bzzlink Skrevet i går, 12:51 Del Skrevet i går, 12:51 14 hours ago, AL123 said: Det er vel heller snakk om hvorvidt du og de andre Teslakundene påvirker Musk. Men ok, jeg tolker det som at du driter i det. Greit nok. Så får vi bare forestille oss om det er fordi du er kynisk eller uinformert. Begge deler er forsåvidt legitimt nok.. Kjøper du produkter som er produsert i, eller har store bestanddeler produsert i Kina? 2 hours ago, sverreb said: Det er en vesentlig forskjell på fortid og nåtid. Penger du gir til et selskap i dag kan bare brukes til å støtte virksomheten de driver i dag og i fremtiden, ikke det de gjorde i fortiden. Det er langt mer graverende å gi penger til en virksomhet som direkte undergraver demokrati i dag, enn til noen som har gjort det for lenge siden men nå har sluttet med det. Og ja å gi penger til Tesla er å gi penger til Musk. Han er største aksjonær og drar direkte fiansiell fordel av all omsetning selskapet gjør, som han omsetter i sin undergravende virksomhet. På 80 tallet unnlot vi å handle med Shell fordi de støttet Apartheid regimet i Sør afrika. Det fungerte, det var en av mange dråper som til slutt var med på å gjøre ende på det regimet. Det betyr ikke at vi boykotter shell i dag. Men det var riktig å boykotte de den gangen. Kjøper du produkter som er produsert i, eller har store bestanddeler produsert i Kina? Hvis dere begge svaret nei på dette, så skal jeg ta til meg kritikken deres. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 13:25 Del Skrevet i går, 13:25 (endret) 1 hour ago, Hanhijnn said: Ser hva du skriver, men du sier ikke hvordan Musk bruker Tesla til å undergrave demokratiet. Hvilket var påstanden. Eh, jo det var akkurat det jeg beskrev i inlegget du svarte på. 1 hour ago, Salvesen. said: Ikke uventet knuste Tesla resten av de som ble testet. Personlig mener jeg det burde være ett større gap mellom de da Tesla fungerer på mye større deler av turene da de andre ikke kan gjøre trivielle ting som å svinge i kryss, stoppe av stopskilt osv. Hvem er denne personen og hvilken kompetanse har han i å vurdere ADAS systemer? Så vidt jeg vet er han en youtubeer som stort sett snakker overfladisk om mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk. Ikke en person med noen inngående kjennskap til menneske-maskin interaksjoner i sikkerhetskritiske sammenhenger. I slike systemer vil man veldig ofte komme opp i problemstillinger hvor, bare fordi du kan gjøre noe så betyr det ikke at du bør gjøre det. Til sammenligning har vi en 'tier list' lagd av noen med litt mer troverdighet med en helt annen konklusjon her: https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/ Endret i går, 13:27 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 13:30 Del Skrevet i går, 13:30 sverreb skrev (3 minutter siden): Eh, jo det var akkurat det jeg beskrev i inlegget du svarte på. Hvem er denne personen og hvilken kompetanse har han i å vurdere ADAS systemer? Så vidt jeg vet er han en youtubeer som stort sett snakker overfladisk om mobiltelefoner og annen forbrukerelektronikk. Ikke en person med noen inngående kjennskap til menneske-maskin interaksjoner i sikkerhetskritiske sammenhenger. I slike systemer vil man veldig ofte komme opp i problemstillinger hvor, bare fordi du kan gjøre noe så betyr det ikke at du bør gjøre det. Til sammenligning har vi en 'tier list' lagd av noen med litt mer troverdighet med en helt annen konklusjon her: https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/assisted-driving-gradings/ Euroncap har ikke testet FSD da det ikke er tilgjengelig i Europa. Personen har testet teknologi lenge også mye bilrelatert de siste årene. Og han tester systemene opplevd som en privatperson og igjen er det åpenbart at FSD vinner her, både på funksjonalitet men også hvor mye det kan brukes. Men igjen, det er ikke perfekt og ikke det jeg eller han prøver å si. Men det er bra. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet i går, 13:36 Del Skrevet i går, 13:36 4 hours ago, OJ Doe said: Jojo, men grunnleggeren av VW var i alle fall grei. Eller... Heldigvis har vi de japanske, som den nye Honda/Nissan/Mitsubishi. Mitsubishi har aldri vært involvert i sånne ting. Mitsubishi produserte jagerfly som ble brukt mot våre allierte under andre verdenskrig. https://snl.no/Mitsubishi_-_flyproduksjon De har inntil nylig hatt bilfabrikk i Kina, og har fortsatt stor aktivitet der. https://www.mhi.com/network/area/china.html 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 13:38 Del Skrevet i går, 13:38 1 minute ago, Salvesen. said: Euroncap har ikke testet FSD da det ikke er tilgjengelig i Europa. Det de ble trukket for var i all hovedsak at systemet ikke evnet å samarbeide med føreren. (0 poeng i driver collaboration) Jeg er ikke kjent med at 'FSD' endrer på noe i så måte vs. 'autopilot'. 3 minutes ago, Salvesen. said: Personen har testet teknologi lenge også mye bilrelatert de siste årene Som ikke sier noe om hvilken kompetanse han har i å vurdere ADAS systemer. Der trenger du en basis i å forstå hvordan systemene interagerer med menneskene og hvilke problemer som kan oppstå og gi opphav til ulykker i en større populasjon brukere. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet i går, 13:41 Del Skrevet i går, 13:41 Noen moraliserer over Tesla, noen over VAG, en god del over kinabiler. Og de er alle like selektive/dobbelt moralistiske. Fascinerende. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 13:43 Del Skrevet i går, 13:43 (endret) sverreb skrev (6 minutter siden): Det de ble trukket for var i all hovedsak at systemet ikke evnet å samarbeide med føreren. (0 poeng i driver collaboration) Jeg er ikke kjent med at 'FSD' endrer på noe i så måte vs. 'autopilot'. Som ikke sier noe om hvilken kompetanse han har i å vurdere ADAS systemer. Der trenger du en basis i å forstå hvordan systemene interagerer med menneskene og hvilke problemer som kan oppstå og gi opphav til ulykker i en større populasjon brukere. Jo, selv autopilot har endret seg masse på disse områdene. Også verdt å merke seg at den fikk full score på oppgaven(curise og svinging), i 2020. Nei en kan fint reviewe biler uten å ha "forståelse". Han reviewer som en consumer. Kan jo le seg i hel av feks mercedes sitt sysem som bare slår seg av i tide og utide uten særlig indikasjon før en ser at bilen er på vei ut av grøften. Livsfarlig. Endret i går, 13:45 av Salvesen. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet i går, 14:11 Del Skrevet i går, 14:11 26 minutes ago, Salvesen. said: Kan jo le seg i hel av feks mercedes sitt sysem som bare slår seg av i tide og utide uten særlig indikasjon før en ser at bilen er på vei ut av grøften. Livsfarlig. Er ikke Tesla Autopilot også kjent for å skru seg av millisekunder før bilen kjører inn i en stillestående gjenstand? Det skulle jo gi føreren god tid til å overta styringen av kjøretøyet ... 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 14:42 Del Skrevet i går, 14:42 (endret) 1 hour ago, Salvesen. said: Jo, selv autopilot har endret seg masse på disse områdene. Som f.eks? 1 hour ago, Salvesen. said: Kan jo le seg i hel av feks mercedes sitt sysem som bare slår seg av i tide og utide uten særlig indikasjon før en ser at bilen er på vei ut av grøften. Livsfarlig. Hvordan mener du ellers et SAE level 2 system skal opptre? Om systemet fortsetter å late som det har kontroll når det ikke er åpenbart at det har oversikt må det kople ut. Så har man også utfordringen med at mennesker klarer ikke være fokusert på å bare overvåke et system særlig mer enn 10-20 minutter av gangen, så å involvere føreren direkte jevnlig kan være gunstig for sikkerheten. Det er et solid argument man kan gjøre for at ADAS (SAE2/3) systemer bør opptre slik at føreren aldri ender med å tro at de kan føre bilen uten deres involvering. Det betyr at fører må bli involvert i kjøringen ofte, som igjen betyr at systemet gjerne vil ha en veldig lav terskel for å kople ut førerautomasjonen (men ikke nødfunksjoner) Endret i går, 15:15 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet i går, 15:28 Del Skrevet i går, 15:28 sverreb skrev (43 minutter siden): Salvesen. skrev (1 time siden): Kan jo le seg i hel av feks mercedes sitt sysem som bare slår seg av i tide og utide uten særlig indikasjon før en ser at bilen er på vei ut av grøften. Livsfarlig. Hvordan mener du ellers et SAE level 2 system skal opptre? Om systemet fortsetter å late som det har kontroll når det ikke er åpenbart at det har oversikt må det kople ut. Så har man også utfordringen med at mennesker klarer ikke være fokusert på å bare overvåke et system særlig mer enn 10-20 minutter av gangen, så å involvere føreren direkte jevnlig kan være gunstig for sikkerheten. Det er et solid argument man kan gjøre for at ADAS (SAE2/3) systemer bør opptre slik at føreren aldri ender med å tro at de kan føre bilen uten deres involvering. Det betyr at fører må bli involvert i kjøringen ofte, som igjen betyr at systemet gjerne vil ha en veldig lav terskel for å kople ut førerautomasjonen (men ikke nødfunksjoner) Det burde være en selvfølge at den ikke bare kutter ut, men at den må avbryte på sikker måte istedet, ved å bremse ned og svinge til siden der det er antatt trygt. 1 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet i går, 15:46 Del Skrevet i går, 15:46 1 minute ago, Snowleopard said: Det burde være en selvfølge at den ikke bare kutter ut, men at den må avbryte på sikker måte istedet, ved å bremse ned og svinge til siden der det er antatt trygt. Da er du på SAE level 3. Det er det vel bare Mercedes og Honda som leverer pr. i dag? SAE level 2 systemer kutter ut når de ikke lengre er helt sikre på hva som er trygt lengre, da gir det seg selv at de kan heller ikke anta at de kan svinge inn og stoppe. Svinge hvor, stoppe hvor? Pr. def vet ikke bilen lengre hva som er trygt og må ha inngripen av føreren for å kjøre videre, da vet den heller ikke om noe trygg måte å svinge inn og stoppe. Når det er sagt så er det ikke gitt at bare fordi førerautomasjonen kutter ut, at nødfunksjoner er koplet ut. Du vil nok oppleve at bilen griper inn før du havner i grøfta selv om styreassitanse har kuttet ut, men det blir en del bråere og med en god del mer alarmer og vibrasjoner, og er ikke 'trygt' pr. se, dette er en ulykkesmitigasjon, og ikke normal kjøring. Du kommer ikke til å oppleve dette ved normal bruk fordi slike inngrep kommer senere enn hva normale mennesker er komfortable med, så med mindre du har sovnet eller er distrahert kommer du til å gripe inn før det skjer. Enda bedre er det om systemet incentiverer deg til å kjøre normalt som om du ikke har styreautomasjon hele tiden og ha kjøreautomasjonen som backup. Da blir det ikke noen unntaksopplevelse at styreassitanse kopler ut, du bare kjører som normalt men nå uten assitansen en stund til den kopler inn igjen. Dette fungerer imidlertid bare om førerassitansen ikke driver med å kople ut p.g.a. førerinngrep siden det vil disincentivere til å være kontinuerlig engasjert i kjøringen siden det medfører at du må manuellt kople assistansen inn igjen hele tiden. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet i går, 21:11 Del Skrevet i går, 21:11 bzzlink skrev (8 timer siden): Kjøper du produkter som er produsert i, eller har store bestanddeler produsert i Kina? Kjøper du produkter som er produsert i, eller har store bestanddeler produsert i Kina? Hvis dere begge svaret nei på dette, så skal jeg ta til meg kritikken deres. Ikke noe som er i nærheten av prisen på en bil. Uansett har du tydeligvis ikke fulgt med på utviklingen de siste ukene. Nå er det faktisk mye bedre å kjøpe hvilken som helst kinesisk bil (bortsett fra Hongqi) fremfor Tesla (hvis en ser bort fra det faktum at kinesiske biler stort sett er dritt). 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden nebrewfoz skrev (15 timer siden): Er ikke Tesla Autopilot også kjent for å skru seg av millisekunder før bilen kjører inn i en stillestående gjenstand? Det skulle jo gi føreren god tid til å overta styringen av kjøretøyet ... Vet ikke om det der er tilfelle, men millisekunder er uansett ubetydelig i forhold til å rekke å ta over styringen. Bare reaksjonstiden for et menneske er vel gjennomsnittlig 3 sek. (hvis jeg husker rett) fra fare blir registrert til reaksjon blir iverksatt. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Hanhijnn skrev (23 timer siden): Ja folk må gjerne mislike Musk, det gjør jeg også, men han er i hvertfall ikke noen straffedømt kriminell. Så hvordan folk greier å sitte og moralisere over Musk-Tesla, men fortsetter å kjøpe VAG-biler er over min fatteevne. Snakk om å ha selektiv moral / dobbeltmoral. Det er nok ikke over din fatteevne, men over ditt kunnskapsnivå, så det finnes håp. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Jotun skrev (23 timer siden): så verdens mest intelligente person er jo åpenbart ikke. Åpenbart.... Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden 3 hours ago, Hanhijnn said: Vet ikke om det der er tilfelle, men millisekunder er uansett ubetydelig i forhold til å rekke å ta over styringen. Bare reaksjonstiden for et menneske er vel gjennomsnittlig 3 sek. (hvis jeg husker rett) fra fare blir registrert til reaksjon blir iverksatt. Det kommer an på hvor involvert personen er. Du kan være nede i ett sekund og deromkring i beste fall for et fullt ut involvert menneske, men en person som bare sitter og skal 'overvåke' fremfor å kjøre selv kan ha en reaksjonstid på flere titalls sekunder (om vedkomne får med seg faren i første omgang) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Det skal være biler av den oppgraderte modellen av Tesla Model 3, Highland, som er rammet av datafeilen. Disse bilene ble levert kunder fra og med september i 2023. https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-3-rammet-av-omfattende-datafeil/301707?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1DrLed_nrV68f9ivgqBQp_-N36ZlgDJPdRVy1fZqRMBHvuuZjLnjUPWxo_aem_JMSPrxQoFTAzWYYVrsaQUQ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Katta endelig ute av sekken? 😲😲 1 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Liker ikke disse lysende "barene" i hele bilens bredde... verken foran eller bak. Får sånn Kina vibe. Håper det går an å skru av. Men ellers lekre frontlykter! Er veldig spent på om den får noe mer nytt på den tekniske siden, enn model 3... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden ozone skrev (4 minutter siden): Liker ikke disse lysende "barene" i hele bilens bredde... verken foran eller bak. Får sånn Kina vibe. Håper det går an å skru av. Men ellers lekre frontlykter! Er veldig spent på om den får noe mer nytt på den tekniske siden, enn model 3... Ja litt skeptisk selv, fortsatt dårlige bilder så avventer med å konkludere. De har jo allerede gjort store forandringer på det ytre så det er jo lov å håpe! Drømmen hadde vært noe comfort seter ala BMW på 2010 tallet(mulig de fortsatt har det, men sist jeg hadde det i 5 serie) samt luft fjæring. Ellers så tror jeg ikke at jeg har noen ønsker. Eller, kanskje headup, men det er jo utelukket ift det Elon har sagt tidligere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå