bzzlink Skrevet fredag kl 07:50 Del Skrevet fredag kl 07:50 1 hour ago, Hanhijnn said: Lader du med en TWC? Min TWC gen. 3 er ganske så nøyaktig. Nei, lader med lade kladden som følger med bilen. Mistenker at den bruker 3kW hastigheten som den oppgir i appen til kalkuleringen. Mens virkelig hastighet er 225V * 16A = 3,6kW ? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet fredag kl 09:04 Del Skrevet fredag kl 09:04 Eg har òg opplevd at den er nådd ladegrensa før estimatet ved heimelading med Easee-boks, men ikkje studert det så nøye. Lenke til kommentar
ozone Skrevet fredag kl 10:00 Del Skrevet fredag kl 10:00 (endret) Dette er kun et problem i kulden! Når bilen må varme batteriet med en "svak" lader 3-11 kW, så må den i starten bruke all eller nesten all energien på å varme batteriet. Det tar tydeligvis ikke "estimatet" med i beregningen. Men etter en time eller to (eller mer på reiseladeren), når batteriet har nådd ladetemp, så begynner estimatet å stemme. På Superladere går selvfølgelig alt dette myyye fortere. Endret fredag kl 10:01 av ozone 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet fredag kl 10:26 Del Skrevet fredag kl 10:26 (endret) 31 minutes ago, ozone said: Dette er kun et problem i kulden! Når bilen må varme batteriet med en "svak" lader 3-11 kW, så må den i starten bruke all eller nesten all energien på å varme batteriet. Det tar tydeligvis ikke "estimatet" med i beregningen. Men etter en time eller to (eller mer på reiseladeren), når batteriet har nådd ladetemp, så begynner estimatet å stemme. På Superladere går selvfølgelig alt dette myyye fortere. Ah, det er sant. Nå pleier appen å vise om den varmer batteriet, men det er kanskje kun når all strøm går til å varme batteriet. I screenshotten min så kan det være at 1kW går inn i batteriet, men 2kW blir brukt til å varme det. Men får det ikke helt til å stemme heller. For jeg ga chat GPT SOC på to forsjellige klokke slett. Og da regnet ChatGPT ut at lading ville ta 9,5 timer. Som var det riktige. Men bilen mente det ville ta 14,5 timer. Virker som Tesla har en rekalkulering med gitte intervaller, hvor den oppdaterer for å kompensere for raskere lading. Så estimatet spriker mindre og mindre jo mindre ladetid som er igjen. Uansett rom for forbedring her fra Tesla sin side. Her er hele utregnigen til chatgpt og prompt'et Endret fredag kl 10:31 av bzzlink 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet fredag kl 10:40 Del Skrevet fredag kl 10:40 bzzlink skrev (8 minutter siden): Virker som Tesla har en rekalkulering med gitte intervaller, hvor den oppdaterer for å kompensere for raskere lading. Så estimatet spriker mindre og mindre jo mindre ladetid som er igjen. Appen og bilen rekalkulerer kontinuerlig, eller iallefall en gang i sekundet. Estimatet blir riktigere og riktigere etterhvert som den bruker mer strøm på lading, og mindre på oppvarming. Dette burde jo Tesla kunne regne ut og kompensere for: Bilen vet hvor mye energi som skal til for å varme batteriet fra den gitte temperaturen, og den vet hvor mye strøm den har tilgjengelig. Så da vet den når den vil være klar til å lade med full styrke. For slik det er nå kan man få "Over 24 timer gjenstående" når det er mange minusgrader, men så etter to timer "10 timer gjenstående"🙄 Men det fikses vel i en oppdatering😉 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå