Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss håpe at rettsvesenet opprettholder kjennelsen i Forbrukertvistutvalget, slik at Tesla hører på de i fremtiden. 

Må være skikkelig dritt å havne i en slik skvis som privatperson. 

Noen som vet hvor mye et NAF medlemskap er verdt i en slik situasjon, stiller NAF advokatene opp i de fleste / alle saker, eller cherry picker de sakene som de synes er sterkest?

Vurderer NAF medlemskap, og synes ingen av de andre fordelene deres er verdt noe... Men hvis advokat forsikringen er god, så kan det være verdt det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (27 minutter siden):

Kanskje på tide å skru av respiratoren for S og X snart? 

emoji-beating-a-dead-horse-it058y7wmwdu3

Tja om de gjør den om er det jo tipp topp!(avhengig av hvor bra den blir da:p)

men om de slenger på en lysstripe bak og fremme og tenker det gjør jobben så er det vell døden😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (36 minutter siden):

Kanskje på tide å skru av respiratoren for S og X snart?

De to modellene fyller jo helt nødvendige nisjer i en ellers ganske slunken portefølje i forhold til andre merker...

Eneste grunnen til at folk mener det du sier over, er jo fordi de har eldre hardware, dårligere skjerm, og litt simplere løsninger og tech i forhold til model 3 og Y-.

Så hvis de hadde ditchet S og X, så måtte de bare laget noe veldig lignende nytt!
Så det er jo bare å utstyre de med samme eller bedre tech, komfort og støydemping som 3 og Y, så er der de trenger å være!
Og da kan de bruke samme produksjonslinjer og samlebånd.

Men skal de lykkes med det, så snakker vi full revamp! På en måte som kanskje gjør de mer attraktive enn 3 og Y...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (5 minutter siden):

De to modellene fyller jo helt nødvendige nisjer i en ellers ganske slunken portefølje i forhold til andre merker...

Eneste grunnen til at folk mener det du sier over, er jo fordi de har eldre hardware, dårligere skjerm, og litt simplere løsninger og tech i forhold til model 3 og Y-.

Så hvis de hadde ditchet S og X, så måtte de bare laget noe veldig lignende nytt!
Så det er jo bare å utstyre de med samme eller bedre tech, komfort og støydemping som 3 og Y, så er der de trenger å være!
Og da kan de bruke samme produksjonslinjer og samlebånd.

Men skal de lykkes med det, så snakker vi full revamp! På en måte som kanskje gjør de mer attraktive enn 3 og Y...

100%! Må bli helt ny bil. Eller, de må gjerne beholde de gode og nyere tingene i fra interiør osv. men full overhal på karosseriet, drivlinje osv.

og de må helt frem i klassen, slik de var i 2012. Gjerne til en horribel pris, men overlegent

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (3 minutter siden):

De to modellene fyller jo helt nødvendige nisjer i en ellers ganske slunken portefølje i forhold til andre merker...

Eneste grunnen til at folk mener det du sier over, er jo fordi de har eldre hardware, dårligere skjerm, og litt simplere løsninger og tech i forhold til model 3 og Y-.

Så hvis de hadde ditchet S og X, så måtte de bare laget noe veldig lignende nytt!
Så det er jo bare å utstyre de med samme eller bedre tech, komfort og støydemping som 3 og Y, så er der de trenger å være!
Og da kan de bruke samme produksjonslinjer og samlebånd.

Men skal de lykkes med det, så snakker vi full revamp! På en måte som kanskje gjør de mer attraktive enn 3 og Y...

Med tanke på hvor mange som selges, vil nok ikke disse bli laget med gigapress. Til det blir det for få biler å dele kostnaden på for både den store redesign-jobben og ikke minst den store jobben med å lage pressformene og  å få kalibrert disse Giga-press-maskinene til de bilene.

Det har helt klart verdi for TM3 og TMY, og kanskje og Cybertruck pga det antallet de vel håper å få pushet den ut i i hjemmemarkedet.

Det er vel og det jeg har fått lest meg til. Men ville selvsagt vært flott om jeg tok feil her, for det kunne nok sikkert vært med på å løse endel av problemene disse bilene sliter med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (17 timer siden):

De to modellene fyller jo helt nødvendige nisjer i en ellers ganske slunken portefølje i forhold til andre merker...

Eneste grunnen til at folk mener det du sier over, er jo fordi de har eldre hardware, dårligere skjerm, og litt simplere løsninger og tech i forhold til model 3 og Y-.

Ikke enig i dette. Problemene til S/X er at de henger langt bak sine konkurrenter. Det er definitivt ikke slunken portefølje. Spesielt Model X har stor konkurranse i kategorien full size SUV rundt millionen og ligger bak konkurrenter på tech, komfort og mye forskjellig.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Nimrad said:

Ikke enig i dette. Problemene til S/X er at de henger langt bak sine konkurrenter. Det er definitivt ikke slunken portefølje. Spesielt Model X har stor konkurranse i kategorien full size SUV rundt millionen og ligger bak konkurrenter på tech, komfort og mye forskjellig.

Tror det er smartere av Tesla å fokusere på mindre biler. Markedet trenger ikke flere million-sedaner eller SUV'er der finnes det mye å velge imellom.

En mindre model Y burde være fokuset dems. En bil til 250' NOK ferdig utstyrt som er stor nok til å være familiebil og har 450km rekkevidde.

https://zecar.com/reviews/tesla-affordable-model-ev-2025

Lenke til kommentar
19 hours ago, ozone said:

Eneste grunnen til at folk mener det du sier over, er jo fordi de har eldre hardware, dårligere skjerm, og litt simplere løsninger og tech i forhold til model 3 og Y-.
 

Dårligere skjerm og simplere løsninger/tech på S/X? 

Jeg har 2023 Model S Plaid og dama 2024 Model 3 Highland. Nye Model S er bedre på det meste. 

Bedre interiør, større skjerm, egen skjerm for speedometer er et stort +, skjerm for baksete kom i 2021 på S/X som 3 fikk med highland. Kraftigere Ryzen hardware enn 3/Y (egen dedikert GPU)

Bedre kjøreegenskaper og mye bedre ytelser ink veigrep. På skidpad klarer en Plaid 1.09G mot 0.97G for Model 3 perf, som er veldig imponerende for en så stor bil og er i samme liga som Porsche Taycan Turbo GT, Ferrari 458, Nissan gtr ++. Raskere rundetider på bane, overlegent kjøling, raskere superlading, lader oppimot 250 kW mye lengre enn 3 (Spesielt sammenlignet mot nyere 3 som har LG batteri)

Aktiv støykanselering. Interiør radar som Model 3/Y får først nå. UWB støtte har vært på plass siden 2021 lenge før 3 fikk det. Model S/X har ofte fått nye ting før 3/Y.

Eneste jeg savner fra nye Model Y er kamera i frontfanger og noen vil sikkert savne ledstripene med farger (Første jeg skrudde av på vår Model 3 pga gjennskin og bare plagsomt på natta)
Dette kommer nok snart (ledninger for ledstripe lys ligger allerede klart i dørene på 2022+) Så mulig det vil kunne ettermonteres slik som på Model Y i Kina. 

Sammenligner man mot gammel S typ før 2021 skal jeg være enig at nye 3 og nye Y er bedre på det meste og de har utdatert tech, men er ikke slik at Model S/X ikke er oppdatert.

2021+ Palladium Model S/X har veldig lite til felles med tidligere modeller utenom at de ser ganske like ut. De er både litt lengre og bredere. Nesten ingen deler er like, motorer, understell osv er helt annerledes.

Hadde 2015 Model før og nye S er som å kjøre en helt annen bil.
Vi hadde også en 2019 Model 3 før og den vil jeg si var litt nedtur selv mot eldre S. Mye veistøy, vår slet med knirk i understell flere ganger selv om Tesla byttet øvre og nedre bærearmer ++ flere ganger, litt billig interiør følese. Model 3 facelift/highland er derimot er veldig bra bil på alle måter og på høyde på støy, opplevd kvalitet som nye 2021+ S/X. 



 

Endret av MuppetOwl
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Tror det er smartere av Tesla å fokusere på mindre biler. Markedet trenger ikke flere million-sedaner eller SUV'er der finnes det mye å velge imellom.

En mindre model Y burde være fokuset dems. En bil til 250' NOK ferdig utstyrt som er stor nok til å være familiebil og har 450km rekkevidde.

https://zecar.com/reviews/tesla-affordable-model-ev-2025

Tror du glemmer hva valgmuligheter betyr for folk. One size does NOT fit all! Men noen trenger de store og bittesmå alternativene både for å ha noe å sikle etter og føle seg hevet over. Rett og slett, det drar inn flere kunder og gir mer salg.

Men, man trenger ikke 10-15 varianter av hver body type, slik som VW AG gjør, og som de drar enda lengre ved å ha minst 4 merker de sprer de fleste modellene ut over!

Vil si Tesla vil trenge både TM2 og TMS/TMX i tillegg til CT, TM3 og TMY. Tror og de over tid vil trenge å få inn en mindre pickup, og noen varebil-modeller (lang og kort, og høye varianter, inkludert "personbil"-variant av disse!

Ihvertfall om de ikke skal ende opp som et nisjemerke til slutt!

Selvsagt kan det å mestre FSD/autonomi gjøre at man kanskje trenger færre varianter, men man må dekke både det umiddelbare behovet for persontransport av 1-2 personer, men og transport av gruper med mennesker, enten det er en familie (på ferie) eller en gjeng kolleger på tur!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MuppetOwl skrev (12 minutter siden):

Dårligere skjerm og simplere løsninger/tech på S/X? 

Jeg har 2023 Model S Plaid og dama 2024 Model 3 Highland. Nye Model S er bedre på det meste. 

Bedre interiør, større skjerm, egen skjerm for speedometer er et stort +, skjerm for baksete kom i 2021 på S/X som 3 fikk med highland. Kraftigere Ryzen hardware enn 3/Y (egen dedikert GPU)

Bedre kjøreegenskaper og mye bedre ytelser ink veigrep. På skidpad klarer en Plaid 1.09G mot 0.97G for Model 3 perf, som er veldig imponerende for en så stor bil og er i samme liga som Porsche Taycan Turbo GT, Ferrari 458, Nissan gtr ++. Raskere rundetider på bane, overlegent kjøling, raskere superlading, lader oppimot 250 kW mye lengre enn 3 (Spesielt sammenlignet mot nyere 3 som har LG batteri)

Aktiv støykanselering. Interiør radar som Model 3/Y får først nå. UWB støtte har vært på plass siden 2021 lenge før 3 fikk det. Model S/X har ofte fått nye ting før 3/Y.

Eneste jeg savner fra nye Model Y er kamera i frontfanger og noen vil sikkert savne ledstripene med farger (Første jeg skrudde av på vår Model 3 pga gjennskin og bare plagsomt på natta)
Dette kommer nok snart (ledninger for ledstripe lys ligger allerede klart i dørene på 2022+) Så mulig det vil kunne ettermonteres slik som på Model Y i Kina. 

Sammenligner man mot gammel S typ før 2021 skal jeg være enig at nye 3 og nye Y er bedre på det meste og de har utdatert tech, men er ikke slik at Model S/X ikke er oppdatert.

2021+ Palladium Model S/X har veldig lite til felles med tidligere modeller utenom at de ser ganske like ut. De er både litt lengre og bredere. Nesten ingen deler er like, motorer, understell osv er helt annerledes.

Hadde 2015 Model før og nye S er som å kjøre en helt annen bil.
Vi hadde også en 2019 Model 3 før og den vil jeg si var ganske dårlig, selv sammenlignet mot eldre S. Masse veistøy, knirk i understell, litt billig interiør følese osv. Model 3 facelift/highland er derimot er veldig bra bil på alle måter og på høyde på støy, opplevd kvalitet som nye 2021+ S/X. 



 

Led stripen er genial med s3xy button commander. da viser den AP status, hvilken vei en blinker, blindsone varsel osv. Kommer nok snart fra Tesla også, men de er jo alltid så trege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Salvesen. said:

Led stripen er genial med s3xy button commander. da viser den AP status, hvilken vei en blinker, blindsone varsel osv. Kommer nok snart fra Tesla også, men de er jo alltid så trege.

Ja glemte av det i farta, har commander på begge bilene og blinke med led stripene for AP nag og blindsone er genialt. Hvis Tesla kommer med det til nye S kommer jeg til å montere de. Hvis det lar seg gjøre bare for de funksjonene. 

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Jarmo said:

Streiken i Sverige er en kamp for fagbevegelsene til å ha altomfattende sentrale avtaler. 

Det er heldigvis ikke så vanlig å ha i Norge. 

Jeg er for fagorganisering, men måten de har det på i Sverige er ikke noe særlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...