Snowleopard Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember (endret) nacario skrev (8 timer siden): Men du har gjerne smålandinger imellom? Vurd å lade til 100% hver andre-tredje uke heller, og kanskje smålade til 50 60% default . Men frustrerende da teslas manual sier ukentlig 100%, men så har man Ford som anbefaler månedlig på deres.. Men hvor ofte lader du, og hvor langt kjører du til daglig? Er jo mange som klarer seg med en lading i uka eller hver andre uke. Bare ut fra min erfaring fra Kona, som jeg gjerne kan ha stående i 2-3 uker mellom hver gang jeg tar meg en tur, men da gjerne på langtur når jeg først bruker den, så trenger jeg ikke balansere så ofte. Ville tippet at det neppe hadde gjort noen stor forskjell om det gikk 3 mnd mellom hver gang. Fordi jeg bor i borettslag der jeg kun har tilgang til fellesladere, så får jeg ikke la den stå over 100 % for å balansere. Må et sted der strømmen/ladingen ikke kuttes direkte. Var derfor en periode jeg ikke fikk gjort dette på nesten 2 år, så merket jo endel forskjell da. Men ikke slik at jeg føler at jeg bør stresse med det. Riktignok en litt annen kjemi, men denne skal også lades til 100 % innimellom, av akkurat samme årsak som disse LFP-batteriene. Så tenker det er litt hysteri å måtte lade til 100% så ofte. Det er nok bedre å heller lade til 60 eller 80 til vanlig, og gjerne ta en 100%-lading før en lengre tur eller rett i forkant av at du skal ut og kjøre så du kommer ned til 80 % SoC. Det rekker i lange baner, om du ikke må vite nøyaktig på watten hva du bruker når... 😉 Og, som det sies, la ikke bilen stå lenge med for mye eller for lite på batteriet, tenker det sliter mer enn manglende 100 %-ladinger, med stor margin. Endret 15. desember av Snowleopard Skriveleif 1 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember nacario skrev (57 minutter siden): ...kanskje smålade til 50 60% default Men frustrerende da teslas manual sier ukentlig 100%... Ingen krise verken det ene eller det andre! Så ikke heng deg for mye opp i manualen på akkurat dette. Et LFP batteri varer nok lenger enn resten av bilen, for å si det sånn! Men for å beholde mest mulig kapasitet gjennom bilens levetid, så er viktigste at når du skal lade til 100%, så gjør det rett før du skal kjøre! ikke la bilen stå på 100% over natten eller lenger... 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Treng bilen verkeleg forvarme batteriet i over ein time før lading? Eg var nyleg på langtur og allereie då eg var 1 time og 38 minutt frå planlagt ladestopp starta den med forvarming. Då hadde eg kjørt eit par timar allereie. På Energi-appen sto det at den hadde brukt nesten 10% på forvarming, som heller ikkje var estimert for turen. 🤨 På turen tilbake var det same greia. Då avbraut eg turen for å stoppe. Hadde uansett god nok tid til lading. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Just now, Zeph said: Treng bilen verkeleg forvarme batteriet i over ein time før lading? Eg var nyleg på langtur og allereie då eg var 1 time og 38 minutt frå planlagt ladestopp starta den med forvarming. Då hadde eg kjørt eit par timar allereie. På Energi-appen sto det at den hadde brukt nesten 10% på forvarming, som heller ikkje var estimert for turen. 🤨 På turen tilbake var det same greia. Då avbraut eg turen for å stoppe. Hadde uansett god nok tid til lading. Hvilken bil? Er det en RWD har du ganske redusert varming kontra AWD. Men det er noen hundre kilo som skal varmes opp til 50+ varmegrader så kan ta litt tid. Spesielt om det er kaldt ute. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember (endret) Complexity skrev (36 minutter siden): Hvilken bil? Er det en RWD har du ganske redusert varming kontra AWD. Men det er noen hundre kilo som skal varmes opp til 50+ varmegrader så kan ta litt tid. Spesielt om det er kaldt ute. TMY LR 2023. Temperaturen var frå 2 til -6 grader og hadde kjørt opp ca. 1000 høgdemeter. På vei nedover frå fjellet kom symbolet for avgrensa regenerering opp, så det blir tydelegvis ikkje varmt nok når det er kaldt ute, sjølv på ein lang tur. Etter at det hadde gått sakte over fjellet pga. snø så fekk eg litt fart på bilen i ein tunnel, men då bremsa ikkje regenereringa nok og eg måtte bruke bremsen. Kan ein få opp batteritemperatur utan for mykje greier eller må du ha OBD-dongle og styr? Det er sjeldan behov for, så ikkje noko stor sak, men det hadde vore moro å sett kva den faktisk var. Det finnes sikkert erfaringar frå andre eigarar om kva ladeeffekt du kan få ved ulike batteritemperaturar. Om du droppar forvarming vil den vel varme batteriet i alle fall delvis opp på ladestasjonen, så energien brukt til formålet blir kanskje ikkje så ulik uansett. Endret 15. desember av Zeph Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember (endret) Zeph skrev (54 minutter siden): TMY LR 2023. Temperaturen var frå 2 til -6 grader og hadde kjørt opp ca. 1000 høgdemeter. På vei nedover frå fjellet kom symbolet for avgrensa regenerering opp, så det blir tydelegvis ikkje varmt nok når det er kaldt ute, sjølv på ein lang tur. Etter at det hadde gått sakte over fjellet pga. snø så fekk eg litt fart på bilen i ein tunnel, men då bremsa ikkje regenereringa nok og eg måtte bruke bremsen. Kan ein få opp batteritemperatur utan for mykje greier eller må du ha OBD-dongle og styr? Må inn på canbus ja, men det er relativt fort gjort. Muligens bare i midtkonsollen bak slik jeg husker det i fra min Y. Nå har jeg fremme på høyre side på min Highland. Begge plasser er ca 2-3 minutter med arbeid:) Kjøp s3xy commander og få masse gøy i tillegg. PS: når jeg tenker meg om ift kommentaren under så tror jeg at jeg har alt dette liggende en plass. Kan sendes mot porto om du ønsker å teste:) evt leveres om det er innenfor forsvarlige kjøre lengder😅 Endret 15. desember av Salvesen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember 19 minutes ago, Salvesen. said: Nå har jeg fremme på høyre side på min Highland Bruker du SMT Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember 14 minutes ago, kremt said: Bruker du SMT Ikke meg du spurte, men Scan My Tesla du mener? Man kan bruke det med s3xy commandern isåfall. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember kremt skrev (29 minutter siden): Bruker du SMT Nei bruker ikke scan my Tesla, kun s3xy appen. Har brukt SMT før med dårlig erfaring med Kina canbus lesere. Utrolig ustabilt. Sannsynligvis på grunn av leseren men appen var utrolig dårlig til å håndtere det og ga absolutt ikke mersmak. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Ryktes juniper om 3 uker, hva tenker dere? Noen rykter sier 95 kwh, syns det høres voldsomt ut. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember kremt skrev (3 minutter siden): Ryktes juniper om 3 uker, hva tenker dere? Noen rykter sier 95 kwh, syns det høres voldsomt ut. Jeg er skamklar! Og forventer nok en smell LES ny Tesla😅 akkurat det jeg ikke trenger i 2025 da det skal bygges ny bolig å jeg trenger alle kroner å øre jeg kan få fatt på😂 Men jeg savner Y, det må jeg absolutt si nå som jeg kjører 3. Om den får tilsvarende kvaliteter som Highland har så er det en no-brainer for meg. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember kremt skrev (2 minutter siden): Ryktes juniper om 3 uker, hva tenker dere? Noen rykter sier 95 kwh, syns det høres voldsomt ut. Det gleder meg å se denne, og hva Juniper ender opp med å bli! Lengre rekkevidde er alltids greit, enten man trenger det til motorveikjøring, vinterkjøring eller tilhengertrekking. Det som blir spennende å se i tillegg, er om 800V kommer, og om V2L/V2H/V2G kommer med her. Og generelt hva annet som blir faktiske nyheter. Er jo så mange rykter, men intet er sikkert før man faktisk får sett hva som leveres! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember (endret) 53 minutes ago, Salvesen. said: Nei bruker ikke scan my Tesla, kun s3xy appen. Har brukt SMT før med dårlig erfaring med Kina canbus lesere. Utrolig ustabilt. Sannsynligvis på grunn av leseren men appen var utrolig dårlig til å håndtere det og ga absolutt ikke mersmak. Tipper det var dongelen som var hovedsynderen. Brukte og SMT i par år før s3xy buttons og fungerte veldig bra med unntak av at dongelen måtte rebootes innimellom. Jeg brukte OBDlink LX som kostet en del. Samme som TeslaBjørn og brukte før. S3XY gir ikke i nærheten så mye info som SMT men den gir det man har behov for i hverdagen så er greit fornøyd med den. Juniper tipper jeg blir rå. Frykter jeg blir å sikle på den.. Endret 15. desember av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 15. desember Del Skrevet 15. desember Complexity skrev (1 minutt siden): Tipper det var dongelen som var hovedsynderen. Brukte og SMT i par år før s3xy buttons og fungerte veldig bra med unntak av at dongelen måtte rebootes innimellom. Jeg brukte OBDlink LX som kostet en del. Samme som TeslaBjørn og brukte før. S3XY gir ikke i nærheten så mye info som SMT men den gir det man har behov for i hverdagen så er greit fornøyd med den. Mener jeg hadde den samme, var iallefall grønn. Hovedproblemet var hvor dårlig appen håndterte en dårlig dongle. Krasjet og hang i ett sett. Luktet skikkelig dårlig implementering Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember 6 hours ago, Salvesen. said: Mener jeg hadde den samme, var iallefall grønn. Hovedproblemet var hvor dårlig appen håndterte en dårlig dongle. Krasjet og hang i ett sett. Luktet skikkelig dårlig implementering Hadde en reset bryter på min dongel. Trykka bare på den så var smt operativt igjen. Smt er norskutviklet da som er litt kult. Har også nesten alltid vært en beta av Version 2 som er helt anneledes. Spørs om den noensinne blir ferdig. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember Zeph skrev (10 timer siden): TMY LR 2023. Temperaturen var frå 2 til -6 grader og hadde kjørt opp ca. 1000 høgdemeter. På vei nedover frå fjellet kom symbolet for avgrensa regenerering opp, så det blir tydelegvis ikkje varmt nok når det er kaldt ute, sjølv på ein lang tur. Etter at det hadde gått sakte over fjellet pga. snø så fekk eg litt fart på bilen i ein tunnel, men då bremsa ikkje regenereringa nok og eg måtte bruke bremsen. Kan ein få opp batteritemperatur utan for mykje greier eller må du ha OBD-dongle og styr? Det er sjeldan behov for, så ikkje noko stor sak, men det hadde vore moro å sett kva den faktisk var. Det finnes sikkert erfaringar frå andre eigarar om kva ladeeffekt du kan få ved ulike batteritemperaturar. Om du droppar forvarming vil den vel varme batteriet i alle fall delvis opp på ladestasjonen, så energien brukt til formålet blir kanskje ikkje så ulik uansett. Min erfaring er at den starter tidlig nok til å få nok varme. Åsså blir det av på frem mot stasjonen. Har sjeldent opplevd at den forvarmer hele tiden når den starter så tidlig. Hvis du har samme versjon som meg så er det svært lite stress å koble opp obd i midten mellom fremsetene. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. desember Del Skrevet 16. desember Salvesen. skrev (8 timer siden): Mener jeg hadde den samme, var iallefall grønn. Hovedproblemet var hvor dårlig appen håndterte en dårlig dongle. Krasjet og hang i ett sett. Luktet skikkelig dårlig implementering Null krasj med min. Kobler seg rett opp og bare funker. Lenke til kommentar
trikola Skrevet tirsdag kl 13:47 Del Skrevet tirsdag kl 13:47 On 17.11.2024 at 5:02 PM, trikola said: ..legger inn noe service request på appen. La inn request før helgen og fikk 2024.44.25.2 "tilsendt på 4G" (sitat melding fra Tesla). Installerte seg feilfritt og skal observeres om automatisk nedlasting av OTA-oppdateringer fungerer igjen nå. Har noen fått noe nyere allerede? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 14:23 Del Skrevet tirsdag kl 14:23 trikola skrev (34 minutter siden): La inn request før helgen og fikk 2024.44.25.2 "tilsendt på 4G" (sitat melding fra Tesla). Installerte seg feilfritt og skal observeres om automatisk nedlasting av OTA-oppdateringer fungerer igjen nå. Har noen fått noe nyere allerede? Er den vi har også. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet onsdag kl 13:37 Del Skrevet onsdag kl 13:37 Tesla bruker markedskreftene sine på å overta hurtigladingen på juletrafikken. Håper disse prisene holder etter jul også. https://www.motor.no/aktuelt/kraftig-priskutt-pa-tesla-lading/300116 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå