ozone Skrevet fredag kl 11:38 Del Skrevet fredag kl 11:38 Kahuna skrev (1 time siden): Mobilladeren har den knappen og jeg har aldri skjønt hvorfor den andre kabelen ikke har det.. Den knappen sender et trådløs signal til bilen, og trenger strøm for å funke. Så i Tesla sine egne ladere med fast kabel (både UMC og Wall Connector) har de sørget for en egen dedikert ledning som forsyner den knappen, selv om kontaktoren for selve ladestrømmen til bilen ikke er aktivert enda. Men en Tesla type 2 kabel for bruk i tredjeparts-ladere har jo ikke noe spenning før bilen har kommunisert med laderen, og det kan den jo ikke gjøre før luken er åpen og kabelen plugget inn... Men når det er sagt: Ladelukene på model 3&Y er det bare å trykke lett på, så åpner de seg! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 11:44 Del Skrevet fredag kl 11:44 ozone skrev (2 minutter siden): Den knappen sender et trådløs signal til bilen, og trenger strøm for å funke. Et 2032-batteri ville sikkert holdt ut bilens levetid.. Hvordan gjør tredjepartskabler det? Hva har de skjønt som Tesla ikke har funnet ut? ozone skrev (3 minutter siden): Men når det er sagt: Ladelukene på model 3&Y er det bare å trykke lett på, så åpner de seg! Knappen er mer nyttig når du skal avslutte lading. Slipper å rote med mobilen eller gå inn i bilen for å trykke på skjermen. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet fredag kl 11:56 Del Skrevet fredag kl 11:56 Kahuna skrev (1 minutt siden): Hvordan gjør tredjepartskabler det? Hva har de skjønt som Tesla ikke har funnet ut? Knappen er mer nyttig når du skal avslutte lading. Slipper å rote med mobilen eller gå inn i bilen for å trykke på skjermen. Andre merker går mer brutalt til verks: De bruker den knappen til å bare bryte "pilotsignalet" som bil og lader snakker sammen gjennom ang. amperestyrker og den slags kontinuerlig. Da stopper ladingen umiddelbart, og kan ikke startes igjen uten å plugge ut og inn igjen. Tesla kunne også hatt en slik for stopping av lading, men da hadde de måttet ha to knapper på håndtaket! Egnet til å forvirre folk? Så de har tydeligvis valgt å bruke samme knapp til både åpning av ladeport, og stopping av lading, trådløst. Det fine med Tesla sin løsning er at bilen nekter å stoppe lading om noen andre trykker på den knappen; det må være en gyldig nøkkel i nærheten. Mange andre biler har bare en rudimentær kortslutning av pilotsignalet med den knappen, så hvem som helst kan stoppe lading "på gøy". 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet fredag kl 12:07 Del Skrevet fredag kl 12:07 ozone skrev (28 minutter siden): Men når det er sagt: Ladelukene på model 3&Y er det bare å trykke lett på, så åpner de seg! Hvis bilen er låst opp ja. Lenke til kommentar
ozone Skrevet fredag kl 12:11 Del Skrevet fredag kl 12:11 Hanhijnn skrev (1 minutt siden): Hvis bilen er låst opp ja. Både ja og nei: Er bilen låst opp så godtar den å åpne med et lett trykk på luken. Men er bilen låst så kan man fortsatt trykke på luken! Da bare sjekker bilen om det er en gyldig nøkkel nær nok (tar et tidels sekund), og åpner luken! Bilen er fortsatt låst. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 12:51 Del Skrevet fredag kl 12:51 ozone skrev (53 minutter siden): Andre merker går mer brutalt til verks: De bruker den knappen til å bare bryte "pilotsignalet" som bil og lader snakker sammen gjennom ang. amperestyrker og den slags kontinuerlig. Da stopper ladingen umiddelbart, og kan ikke startes igjen uten å plugge ut og inn igjen. Nå har ikke jeg en kabel å sammenlikne med men med den løsningen ville jo ikke tredjepartskabler klart å *åpne* ladeporten? Er det ikke mer sannsynlig at de har en trådløs sender og på en eller annen måte får hentet strøm til den så lenge kabelen er koblet i ladepunktet? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 12:52 Del Skrevet fredag kl 12:52 Fant denne: https://tessories.uk/product/tesla-charge-port-open-remote/ Til den prisen kan jeg lime den fast til kontakten til type2-kabelen min. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet fredag kl 13:37 Del Skrevet fredag kl 13:37 44 minutes ago, Kahuna said: Fant denne: https://tessories.uk/product/tesla-charge-port-open-remote/ Til den prisen kan jeg lime den fast til kontakten til type2-kabelen min. Den kan bare åpne ladeluka dessverre 😕 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 13:42 Del Skrevet fredag kl 13:42 Emsal skrev (4 minutter siden): Den kan bare åpne ladeluka dessverre 😕 Er det forskjellig metode for å åpne luka og avslutte lading? Lenke til kommentar
Emsal Skrevet fredag kl 13:45 Del Skrevet fredag kl 13:45 3 minutes ago, Kahuna said: Er det forskjellig metode for å åpne luka og avslutte lading? Vet ikke. Har en sånn selv. Men står også i beskrivelsen at den ikke kan stoppe lading. https://www.begood.no/products/ladeluke-knapp-tesla-model-s3xy Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 14:04 Del Skrevet fredag kl 14:04 Emsal skrev (18 minutter siden): Vet ikke. Har en sånn selv. Men står også i beskrivelsen at den ikke kan stoppe lading. https://www.begood.no/products/ladeluke-knapp-tesla-model-s3xy Kan den løse ut kabelen når lading er ferdig? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 14:05 Del Skrevet fredag kl 14:05 21 minutes ago, Kahuna said: Er det forskjellig metode for å åpne luka og avslutte lading? Åpning av luke er bare ett enkelt ukryptert trådløst signal. Mens avslutting av lading/låse ut ladekabel må gjøres direkte fra kabelen som er tilkoblet. Om begge gikk på det trådløse systemet ville alle bare gått å dratt ut kablene til folk.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 14:09 Del Skrevet fredag kl 14:09 Complexity skrev (3 minutter siden): Om begge gikk på det trådløse systemet ville alle bare gått å dratt ut kablene til folk.. Med mindre det bare virker når bilen er ulåst.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 14:13 Del Skrevet fredag kl 14:13 (endret) 5 minutes ago, Kahuna said: Med mindre det bare virker når bilen er ulåst.. Joda, men surt å avbryte naboen sin lading bare fordi bilen hans er ulåst.. Ville blitt mye surr på superchargerne 😅 Morro å se alle ladelukene som åpner seg når jeg trykker på knappen Endret fredag kl 14:14 av Complexity Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet fredag kl 14:52 Del Skrevet fredag kl 14:52 Complexity skrev (38 minutter siden): Joda, men surt å avbryte naboen sin lading bare fordi bilen hans er ulåst.. Ville blitt mye surr på superchargerne 😅 Haha, det er sant. Superchargerne er vel det eneste stedet det ville skjedd. Alle andre steder er bilene tomme mens de lader. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet fredag kl 15:36 Del Skrevet fredag kl 15:36 (endret) 44 minutes ago, Kahuna said: Haha, det er sant. Superchargerne er vel det eneste stedet det ville skjedd. Alle andre steder er bilene tomme mens de lader. Gjerne tomme ja men ikke nødvendigvis låst.. Er sikkert flere grunner og til at utlåsing av ladekabel må foregå via kabelen og da. Man får uansett kjøpt type2 kabler med Tesla knapp om man ikke vil ha Tesla sin wallcharger hjemme. Forøvrig kommet egen app til å administrere Tesla sin wallcharger nå. Tesla One. Litt enklere enn å måtte logge inn på en IP adresse på en nettside som før. Visse biler kan jo ikke styre ladestrøm så da må man inn å tukle med ladeboksen for å slippe skyhøy nettleie om de skal låne strøm.. ekstra koselig med biler som er levert med 22kW ombordlader uten noen form for begreninger. Endret fredag kl 15:37 av Complexity Lenke til kommentar
J-Å Skrevet fredag kl 21:05 Del Skrevet fredag kl 21:05 (endret) 18 hours ago, Kahuna said: Knappen er mer nyttig når du skal avslutte lading. Slipper å rote med mobilen eller gå inn i bilen for å trykke på skjermen. Ja, og det kreves altså ikke et trådløst signal. Bare signalering på pinnene i pluggen. Jeg har selv fått montert en type2 plugg på ladeboks-enden av en kabel fra en defekt UMC. Knappen virker fortsatt for frakobling, men åpner ikke luken. Quote Wikipedia: During charging, the EVSE side connects the PP–PE loop via S3 and a 150 Ω R6; when opening the release actuator a 330 Ω R7 is added in the PP–PE loop on the EVSE side which gives a voltage shift on the line to allow the electric vehicle to initiate a controlled shut off prior to actual disconnection of the charge power pins. Endret lørdag kl 06:00 av J-Å Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 10:52 Del Skrevet lørdag kl 10:52 Å bli tvunget til mfa i tesla appen for lading med servere og kommunikasjon som kneler er ikke bra🙄 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 12:35 Del Skrevet lørdag kl 12:35 1 hour ago, Syar-2003 said: Å bli tvunget til mfa i tesla appen for lading med servere og kommunikasjon som kneler er ikke bra🙄 Digg å slippe det der å bare plugge inn kabelen 1 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet lørdag kl 12:49 Del Skrevet lørdag kl 12:49 Har Tesla økt prisene på S/X? 1,3 mill starter X-en på nå. Jeg kan ikke forstå at de selger en eneste X i dette markedet. Volvo EX90, BMW iX og KIA EV9 er betraktelig rimeligere, og du får en finslig EQS for samme pris. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå