Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Man slipper vel å reaktivere autopilot etter forbikjøring med EAP. Så er det vel slik at  når man kjører bilen i utlandet så endres vel funksjonene til hva som er lovlig i landet man befinner seg i. Slik er det i allefall med BMW sine assistent funksjoner som er utilgjengelige i Norge .
Så er summon greit å ha om man bor i Oslo og parkerer ofte i trenge P-hus. Når det gjelder funksjonene regner jeg med at de stadig forbedres. Det er i allefall det alle sier her inne 🤷‍♂️

Men å gå til innkjøp av en Tesla Y er kun hypotetisk p.t for min del 🙂
Mest av alt er det interessant å se hva "min" og mitt krav til en utstyrsspesifisert Y havner på med OEM utstyr og hjulsett.

Takker for svar.

Virker som det skjer lite på EAP pga at FSD i USA har tatt nesten all fokus, men at det begynner å skje noe nå pga at de vil få godkjent FSDS i Europa! Men den var jo godt likt før alle begrensningene kom for EU for noen år siden.

Noen som kan svare på om EAP skifter i forhold til reglene i nabolandet om man kjører over grensen, eller om det er noe særlig forskjell på Norge, sverige, Danmark, Finland og Tyskland som de mest nærliggende landene  besøke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Salvesen. said:

Problemet er ofte at folk ikke har råd, kjøper de dyre felger i fra Tesla får de det 100% finansiert men om de må kjøpe 3 part må de ut med egne penger. Det er ofte showstopper virker det som. Sier ikke at det gjelder personen du siterte dog bare så det er sagt! 

Godt poeng.. 

Henta bil på vinteren engang uten vinterhjul men med 3eparts medbrakt. Måtte signere papirer at Tesla ikke tok noe ansvar for dekkvalg ved utlevering men ellers ikke noe problem. Fikk stå inne i hallen deres å bytte hjul før vi dro også uten problemer.

Men man passe på at man får gode dekktrykksensorer. Virker som det er mye jall der ute som ikke funker så bra..

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Godt poeng.. 

Henta bil på vinteren engang uten vinterhjul men med 3eparts medbrakt. Måtte signere papirer at Tesla ikke tok noe ansvar for dekkvalg ved utlevering men ellers ikke noe problem. Fikk stå inne i hallen deres å bytte hjul før vi dro også uten problemer.

Men man passe på at man får gode dekktrykksensorer. Virker som det er mye jall der ute som ikke funker så bra..

Jepp, jeg kjøpte 3 parts en gang(til Y). Da var det ikke sensorer å få fatt på så de leverte dekkene uten. Det var ett helsikke. Fikk heldigvis klaget meg til en skikkelig god pris på de pga problemene. 

Men på grunn av alt det har jeg bare kjøpt de dyre dekkene ellers fra Tesla 😛

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 minutter siden):

Er de så fryktelig dyre? 28 tusen inkl mva?

Tja alt er jo relativt men kan vell gå til godt under halve prisen om en ikke går for premium. De jeg kjøpte back in the day funket veldig bra og tror ikke jeg betalte skarve 10 000 engang pga sensorene de ikke fikk fatt på. Var med noe kinesiske dekk som tesla bjørn skrøt av om jeg ikke husker feil. Fungerte ekstremt bra med AWD til Tesla. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Nimrad said:

Er de så fryktelig dyre? 28 tusen inkl mva?

Er litt stivt ja. Kommer seg somsakt ut med halvparten for greie hjul utenom.

Og det aller beste er jo at man slipper å ha identiske hjul som alle andre.

Om det med identiske hjul ikke er så viktig så er det vel flust av hjul til salgs på finn.no fra eiere som har byttet i ettertid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Er litt stivt ja. Kommer seg somsakt ut med halvparten for greie hjul utenom.

Og det aller beste er jo at man slipper å ha identiske hjul som alle andre.

Om det med identiske hjul ikke er så viktig så er det vel flust av hjul til salgs på finn.no fra eiere som har byttet i ettertid.

Hvis du ikke vil ha like dekk da? Bare Hakka R5 koster jo 14k+ så kommer felgene utenom.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (34 minutter siden):

Hvis du ikke vil ha like dekk da? Bare Hakka R5 koster jo 14k+ så kommer felgene utenom.

Da er nok det beste å bare gå til finn. Der får en settet til rundt 15 000 med litt pruting så kommer en nok nærmere 10 000 enn 15 000. 

Lenke til kommentar

Man betaler ikke 25% mva direkte på v-hjul settet om bestilles med elbilen. Fremdeles kun mva på overskytende av 500' 
Det må man jo om det kjøpes både dekk og felger separat et annet sted.

En Y LR RWD med vinterhjul betaler man kun 1000 kr i moms

Nokian R5 255/45 19 104 XL må man betale 3880,- for pr.dekk hos dekkonline. 15.500,- for fire dekk. Da er det ikke mye igjen til felger av kvalitet og tpms inklusiv installasjon.

IMG_1758.jpeg

Endret av Syar-2003
Lagt til pris på Nokian R5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Papirkurven said:

Takk 🙂 LR-firehjulsdrift i stealth gray. 

Noen som vet når man må betale "egenadelen" når man kjøper med lån fra tesla/DNB? Er det når bilen har ankommet eller er det før? 

Pengene må være på kontoen til Tesla for å få ut bilen. Så overføre egenandelen et par dager før, eller med «straks betaling» om banken din støtter det

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Syar-2003 said:

Man betaler ikke 25% mva direkte på v-hjul settet om bestilles med elbilen. Fremdeles kun mva på overskytende av 500' 
Det må man jo om det kjøpes både dekk og felger separat et annet sted.

En Y LR RWD med vinterhjul betaler man kun 1000 kr i moms

Nokian R5 255/45 19 104 XL må man betale 3880,- for pr.dekk hos dekkonline. 15.500,- for fire dekk. Da er det ikke mye igjen til felger av kvalitet og tpms inklusiv installasjon.

IMG_1758.jpeg

Men ikke så mye mere for noen mye grommere felger da og fortsatt gode dekk.

Eksempel:
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID=162546

886_1607809517 (1).jpg

VS dette som du får hos Tesla...

Screenshot2025-02-2116_30_43.png.43a06cd368425b74c512035da1b28bf6.png

Uten hjulkapsler:

ppyzujuuyafe1.jpeg.c03e8c4a1f4440ab419d58c6fd1b333d.jpeg

Trasige greier spør du meg.. Men smaken er som baken.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

På store tunge elbiler med mye krefter/moment må en vertfall være påpasselig med å kjøpe felger av god kvalitet. Ser en del Teslaer som kjører rundt her med Japan Racing felger (som ikke på noen måte er japansk). Vet ikke helt hvordan kvaliteten på disse felgene er annet enn at det  er ett typisk rimlig kopi felgmerke. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men ikke så mye mere for noen mye grommere felger da og fortsatt gode dekk.

Nå er ikke khan felger akkurat kvalitet da. Man har Kahn og man har cheep Khan replika (legg merke til stavelsen). Og fleste vil vel ikke ha 20" på vinter. Dette eksempelet koster jo 6000 kr mere inkl frakt enn å kjøpe 19" v-hjul med bilen til 22.400,-

Endret av Syar-2003
Presisering
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Syar-2003 said:

Nå er ikke khan felger akkurat kvalitet da. Man har Kahn og man har cheep Khan replika (legg merke til stavelsen). Og fleste vil vel ikke ha 20" på vinter. Dette eksempelet koster jo 6000 kr mere inkl frakt enn å kjøpe 19" v-hjul med bilen til 22.400,-

De kinafelgene som Tesla leverer er ikke akkurat topp kvalitet de heller.

Men utseendemessig er de khan felgene mye penere enn de Tesla leverer. Var forøvrig bare første jeg fant når jeg googla. Mye å velge mellom.

25k for disse 19" med hakka R5. Ikke helt min stil men de er også mye penere enn de Tesla leverer.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=264121424&srsltid=AfmBOooQEO6yKo3Iq3RmTLNGYOEenQO38e2IRahHF_Wq9GeohfVTPon0&ci=10

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

De kinafelgene som Tesla leverer er ikke akkurat topp kvalitet de heller.

Men utseendemessig er de khan felgene mye penere enn de Tesla leverer. Var forøvrig bare første jeg fant når jeg googla. Mye å velge mellom.

Tesla lager i alle fall flow formed felger til sine (irrelevant om de produseres i Kina) og jeg regner med at man er sikret at load indeks til felgene de leverer står i forhold til bilmodellens aksellast og vekt belastning.
Vinterhjul bør ikke se veldig fancy ut til motsetning av sommerhjul sett.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Syar-2003 said:

Tesla lager i alle fall flow formed felger til sine (irrelevant om de produseres i Kina) og jeg regner med at man er sikret at load indeks til felgene de leverer står i forhold til bilmodellens aksellast og vekt belastning.

Neivell 😅

Det mange gjør er å kjøpe noen fete sommerhjul å slenger vinterdekk på sommerhjula som følger med. Eller selger dem på finn.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Nå er det visse steder at vinteren er lengre enn sommeren, men uansett står vinterfelgene på i lang tid av året. Så ikke overraskende om endel er minst like opptatt av utseendet på vinterdekkene som sommerdekkene, men at man kanskje ikke velger like lav profil på disse pga praktiske hensyn!

Men tror og at Tesla-felgene er helt ok kvalitet på, og bedre enn endel ettermarkedsprodusenter. Noen har gjerne felger som ikke er like stive, og lettere kan gi etter og bli noe misformet (oval fremfor perfekt sirkel) ved kjøring i hull eller skarpe dumper.

Kjøper man ettermarkedsfelger av skikkelig kvalitet, er de ikke nødvendigvis mye billigere enn originalfelger med samme eller tilsvarende kvalitet på dekkene, og noen er endog dyrere. Tildels mye dyrere.

Tenker derfor originale er et greit kompromiss for de som ikke er veldig opptatt av å ha noe "unikt" og forskjellig fra de fleste.  Forøvrig, greit å få sett hvordan de nye originalfelgene ser ut uten dekselet. Virket grei, men var faktisk penere de aller første jeg har sett.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (46 minutter siden):

Det mange gjør er å kjøpe noen fete sommerhjul å slenger vinterdekk på sommerhjula som følger med. Eller selger dem på finn.

Så lenge man kjøper kvalitets felger som har god balanse, lett vekt og tilstrekkelig loadindeks er det ikke noe i veien for det.

Men jeg "vet" at veldig mange ikke tar hensyn til eller setter seg inn i noe av dette, men tenker bare fete felger wow/oioi tøft utseende , størrelse og bredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...