Iterion Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Jarmo skrev (1 time siden): Gunnar Hemming oppdaget over 100 lakkskader på sin nye Tesla Model Y etter bilens første vask. https://dinside.dagbladet.no/motor/gunnar-saksokt-av-tesla-etter-bilvask/82738140 Ja den er ganske så drøy faktisk. Over 100 lakkskader må jo bety at de har slurvet med lakkeringen på akkurat den model Y’en han har fått utlevert. Min Model 3 nærmer seg 4 år gammel nå og jeg har kun tatt 3 små lakkskader på panser som oppsto i fjor, mest sannsynlig pga steinsprut. Utenom det synes jeg lakken fortsatt ser veldig veldig bra ut. Men det er jo ikke bra det der, og selvsagt litt urovekkende. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Iterion skrev (19 minutter siden): Over 100 lakkskader må jo bety at de har slurvet med lakkeringen på akkurat den model Y’en han har fått utlevert. Tviler jeg på. Og hvis denne bilen er et unntak, så er det faktisk verre enn om alle bilene er like dårlige. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar AL123 skrev (1 minutt siden): Tviler jeg på. Og hvis denne bilen er et unntak, så er det faktisk verre enn om alle bilene er like dårlige. Tror faktisk ikke jeg har sett en eneste Tesla med noe særlig rust enda, men det kan jo ha noe med at de fleste bilene på veien ikke er så gamle enda. Kommer veldig an på hvor nøye man er på bilvask også. Men ja, virker jo som at lakken fortsatt er litt for myk og at det oppstår lakkskader litt for kjapt som jo må være en svakhet. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Iterion skrev (4 minutter siden): Tror faktisk ikke jeg har sett en eneste Tesla med noe særlig rust enda, men det kan jo ha noe med at de fleste bilene på veien ikke er så gamle enda. Kommer veldig an på hvor nøye man er på bilvask også. Men ja, virker jo som at lakken fortsatt er litt for myk og at det oppstår lakkskader litt for kjapt som jo må være en svakhet. Model 3 er trolig den dårligst rustbeskyttede bilen på det norske markedet de siste 30-40 årene, så hvis du ikke har sett noe rust, så er det nok helst fordi du ikke har sett etter. Rust på bremserør etter 4-5 år er dårligere enn selv Mercedes på tidlig 2000-tall, og uten paralell, så vidt jeg kjenner til. 3 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar AL123 skrev (9 minutter siden): Model 3 er trolig den dårligst rustbeskyttede bilen på det norske markedet de siste 30-40 årene, så hvis du ikke har sett noe rust, så er det nok helst fordi du ikke har sett etter. Rust på bremserør etter 4-5 år er dårligere enn selv Mercedes på tidlig 2000-tall, og uten paralell, så vidt jeg kjenner til. Sto å ladet ved siden av en model 3 for ett år siden. Den hadde ikke lakk igjen på kanalen fra forhjul bak til under døren. Lakken var flasset av og det var rødt av rust. Helt utrolig på en så ny bil! 2 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar AL123 skrev (21 minutter siden): Model 3 er trolig den dårligst rustbeskyttede bilen på det norske markedet de siste 30-40 årene, så hvis du ikke har sett noe rust, så er det nok helst fordi du ikke har sett etter. Rust på bremserør etter 4-5 år er dårligere enn selv Mercedes på tidlig 2000-tall, og uten paralell, så vidt jeg kjenner til. Såpass ja. Det høres ikke bra ut isåfall. Kan hende jeg kan angre på at jeg ikke har rustbehandlet bilen om noen år da. Men jeg tenkte mer på lakken da, vanskelig å unngå rust som oppstår under bilen, spesielt uten å ha behandlet den. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Iterion skrev (43 minutter siden): Såpass ja. Det høres ikke bra ut isåfall. Kan hende jeg kan angre på at jeg ikke har rustbehandlet bilen om noen år da. Men jeg tenkte mer på lakken da, vanskelig å unngå rust som oppstår under bilen, spesielt uten å ha behandlet den. Problemet med karosseriet er todelt. For det første har Tesla markedets tynneste lakk, og for det andre, så mangler karosseriet fuging i plateskjøtene. Det gjør at rusten starter dypt inn i plateskøtene og skaper irreversible skader. Rust på bremserør er i utgngspunktet ikke noe big deal (bortsett fra ksotnadene med å skifte de ut) men det er rimelig sjokkerende hvor tidlig det oppstår. 4 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) On 2/27/2025 at 1:02 AM, AL123 said: Problemet med karosseriet er todelt. For det første har Tesla markedets tynneste lakk, og for det andre, så mangler karosseriet fuging i plateskjøtene. Det gjør at rusten starter dypt inn i plateskøtene og skaper irreversible skader. Rust på bremserør er i utgngspunktet ikke noe big deal (bortsett fra ksotnadene med å skifte de ut) men det er rimelig sjokkerende hvor tidlig det oppstår. De gamle har mange skøyter ja. Nyere modeller har vel nesten ingen. Hele bakstykket på Y er vel støpt i en del nå, mens bakstykket på min 2019 er ett lappeverk.. Her er forøvrig en 2019 Audi e-tron men rundt 120 på telleren. Bilen som aldri feiler på eu-kontroll.. Slipper ikke unna salt de heller (Litt OT men Bemerker mer forøvrig at det er kjøleveske i den lille tanken til høyre der... Da er det vel straks motorhavari og...) Endret 1. mars av Complexity 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar AL123 skrev (6 timer siden): For det første har Tesla markedets tynneste lakk Kilde? Jeg har målt lakken på min egen 2019-TM3 og lakken der er like tynn eller tykk som på andre biler. 1 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) Kahuna skrev (1 time siden): Kilde? Jeg har målt lakken på min egen 2019-TM3 og lakken der er like tynn eller tykk som på andre biler. Ganske sikker på at de har forbedret lakken vesentlig siden de første Model 3’ene også. Det var jo en ganske så kjent svakhet tidligere vet jeg. Men er jo tydelig at de fortsatt har en del å gå på mtp den saken over. Skal jo litt å klare å få over 100 lakkskader på en ny bil. Som en som er ganske så opptatt av bilpleie og å få frem dybden i lakken, fikk jeg nærmest et sjokk da jeg så de forholdsvis 3 små lakkskadene jeg hadde på panseret nå nylig. Har heldigvis foliert utsatte steder, men i ettertid kunne jeg nok ha foliert hele bilen også. Men ja, synes lakken ser veldig bra ut som sagt på min, spesielt når jeg får frem dybden/glansen «. Steinsprut kan alle biler få, og utenom det ser lakken like fin ut etter 3.5 år. Endret 27. februar av Iterion 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar 2 hours ago, Kahuna said: Kilde? Jeg har målt lakken på min egen 2019-TM3 og lakken der er like tynn eller tykk som på andre biler. Hvor mye målte du lakken til å være? 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Marzo skrev (3 minutter siden): Hvor mye målte du lakken til å være? Husker ikke. Kan ha vært 100-150um? Gjorde det for så vidt ikke selv heller men kjenner en hobbydetailer som brukte et måleinstrument og målte 20-30 punkter rundt på bilen mens jeg så på. Konklusjonen var at tykkelsen var 'normal' på alle utvendige ståldeler, utvendige aluminiumsdeler og dørbrønner hadde litt tynnere lakk(noe som også var normalt). Apparatet virker ikke på plastdeler. Panseret er jo aluminium og har dermed litt tynnere lakk enn ståldelene. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Complexity skrev (6 timer siden): De gamle har mange skøyter ja. Nyere modeller har vel nesten ingen. Hele bakstykket på Y er vel støpt i en del nå, mens bakstykket på min 2019 er ett lappeverk.. Her er forøvrig en 2019 Audi e-tron men rundt 120 på telleren. Bilen som aldri feiler på eu-kontroll.. Slipper ikke unna salt de heller Men det der er jo ikke et bilde av karosseriet ….. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) 3 hours ago, AL123 said: Men det der er jo ikke et bilde av karosseriet ….. Nei det var ikke relatert til problemet som ble nevnt. Beklager misforståelsen. Virker forøvrig som Tesla endelig begynner å levere 5G modem i bilene Endret 27. februar av Complexity 1 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Det følger ikke med ladekabel med Tesla når man kjøper ny bil? Skal bestille lader nå så det er klart til bilen kommer. Blir dette riktig? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Papirkurven skrev (28 minutter siden): Det følger ikke med ladekabel med Tesla når man kjøper ny bil? Skal bestille lader nå så det er klart til bilen kommer. Blir dette riktig? Med mine 2 biler har jeg fått med to kabler til hver. En type 2 kabel og en 'reiselader', fra schuko/cee til type2. Tror det er den siste der som ikke lenger følger med, type2-kabelen får du fortsatt. Mobil ladekabel 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Kahuna skrev (15 minutter siden): Med mine 2 biler har jeg fått med to kabler til hver. En type 2 kabel og en 'reiselader', fra schuko/cee til type2. Tror det er den siste der som ikke lenger følger med, type2-kabelen får du fortsatt. Mobil ladekabel Ja, "Reise/nødlader" må ev. bestilles når man bestiller bil, men kan og kjøpes i shop i ettertid. Samme med ladeboks til å sette opp hjemme. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Tror det er litt lotto med UMC. Jeg har alltid fått den med, selv når en måtte huke av og betale men aldri gjort det. Ser blandede historier fra andre også, noen får andre ikke. dog er det greit med både umc og type 2 i bilen til nød. så hjemme har jeg en dedikert type 2 til laderen med litt lengde på. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Ja den mobile laderen har jeg allerede fått. Tenkte bare om det er nødvendig og bestille kabel til ladeboksen, eller om det følger med bilen. Koster jo rundt 2500 for en kabel Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Har ikke hørt annet enn at type2 kabel fortsatt følger med bilen. Når det er sagt er det jo behaglig å ha en ekstra kabel hengende i garasjen så du slipper å rote i bagasjerommet. Dessuten kan du benytte anledningen til å skaffe deg en type2-kabel med knapp for å åpne ladeluka. Mobilladeren har den knappen og jeg har aldri skjønt hvorfor den andre kabelen ikke har det.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå