Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Kahuna said:

 Men den der 'kjørte bra i forhold til wltp' er bare teit siden du kan bare oppgi din egen rekkevidde. Og siden det er et tall du kan finne på selv kan du få et 'bra' tall for en objektivt dårlig bil.

Finne på WLTP selv? Litt som at man kan bare oppgi sine egne NOx utslippstall, tall man bare finner på selv? Vent litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var oppgitt forbruk egt? 

Synes min bruker i overkant mye, men nå har jeg LFP-batteri også da på min Model 3 RWD. Dette forbruket er med oppvarming av bil og i rundt -2, men i litt tungt føre med slaps osv. 

 

IMG_4329.jpeg

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Iterion said:

Hva var oppgitt forbruk egt? 

Synes min bruker i overkant mye, men nå har jeg LFP-batteri også da på min Model 3 RWD. Dette forbruket er med oppvarming av bil og i rundt -2, men i litt tungt føre med slaps osv. 

 

IMG_4329.jpeg

Litt i overkant det der ja. Er jo som Audi e-tron på sommeren.

Oppvarming bruker mye. Hvordan er det med RWD utgavene og oppvarming? kjører de høyere effekt i motoren siden de bare har en? AWD kjører jo 3.5kW i hver motor til å varme kjølevannet men kansje RWD kjører mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbruk av energi for å varme opp kupéen og batteriet, vil i stor grad være temmelig likt på alle personbiler. Avviket fra ene modellen til andre, er volumet som skal varmes opp, og ev. varmetap.

Helt klart at når forbruket i utgangspunktet er lavt, så utgjør det samme tapet i faktiske kWh, betydelig høyere i % på en i utgangspunktet nøysom bil. Det samme gjelder jo på prosent av tilgjengelig batteri. Vi husker jo alle at de første bilene regnet man fort inn 50 % tap pga varme etc, men så snart batteriene ble gjennomsnittlig doblet, så gikk jo tapet i prosent ned til 20-30 %.

Tapet i forbrukt til varme etc, var derimot stort sett det samme, bortsett fra ev. merforbruk fordi man kunne kjøre lengre, og derved over mere tid, når altså batterikapasiteten ble langt større.

Det vil jo da si at man egentlig burde delt bilene opp i "klasser" etter hvor "snill" bilene var i utgangspunktet, og tilgjengelig batterikapasitet. Dermed blir det ikke så mye "epler mot bananer" i sammenligningen.

Nå orker ikke jeg å sitte å regne på dette for de forskjellige bilene i testen, men om det er noen som føler på å ta utfordringen, så har jeg altså kommet med den oppfordringen her! :thumbup:

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (48 minutter siden):

Litt i overkant det der ja. Er jo som Audi e-tron på sommeren.

Oppvarming bruker mye. Hvordan er det med RWD utgavene og oppvarming? kjører de høyere effekt i motoren siden de bare har en? AWD kjører jo 3.5kW i hver motor til å varme kjølevannet men kansje RWD kjører mer.

Ja, sånn sett ikke så ille hehe. Kjørte vel i 80-95 km/t på en strekning på rundt 1t, i chill mode uten noen form for akselerasjon. 

Oppvarming bruker mye ja, men hadde klima kun rundt på 19/19.5c.  Til spørsmålet ditt så er jeg ganske sikker på at svaret på det er ja nettopp fordi den kun har en motor.

Den gir fortsatt god oppvarming uten at det går utover effektiviteten. Takk og lov for at bilen har varmepumpe sier jeg bare 😄 Kunne dog gjerne hatt en 100-200km mer rekkevidde vinterstid, selv om det går fint nå også. Lader på 107 kw nå så går kjapt når bilen er varm. 

IMG_4330.jpeg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Klarer sikkert fint å kjøre WLTP på den Teslan en varm sommerdag. Har kjørt WLTP med min Model 3 (som er langt lavere) på en fin sommerdag, men på vinteren har jeg ikke sjans.

Fullstendig klar over det. Samme erfaring eg også. 

Men hvis Polestar 3 har så lite avvik vinteren. Hvordan er det da på sommeren. De har laget en ganske bra elbil hvis de ikke har nedskalert wltp for å få lite avvik vinterstid.

Uten at eg kan forstå noen som helst fordel med det....

Lenke til kommentar
23 hours ago, Snowleopard said:

Forbruk av energi for å varme opp kupéen og batteriet, vil i stor grad være temmelig likt på alle personbiler. Avviket fra ene modellen til andre, er volumet som skal varmes opp, og ev. varmetap.

Helt klart at når forbruket i utgangspunktet er lavt, så utgjør det samme tapet i faktiske kWh, betydelig høyere i % på en i utgangspunktet nøysom bil.

Jeg tror også en lett, nøysom bil blir prosentvis mer påvirket av nedbør og veiunderlag. Den skal jo brøyte seg gjennom nesten den samme mengden med snøslaps for eksempel. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Ja de gir en slags indikasjon. Men i praksis er det kun til en viss grad de bilene som blir testet i samme test som kan sammenlignes. 

Skal man sammenligne to vintertester så blir det straks en hel del ting man må ta hensyn til

Enig angående 10-80.... Tullete sammenligning da det som betyr noe er tid pr km rekkevidde man får. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er alle testene der tesla kommer dårlig ut, bare dårlige tester? Eller sier de noe om hvordan situasjonen faktisk er? Faktum er vel at de er tatt igjen og vel så det på ganske mange områder. De er ikke lenger unike, eller enestående. Selv om byd bruker en del mer strøm er nok forflytningshastigheten bedre med så mye kjappere lading. 250 kw maks er veldig høyt for tesla, men det synker fort. ID4 med maks på 175 kw får faktisk kortere ladetid enn tesla på f.eks 10-70 % eller 10-80 %.

Quote

Ved 50 prosent tok Teslaen imot 108 kilowatt, til sammenlikning klarte BYD Sealion 183 kilowatt ved 50 prosent. Først ved nærmere 80 prosent er Sealion ned på det tallet som Model 3 har ved 50 prosent. Sealion har en maksimal oppgitt ladefart på 230 kilowatt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, kremt said:

Er alle testene der tesla kommer dårlig ut, bare dårlige tester? Eller sier de noe om hvordan situasjonen faktisk er? Faktum er vel at de er tatt igjen og vel så det på ganske mange områder. De er ikke lenger unike, eller enestående. Selv om byd bruker en del mer strøm er nok forflytningshastigheten bedre med så mye kjappere lading. 250 kw maks er veldig høyt for tesla, men det synker fort. ID4 med maks på 175 kw får faktisk kortere ladetid enn tesla på f.eks 10-70 % eller 10-80 %.

 

Om det var en ny ID.4 så synker nok det tallet etterhvert. VW virker å ha en del buffer i toppen som de spiser av for å sjule degradering, så etter en stund går ladingen saktere og saktere mot toppen siden det er mindre buffer der.

Tesla har ikke buffer i toppen

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
kremt skrev (18 minutter siden):

Er alle testene der tesla kommer dårlig ut, bare dårlige tester? Eller sier de noe om hvordan situasjonen faktisk er? Faktum er vel at de er tatt igjen og vel så det på ganske mange områder. De er ikke lenger unike, eller enestående. Selv om byd bruker en del mer strøm er nok forflytningshastigheten bedre med så mye kjappere lading. 250 kw maks er veldig høyt for tesla, men det synker fort. ID4 med maks på 175 kw får faktisk kortere ladetid enn tesla på f.eks 10-70 % eller 10-80 %.

 

Er det ikke slik at Tesla fortsatt gjør det bra på 1000 km tester?

Det betyr noe for meg, hvor mange km kan jeg flytte meg pr tid. Ikke kW på en skjerm, det blir litt for mye "min wee wee er større enn din wee wee" for meg.

 

Men klart, det er mange som nærmer seg og overgår teknologien. Tesla har jo ikke gjort enorme endringer de siste årene så spørs hva de har på lager til neste generasjon. Og er det egentlig nødvendig med store skritt fremover? Føler både lading og rekkevidde er mer enn nok for mannen i gata om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Er det ikke slik at Tesla fortsatt gjør det bra på 1000 km tester?

Det betyr noe for meg, hvor mange km kan jeg flytte meg pr tid. Ikke kW på en skjerm, det blir litt for mye "min wee wee er større enn din wee wee" for meg.

 

Men klart, det er mange som nærmer seg og overgår teknologien. Tesla har jo ikke gjort enorme endringer de siste årene så spørs hva de har på lager til neste generasjon. Og er det egentlig nødvendig med store skritt fremover? Føler både lading og rekkevidde er mer enn nok for mannen i gata om dagen.

Tesla venter nok til de blir slått grundigere, så smeller de til med 100kWt batteri i Model Y eller noe å gruser alle igjen..

Men enn så lenge levere de jo fint av å bare justere småting og bruke små batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Tesla venter nok til de blir slått grundigere, så smeller de til med 100kWt batteri i Model Y eller noe å gruser alle igjen..

Men enn så lenge levere de jo fint av å bare justere småting og bruke små batteri.

Ja jeg antar at de har ny teknologi for drivlinjen liggende klart til å pushe ut når de evt opplever nedgang i salget.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Tesla venter nok til de blir slått grundigere, så smeller de til med 100kWt batteri i Model Y eller noe å gruser alle igjen..

Men enn så lenge levere de jo fint av å bare justere småting og bruke små batteri.

Evt på neste splitter nye bil. Nye Model Y har jo bare fått litt mer rekkevidde. Spørs når vi får se en splitter ny bil fra Tesla da.  Lurer veldig på hvordan en Tesla stasjonsvogn hadde sett ut for å si det sånn, men om det er noe de har i planene er en helt annen sak. Er jo hovedsakelig SUVer og sedaner som selger bra. Evt pickuper i USA da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...