Zeph Skrevet 20. desember 2024 Del Skrevet 20. desember 2024 Eg har òg opplevd at den er nådd ladegrensa før estimatet ved heimelading med Easee-boks, men ikkje studert det så nøye. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. desember 2024 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Dette er kun et problem i kulden! Når bilen må varme batteriet med en "svak" lader 3-11 kW, så må den i starten bruke all eller nesten all energien på å varme batteriet. Det tar tydeligvis ikke "estimatet" med i beregningen. Men etter en time eller to (eller mer på reiseladeren), når batteriet har nådd ladetemp, så begynner estimatet å stemme. På Superladere går selvfølgelig alt dette myyye fortere. Endret 20. desember 2024 av ozone 1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 20. desember 2024 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) 31 minutes ago, ozone said: Dette er kun et problem i kulden! Når bilen må varme batteriet med en "svak" lader 3-11 kW, så må den i starten bruke all eller nesten all energien på å varme batteriet. Det tar tydeligvis ikke "estimatet" med i beregningen. Men etter en time eller to (eller mer på reiseladeren), når batteriet har nådd ladetemp, så begynner estimatet å stemme. På Superladere går selvfølgelig alt dette myyye fortere. Ah, det er sant. Nå pleier appen å vise om den varmer batteriet, men det er kanskje kun når all strøm går til å varme batteriet. I screenshotten min så kan det være at 1kW går inn i batteriet, men 2kW blir brukt til å varme det. Men får det ikke helt til å stemme heller. For jeg ga chat GPT SOC på to forsjellige klokke slett. Og da regnet ChatGPT ut at lading ville ta 9,5 timer. Som var det riktige. Men bilen mente det ville ta 14,5 timer. Virker som Tesla har en rekalkulering med gitte intervaller, hvor den oppdaterer for å kompensere for raskere lading. Så estimatet spriker mindre og mindre jo mindre ladetid som er igjen. Uansett rom for forbedring her fra Tesla sin side. Her er hele utregnigen til chatgpt og prompt'et Endret 20. desember 2024 av bzzlink 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 20. desember 2024 Del Skrevet 20. desember 2024 bzzlink skrev (8 minutter siden): Virker som Tesla har en rekalkulering med gitte intervaller, hvor den oppdaterer for å kompensere for raskere lading. Så estimatet spriker mindre og mindre jo mindre ladetid som er igjen. Appen og bilen rekalkulerer kontinuerlig, eller iallefall en gang i sekundet. Estimatet blir riktigere og riktigere etterhvert som den bruker mer strøm på lading, og mindre på oppvarming. Dette burde jo Tesla kunne regne ut og kompensere for: Bilen vet hvor mye energi som skal til for å varme batteriet fra den gitte temperaturen, og den vet hvor mye strøm den har tilgjengelig. Så da vet den når den vil være klar til å lade med full styrke. For slik det er nå kan man få "Over 24 timer gjenstående" når det er mange minusgrader, men så etter to timer "10 timer gjenstående"🙄 Men det fikses vel i en oppdatering😉 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. desember 2024 Del Skrevet 25. desember 2024 En litt interessant ny funksjon for LFP batterier på V3 og V4 supercharger 4X faster LFP Battery heating via AC ripple current 4 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 To små irritasjonsmomenter denne julen. Har Tesla aldri tenkt å komme med en knapp for å forvarme batteriet? I Sirdal, med haugevis av hyttefolk fra Stavanger-området så har Bilkraft 2 steder med hurtigladere, men ingen av de finnes i Tesla så da ble det lading på 30-40 kW. Jeg har nok en gang fått bekreftet for meg selv at stemmestyringen er ubrukelig. Forrige gang var det radio den ikke forstod. Denne gangen skulle jeg dimme speilene. Er det i det hele tatt mulig? Uansett hva jeg prøvde å si så ville den ikke godta det. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 kremt skrev (På 25.12.2024 den 10:45 AM): En litt interessant ny funksjon for LFP batterier på V3 og V4 supercharger 4X faster LFP Battery heating via AC ripple current Dette er jo fantastiske nyheter for oss med LFP-batteri! For det er ingen tvil om at ladingen går ganske tregt om vinteren, selv med forholdsvis lang forvarming av batteriet. Hadde ikke gjort noe om de hadde forbedret dette litt 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Nimrad skrev (28 minutter siden): To små irritasjonsmomenter denne julen. Har Tesla aldri tenkt å komme med en knapp for å forvarme batteriet? I Sirdal, med haugevis av hyttefolk fra Stavanger-området så har Bilkraft 2 steder med hurtigladere, men ingen av de finnes i Tesla så da ble det lading på 30-40 kW. Jeg har nok en gang fått bekreftet for meg selv at stemmestyringen er ubrukelig. Forrige gang var det radio den ikke forstod. Denne gangen skulle jeg dimme speilene. Er det i det hele tatt mulig? Uansett hva jeg prøvde å si så ville den ikke godta det. Har ikke sett over, men fant disse på face. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Nimrad skrev (31 minutter siden): To små irritasjonsmomenter denne julen. Har Tesla aldri tenkt å komme med en knapp for å forvarme batteriet? I Sirdal, med haugevis av hyttefolk fra Stavanger-området så har Bilkraft 2 steder med hurtigladere, men ingen av de finnes i Tesla så da ble det lading på 30-40 kW. Jeg har nok en gang fått bekreftet for meg selv at stemmestyringen er ubrukelig. Forrige gang var det radio den ikke forstod. Denne gangen skulle jeg dimme speilene. Er det i det hele tatt mulig? Uansett hva jeg prøvde å si så ville den ikke godta det. Ser det er en SuC ved Vikeså! Ville det vært et alternativ å ta den ruta, eller ihvertfall velge den som destinasjon, for å starte forvarming? Ser det er Eviny-ladere i Sinnes. Vil ikke en time forvarming av bilen hjelpe, den starter vel da med og forvarming av batteriet og, slik at man kan få ok ladehastighet der? Eller er det for lite på og for langt til neste, til at man kan forvarme såpass, og likevel rekke til SuC ved Forus? Og vil det ikke hjelpe å legge Forus inn som veipunkt? Ellers trodde jeg Tesla nå hadde begynt å legge til hurtig/lynladere fra andre operatører, men det er kanskje ikke så godt i gang som jeg trodde? Men forsåvidt enig, dette er bare forslag til WA (work around). En knapp for manuell igangsetting av forvarming vil hjelpe godt på. Har du prøvd mer bokmål fremfor dialekt, eller på engelsk i stedet? Aner selvsagt ikke hvor "brei" dialekt du har, men dialekter er en utfordring for stemmestyring og stemmegjenkjenning/tale til tekst-programmer. Litt mye skarre-r og kanskje litt utydelig tale, som ikke er noe problem i hverdagen, kan fort bli utfordrende for slike funksjoner. Endret 30. desember 2024 av Snowleopard Skriveleif og korrigere ufullstendige/mangelfulle setninger 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Snowleopard skrev (3 minutter siden): Ser det er en SuC ved Vikeså! Ville det vært et alternativ å ta den ruta, eller ihvertfall velge den som destinasjon, for å starte forvarming? Det er lenger fra Vikeså til hytta enn fra huset mitt. Den starter jo ikke noe forvarming når det er 7 mil unna. Uansett, jeg når fint opp og ned til hytta uten å lade, men denne gangen kjørte jeg hjemmefra med 60-70% og så ble det et par ekstra handleturer som ikke var planlagte her oppe. Jeg skulle bare ha litt ekstra på «tanken» og lade en halvtimes tid mens jeg handlet. Snowleopard skrev (7 minutter siden): Ser det er Eviny-ladere i Sinnes. Vil ikke en time forvarming av bilen hjelpe, den starter vel da med og forvarming av batteriet og, slik at man kan få ok ladehastighet der? Eller er det for lite på og for langt til neste, til at man kan forvarme såpass, og likevel rekke til SuC ved Forus? Og vil det ikke hjelpe å legge Forus inn som veipunkt? Jeg hadde avising av bilen 30 min pluss 20 min kjøring til butikken at det virker å ha hjulpet noe. Startet på 37kW og endte opp på 49kW etter en halvtime og da forvarmet den fortsatt batteriet. Snowleopard skrev (9 minutter siden): Ellers trodde jeg Tesla nå hadde begynt å legge til hurtig/lynladere fra andre operatører, men det er kanskje ikke så godt i gang som jeg trodde? Den finner visse andre operatører jo. Men tydeligvis ikke disse fra Bilkraft/Eviny. Nærmeste den fant var milevis unna. Snowleopard skrev (10 minutter siden): En knapp for manuell igangsetting av forvarming vil hjelpe godt på. Det burde vært standard å ha en sånn knapp. Tesla nekter vel, for de liker å løse ting med dårlig automatikk. Det ironiske er at jeg har S3XY commander, men ikke fått den opp og gå på ny mobil. Der kan man aktivere forvarming manuelt. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Nimrad skrev (1 minutt siden): Det ironiske er at jeg har S3XY commander, men ikke fått den opp og gå på ny mobil. Der kan man aktivere forvarming manuelt. Huff, og denne gangen som du virkelig kunne trengt den! 😉 Ja, er tydeligvis endel man etterhvert må gå til 3dje-part for å få løst, som burde vært der i utgangspunktet eller burde vært tilvalg man kunne ta. Men det går jo mot Tesla sin strategi om at alt skal være så godt som likt, bortsett fra fargen... Nesten litt rart at de likevel selger 3-4 versjoner, RWD, LR med og uten 4WD og P. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) 50 minutes ago, Nimrad said: To små irritasjonsmomenter denne julen. Har Tesla aldri tenkt å komme med en knapp for å forvarme batteriet? I Sirdal, med haugevis av hyttefolk fra Stavanger-området så har Bilkraft 2 steder med hurtigladere, men ingen av de finnes i Tesla så da ble det lading på 30-40 kW. Jeg har nok en gang fått bekreftet for meg selv at stemmestyringen er ubrukelig. Forrige gang var det radio den ikke forstod. Denne gangen skulle jeg dimme speilene. Er det i det hele tatt mulig? Uansett hva jeg prøvde å si så ville den ikke godta det. Fikses med S3XY buttons/Knob om det irriterer deg mye. Da kan man tvinge forvarming. Kan sikkert og få en knapp til å dimme speilene med det og. Edit: ser nå at du har det. Da er det jo ett selvforskyldt problem.. 😅 Jeg har en egen telefon i bilen med S3XY hud åpen hele tiden festet med magnet bak rattet. Endret 30. desember 2024 av Complexity Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Complexity skrev (1 minutt siden): Fikses med S3XY buttons/Knob om det irriterer deg mye. Da kan man tvinge forvarming. Kan sikkert og få en knapp til å dimme speilene med det og. Det skrev han rett over her at han har, men ikke fått koblet til mot ny tlf ennå! 😉 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Complexity skrev (3 minutter siden): Fikses med S3XY buttons/Knob om det irriterer deg mye. Det gjør egentlig ikke det, jeg har ikke hurtigladet siden sommeren 2023, jeg hadde bare forventet funksjonen på en bil som Tesla når ladenettverket er såpass mangelfullt i navigasjonen. S3XY Knob brukes knapt så hadde glemt å sette opp med ny mobil… Complexity skrev (5 minutter siden): Kan sikkert og få en knapp til å dimme speilene med det og. Muligens. Det var mer om stemmestyringen enn at jeg trenger speildimming tilgjengelig manuelt. Auto funker bra, men den reagerer ikke på solnedgang/-oppgang… Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Hytta, iskaldt batteri og nødlading på sinnes er eneste gangen eg har forvarmet med s3xy button. Så forstår hva du mener. 🤣 Endret 30. desember 2024 av Jotun 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Jotun skrev (Akkurat nå): Hytta, iskaldt batteri og nødlading på sinnes er eneste gangen eg har forvarmet med s3xy button. 🤣 Eneste gangen jeg også har hatt behov 😅 Og så får jeg ny mobil om en mnd tid så jeg orker ikke sette opp appen… Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. desember 2024 Del Skrevet 30. desember 2024 Like greit å vente. 😅 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Produksjon av TMYJ/Opal er visstnok begynt i Shanghai, med produksjon på 2 400 biler per dag nå i starten. Så da er den kanskje bare rett rundt hjørnet. https://globalchinaev.com/post/tesla-model-y-juniper-mass-production-has-begun-targeting-2400-daily-output PS! Legges og ut i elbil-tråden, da det tross alt er den mestselgende enkeltmodellen det gjelder, for så vidt både blant elbiler men og biler generelt sett uavhengig av drivlinje! 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Snowleopard skrev (39 minutter siden): Produksjon av TMYJ/Opal er visstnok begynt i Shanghai, med produksjon på 2 400 biler per dag nå i starten. Så da er den kanskje bare rett rundt hjørnet. https://globalchinaev.com/post/tesla-model-y-juniper-mass-production-has-begun-targeting-2400-daily-output PS! Legges og ut i elbil-tråden, da det tross alt er den mestselgende enkeltmodellen det gjelder, for så vidt både blant elbiler men og biler generelt sett uavhengig av drivlinje! Shit jeg gleder meg! Satser på det blir nytt hus og ny Y I 25Q4🤩 Men jeg lever godt i Highland enn så lenge! Men jeg må si ledlyset alene har gitt en langt bedre hverdag i bilen! Fikk ny oppdatering i går der listen kan splittes opp. Helt topp! 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 3. januar Del Skrevet 3. januar Det er veldig mye Elon Musk / Trump eksponering i NRK, VG, og flere andre medier i dag! Jeg har faktisk ikke tenkt denne tanken før i dag, men når den først kom, så klarer jeg ikke å bare avfeie den...: Det Elon Musk driver med nå er ikke bare å prøve å påvirke presidenten og myndighetene til sin fordel, han posisjonerer seg faktisk til å bli USA's president på et eller annet tidspunkt! Kanskje allerede den neste. Han innser at hvis han blir Trump sin Best Man (som han jo muligens er allerede), og visepresidenten gjør den aller minste tabbe i løpet av neste perioden, så... Musk har egoet til å både tenke slik, og klare det! For hva har den mannen ikke klart å gjennomføre, som han har bestemt seg for... Han tenker nok også at hvis Trump kan klare dette to ganger, så burde en som faktisk er en suksessfull innovator og ikke bare en moneygrabber også kunne klare det... og som nevnt hjelper det å være bestekompis med sittende president, og en ikonisk figur. Jeg er verken en Elon Musk digger eller hater, men jeg har stor respekt for de utrolige teknologiske framskrittene han står bak. Muligens bare pengene hans som har gjort dette... men han kunne jo bare chillet og satt de i fond, så han brenner jo faktisk for det han sier han brenner for...😉 Hvis han går for President om fire eller åtte år, så husk dette innlegget! Hvis ikke, så er det raskt glemt langt oppe i denne tråden, hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå