Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, Slettet-xCi4gw said:

Det jeg er litt redd for er om noe skjer med lader eller bil, om den står tilkoblet mens vi er borte. Kan det skje noe? 😨

Det som kan skje er at bilen vil lade litt om den trenger det... For det meste vil bilen bare sove og ikke bruke strøm, men det er fint at den har det tilkoblet ved behov.

Er du tilkoblet strøm kan du også ha på sentry mode hele tiden om ønskelig uten at batteriet vil tappes.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slettet-xCi4gw skrev (1 time siden):

Det jeg er litt redd for er om noe skjer med lader eller bil, om den står tilkoblet mens vi er borte. Kan det skje noe? 😨

Lynnedslag, eller en tulling som klipper kabelen til bilen din. I utgangspunktet veldig usannsynlig men det avhenger jo litt av hvor du bor. Det finnes jo områder som er overespresentert for begge deler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw

 

1 hour ago, Hanhijnn said:

Det jeg lurer på er om det er Stamkunde eller Jørund Refseth som er tilbake... 🤔

Hvem? Jeg vet ikke hvem de er. Har aldri vært her inne før. 
(Festlig. Stiller masse spørsmål og folk tror jeg er en eller annen tulling fra tidligere 😞)

Endret av Slettet-xCi4gw
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw

Beklager at jeg har stilt mange spørsmål om det samme da, jeg vil bare være helt sikker på å gjøre rett. 😞

Endret av Slettet-xCi4gw
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jotun said:

Så hva er teoriene rundt hvorfor model 3 feilet såpass på Prix testen? For dette var relativt dårlig....

Kjørte nest lengst? Med mye mindre batteri enn vinneren? Synes ikke det var så dårlig jeg.

Hva produsentene oppgir som WLTP kan alltids være lavere enn målt WLTP. Tesla tyner nok målingene sine til max mens de andre kansje er litt mere realistisk og reklamerer for litt mindre, som gjør differansen på slike tester mindre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noe av de teiteste reklamene jeg ser er 'bilen vår kjørte lenger enn oppgitt'.

Grunnen til at det er teit er at det bare er markedsføring, det har ingenting med teknologi å gjøre. Å kjøre langt fordi du har en effektiv bil er både vanskelig og imponerende. Å kjøre langt fordi du har stappet inn et skikkelig stort batteri er litt mer meh, men fortsatt helt greit fordi du ønsker at bilen skal være 'bra nok' for målgruppen. Men den der 'kjørte bra i forhold til wltp' er bare teit siden du kan bare oppgi din egen rekkevidde. Og siden det er et tall du kan finne på selv kan du få et 'bra' tall for en objektivt dårlig bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Kjørte nest lengst? Med mye mindre batteri enn vinneren? Synes ikke det var så dårlig jeg.

Hva produsentene oppgir som WLTP kan alltids være lavere enn målt WLTP. Tesla tyner nok målingene sine til max mens de andre kansje er litt mere realistisk og reklamerer for litt mindre, som gjør differansen på slike tester mindre.

Kjørte nest lengst. Hadde tredje mest avvik fra wltp. Som jo er mer som en reklame enn som noe reellt. 

Den skal da sitte langt inne å forsvare? 

Ift Polestar 3 gjorde model 3 det veldig dårlig. Og det er to helt forskjellige typer biler. Så i mitt hode blir det vrient å sammenligne de på noe annet enn hvordan de leverer ift lovet.

Og avvik har vært en svakhet de to siste rundene med Prix. Der Tesla var mye bedre de første rundene. 

Edit: er enig i at å bare hive inn et gigantisk batteri er så som så. Mtp vekt og forbruk. Men ikke lyve om det så er det opp til kundene.

Men det er disse bakhjulstrekte bilene som har hatt dette avviket de siste testene?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jotun said:

Kjørte nest lengst. Hadde tredje mest avvik fra wltp. Som jo er mer som en reklame enn som noe reellt. 

Den skal da sitte langt inne å forsvare? 

Ift Polestar 3 gjorde model 3 det veldig dårlig. Og det er to helt forskjellige typer biler. Så i mitt hode blir det vrient å sammenligne de på noe annet enn hvordan de leverer ift lovet.

Og avvik har vært en svakhet de to siste rundene med Prix. Der Tesla var mye bedre de første rundene. 

Edit: er enig i at å bare hive inn et gigantisk batteri er så som så. Mtp vekt og forbruk. Men ikke lyve om det så er det opp til kundene.

Men det er disse bakhjulstrekte bilene som har hatt dette avviket de siste testene?

Om du endrer til 19" hjul på Teslan istede 18" så mister du vel 60km WLTP bare der, så Tesla har tynet det. Med tanke på at det er vinter og så er det langt ifra WLTP forhold vil jeg tro. Somsakt har sikkert Polestar (med sitt gigantiske 111kWt batteri) rasjonert litt med sine tall som ikke er så dumt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Skal innrømme at eg i min naivitet trodde wltp var noe man oppnådde, ikke noe man bestemte at bilen hadde...

Trodde faktisk wltp var en test i helt like forhold og som ble testet i et laboratorium aktig miljø av eksterne. Så hvordan noen kan tyne det mens andre gå motsatt vei finner eg litt snodig.

Og problemet her er egentlig mer at Tesla har mistet en av de gode tingene som eg opplever med min bil, nemlig at avviket vinterstid er blandt de bedre. Nå er de faktisk på bunn. Og min har også en wltp oppgitt......

Mistenker at dette har mest med batteritypen i rw bilene. Det virker jo som de tåler kulde dårlig.

Denne varianten har ikke blitt testet sommerstid i Prix testen? Hvis den scorer med stort avvik det også så har de overdrevet, hvis den scorer bra der så er de bare dårlige på vinteren. 

Dette resultatet her er jo nesten like dårlig som xc40 på sitt verste. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...