Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår, det er det vanskeligste faget. De betaler minst. De får ikke tak i folk, så de gidder ikke annonsere at de har behov engang. 

It all makes sense! 

 

Har du hørt om Google? Prøv å Google "mangel mekanikere".  Er jo forøvri det samme med din arbeidsgiver. I perioder har de manger annonser for jobber i Vats, så utlyses de for 2. og 3. gang, og så blir det stille, i lange perioder. Da prøver man heller andre kanaler, eller flytter stillingen til Oslo eller Stavanger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (5 minutter siden):

Har du hørt om Google? Prøv å Google "mangel mekanikere".  Er jo forøvri det samme med din arbeidsgiver. I perioder har de manger annonser for jobber i Vats, så utlyses de for 2. og 3. gang, og så blir det stille, i lange perioder. Da prøver man heller andre kanaler, eller flytter stillingen til Oslo eller Stavanger.

Åja, nå var det plutselig mekanikere det manglet 😛 Så de ansetter bilmekanikere i Oslo og flyr de rundt da? Siden det er så ekstrem mangel rundt om... 

Ja det er ikke enkelt å ansette folk I Vats, derfor har vi en haug av andre lokasjoner. 

EDIT: Googles første side hadde ikke en artikkel nyere en 2022... 

Endret av Salvesen.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja det er ikke enkelt å ansette folk I Vats, derfor har vi en haug av andre lokasjoner. 

Akkurat, og nå forsvinner sannsynligvis Vats helt ut av bildet. Poenget mitt var at det var mange nye annonser for Vats pr uke for 3-5 år siden, nå kan det gå lange perioder uten en enesta annonse. Man gir opp Finn.no når det ikke funker og prøver andre alternativ. Feks et merkeverksted jeg jobbet i for 12-13 år siden lovet 10.000 til ansatte som tipset om mekaniker som førte til ansettelse, og en månedslønn i "overgangsbonus" dersom man skifter jobb er ikke uvanlig

Det andre du skrev skjønte jeg forøvrig ingenting av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Akkurat, og nå forsvinner sannsynligvis Vats helt ut av bildet. Poenget mitt var at det var mange nye annonser for Vats pr uke for 3-5 år siden, nå kan det gå lange perioder uten en enesta annonse. Man gir opp Finn.no når det ikke funker og prøver andre alternativ. Feks et merkeverksted jeg jobbet i for 12-13 år siden lovet 10.000 til ansatte som tipset om mekaniker som førte til ansettelse, og en månedslønn i "overgangsbonus" dersom man skifter jobb er ikke uvanlig

Det andre du skrev skjønte jeg forøvrig ingenting av. 

Vet ikke helt hva du mener at Vats forsvinner ut av bildet. 

At det er mindre annonser for mitt firma generelt sett handler om at vi ikke ansetter like mange, har ingenting med mangel på folk å gjøre. Og nå er annonsene somoftest flere områder avhengig av hva du skal jobbe med. Men skal en jobbe i R&D som jeg gjør så er det stort sett vats eller Oslo men absolutt overvekt av Vats da vi har mye utstyr der. 

Vi bruker finn.no selv om vi tilbyr bonus om folk refererer. både internt og eksternt. Men finn er hovedbasen for annonser samt hjemmesider. Så bruker en kanskje noen markedsførings folk til å løfte det ut. Samt linkedin såklart. 

Men om bilmekaniker bransjen har gitt opp finn, hvor er annonsene da? Kan du for en gang legge ved en kilde? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

 

Men om bilmekaniker bransjen har gitt opp finn, hvor er annonsene da? Kan du for en gang legge ved en kilde? 

Kilde på hva? At det er desperat mangel på mekanikere? Ok, siden Google ble for anvansert for deg. Overskrifter fra 2 første sider på søk: 

Bilbransjepodden: - Bilmekanikere får jobb på dagen

Måtte legge ned bilverksted – fikk ikke tak i mekaniker – E24

Nyheter | Mangel på mekanikere

Jobb, Bil | Får ikke tak i faglærte bilmekanikere: – Vi har forsøkt i to år

Røros, Arbeidsliv | Stor mangel på bilmekanikere

Bilservice nå: Glem det

Mangler bilmekanikere - fvn.no

Bilmekaniker Tomas (23) må jobbe både dag og kveld - itromso.no

– Kjemperift om bilmekanikere i byen - altaposten.no

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10.12.2024 at 5:41 PM, Salvesen. said:

Ranger er helt genialt! Gjør de "andre" tilsvarende? Aldri hørt om andre enn Tesla men mulig det har gått meg hus forbi.

 

17 hours ago, AL123 said:

Nei, det er ingen andre merker som har mobil mekaniker, offisiellt iallefall. Er en del juridiske og arbeidsmiljømessige problemer med det, så ingen andre har tatt seg bryet. Selvsagt er det mange forhandlere og verksteder som rykker ut og hjelper kunder i vanskelige situasjoner, har selv kjørt over 300km for å hjelpe kunder, men ikke som en fast service. I tillegg er det en del merker som har døgnvakt på verkstedet.

Dette er kategorisk feil.

For å kunne tilby mobile servicetjenester må det søkes Statens vegvesen om en særskilt godkjenning for det, og den mobile service-enheten må være tilknyttet et allerede godkjent verksted.

Det er dessuten flere bilmerker som tilbyr mobil service i Norge, hvor importøren er pådriver:
- Tesla
- Ford (hovedsakelig varebil)
- Nio
- Lucid

I tillegg er det en rekke enkeltforhandlere som har godkjenning for mobile servicetjenester.

I januar i år var det 125 verksteder som hadde godkjenning for mobile service-enheter - blant annet alle Tesla-lokasjonene og til sammen 41 Ford-forhandlere. Per 25. oktober var det 30 mobile servicebiler i drift hos norske Ford-forhandlere.
 

12 hours ago, Salvesen. said:

Blir jo litt vanskelig all den tid det er 1 stilling for "bilmekaniker" i mitt område... 

Det er ingen tvil om at det er akutt mangel på bilmekanikere i Norge. Valutaskrellen til den norske krona har skremt vekk mange dyktige mekanikere fra Øst-Europa, og frafallet i yrket er stort. Det finnes vel knapt et bilverksted av litt størrelse som ikke har plass eller ønske om flere mekanikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Kilde 1: 2019

Kilde 2: 2019

Kilde 3: 2001🤣

Kilde 4: Betalingsmur

osv. 

 

Men det er skit samma, har ingenting i denne tråden og gjøre og er mer enn ferdigdiskutert. Anbefaler at du lager egen tråd for det om det er dette du ønsker å diskutere. 

Lenke til kommentar

Man trenger ikke benekte at det er store mangler på personer i dette yrket. Man tror kanskje på NAV ...

2022 , mangel på bilmekanikere , antall 250
https://www.nav.no/_/attachment/download/6a70a809-5f34-44ec-be67-59260ac1f577:7f1118062ea33675046274f887ddb6d04c9c6c3f/22-02-Bedriftsundersøkelsen.pdf


Våren 2024, mangel på bilmekanikere , antall 550
https://www.nav.no/_/attachment/download/466dae46-6a7a-445d-ad53-cbf58f0b0341:8988f8890bda1590aee7a2d755cd8aa51f57ad9f/NAV-rapport nr. 1 NAVs bedriftsundersøkelse2024_ny.pdf

 

Så fakta er at mangelen på bedrifters behov på ansatte bilmekanikere bare øker.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (18 minutter siden):

Fordi det er så avansert 

Har ikke sagt noe , eller har noen stilling til det. 
Det bestrides at det er mangel på bilmekaniker og at kildene er gamle.
NAV sine tall og tabeller bekrefter et det "er mangel og at den er økende :)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har oppdatert kunnskap på hvor ofte man bør lade lfp batteri for beste batterihelse? Har sr 22 med lfp hvor en skal lade 100% minst en gang i uka ifølge manual, men hører at nyere forskning mener lfp tar skade av 100% lading som "vanlig" batteri, samtidig som Ford anbefaler kun 100% minst en gang i mnd lading for deres lfp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, nacario said:

Noen som har oppdatert kunnskap på hvor ofte man bør lade lfp batteri for beste batterihelse? Har sr 22 med lfp hvor en skal lade 100% minst en gang i uka ifølge manual, men hører at nyere forskning mener lfp tar skade av 100% lading som "vanlig" batteri, samtidig som Ford anbefaler kun 100% minst en gang i mnd lading for deres lfp. 

Å lade til 100% går fint. Men å la batteriet være 100% oppladet over tid vil skade det. Så når du skal lade til 100% så gjør det gjerne rett før du skal bruke bilen.

LFP batterier må lades til 100% for at BMS skal bli kalibrert.

Eneste som skjer om du ikke lader til 100% er at batteriprosent og rekkevidde kan være noe upresis. Om du ikke merker noe til det så er det ikke vits å stresse med å fullade det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (47 minutter siden):

Å lade til 100% går fint. Men å la batteriet være 100% oppladet over tid vil skade det. Så når du skal lade til 100% så gjør det gjerne rett før du skal bruke bilen.

LFP batterier må lades til 100% for at BMS skal bli kalibrert.

Eneste som skjer om du ikke lader til 100% er at batteriprosent og rekkevidde kan være noe upresis. Om du ikke merker noe til det så er det ikke vits å stresse med å fullade det.

Kanskje jeg skal lade det sjeldenere ettersom jeg kjører såpass lite at 100% en gang i uka er nok, og det skjer at bilen er i ro i 1 2 dager etter 100% lading (bruker sentry mode for å draine batteriet, men vet ikke om det er effektivt nok). Takk for gode innspill.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, nacario said:

Kanskje jeg skal lade det sjeldenere ettersom jeg kjører såpass lite at 100% en gang i uka er nok, og det skjer at bilen er i ro i 1 2 dager etter 100% lading (bruker sentry mode for å draine batteriet, men vet ikke om det er effektivt nok). Takk for gode innspill.

Ja da ville jeg ikke pushet det så mye mere enn nødvendig.

Problemet med LFP batteriet er at de har nesten flat spenningskurve, så det er vanskelig for bilen å vite nøyaktig batteriprosent.

Om man fullader det så kan del måle hvor mye man bruker av det for å vise mere nøyaktig. Ved litt lading her å der og masse regenerering og slikt vil det etterhvert bli litt tull og feilvisning så da "nullstiller" man målingene ved å fullade batteriet.

NMC batterier har forsjellig spenning etter hvor mye strøm de har de er mye enklere å monitorere enn LFP batterier.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nacario skrev (1 time siden):

Kanskje jeg skal lade det sjeldenere ettersom jeg kjører såpass lite at 100% en gang i uka er nok, og det skjer at bilen er i ro i 1 2 dager etter 100% lading (bruker sentry mode for å draine batteriet, men vet ikke om det er effektivt nok). Takk for gode innspill.

Jeg har samme bilen som deg, og jeg er litt tekno-nerd som setter meg (altfor) grundig inn i sånt som dette.
Essensen er som det du fikk svar på over!
LFP er også et Lithium-ion batteri, og sliter med de samme degraderingsproblemer som alle andre Li-ion. Bare i litt mindre grad fordi LFP har litt lavere spenning internt i hver celle.

Når du sier "draine batteriet", så håper jeg ikke du tror det er påkrevd å kjøre det i null prosent!? Det er ikke lurt på noen Li-ion. Gå ikke mye under 20% hvis du kan unngå det. Men må man så må man... Men i likhet med fullt batteri, så bør det heller ikke være nesten tomt over lengre tid. Så når du kjører til det er tomt så få en lader på med en gang!

I hverdagen er det greit å holde seg rundt 50 % hvis ikke du kjører så langt til fra jobb/butikk.
Og de få gangene du skal langt så vet du det ofte dagen før, og kan planlegge ladingen slik at batteriet blir 100% rett før du skal avgårde.

EDIT: Jeg kan gå både to og tre måneder mellom hver gang jeg lader til 100%, og har likevel aldri hatt noe merkbart avvik på gjenværende prosent måleren. For det merker man når man enten nærmer seg null ved kjøring, eller full ved lading.

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nacario skrev (3 timer siden):

Noen som har oppdatert kunnskap på hvor ofte man bør lade lfp batteri for beste batterihelse? Har sr 22 med lfp hvor en skal lade 100% minst en gang i uka ifølge manual, men hører at nyere forskning mener lfp tar skade av 100% lading som "vanlig" batteri, samtidig som Ford anbefaler kun 100% minst en gang i mnd lading for deres lfp. 

Ja batteriet har ikke godt av det men BMS er avhengig av ca en 100% i uken for å ha skuring på batteriprosent på grunn av lav delta spenning.

Jeg lader ikke så ofte som en gang i uken til 100%, men når det passer. Har ikke opplevd problemer med estimert % enda.

Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Jeg har samme bilen som deg, og jeg er litt tekno-nerd som setter meg (altfor) grundig inn i sånt som dette.
Essensen er som det du fikk svar på over!
LFP er også et Lithium-ion batteri, og sliter med de samme degraderingsproblemer som alle andre Li-ion. Bare i litt mindre grad fordi LFP har litt lavere spenning internt i hver celle.

Når du sier "draine batteriet", så håper jeg ikke du tror det er påkrevd å kjøre det i null prosent!? Det er ikke lurt på noen Li-ion. Gå ikke mye under 20% hvis du kan unngå det. Men må man så må man... Men i likhet med fullt batteri, så bør det heller ikke være nesten tomt over lengre tid. Så når du kjører til det er tomt så få en lader på med en gang!

I hverdagen er det greit å holde seg rundt 50 % hvis ikke du kjører så langt til fra jobb/butikk.
Og de få gangene du skal langt så vet du det ofte dagen før, og kan planlegge ladingen slik at batteriet blir 100% rett før du skal avgårde.

EDIT: Jeg kan gå både to og tre måneder mellom hver gang jeg lader til 100%, og har likevel aldri hatt noe merkbart avvik på gjenværende prosent måleren. For det merker man når man enten nærmer seg null ved kjøring, eller full ved lading.

Ja d jeg mente var å ha på sentrymode til 90-80%, men d tar gjerne 2-3 dager fra 100% og r gjerne ik så ideelt heller.

 

Men kanskje jeg skal charge til 100% hver andre-tredje uke feks fremfor ukentlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (56 minutter siden):

Ja batteriet har ikke godt av det men BMS er avhengig av ca en 100% i uken for å ha skuring på batteriprosent på grunn av lav delta spenning.

Jeg lader ikke så ofte som en gang i uken til 100%, men når det passer. Har ikke opplevd problemer med estimert % enda.

Men du har gjerne smålandinger imellom? Vurd å lade til 100% hver andre-tredje uke heller, og kanskje smålade til 50 60% default . Men frustrerende da teslas manual sier ukentlig 100%, men så har man Ford som anbefaler månedlig på deres..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...