute .

 

IMG_1804.jpeg

Ekspander  

Lol 😝 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han Mark Rober får endel pes for den videoen der han sammenligner kamerabasert system med LiDAR.

Han hadde ikke FSD aktivert. Og han hadde ikke nyeste HW i bilen han testet med.

Her er en som tester med HW3 v12.5 og med HW4 v13

 

Lenke til kommentar
  Iterion skrev (På 20.3.2025 den 22.54):

Dette ^^ Har flere kompiser på over 180 som har sittet på baki min TM3, det er null stress..Må som sagt flytte frem setet litt, da jeg vanligvis ligger langt bak og dypt i setet. Tesla har alltid være gode på det med plass og TM3 er intet et unntak, selv om den selvsagt blir liten ift sin større versjon i model Y. Til gjengjeld ser den mye bedre ut og sitter bedre på veien. 

Neste uke blir det en tur på service hos Tesla, spent på om de har en Juniper der klar til prøvekjøring også.

Lol 😝 

Ekspander  

Jeg kan også sitte som en konge bak i min bil hvis jeg kjører frem setene. Men da sitter jeg jo ikke lenger godt og framsetet…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...