Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Zeph skrev (8 minutter siden):

Kva er dei viktigaste forskjellane som de brukar i kvardagen mellom Basic og Enhanced?

Eg hadde ikkje bruk for det, så min vart kjøpt med basic. Synest ikkje Tesla sin CC er noko god, så den blir heller ikkje brukt noko særleg. Ikkje at veiane her eg bru egnar seg så godt til sånt uansett.

IMG_2840.jpeg

Ja, vet hva som er i pakken. Men Smart Summon får jeg inntrykk av at knapt fungerer i Norge, og vanlig Summon er tregt. Men helt klart noe som kan være nyttig for endel. Autopark sies også å være mye knot og ikke fullt så flink, og de fleste parkerer minst like godt men raskere ved å gjøre det selv.

"Fører-initiert assistentkjøring..." får og litt kritikk for at man må gjøre akkurat så mye at man like godt kan gjøre alt selv, også filskifte på motorvei.

Men som sagt, jeg er ute etter å høre hva i pakken du mener er viktig for DEG, og som du ser for deg å bruke mye?

Tross alt, 30K for en funksjon man kan få endel bruk for, blir fort litt stivt. Men det er min tanke. Derfor spør jeg hva du mener!

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (20 minutter siden):

Kjedelig å gå for Tesla sine dyre standard vinterhjul som alle andre har. Bøttevis av billigere og kulere 3eparts felger der ute.

Problemet er ofte at folk ikke har råd, kjøper de dyre felger i fra Tesla får de det 100% finansiert men om de må kjøpe 3 part må de ut med egne penger. Det er ofte showstopper virker det som. Sier ikke at det gjelder personen du siterte dog bare så det er sagt! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
stue skrev (9 minutter siden):

Tror de siste dagene med Trumps og Musk sine angrep på Ukraina og Zelensky kommer til å få negativt konsekvenser på salget... Hva tror dere? Synes det setter en stor demper og dårlig smak i munnen  på  den nye bilen. Synd at det er sånn.

Tja noe, men det er verdens mest solgte bil og den er oppgradert i det jeg anser som en langt bedre versjon. Det er tvilsomt at det ikke blir verdens best solgte bil igjen. Men, det er nå bare min teori :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Registrerer at det er mange som ignorerer at svindel og ulovligheter er en del av bedriftskulturen i VW/VAG. Også blant de ivrigste "Tesla-moralistene". Så det er tydeligvis flere "typer" moral ute og går her. Man har moral og man har dobbeltmoral.

Dette med ulovligheter (og svindel, alt etter din definisjon på ordet er,) gjedler hele bransjen i sin helhet og er ikke unikd for vag konsernet. Eller de fleste større bedrifter som stadig jakter etter profitt.

Har du lyst å forklare meg hvem som er de ivrigste Tesla-moralistene siden dette og var et poeng du følte du burde ta opp her?

Hanhijnn skrev (1 time siden):

At det var flere bilprodusenter som drev med samme type svindel er ingen unnskyldning. Det er barnehage retorikk alá "det var han som begynte"

Jeg har ikke unskyldt noen, det er det du som påstår. Jeg har heller ikke sagt hvem som begynte, det er noe svada du har for deg. Jeg tror det heller ikke er noen sikker kilde på hvem som begynte å jukse her, annet enn at VW var de første som ble tatt for dette.

Derimot kan jeg fint peke i retning av hvilke bilprodusenter som var verst i følge tester:

undefined

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_emissions_scandal

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Hva bruker du den til egentlig? Sist jeg hadde en lånebil med den virket det helt ubrukelig.

Eneste jeg har savnet er egentlig å ta bilen inn og ut av tette parkeringslommer. Ellers er det mer eller mindre ubrukelig her på vestlandsveier. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Ja, vet hva som er i pakken. Men Smart Summon får jeg inntrykk av at knapt fungerer i Norge, og vanlig Summon er tregt. Men helt klart noe som kan være nyttig for endel. Autopark sies også å være mye knot og ikke fullt så flink, og de fleste parkerer minst like god men raskere ved å gjøre det selv.

"Fører-initiert assistentkjøring..." for og litt kritikk for at man må gjøre akkurat så mye at man like godt kan gjøre alt selv, også filskifte på motorvei.

Men som sagt, jeg er ute etter å høre hva i pakken du mener er viktig for DEG, og som du ser for deg å bruke mye?

Tross alt, 30K for en funksjon man kan få endel bruk for, blir fort litt stivt. Men det er min tanke. Derfor spør jeg hva du mener!

Var ikkje deg eg spurte.

Lenke til kommentar

Off kjenner det er hardt å ikke klikke på bestill knappen i dag, har "lovet" meg selv å ikke kjøpe ny bil før huset er ferdig bygget(Q4ish). Men la ut nåværende hus for salg denne uken, med visning neste uke. Går det 15%+ over takst så blir det nybestilling. Måtte bare få det ned her så jeg ikke kan gå tilbake på det om det skulle skje 😛

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Papirkurven skrev (11 minutter siden):

Takk 🙂 LR-firehjulsdrift i stealth gray. 

Noen som vet når man må betale "egenadelen" når man kjøper med lån fra tesla/DNB? Er det når bilen har ankommet eller er det før? 

Hele bilen skal betales på samme tidspunkt når du får den levert. Lån og egenkapital sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Eneste jeg har savnet er egentlig å ta bilen inn og ut av tette parkeringslommer. Ellers er det mer eller mindre ubrukelig her på vestlandsveier. 

Det er så og si ubrukelig på motorveien også. Filskifte må jo bekreftes med å blink selv blant annet. Da er jo poenget borte. Ut og inn av parkeringslommer har jeg så og si aldri bruk for. Har skjedd, men ikke sånn at det er verdt 30k pluss mva.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (16 minutter siden):

Var ikkje deg eg spurte.

Nei, men så spurte jeg deg, i tillegg til 2 andre. Men om du ikke har kjøpt det, så er jo det og et svar på spørsmålet.

Men går ut fra at du avstår å svare på det. Synd, for jo flere svar, dess bedre grunnlag får man for en avgjørelse, enten det er meg selv eller andre som ville sett nytten i å lese hva folk tenker.

Så kan det jo tenkes at for noen har svaret endret seg, eller det jeg har lest, er utgått info fordi det har vært viktige forbedringer.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Det er så og si ubrukelig på motorveien også. Filskifte må jo bekreftes med å blink selv blant annet. Da er jo poenget borte. Ut og inn av parkeringslommer har jeg så og si aldri bruk for. Har skjedd, men ikke sånn at det er verdt 30k pluss mva.

Absolutt ikke verdt det nei! Ikke kjøper jeg FSD lengre heller da jeg vet at jeg kan kjøpe det på abbo når det kommer. Så da blir det basic enn så lenge. Bare håper de kommer seg på FSD stack snart. Er så sinnsykt mye bedre på alt. AP som vi har i dag er jo ett hobby prosjekt. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Oj! Har ikke registret det nei, og hadde nettopp en oppdatering. Har nå 2025.2.6.

Men har ikke vært bare vegen med synlig vegmerking her på en stund, så har ikke fått brukt EAP heller. Men du erfarte dette på vanlig AP?

Virker av en eller annen grunn å variere litt. Men nå sist fra 40 til 70 la den inn 78 automatisk 🤩

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Salvesen. said:

Pokker model 3 RWD er ett skikkelig kupp! En må nå opp mer en 120k for samme versjon hos Y. Det er heftig forskjell for en noe større bil med små forskjeller ellers. 

Vi kjørte med vår 2014 Model S på ferietur til Polen. Det var akkurat plass til alt en familie trenger å få med seg. Den turen hadde ikke gått med en Model 3 med mindre man hadde en stor takboks og det er jo litt mindre praktisk enn å ha det i bagasjerommet. Hvis jeg bare kjørte til jobb og butikken så er en Model 3 et fantastisk valg. Min mor som har en liten hund og ikke lenger drar på bilferie kjører en slik og er storfornøyd, men det hadde bare kanksje fungert som en bil nr 2 for oss.

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Locrin skrev (2 minutter siden):

Vi kjørte med vår 2014 Model S på ferietur til Polen. Det var akkurat plass til alt en familie trenger å få med seg. Den turen hadde ikke gått med en Model 3 med mindre man hadde en stor takboks og det er jo litt mindre praktisk enn å ha det i bagasjerommet. Hvis jeg bare kjørte til jobb og butikken så er en Model 3 et fantastisk valg. Min mor som har en liten hund og ikke lenger drar på bilferie kjører en slik og er storfornøyd, men det hadde bare kanksje fungert som en bil nr 2 for oss.

Ja det kommer såklart an på. Ferierte selv i Norge med model 3 i sommer. Fungerer helt fint for min lille familie. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Nei, men så spurte jeg deg, i tillegg til 2 andre. Men om du ikke har kjøpt det, så er jo det og et svar på spørsmålet.

Men går ut fra at du avstår å svare på det. Synd, for jo flere svar, dess bedre grunnlag får man for en avgjørelse, enten det er meg selv eller andre som ville sett nytten i å lese hva folk tenker.

Så kan det jo tenkes at for noen har svaret endret seg, eller det jeg har lest, er utgått info fordi det har vært viktige forbedringer.

Som eg skreiv så har eg ikkje EAP fordi eg ikkje har bruk for dei funksjonane. Veit ikkje kva meir svar du tenkte på.

Lenke til kommentar

Man slipper vel å reaktivere autopilot etter forbikjøring med EAP. Så er det vel slik at  når man kjører bilen i utlandet så endres vel funksjonene til hva som er lovlig i landet man befinner seg i. Slik er det i allefall med BMW sine assistent funksjoner som er utilgjengelige i Norge .
Så er summon greit å ha om man bor i Oslo og parkerer ofte i trenge P-hus. Når det gjelder funksjonene regner jeg med at de stadig forbedres. Det er i allefall det alle sier her inne 🤷‍♂️

Men å gå til innkjøp av en Tesla Y er kun hypotetisk p.t for min del 🙂
Mest av alt er det interessant å se hva "min" og mitt krav til en utstyrsspesifisert Y havner på med OEM utstyr og hjulsett.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...