kremt Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Interessante rykter om kommende modell, en slags Model Y light Blir interessant å se når den kommer og om den blir solgt i alle markeder. De hadde jo en nedstrippet versjon som kun ble solgt i mexico. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars 1 hour ago, kremt said: Interessante rykter om kommende modell, en slags Model Y light Blir interessant å se når den kommer og om den blir solgt i alle markeder. De hadde jo en nedstrippet versjon som kun ble solgt i mexico. Som artikkelen sier så bommet Elon skikkelig på å ikke ha «model 2» bilen sin klar for salg. De kunne tatt massivt med salg hadde de lansert en 219900,- bil på størrelse med cybercab chassiet. Men techoptimisten i han trodde på sine egne vyer om at FSD ville rulle ut massivt «nå» og da vil jo ingen ville eie egen bil 3 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Jeg synes Tesla startet bra. Det ble en slags premium elbil da det meste annet i starten var ganske kjedelig. Tesla ble noe kult og populært samt moderne. Men så kom det flere konkurrenter etter hvert og selv om Tesla fortsatt var det alle skulle ha når det kom til elbil så tettet konkurransen seg til. Dem har jo klart det meste, men problemet jeg nå har med Tesla er at det går mer og mer fra og være noe egenartet og spesielt til å bli en mer mainstream bil i billigklassen som absolutt alle har. Personlig mener jeg Tesla er gode biler, men jeg er regelrett dritt lei av å se dem langs veien. Det er ikke lenger kult å se en Tesla. Alle er så og si like uansett modell og folk kjøper dem fordi dem er ganske godt priset. Også kommer Musk sine sprell på toppen og skaper turbulens og slik jeg ser det akkurat nå, er Tesla på vei nedover. Nå kommer det mye annet spennende også som jeg mener virker mer spennende enn Tesla på mange måter. Tesla er nok gode på software, men for meg stopper det litt der. Jeg er rett og slett bare dritt lei av å se dem langs veien. 3 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Må jo bare dypt beklage kong @Bjerknez at jeg bruker min Tesla på det norske veinettet og potensielt utsetter deg for disse traumene! 5 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg ProphetSe7en Skrevet 14. mars Populært innlegg Del Skrevet 14. mars Salvesen. skrev (2 minutter siden): Må jo bare dypt beklage kong @Bjerknez at jeg bruker min Tesla på det norske veinettet og potensielt utsetter deg for disse traumene! For en absurd og barnslig kommentar 9 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars ProphetSe7en skrev (9 minutter siden): For en absurd og barnslig kommentar Det må du gjerne få mene! Helt ok for meg:) 3 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Salvesen. skrev (14 minutter siden): Må jo bare dypt beklage kong @Bjerknez at jeg bruker min Tesla på det norske veinettet og potensielt utsetter deg for disse traumene! Ingen grunn til å bekage. Gjort er gjort. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 1 hour ago, Bjerknez said: Jeg synes Tesla startet bra. Det ble en slags premium elbil da det meste annet i starten var ganske kjedelig. Tesla ble noe kult og populært samt moderne. Men så kom det flere konkurrenter etter hvert og selv om Tesla fortsatt var det alle skulle ha når det kom til elbil så tettet konkurransen seg til. Dem har jo klart det meste, men problemet jeg nå har med Tesla er at det går mer og mer fra og være noe egenartet og spesielt til å bli en mer mainstream bil i billigklassen som absolutt alle har. Personlig mener jeg Tesla er gode biler, men jeg er regelrett dritt lei av å se dem langs veien. Det er ikke lenger kult å se en Tesla. Alle er så og si like uansett modell og folk kjøper dem fordi dem er ganske godt priset. Også kommer Musk sine sprell på toppen og skaper turbulens og slik jeg ser det akkurat nå, er Tesla på vei nedover. Nå kommer det mye annet spennende også som jeg mener virker mer spennende enn Tesla på mange måter. Tesla er nok gode på software, men for meg stopper det litt der. Jeg er rett og slett bare dritt lei av å se dem langs veien. Hvis man går langt nok bak i denne tråden, så vil man finne noen kommentarer fra meg hvor jeg mente at Tesla lå 5 år foran de andre i å lage elbil som vanlig folk har råd til. De ble tatt igjen i 2023 - 24 på hardware. Virker som de fortsatt har en knapp ledelse på software. I mine øyne har elbiler 1 akilleshæl, og det er å kjøre fort og langt. Her er fortsatt Tesla helt i toppen, men alle andre har krøpet innpå og er nå ca. Like gode. Hvis man er opptatt av hvordan andre ser på én når man parkerer og går ut av bilen, så har Tesla vært feil merke å kjøpe de siste 10 åra. 1 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Bjerknez skrev (1 time siden): Jeg synes Tesla startet bra. Det ble en slags premium elbil da det meste annet i starten var ganske kjedelig. Tesla ble noe kult og populært samt moderne. Men så kom det flere konkurrenter etter hvert og selv om Tesla fortsatt var det alle skulle ha når det kom til elbil så tettet konkurransen seg til. Dem har jo klart det meste, men problemet jeg nå har med Tesla er at det går mer og mer fra og være noe egenartet og spesielt til å bli en mer mainstream bil i billigklassen som absolutt alle har. Personlig mener jeg Tesla er gode biler, men jeg er regelrett dritt lei av å se dem langs veien. Det er ikke lenger kult å se en Tesla. Alle er så og si like uansett modell og folk kjøper dem fordi dem er ganske godt priset. Også kommer Musk sine sprell på toppen og skaper turbulens og slik jeg ser det akkurat nå, er Tesla på vei nedover. Nå kommer det mye annet spennende også som jeg mener virker mer spennende enn Tesla på mange måter. Tesla er nok gode på software, men for meg stopper det litt der. Jeg er rett og slett bare dritt lei av å se dem langs veien. Du har noen gode poenger så klart, men dette er langt ifra slutten på Tesla. De har solgt i bøtter og spann av Model 3 og Y, men er etter hvert avhengig av å komme med helt nye biler, som de helt sikkert kommer til å gjøre. Går mye rykter om dagen. Så er det jo også en grunn til at du ser så mange av de på veiene husk. Men er helt enig i at de trenger nye modeller ganske så kjapt, som ryktene sier skjer ila dette året, spesielt dersom nye Y ikke selger som forventet. Er jo snakk om en nedstrippet billig Model Y til under 30k USD blant annet. Så håper jeg de også kommer med noe heftigere og enda mer «premium» etter hvert. En ting er sikkert, jeg har langt ifra gitt opp Tesla. Er helt sikker på at de kommer til å komme mye bra ila de neste årene. Endret 14. mars av Iterion 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars @bzzlink Helt enig med deg. @Iterion Jeg mener ikke at Tesla går nedenom og hjem, men at dem taper marked på sikt. Tesla er liksom ikke like "kult"lenger, på en måte. At Tesla overlever er jeg rimelig sikker på. Dem kommer nok til å holde på leeeeenge til. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Gode gamle dager (2011) før biler i absolutt alle segmenter var SUV, og segmentene fortsatt gå mening, så var dette fordelingen av salget i europa (bilde) I denne inndelingen vil både Model 3, og Model Y ligge i D segmentet. Men prisingen (og byggekvaliteten) tilsvarte C. For å virkelig selge volum, så trenger Tesla å tilby en bil i AB segmentet. Salgspotensialet i antall biler i det segmentet er 3 ganger så mye som segmentet de leverer biler i nå. At de nå lar konkurrenter komme først på banen i dette segmentet med gode biler tror jeg var en skikkelig miss av hr. Musk. For det blir vanskelig å hamle opp med Elroq, Renault 5, C-HR, urban cruiser osv. Tesla kunne vært først inn i dette segmentet også, men tror de er litt for amerikanske til å se verdien dette segmentet har i de fleste land i verden. 2 3 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Bjerknez skrev (2 timer siden): @bzzlink Helt enig med deg. @Iterion Jeg mener ikke at Tesla går nedenom og hjem, men at dem taper marked på sikt. Tesla er liksom ikke like "kult"lenger, på en måte. At Tesla overlever er jeg rimelig sikker på. Dem kommer nok til å holde på leeeeenge til. Ok men da er vi jo enige der. Nei, og det er fordi Tesla har blitt ganske så «mainstream», sant? I tillegg til kontroversene med Musk så klart. Personlig så blir det ingen ny Tesla her med det første, vil se noe helt nytt neste med store endringer både på designet av bil, eksteriør og interiør før jeg i det hele vurderer det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars @bzzlink Gode poenger. Småbiler selger i store volumer globalt og kundene er mer prisfokuserte enn rekkeviddefokuserte. Tesla har satset på rekkevidde etter amerikanske meninger og mål, framfor bare å lage en veldig mye bedre "nissan leaf" eller "wv e-up" enn disse. Mange byfolk trenger bare en bil som er liten og billig. Så kan rekkevidde og "bling" komme i andre rekke som tilvalg. Tesla har forutsetningene for å lage en model 2 i dette segmentet men de ser ikke ut til å gripe muligheten så da er det fritt fram for alle andre å ta den biten av markedet. I grafen din så stikker også SUV seg ut som både et stort marked og et marked i vekst. Man kan jo hevde at Y er en SUV, men jeg mener den ikke er det. Folk som vurderer f.eks Toyota Rav4 vil ikke se på Y en gang. Ikke pga el men pga bakkeklaring og robusthet. SUV-folket trenger ikke veskebikkje-vennlig interiør med touch meg her og der, men knapper, bakkeklaring og robusthet. For noen år siden trodde eller håpet sikkert noen på at Tesla ville lage en skikkelig familievennlig og turvennlig SUV, så lanserte de Cybertruck. Jeg er sikker på at mange ble skuffet. Cybertruck er ikke en volum-bil utenfor USA sånn som Toyota Rav4, Subaru Forester osv. Og utseendet er jo mildt sagt kontroversielt og vekt og størrelser er ikke egnet for eksport fra USA. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) 18 minutes ago, Simen1 said: @bzzlink Gode poenger. Småbiler selger i store volumer globalt og kundene er mer prisfokuserte enn rekkeviddefokuserte. Tesla har satset på rekkevidde etter amerikanske meninger og mål, framfor bare å lage en veldig mye bedre "nissan leaf" eller "wv e-up" enn disse. Mange byfolk trenger bare en bil som er liten og billig. Så kan rekkevidde og "bling" komme i andre rekke som tilvalg. Tesla har forutsetningene for å lage en model 2 i dette segmentet men de ser ikke ut til å gripe muligheten så da er det fritt fram for alle andre å ta den biten av markedet. I grafen din så stikker også SUV seg ut som både et stort marked og et marked i vekst. Man kan jo hevde at Y er en SUV, men jeg mener den ikke er det. Folk som vurderer f.eks Toyota Rav4 vil ikke se på Y en gang. Ikke pga el men pga bakkeklaring og robusthet. SUV-folket trenger ikke veskebikkje-vennlig interiør med touch meg her og der, men knapper, bakkeklaring og robusthet. For noen år siden trodde eller håpet sikkert noen på at Tesla ville lage en skikkelig familievennlig og turvennlig SUV, så lanserte de Cybertruck. Jeg er sikker på at mange ble skuffet. Cybertruck er ikke en volum-bil utenfor USA sånn som Toyota Rav4, Subaru Forester osv. Og utseendet er jo mildt sagt kontroversielt og vekt og størrelser er ikke egnet for eksport fra USA. 20.5cm bakkeklaring på rav4 hybrid, og 17.2cm på Model Y. Vekt er 1712kg på Rav 4, og 2000kg på Model Y (awd) Vet ikke hvor linja går mellom suv og ikke om Rav4 er suv og ikke Model Y? Endret 14. mars av Complexity Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Complexity skrev (20 minutter siden): 20.5cm bakkeklaring på rav4 hybrid, og 17.2cm på Model Y. Vekt er 1712kg på Rav 4, og 2000kg på Model Y (awd) Vet ikke hvor linja går mellom suv og ikke om Rav4 er suv og ikke Model Y? Det er jo mye mer enn bare bakkeklaringen som avgjør det. Y ser ikke ut som en SUV i betydningen grei å kjøre på dårlige skogsveier. Et arbeidsredskap mer enn et pyntelig objekt i nabolaget og motorvei-maskin. Y stråler ikke ut SUV akkurat. Skjønner du hva jeg mener? At Tesla ikke har noe lignende å tilby til en som vurderer klassiske SUVer som Rav4, Forester, CR-V, Pajero, Outlander osv. Y ligner ikke på disse på mange flere måter enn bare bakkeklaringen. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) 38 minutes ago, Simen1 said: Det er jo mye mer enn bare bakkeklaringen som avgjør det. Y ser ikke ut som en SUV i betydningen grei å kjøre på dårlige skogsveier. Et arbeidsredskap mer enn et pyntelig objekt i nabolaget og motorvei-maskin. Y stråler ikke ut SUV akkurat. Skjønner du hva jeg mener? At Tesla ikke har noe lignende å tilby til en som vurderer klassiske SUVer som Rav4, Forester, CR-V, Pajero, Outlander osv. Y ligner ikke på disse på mange flere måter enn bare bakkeklaringen. Er Toyota BZ4X en suv da? Samme bakkeklaring som Model Y. Hvilken elbil skal de som vil ha suv kjøpe? Var du som nevnte bakkeklaring i sta så tenkte det var viktig punkt for suv. Pajero er en traktor, men de andre du lister opp er i samme gate som Model Y for meg iallefall. Endret 14. mars av Complexity 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) 51 minutes ago, Simen1 said: Det er jo mye mer enn bare bakkeklaringen som avgjør det. Y ser ikke ut som en SUV i betydningen grei å kjøre på dårlige skogsveier. Et arbeidsredskap mer enn et pyntelig objekt i nabolaget og motorvei-maskin. Y stråler ikke ut SUV akkurat. Skjønner du hva jeg mener? At Tesla ikke har noe lignende å tilby til en som vurderer klassiske SUVer som Rav4, Forester, CR-V, Pajero, Outlander osv. Y ligner ikke på disse på mange flere måter enn bare bakkeklaringen. Nja. Mye av dagens SUV konsept inkluderer gjerne markedet som tidligere dekket stasjonsvogner og minivan: De som har eller forestiller seg de har behov for mer plass (Ikke alle SUVer har så veldig god plass egentlig, men ikke alle kjøpere som sjekker så nøye heller) Er nok mange SUVer som ikke ser snurten av en skogsbilvei. Men når det er sagt så er nok en del av markedet i norge motivert av både dårlig brøytede boligveier og det å komme seg over brøytekanter. I tilegg er det en betydelig del av nybilmarkedet som ikke liker å sette seg ned i en bil. Det å ha en høyere bil er poenget med å kjøpe SUV og ikke et kompromiss slik SUVer er dagens mer lukseriøse biler som tilbyr mer komfort enn de lavere mer sportsorienterte bilene. I så måte er nok ting som mer raffinert oppheng og støydemping vel så viktig som evne til å kjøre på dårlige veier. Endret 14. mars av sverreb 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Complexity skrev (28 minutter siden): Er Toyota BZ4X en suv da? Samme bakkeklaring som Model Y. Hvilken elbil skal de som vil ha suv kjøpe? Landcruiser EV når den kommer. 😁 Så får man tikka av offroad boksen i tillegg til traktorveien alle suv kjører på. 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Duriello skrev (3 minutter siden): Landcruiser EV Yess! DER er den! Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Det ble for fristende med greit avslag på inventarbil, så det ble "ny" TMYP inkl vinterfelger til under 500K. Lurte en stund på å kjøpe Highland, mest pga mer komfortable seter, men valget falt ned på Model Y. Nå er jo planen å ha denne ut garantitiden, så det blir spennende å se hva bruktprisene er da. Frykter det verste. Endret 14. mars av Olsenhower 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå