Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Iterion said:

Ja, er litt synd at fargene koster såpass, men på en annen side får man da kanskje en Y som skiller seg bitte bittelitt ut i mengden. Hvit Y ser man jo overalt nå så det er helt uaktuelt for min del. Går aldri for hvit lakk uansett.

 

On 1/10/2025 at 8:29 PM, Zeph said:

Betre støydemping og komfort er to av tingene er eg har sakna mest på min MY, så det er positivt, men det vil vise seg kor stor forskjellen er. At blinklysspaken er tilbake er tipp-topp. Den blå og raude kan fort bli fine fargar. Synd at nokre av fargane er så dyre (25k). Då blir det eit hav av kvite som i dag.

Blir nok for kostbart å bytte ut min når prisane ikkje går opp, men til og med kan gå ned. Dårleg butikk å eige ein sånn bil i 2-3 år.

Ser ut som de tar seg betalt forskjellig for fargene. I NZ så er alle farger inkludert i prisen. Så hva prisene blir her i Norge får vi vel vente å se. 

Ser ut til at den bare selges med 20 tommer felger også som er inkludert.

$85 354 NZ = 544 703 NOK

 

IMG_1561.png

Endret av bzzlink
felger og pris i NOK
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Forøvrig ett triks man må gjøre for å få 5 snarveier istedenfor bare 4. Det er litt pussig.

Det er jo et triks å finne ut at man kan endre også…

De har generelt en veldig bra app, men noen ting er så rare.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 timer siden):

I NZ så er alle farger inkludert i prisen. Så hva prisene blir her i Norge får vi vel vente å se. 

Ser ut til at den bare selges med 20 tommer felger også som er inkludert.

$85 354 NZ = 544 703 NOK

Det er vel en slags «Launch Series» de selger nå? Kan jo bli endringer.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Er det så ille det der da? Man er jo aldri i den menyen bare setter opp 5 ting så dukker de opp i widgetn.

Forøvrig ett triks man må gjøre for å få 5 snarveier istedenfor bare 4. Det er litt pussig.

Nå har vel appen vært ganske lik noen år så kommer kansje refresh snart. Skjedd litt siden appen kom.

 

tesla-app-1.jpg

Eg var ikkje klar over at du kunne endre dei snarveiane før akkurat no. Kvifor har dei ikkje alle alternativa i ein eigen meny? Når du har funksjonar du kan legge til der som ikkje finnes andre stader i appen så er det dårleg design.

Kva er trikset for å få fem?

Edit: Fann det. Dette må vel vere ein feil? Ingen kan lage ein så idiotisk metode med vilje.

Sitat

With your right thumb, pick up one of the available icons and drag it over the fourth icon (in the screen above it is the Front Trunk icon), but do not release it.

While keeping your right thumb held down, use your thumb on your left hand to press on the 1st icon (in the screen above it is the HVAC icon), and drag it to the second icon (the Defrost icon). The icon you have brought up will move offscreen to the right into the invisible fifth spot.

Release both fingers simultaneously and VIOLA a fifth icon will magically appear.

 

Takk for tipset.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Zeph said:

Eg var ikkje klar over at du kunne endre dei snarveiane før akkurat no. Kvifor har dei ikkje alle alternativa i ein eigen meny? Når du har funksjonar du kan legge til der som ikkje finnes andre stader i appen så er det dårleg design.

Kva er trikset for å få fem?

Edit: Fann det. Dette må vel vere ein feil? Ingen kan lage ein så idiotisk metode med vilje.

 

Takk for tipset.

Om det er en bug så har de latt være å fjerne den med vilje for det har vært sånn i flere år nå, og appen blir jo oppdatert ganske ofte.

Håper forøvrig de klarer å knø ut sentry mode viewer til Android appen snart. Iphone har jo hatt det en stund nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw

De gangene Butter og jeg har vært ute og reist på vinterstid (maks to uker), har jeg ladet bilen til 90% og latt den stå til vi kommer tilbake. På vinterstid har det vært alt mellom 30-60% igjen. Har sjekket bilen via appen sånn ca 3-4 ganger i løpet av de to ukene. 
Bør man sjekke appen når man er på reise, eller bare la det være? Noe annet enn det over å tenke på når man drar på ferie? 😬

(Hatt Teslaen min i snart to år, kommer inn hit og føler meg så noob at det er kleint 😣)

Lenke til kommentar
Slettet-xCi4gw skrev (2 minutter siden):

De gangene Butter og jeg har vært ute og reist på vinterstid (maks to uker), har jeg ladet bilen til 90% og latt den stå til vi kommer tilbake. På vinterstid har det vært alt mellom 30-60% igjen. Har sjekket bilen via appen sånn ca 3-4 ganger i løpet av de to ukene. 
Bør man sjekke appen når man er på reise, eller bare la det være? Noe annet enn det over å tenke på når man drar på ferie? 😬

(Hatt Teslaen min i snart to år, kommer inn hit og føler meg så noob at det er kleint 😣)

Skru av sentry og la appen være også kommer du tilbake med va like mye som du dro fra:) 

 

Evt les denne: https://support.teslafi.com/knowledge-bases/2/articles/640-enabling-sleep-settings-to-limit-vampire-loss

Begynner dog å bli meget utdatert:)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer: Jeg var to uker i New York i sommer, og parkerte med 50% batteri på Gardermoen. Skrudde av Sentry, men lot tilt og alarm stå på.
Var ikke inne på bilen og sjekket i løpet av ferien.

Den hadde 50% når vi landet på Gardermoen to uker senere! Hadde regnet med én prosent ned pr. dag som det står i manualen, men nei😶

Ikke la bilen stå med 90% i ukesvis. 50% holder i massevis, og er bedre for levetiden på batteriet.
Så lenge man har en Superlader innen rekkevidde med gjenværende strøm er der ingen grunn til å lade nesten fullt og la bilen stå lenge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw
1 hour ago, ozone said:

Så lenge man har en Superlader innen rekkevidde med gjenværende strøm er der ingen grunn til å lade nesten fullt og la bilen stå lenge.

Bilen vil stå hjemme i garasjen. Har  billader der også. 

Lenke til kommentar
Slettet-xCi4gw skrev (1 minutt siden):

Bilen vil stå hjemme i garasjen. Har  billader der også. 

Da lar du bare laderen stå tilkoblet! Men lar grensen stå på 50%.
Da har du mulighet til å full-lade og å forvarme fra appen hvis det skulle bli nødvendig når dere nærmer dere hjem☺️

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw
13 hours ago, ozone said:

Da lar du bare laderen stå tilkoblet! Men lar grensen stå på 50%.

Er litt der at jeg er litt engstelig for å la den stå tilkoblet. Har ikke gjort det før da det jo har gått greit med å la bilen stå med 90% 😬 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xCi4gw
4 minutes ago, trikola said:

For batteriets levetid er det det verste du kan gjøre. Nei, ikke det verste: 100% ville vært enda verre

Jeg lader bilen kun opp til 90% på tur til Oslo eller når vi skal på reise, dvs 6 ganger i året eller noe sånt. 100% har jeg aldri ladet. 

Hvor mye bør jeg ha på mener du? 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Slettet-xCi4gw said:

Jeg lader bilen kun opp til 90% på tur til Oslo eller når vi skal på reise, dvs 6 ganger i året eller noe sånt. 100% har jeg aldri ladet. 

Hvor mye bør jeg ha på mener du? 

50% også laderen tilkoblet er beste for batteriet.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med kjetting til Model Y? 

Er det enkelt å ta av og på?

Behovet er ca 50 meter med vei på egen tomt som innimellom kan bli helt sykt glatt. Måking og strøing hjelper selvfølgelig men det er noen dager hvor ikke engang det hjelper. Tenk vei som heller, dekt med våt is som er hard nok til at grusen ikke fester seg..

Har et par hurtigkjettinger jeg brukte på mine forrige biler men de er alt for små for dekkene til Model Y.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 12.1.2025 den 10.15):

 

Ser ut som de tar seg betalt forskjellig for fargene. I NZ så er alle farger inkludert i prisen. Så hva prisene blir her i Norge får vi vel vente å se. 

Ser ut til at den bare selges med 20 tommer felger også som er inkludert.

$85 354 NZ = 544 703 NOK

 

IMG_1561.png

Ser ut som de ikke viser bilen forfra.

Lenke til kommentar
Slettet-xCi4gw skrev (2 timer siden):

Jeg lader bilen kun opp til 90% på tur til Oslo eller når vi skal på reise, dvs 6 ganger i året eller noe sånt. 100% har jeg aldri ladet. 

Hvor mye bør jeg ha på mener du? 

Å lade til 90-100% går heilt fint så lenge batteriet ikkje blir ståande med den ladeprosenten over lengre tid. Å lade over 80% før langtur er heilt normalt. Det er når bilen blir ståande ubrukt med høg ladestatus som kan slite meir på batteriet. Eg har ikkje sett meir enn anekdotiske bevis så langt, men det går igjen anbefalingar om å setje grensa til 50% og ha ladekabelen plugga i om bilen skal bli ståande over lengre tid ifm. ferie og den slags.

Eg har grense på 80% til dagleg bruk og lader gjerne til 100% før langtur om det er behov for.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Noen som har erfaring med kjetting til Model Y? 

Er det enkelt å ta av og på?

Behovet er ca 50 meter med vei på egen tomt som innimellom kan bli helt sykt glatt. Måking og strøing hjelper selvfølgelig men det er noen dager hvor ikke engang det hjelper. Tenk vei som heller, dekt med våt is som er hard nok til at grusen ikke fester seg..

Har et par hurtigkjettinger jeg brukte på mine forrige biler men de er alt for små for dekkene til Model Y.

Tror ikke det finnes kjetting til framhjul. Ikke plass går jeg ut i fra. Og de sier at man ikke skal sette kjetting på 21 tommere.

Men har ikke noen personlig erfaring dessverre.

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-19-_20_-sn_kjettinger

 

Screenshot 2025-01-14 at 11.08.54.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...