Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Jeg valgte kjøreskole etter lavest strykprosent, og det passet og med venners anbefalinger.

Fyren hadde humor, dog av den typen humor som ikke nødvendig vis passet alle, og kanskje ikke nødvendigvis de fleste jenter.

Dette var dog i en by i Nord-Norge. Der er vel og toleransen noe høyere for slikt.

Tenker uansett at det er mange i Bærum som ikke har så mye negativt mot Tesla, og at de klarer å skille mellom selskap og person. Og som likevel synes bilene er kule!

Det var bra strykprosent og ja. 

Ja noe sånn humor på denne karen og ja. Galgenhumor var en fin ting. Aldri noe som idag vil klassifiseres som sexist da.

Edit* Det var ikke jeg som dro inn Bærum.

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Salvesen. said:

Må være en lek å ta lappen i en Tesla, ut av parkeringsplassen og på med autopilot 😛

I dag er vell det største problemet å finne noen som tilbyr opplæring og oppkjøring med manuelt gir. 

Bare det å rygge til en henger er jo en lek med elbil/automat kontra manuell med clutch man ikke er vant med. Sleng på nedoverbakke og at man ikke får bruke ryggekamera så blir det fort litt stress 😅

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Guttungen starta med å skulle ta lappen med manuell, men han bytta til automat, da det var lettere og raskere å få til. Så ville han vurdere behovet for "stick shift" senere.

Jeg tror dog at det ikke skjer, for kjøper han bil nå, så blir det BEV. Og han leier foreløpig når han ikke kan låne min, og det er jo fort BEV eller ICE/Hybrid med automat det da går i.

Han har vel heller ikke arvet noe spesielt beundring for gamle klassikere, eller biler med tunge bensinmotorer, så ser ikke helt at han vil få behov for å skaffe lappen til manuell giring!

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Guttungen starta med å skulle ta lappen med manuell, men han bytta til automat, da det var lettere og raskere å få til. Så ville han vurdere behovet for "stick shift" senere.

Jeg tror dog at det ikke skjer, for kjøper han bil nå, så blir det BEV. Og han leier foreløpig når han ikke kan låne min, og det er jo fort BEV eller ICE/Hybrid med automat det da går i.

Han har vel heller ikke arvet noe spesielt beundring for gamle klassikere, eller biler med tunge bensinmotorer, så ser ikke helt at han vil få behov for å skaffe lappen til manuell giring!

Eneste er vel om han skulle få seg en jobb hvor det brukes manuell, men det tynnes vel ut der og. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Eneste er vel om han skulle få seg en jobb hvor det brukes manuell, men det tynnes vel ut der og. 

Ja en kan få problemer her med feks leiebil. Mange som fortsatt kjøper manuelt pga prisen. Var i Tsjekkia her forleden og da var kontor bilen manuel pga dette feks. 

Men om en legger inn litt innsats så klarer en seg nok, og i fremtiden blir det nok ett ikke problem.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Det var hovedgrunnen til å ta manuell, men de har en blanding av manuelle og automat, da de kjører mye varebiler, de som ikke kjører lastebiler hos dem.

Og etterhvert som varebilene byttes ut, blir det vel bare større andel av automatgirede. Kanskje begynner de etterhvert å gå for BEV, men de kjører mye og langt, så det sitter vel litt langt inne for de å gå dit ennå.

Han har vel landet på at det ikke er noe problem, siden han for det meste sitter inne på bygget og reparerer elektronikk (lyd og lys-utstyr).

Lenke til kommentar

Tilbake på topp igjen, for mars måned hvertfall. Blir nok en travel slutt på måned og kvartal vil jeg tro. Var det ikke Drammen utleveringssenter som kunne levere ut sånn 150-200 biler per dag, blir litt fart på ting da. 

Spoiler

teslasalg.PNG.347d5d9b8d75a9d8e52d7cab6153c32e.PNG

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Bare det å rygge til en henger er jo en lek med elbil/automat kontra manuell med clutch man ikke er vant med. Sleng på nedoverbakke og at man ikke får bruke ryggekamera så blir det fort litt stress 😅

Med trailer assist går det som en lek

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Det å rygge med manuell gir eller kjøre med manuell gir generelt skal ikke undervurderes. Da har man full kontroll selv. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg er oppvokst med manuell gir, Choke og biler uten ABS og hjelpemidler. Er man IKKE det så blir nok selv de enkleste oppgaver vanskelig med manuell giring. 

Jeg foretrekker el-bil eller automat selv i hverdagen, men skal jeg rygge med henger eller utføre finmanøvrering med bil så er manuell gir å foretrekke for min del, fortsatt. Selv om den tiden er forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Med trailer assist går det som en lek

Får man bruke sånn under oppkjøringen til BE i dag? Er nok en lek da ja.

12 minutes ago, Bjerknez said:

Det å rygge med manuell gir eller kjøre med manuell gir generelt skal ikke undervurderes. Da har man full kontroll selv. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg er oppvokst med manuell gir, Choke og biler uten ABS og hjelpemidler. Er man IKKE det så blir nok selv de enkleste oppgaver vanskelig med manuell giring. 

Jeg foretrekker el-bil eller automat selv i hverdagen, men skal jeg rygge med henger eller utføre finmanøvrering med bil så er manuell gir å foretrekke for min del, fortsatt. Selv om den tiden er forbi.

Jeg er også oppvokst med manuell gir og foretrakk det helt til jeg flytta til en by. Køkjøring med manuell er ikke morsomt, spesielt i bakker.

Kjører også biler med manuell innom fortsatt i forbindelse med jobb. Er til tider litt kos det men føles veldig gammeldags ut i dag.

Har forøvrig kjørt en del manuell bil uten clutch også. Det er litt interessant. Ford hadde clutchvaiere som brukte å ryke og det skjedde to ganger når jeg absolutt måtte bruke bilen 😅 i fart er det ganske greit må bare treffe på turtall for å gire men å ta av eller stoppe i kryss er værre..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Salvesen. said:

Ja det er langt i fra godt nok med Y, men det er dette på kort sikt som kan snu skuta. Klarer de årets mest solgte bil i år også så blir det nok en oppgang. Blir nok vanskelig siden de starter så sent. 

På lang sikt må de levere model 2 og andre modeller, samt få lisensiert ut FSD. I tillegg finnes det jo andre ting som husbatteri, solceller osv. Men virker ikke som dette går sinnsykt bra akkurat nå. 

Også bør de nok distansere seg fra Elon ganske snart, han kan umulig gjøre mye i selskapet nå uansett. Og selv de største fanboysa begynner å distansere seg. 

Dog er jeg ekstremt spent på hvem som tar over roret, det kan virkelig være make it or break it for selskapet! 

Tror ikke det de kaller «energy storage» går så verst. Hovedgeskjeften der er å levere batteristasjoner til nasjonale strømnett, ikke til private hjem. 

Kom på at de også har den menneske roboten Optimus. Iflg. Musk så har den et vanvittig salgspotensiale i antall enheter, men det ligger vel litt frem i tid.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 timer siden):

Spoiler

Screenshot_20250311_085845_Chrome.thumb.jpg.03a4ac209461ffabafd989b769879f9a.jpg

For å støtte Musk. De kaster jo bare enda mere bensin på bålet 😅

Har fyren sertifikat? Er han noengang observert kjørende noe annet enn golfbil?

1 stk Tesla redder nok ikke aksjekursen til tesla akkurat. Det er nok mer signaleffekten og hvor mange MAGA-følgere som følger etter som spiller noen rolle. Det er uansett et PR-stunt fra Trump til støtte for Musk. Når Trump fikk 2 av sine supportere til å injisere klorin under pandemien bare av å hinte om desinfiserende effekt på den famøse pressekonferansen der alle oppegående stirret måpende i gulvet og bare håpet dette skulle være over snart, så vil nok signaleffekten til Trump selge en del Teslaer. Jeg tipper det utløser et tosifret antall bilsalg.

Iterion skrev (17 timer siden):

Så den artikkelen der. Hva skal man si? Det kan vel umulig være en lovlig grunn til å kansellere kjøpsavtalen? 

Tingretten skal avgjøre saken om ca 14 dager. Vi får se da. Personlig gjetter jeg på at Tesla taper den saken og at de ikke anker den videre pga påtrykk ovenfra. Kanskje hensikten fra deres side er å få en rettslig avgjørelse på at slike salg er greit. Kanskje norsk tingrett er den optimale plassen for dem å teste ukrainaforskriften. Jeg antar i hvert fall toppen av selskapet (Musk) har sterke motforestillinger mot den forskriften og gjerne skulle hatt det svart på hvitt at salg av Teslaer som skal brukes 30% av tiden i Russland er greit. Det forundrer meg ikke om saksøker ikke bare er norsk, men har dobbelt statsborgerskap og regnes som en mini-oligark.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (18 timer siden):

Ikke verst! Var det første EU-kontrollen på bilen din også? Og hva slags feil hadde du på bilen utenom fukt i baklyktene? Må ha bilen min EU-godkjent ila november i år selv, håper og tror den går rett gjennom den. 

Så den artikkelen der. Hva skal man si? Det kan vel umulig være en lovlig grunn til å kansellere kjøpsavtalen? 

Foringer bak høyre og venstre som hadde sett bedre dager. Ellers ingen feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Greit nok at du føler du har mer kontroll med manuelt gir, men det er mange som ikke behersker dette til fingerspissen. Temmelig sikker på at det var det som var poenget til @Complexity. De vil helt klart foretrekke en BEV med automatgir.

Selv føler jeg meg temmelig trygg på rygging, men jeg kan ikke si at manuelt gir gir meg mer eller bedre kontroll enn på en BEV med 1-pedalkjøring, tvert om. Og det tror jeg faktisk de aller fleste vil være enig med meg i, etter å ha prøvd.

Man slipper tenke så mye på gass og brems, og om bilen skulle få så lavt turtall at den begynner å hoste og harke, med dertil mindre kontroll på om den reagerer nøyaktig slik du vil.

Pedalen kan istedet trykkes inn akkurat nok til at du beveger deg de cm'ene du vil, i det tempoet man er komfortabel med, og stopper når du letter på gassen. Og du har i tillegg bremsen til hjelp om nødvendig.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Greit nok at du føler du har mer kontroll med manuelt gir, men det er mange som ikke behersker dette til fingerspissen. Temmelig sikker på at det var det som var poenget til @Complexity. De vil helt klart foretrekke en BEV med automatgir.

Selv føler jeg meg temmelig trygg på rygging, men jeg kan ikke si at manuelt gir gir meg mer eller bedre kontroll enn på en BEV med 1-pedalkjøring, tvert om. Og det tror jeg faktisk de aller fleste vil være enig med meg i, etter å ha prøvd.

Man slipper tenke så mye på gass og brems, og om bilen skulle få så lavt turtall at den begynner å hoste og harke, med dertil mindre kontroll på om den reagerer nøyaktig slik du vil.

Pedalen kan istedet trykkes inn akkurat nok til at du beveger deg de cm'ene du vil, i det tempoet man er komfortabel med, og stopper når du letter på gassen. Og du har i tillegg bremsen til hjelp om nødvendig.

Til hverdags foretrekker også jeg automat/elbil. Det er mye mer behagelig. 

Men står jeg fast i en grøft, eller skal bevege meg tett mellom biler med henger etc. så foretrekker jeg manuell gir hvis jeg kunne valgt. 

Men dette kommer så klart ann på hva man er vant til etc. Vi som er litt oppe i årene som har sladdet rundt med manuell gir som ung og oppvokst med det takler det helt fint. Ungdom som vokser opp i dag vet jo knapt hva det er eller har kun kjørt det noen få ganger. Det tar noen år og noen mil samt litt sladding og leking før dette siter skikkelig. 

men altså... jeg er enig med deg at til hverdags er automat eller elbiler mer bekvemmelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...