Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, ProphetSe7en said:

Når kommer den oppgraderte modellen til salgs?

Dere som følger med på markedet, burde ikke en oppdatert modell y også fått lengre rekkevidde og raskere lagring? 

Det begynner jo å bli mange konkurrenter til Tesla etterhvert. Hvordan stiller den oppgraderte modellen seg mot konkurrentene?

Levering starter I April I Kina ser jeg.

Model Y står seg vel fortsatt veldig godt mot konkurrentene, såvidt jeg har sett.

Id4
Enyaq
BYD Sealion 7
Ioniq 5
EV6

Er vel ikke noen av disse som har en bedre totalpakke til samme pris enn Y?

Kjapp runde med ChatGPT (Y blir vel 551km nå, og det som er listet for id4 og de er for bakhjulstrekkere)

Ioniq5 og Kia Ev6 lader litt raskere, men da må du finne en 800V lader. På 400V lader, så lader de treigere enn Y

Screenshot 2025-01-10 at 12.33.04.png

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/8/2025 at 1:51 PM, bzzlink said:

Kjøper du produkter som er produsert i, eller har store bestanddeler produsert i Kina?

Kjøper du produkter som er produsert i, eller har store bestanddeler produsert i Kina?

Hvis dere begge svaret nei på dette, så skal jeg ta til meg kritikken deres.

Ikke så langt jeg kan unngå det og jeg er ikke kjent med noen vesentlige kjøp som har primært kommet fra kina. Jeg ser forøvrig Musk som en vesentlig større trussel mot samfunnet enn kina. Man kan gjøre mye større skade fra innsiden enn fra utsiden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (16 minutter siden):

Jeg ser forøvrig Musk som en vesentlig større trussel mot samfunnet enn kina. Man kan gjøre mye større skade fra innsiden enn fra utsiden.

Ja du har så rett. Musk og Tesla er vår tids samfunnsfiender nr. 1! Djeezess...

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Hayabuuza said:

Tallene for Enyaq er for 2023 og tidligere, 85 og 85x har samme ladehastighet som id4.

Hvor reell er 10-80 tiden for Model Y?

Det 22 min tror jeg er veldig best case. Men det er vel det samme for alle de andre bilene i listen også... utetemperatur og riktig temp på batteri er viktig. Tesla er gode på å få det riktig så lenge man lader på deres ladenettverk.

Under 30 minutter sommer som vinter er en fin pekepinn. 

Lenke til kommentar

Er så glad jeg gir blanke F i politikk og USA/TRUMP/MUSK.. Faen til syting på enkelte..

Synes en nye TMY var veldig lekker! Ventet snart 1 år på denne nå. Bestiller den så fort den blir tilgjengelig! Synd Performance ikke kommer samtidig, da det er denne jeg har mest lyst på, men tror ikke jeg gidder å vente lenger.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Jotun said:

Ingen endring i ladehastighet etc på model y juni?

Litt skuffende at de ikke bedrer noe som helst på de områdene egentlig.

Ja, men da måtte de vel gått over på 800V kanskje, og det kommer vel ikke før de bytter platformen.

Men de har lagt til ganske mye HK, eller bytta girkassa.
0-100 tiden er betraktelig redusert.  fra 5.0 -> 4.3 s.

Hva nå enn man skulle med enda bedre aks ....

Edit: de har senket toppfart til 200 km/t. Så da er det sikkert litt annen giring på kassa

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Ja, men da måtte de vel gått over på 800V kanskje, og det kommer vel ikke før de bytter platformen.

Men de har lagt til ganske mye HK, eller bytta girkassa.
0-100 tiden er betraktelig redusert.  fra 5.0 -> 4.3 s.

Hva nå enn man skulle med enda bedre aks ....

Men er ikke dette bare pga aks oppgraderingen er inkludert? altså kun software? 

For meg virker det som de ikke har oppdatert den fysiske drivlinjen på noen måte. Ikke det at de trenger da de stort sett er fremst på det meste her. Så de drøyer nok ny platform til de andre tar de "igjen" også kan de bare slenge ut noe som gir de forsprang igjen og tuttle på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (24 minutter siden):

Ingen endring i ladehastighet etc på model y juni?

Litt skuffende at de ikke bedrer noe som helst på de områdene egentlig.

Hvorfor? Med så lang rekkevidde så trenger i hvertfall jeg en såpass lang pause for å spise, gå på do o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Men er ikke dette bare pga aks oppgraderingen er inkludert? altså kun software? 

Jo det kan godt være. 

Kan være at topphastigheten i Hong Kong som jeg kikket på er lavere enn andre steder i verden pga reguleringer. Bare så at topphastighet var 201 km/t kontra 217km/t på Y her hjemme.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 minutter siden):

Man må jo også ta hvor mye rekkevidde man legger til i betrakning når man snakker om ladehastighet.

Så gitt at man starter på 10% og holder maksfarten, så er dette tiden det tar å lade 20 mil rekkevidde.

(Enyaq 2023-> er like rask som id4)

Screenshot 2025-01-10 at 14.20.34.png

Hele diskusjonen min med chatGPT https://chatgpt.com/share/67811fa6-5bb8-8012-bd72-b58f045f5df8

Jepp, dette er ofte noe folk glemmer. De ser på maks kW og tenker det er topp. Men det er fordi de fleste ikke har lært seg integrasjon på skolen, dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...