AL123 Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar MuppetOwl skrev (8 timer siden): Jeg har 2023 Model S Plaid og dama 2024 Model 3 Highland. Nye Model S er bedre på det meste. Selvfølgelig er den det, det er jo en helt annen klasse bil, og er nesten dobbelt så dyr. Mot konkurenter i samme prisklasse står den seg imidlertid ikke, og det viser jo bare det jeg har hevdet hele tiden. Man kan ikke oppdatere en gammel konstruksjon og tro den holder seg up to date, selv om folk skulle akseptere at designet ikke endrer seg. Å lappe på en gammel konstruksjon innebærer for mange kompromiss, og for S sin del betyr det bla at for å få den noenlunde moderne har de måttet ty til løsninger som gjør produksjonen inneffektiv, og dermed prisen veldig høy. Hvor mye den faceliften lønnet seg i forhold til å legge ned produksjonen er vanskelig å si, men tror nok mye av poenget var for å kunne lansere Plaid som et halo produkt, noe som ga mye oppmerksom het i USA, men som i Europa knapt ble møtt med et skuldertrekk. Noen ny premiumbil fra Tesla tror jeg ikke vi ser med det første. Generelt gir slike biler mer fortjeneste enn småbiler og er ofte billigere å utvikle, men akkurat nå ser det ikke ut til at verden vil ha dyre premium elbiler, så tror neppe vi ser noen ny S på denne siden av 30-tallet. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar bzzlink skrev (7 timer siden): Streiken i Sverige er en kamp for fagbevegelsene til å ha altomfattende sentrale avtaler. Det er heldigvis ikke så vanlig å ha i Norge. Jeg er for fagorganisering, men måten de har det på i Sverige er ikke noe særlig. Nei, streiken er en kamp om å få noe så enkelt som en Tariffavtale. en bedrift som nekter sine ansatte det, burde ikke ha livets rett. 7 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Snowleopard skrev (8 timer siden): Men, man trenger ikke 10-15 varianter av hver body type, slik som VW AG gjør, og som de drar enda lengre ved å ha minst 4 merker de sprer de fleste modellene ut over! Ikke akkurat nå, men for 10-20 år siden trengte man det, og det førte VAG fra å være en middelsstor aktør til å bli verdens mektigste bilkonsern. Så kan man spørre seg om den tiden er over for godt, eller om den tiden vi er i nå er en overgang. Jeg heller kraftig mot det siste. 2 Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Hvordan er det å kjøpe en Tesla Model 3 typ 2019 modell som har 100-150K KM? Er det trygt, eller kan man risikere mye utgifter på denne? Samboeren er også ute etter bil, hun ønsker ikke å bruke så mye mer enn 200K på bil, og siden vi bor der vi bor, er vi litt avhengig av å ha firehjulsdrift. Ønsker også Elbil. Da ser jeg at det ikke er så mye annet valg en Tesla Model 3, men med en del KM. Denne blir hovedsakelig brukt som pendle bil til og fra jobb og småturer, da jeg har bestilt nye TMY som blir "hovedbil". Men siden jeg ikke har noe erfaring med elbilder, så er jeg usikker på hvor mye vedlikeholdskostnader det er på disse, når de har en del KM på seg. Ser jo bare på min nåværende diesel bil som har snart 200K KM, hvor jævlig dyr den har vært de siste årene.. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Mye det samme? Det med vedlikeholdsbehov på biler er litt tilfeldig. Jeg har en TM3 fra 2019 og det har blitt noen verkstedturer for å si det sånn. Samtidig har det ikke vært drastisk værre enn det min 2003-modell passat i sin tid var. Den største endringen er nok at jeg er litt mer betalingsdyktig enn det jeg var før. Etter at garantien gikk ut har jeg byttet varmeelement til kupeen, TPMS-sensor på bilen og den ene frontlykten. Den siste *tror* jeg kanskje jeg kunne ordnet selv til en brøkdel av prisen men da måtte jeg tilbrakt mer tid i garasjen en jeg strengt tatt gidder. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Salvesen. skrev (På 21.2.2025 den 9.37): Off kjenner det er hardt å ikke klikke på bestill knappen i dag, har "lovet" meg selv å ikke kjøpe ny bil før huset er ferdig bygget(Q4ish). Men la ut nåværende hus for salg denne uken, med visning neste uke. Går det 15%+ over takst så blir det nybestilling. Måtte bare få det ned her så jeg ikke kan gå tilbake på det om det skulle skje 😛 Ble bare skarve 14% dessverre! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) Eg trudde du hadde blitt meir fornuftig med bilkjøpene dine som du skreiv for ei tid tilbake, men det spørs når dei no kjem med oppgradert S og X. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4BQ6k9/tesla-bekrefter-oppgradering-av-model-s-og-x-senere-i-aar Endret 26. februar av Zeph Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) 1 hour ago, Papirkurven said: Hvordan er det å kjøpe en Tesla Model 3 typ 2019 modell som har 100-150K KM? Er det trygt, eller kan man risikere mye utgifter på denne? Samboeren er også ute etter bil, hun ønsker ikke å bruke så mye mer enn 200K på bil, og siden vi bor der vi bor, er vi litt avhengig av å ha firehjulsdrift. Ønsker også Elbil. Da ser jeg at det ikke er så mye annet valg en Tesla Model 3, men med en del KM. Denne blir hovedsakelig brukt som pendle bil til og fra jobb og småturer, da jeg har bestilt nye TMY som blir "hovedbil". Men siden jeg ikke har noe erfaring med elbilder, så er jeg usikker på hvor mye vedlikeholdskostnader det er på disse, når de har en del KM på seg. Ser jo bare på min nåværende diesel bil som har snart 200K KM, hvor jævlig dyr den har vært de siste årene.. Varmeapparat ryker. Sjekk om det er blitt byttet (oppgradert utgave blir satt inn som forhåpentligvis er bedre) frontlykter ryker (lett å bytte selv/oppgradere til nyere matrix type) Sensor i førersete for å detektere om det sitter noen der er og en gjenganger. Litt knotete å bytte men ikke så vanskelig. Mange tar bare sensoren fra midtsete bak da den sjelden brukes. Deler i forstilling og bakstilling må og byttes. De fleste får det innafor garantien så sikkert utført på biler med mye kilometer. Ellers veldig lite tull med en gammel Model 3. Er den bikket over 100k ville jeg sjekket om girolja er skiftet, og eventuelt få det utført om ikke. Er enkelt jobb det også. Edit: har bilen gått sør i landet sjekk om bremserør er rustet og må byttes. Er litt omfattende jobb men tror Tesla tar det på goodwill selv etter garanti. Endret 26. februar av Complexity 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Zeph skrev (13 minutter siden): Eg trudde du hadde blitt meir fornuftig med bilkjøpene dine som du skreiv for ei tid tilbake, men det spørs når dei no kjem med oppgradert S og X. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4BQ6k9/tesla-bekrefter-oppgradering-av-model-s-og-x-senere-i-aar Blir nok aldri helt fornuftig 😅 men nå ble det jo ikke noe kjøp da, så fornuftig så langt😅 ja jeg er veldig svak om S kommer i helt ny utgave. Men redd for at det blir mindre endringer på bilen som fortsatt har en god del fra 2012. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Complexity skrev (7 minutter siden): Varmeapparat ryker. Sjekk om det er blitt byttet (oppgradert utgave blir satt inn som forhåpentligvis er bedre) frontlykter ryker (lett å bytte selv/oppgradere til nyere matrix type) Sensor i førersete for å detektere om det sitter noen der er og en gjenganger. Litt knotete å bytte men ikke så vanskelig. Mange tar bare sensoren fra midtsete bak da den sjelden brukes. Deler i forstilling og bakstilling må og byttes. De fleste får det innafor garantien så sikkert utført på biler med mye kilometer. Ellers veldig lite tull med en gammel Model 3. Er den bikket over 100k ville jeg sjekket om girolja er skiftet, og eventuelt få det utført om ikke. Er enkelt jobb det også. Bremserør og lakk problemer er vell også en del som går igjen? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar 8 minutes ago, Salvesen. said: Bremserør og lakk problemer er vell også en del som går igjen? Ja bremserør endret jeg og nevnte. Lakk er vel litt så som så hvor nøye man er selv. Kjenner jeg ikke bryr meg så veldig på min snart 6 år gamle bil.. Var mere opptatt av det når den var ny. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Complexity skrev (8 minutter siden): Ja bremserør endret jeg og nevnte. Lakk er vel litt så som så hvor nøye man er selv. Kjenner jeg ikke bryr meg så veldig på min snart 6 år gamle bil.. Var mere opptatt av det når den var ny. Ja om det bare er kosmetisk bryr jeg meg ikke heller, men er vell en del som har hatt korrosjons problemer på kanaler etc. model 3 kom jo uten skvettlapper og de ettersendte i posten. Mange fikk de ikke eller installerte de ikke. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) 7 minutes ago, Salvesen. said: Ja om det bare er kosmetisk bryr jeg meg ikke heller, men er vell en del som har hatt korrosjons problemer på kanaler etc. model 3 kom jo uten skvettlapper og de ettersendte i posten. Mange fikk de ikke eller installerte de ikke. Ja isåfall er det nok lurt å sjekke det også. Ikke vært annet enn kosmetisk på min som jeg selv har fikset med en sprayboks. Saltes nesten ikke her så null tegn til rust eller korrosjon.. Men lakken er myk som smør så kan ikke forvente den er strøken etter noen år uansett. Endret 26. februar av Complexity Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Det var en del barnesykdommer på de første model 3’ene. Jeg hadde en 2019 modell i 4 år, og dette var det som gikk i stykker første 2 åra, etter det ingenting Øvre bære armer begge sider foran - knirking Ledningsnett bakluke/park sensorer (recall) Panserlåsen byttet 2 ganger Indre baklykter sluttet å lyse, lednings brudd Knappen på bagasjeluka byttet Ellers er PDC varmelementet til kupeen en kjent svakhet, og tårn lager på toppen av støtdemperne bak kjent for å ryke på ett eller annet tidspunkt. Rust på bremserør er også verdt å google, for det er en relativt stor jobb dersom den du har i sikte er berørt. Ta en NAF test på den du skal kjøpe, for både din og selgerens sikkerhet. 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Dere kjører hensynsfullt om dagen, det skal dere ha😉 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Mag ne skrev (58 minutter siden): Dere kjører hensynsfullt om dagen, det skal dere ha😉 Takk!❤️ Det varmer🤗 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) Min TM3 LR AWD fra 2019-02-28 hadde følgende skavanker fra fabrikk (eller iaf på garanti) om jeg husker rett: Skeivt montert bakluke Hjulstilling (2022 ?) Kondens i baklys 2 små lakkskader rundt bakluke - oppdaget i 2024 (feil feilrettelse av (1) i 2019😄) Gummifôring et sted i bakre hjuloppheng hadde løsnet Rustet bremserør bak (PKK-sak) Kun for (2) måtte jeg betale noe - har heller ikke kranglet: kunne jo vært min feil, men var vel en kjent sak i de tidlige modellene. (6) var også kostnadsfritt selv om dette var flere måneder etter garantiutløp, måtte kun betale 3xx for PKK-registrering hos SVV. km-teller nå: 74073 Endret 27. februar av trikola 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar (endret) Gunnar Hemming oppdaget over 100 lakkskader på sin nye Tesla Model Y etter bilens første vask. https://dinside.dagbladet.no/motor/gunnar-saksokt-av-tesla-etter-bilvask/82738140 Endret 26. februar av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Jarmo skrev (5 minutter siden): Gunnar Hemming oppdaget over 100 lakkskader på sin nye Tesla Model Y etter bilens første vask. https://dinside.dagbladet.no/motor/gunnar-saksokt-av-tesla-etter-bilvask/82738140 Han har sikkert tapt penger på gode tilbud fra Afrika. Man kjøper ikke tesla om lakk og finish betyr noe som helst. 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar bzzlink skrev (2 timer siden): Det var en del barnesykdommer på de første model 3’ene. Jeg hadde en 2019 modell i 4 år, og dette var det som gikk i stykker første 2 åra, etter det ingenting Øvre bære armer begge sider foran - knirking Ledningsnett bakluke/park sensorer (recall) Panserlåsen byttet 2 ganger Indre baklykter sluttet å lyse, lednings brudd Knappen på bagasjeluka byttet Ellers er PDC varmelementet til kupeen en kjent svakhet, og tårn lager på toppen av støtdemperne bak kjent for å ryke på ett eller annet tidspunkt. Rust på bremserør er også verdt å google, for det er en relativt stor jobb dersom den du har i sikte er berørt. Ta en NAF test på den du skal kjøpe, for både din og selgerens sikkerhet. Jeg ville forhørt meg med NAF-senteret hvilken erfaring de har med sjekk av Tesla. Hadde selv en opplevelse av at NAF-test ikke avdekket åpenbare feil på en bil, og der det i dialogen med senteret i ettertid fremkom at de rett og slett hadde null kunnskap om modellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå