Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Olsenhower skrev (8 minutter siden): Det ble for fristende med greit avslag på inventarbil, så det ble ny TMYP inkl vinterfelger til under 500K. Lurte en stund på å kjøpe Highland, mest pga mer komfortable seter, men valget falt ned på Model Y. Nå er jo planen å ha denne ut garantitiden, så det blir spennende å se hva bruktprisene er da. Frykter det verste. Dette må jo være ett ekstremt godt tilbud! Billigere en brukte highland p på finn.. 2 Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Salvesen. skrev (2 timer siden): Dette må jo være ett ekstremt godt tilbud! Billigere en brukte highland p på finn.. Ikke mye under 500K, totalt med referral ble det 497000, men er fornøyd med den prisen. Er også gratis supercharging hvis en bestiller nå i mars. Endret 14. mars av Olsenhower 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Simen1 skrev (På 10.3.2025 den 23.25): -16% I DAG! Etter å ha falt rundt 40% fra desember til i går... 17. desember var aksjen oppe i 480 $. I ettermiddag landet den på 222. Hvor langt ned tror dere den skal de neste tre månedene? Jeg spår 150. Jeg vet ikke om dette skyldes det angivelige fallet i antall solgte biler, men jeg håper virkelig "markedet" har fått med seg at det kraftige fallet i salg så langt i år i stor grad skyldes at produksjonen ble stengt for å forberede lanseringen av Juniper? De har drevet og forberedt og igangsatt produksjon av Juniper og hele januar og februar, og videre inn i mars, så da er det jo ikke rart salget går ned i denne perioden. Spørsmålet er hva som skjer når de begynner å levere Juniper. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars bzzlink skrev (På 11.3.2025 den 17.16): Jeg mener at de har 2 kort i ermet som kan øke kursen hvis de viser seg å være Ess. Selvkjørende taxier. og «Model 2» Hvis de "billigere modellene" bare er nedstrippede Model 3 og/eller Y og ikke nye, fysisk mindre biler, så tror jeg aksjen vil tryne enda mer. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) bzzlink skrev (11 timer siden): Hvis man går langt nok bak i denne tråden, så vil man finne noen kommentarer fra meg hvor jeg mente at Tesla lå 5 år foran de andre i å lage elbil som vanlig folk har råd til. De ble tatt igjen i 2023 - 24 på hardware. Ble de virkelig det? Jeg har prøvd å finne alternativer til Tesla pga. Elon Musks idioti, men sliter med det. Bare det til å finne biler med like god rekkevidde på et lignende prisnivå er utfordrende. Klart man kan finne mer rekkevidde hvis man betaler mye mer, men man må se på hvor mye rekkevidde man får for pengene. Endret 14. mars av Markiii 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Bjerknez skrev (11 timer siden): @Iterion Jeg mener ikke at Tesla går nedenom og hjem, men at dem taper marked på sikt. Tesla er liksom ikke like "kult"lenger, på en måte. Men det er jo ikke de "kule" bilene som selger mest. Det er de "kjedelige" bruksbilene som gir mye bil for pengene og fyller behovene til "folk flest". "Kule" biler er en nisje. Endret 14. mars av Markiii 1 Lenke til kommentar
KriZZ Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Markiii skrev (11 minutter siden): Jeg vet ikke om dette skyldes det angivelige fallet i antall solgte biler, men jeg håper virkelig "markedet" har fått med seg at det kraftige fallet i salg så langt i år i stor grad skyldes at produksjonen ble stengt for å forberede lanseringen av Juniper? De har drevet og forberedt og igangsatt produksjon av Juniper og hele januar og februar, og videre inn i mars, så da er det jo ikke rart salget går ned i denne perioden. Spørsmålet er hva som skjer når de begynner å levere Juniper. Det som skjer er at Model Y for trejde året på rad blir verdens mest solgte bil 2 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars KriZZ skrev (3 minutter siden): Det som skjer er at Model Y for trejde året på rad blir verdens mest solgte bil 100% og folk vill fortsatt tenke at det går til helsikken med Tesla. alt på grunn av brain rot. Som disse første månedene av året har vist i denne tråden med mer. 6 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Salvesen. skrev (9 minutter siden): 100% og folk vill fortsatt tenke at det går til helsikken med Tesla. alt på grunn av brain rot. Som disse første månedene av året har vist i denne tråden med mer. Det mest spennende er jo ikke å se at salget tar seg opp nå som de endelig har begynt å levere ut Juniper, det var ventet ihvertfall for min del. Er nok mange Tesla-fans som bare skal ha den, okke som. Det som er mest spennende å se, er når de ivrigste har fått sin, og det er "menigmann" som skal ha bil. Velger de da vekk TMYJ som sitt foretrukne alternativ, eller vil de velge noe annet, og i tilfelle hva. Pga de forventede bøtene til de som ikke klarer å komme under utslippsgrensa satt for 2025, og pga billigere batterier, så har man jo forventet massive kampanjer fra de som ville risikert massive bøter. Nå er det tildels utsatt, ved at grensa er flyttet fremover, og det er vel først salget i 27 som avgjør om det blir bøter eller ei. Og kina-bilene kan i mellomtiden få et grep om markedet, som vil forverre situasjonen for Europas bilindustri, spesielt om de nå slakker ned på målene! Endret 14. mars av Snowleopard Skriveleif 1 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 8 hours ago, sverreb said: Nja. Mye av dagens SUV konsept inkluderer gjerne markedet som tidligere dekket stasjonsvogner og minivan: De som har eller forestiller seg de har behov for mer plass (Ikke alle SUVer har så veldig god plass egentlig, men ikke alle kjøpere som sjekker så nøye heller) Er nok mange SUVer som ikke ser snurten av en skogsbilvei. Men når det er sagt så er nok en del av markedet i norge motivert av både dårlig brøytede boligveier og det å komme seg over brøytekanter. I tilegg er det en betydelig del av nybilmarkedet som ikke liker å sette seg ned i en bil. Det å ha en høyere bil er poenget med å kjøpe SUV og ikke et kompromiss slik SUVer er dagens mer lukseriøse biler som tilbyr mer komfort enn de lavere mer sportsorienterte bilene. I så måte er nok ting som mer raffinert oppheng og støydemping vel så viktig som evne til å kjøre på dårlige veier. Problemet jeg har er at jeg er 100% enig meg argumentasjonsrekken, men så ser jeg at SUVene på markedet i liten grad faktisk følger disse argumentene. Seteposisjonen er kanskje litt bedre, men innsteget er ofte mye verre. BZ4X er ikke unik for klassen, og det hjelper ikke så mye å sitte høyere når panseret er for langt frem og speilene er for småe. Min personlige mening er at SUV-hypen kommer som en reaksjon på en enkel designtrend: Bunnplate i plast kombinert med rare designtrender på hva god fjæring er. Og at kabinposisjonen har blitt forskyvd så det er trangt å sette seg inn. Min observasjon er at de små endringene i glasset og taket gjør man plutselig sitter veldig trangt, spesielt vis du sammenligner fra ca 2010 og utover mot hva du fikk tak i tidlig 2000. Setter du deg inn i en varebil ala Caddy eller Partner så gjør den ekstra takhøyden at du kan sette deg inn normalt, mens du f.eks en Passat fra samme årstall må lirke deg inn og sitter NESTEN i taket. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Salvesen. skrev (2 timer siden): 100% og folk vill fortsatt tenke at det går til helsikken med Tesla. alt på grunn av brain rot. Som disse første månedene av året har vist i denne tråden med mer. Nåvel, nå har vel du er virkelig dårlig historikk på dine Teslaspådommer her inne. Jeg tror nok at årets dårlige salgstall til en viss grad skyldes gamle modeller, men ikke alt. Og jeg tror på et oppsving nå når facelift av Model Y kommer, men tror nok ikke det vil vare så lenge. Tesla må iallfall inn i en skikkelig ødeleggende priskrig viss årets salg skal matche fjorårets. 3 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars AL123 skrev (1 time siden): Nåvel, nå har vel du er virkelig dårlig historikk på dine Teslaspådommer her inne. Jeg tror nok at årets dårlige salgstall til en viss grad skyldes gamle modeller, men ikke alt. Og jeg tror på et oppsving nå når facelift av Model Y kommer, men tror nok ikke det vil vare så lenge. Tesla må iallfall inn i en skikkelig ødeleggende priskrig viss årets salg skal matche fjorårets. Cybertruck hadde vel 2 millioner reservasjoner. Ikke alle blir laget? Det blir nok noe tilsvarende med nye My 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 4 hours ago, Salvesen. said: 100% og folk vill fortsatt tenke at det går til helsikken med Tesla. alt på grunn av brain rot. Som disse første månedene av året har vist i denne tråden med mer. Er ikke sjefen sjøl i Tesla kongen av brain rot? 5 1 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Trestein skrev (12 minutter siden): Cybertruck hadde vel 2 millioner reservasjoner. Ikke alle blir laget? Det blir nok noe tilsvarende med nye My Nå ble jo Cybertruck langt dyrere enn annonsert pris på forhånd, og de har vel ikke levert noen av de rimeligste bilene ennå. Når det i tillegg har vært en generell nedgang overalt, for alle merker, så kan man ikke forvente at alle står ved reservasjonen sin. Også optimistisk at man forventer at Tesla skal produsere 2 mill. trucks på så kort tid som de faktisk har hatt denne i produksjon. De har vel bare så vidt produsert over 2 millioner av tesla Model Y, som per nå er den mest-selgende bilen i verden, dog ikke totalt produsert i verden, siden noen fabrikanter står bak modeller som har blitt produsert i veldig mange flere år enn Tesla har eksistert. Er nok fremdeles mange som venter på de rimeligere utgavene, selv om de neppe blir så billig som antydet, ihvertfall ikke på lang tid. Først må batteriene bli langt billigere, men vel så viktig, langt mer energidensitive, så de får den rekkevidden de trenger for å nå det publikummet som vil stå for massesalget. Så spørs det om ikke Tesla og må få en litt mindre utgave, som vil fenge et bredere publikum rundt om i verden. Gjerne en på mer nivå med den størrelsen pickups som selges i Europa og Asia, som altså er endel mindre enn de store amerikanske pickup'ene. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars AL123 skrev (11 timer siden): Nåvel, nå har vel du er virkelig dårlig historikk på dine Teslaspådommer her inne. Jeg tror nok at årets dårlige salgstall til en viss grad skyldes gamle modeller, men ikke alt. Og jeg tror på et oppsving nå når facelift av Model Y kommer, men tror nok ikke det vil vare så lenge. Tesla må iallfall inn i en skikkelig ødeleggende priskrig viss årets salg skal matche fjorårets. Åja? Hvilke spådommer har jeg dårlig historikk på? 3 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Trestein skrev (11 timer siden): Cybertruck hadde vel 2 millioner reservasjoner. Ikke alle blir laget? Leveres på dagen med rabatt nå. Selger færre enn de håpet. https://electrek.co/2025/03/06/tesla-now-offers-discounted-financing-on-cybertruck-as-the-truck-turns-out-to-be-a-flop/ 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Fleirtalet av TMY solgt i mars er den gamle modellen med rabatt iht. teslastats.no. Det tok seg opp med Juniper denne veka, men blir interessant å sjå kor mykje dei selger når tilbodslageret er tomt og alternativet er den 60-80k dyrare Juniper. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Zeph skrev (Akkurat nå): Fleirtalet av TMY solgt i mars er den gamle modellen med rabatt iht. teslastats.no. Det tok seg opp med Juniper denne veka, men blir interessant å sjå kor mykje dei selger når tilbodslageret er tomt og alternativet er den 60-80k dyrare Juniper. Nå er jo den 60-80k dyrere Juniper en vesentlig bedre bil enn gamle Y husk, så tror den kommer til å selge forholdsvis greit den også. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Ser ut som kun 100 juniper registrert så langt. Ennå ikke sett noen på vegene her i området. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Da har jeg også fått testet juniper! for en bil! Som vanlig er alt litt bedre, og fra sist Y er masse mye bedre. Støy nivået er bra, kjøre komfort, interiør er langt bedre og bedre en highland også. fant også noen påskeegg i software som at justering av regen er tilbake! usikker på blinke spaken, den er utrolig simpel. Kun ett steg ikke de normale to stegene. Gir meg ingenting egentlig. forbruket lover også veldig bra! 1,7 i snitt for en leiebil på vinterhalvåret gir håp for under 1.5 i snitt for året med mitt kjøremønster. alt i alt en sinnsykt god bil:) så nå må jeg bare holde kjøpe fingeren i sjakk 😅 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå