Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hvorfor nevener du det ut av det blå om du driter i det? Og hvorfor gjør du det alltid personlig? Og hvorfor deler du ikke selv? Så fint at du kjenner mine kollegaer da, siden du driter i det 😛

Hvorfor kan du ikke annet enn å komme med påstander? Du kom med en påstand om at folk pensjonerte seg ved 28 i snitt i bransjen, men igjen var det bare en påstand. Som alltid. 

Hva med dine innlegg? Er ikke det bare påstander? Du dokumenterer jo så og si aldri noe som helst, og hvis du gjør det, er det gjennom en obskur og useriøs video på youtube. Hvor er dokunentasjonen på at merkanikeryrket er enkelt feks? Jeg har da i det minste en del erfaring å uttale meg ut fra, mens du knapt har sett innsiden av et bilverksted. Og det er ikke kontroversielle påstander jeg kommer med. Bransjen har hatt skrikende mangel på teknisk pesonell siden begynnelsen av 1990-tallet, og det bør være kjent for de fleste som ikke lever i et vakuum. Hvis du har møtt bilmekanikere utenfor bransjen, så er det veldig gode grunner til det. De fleste slutter lenge før de fyller 30.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (5 minutter siden):

Hva med dine innlegg? Er ikke det bare påstander? Du dokumenterer jo så og si aldri noe som helst, og hvis du gjør det, er det gjennom en obskur og useriøs video på youtube. Hvor er dokunentasjonen på at merkanikeryrket er enkelt feks? Jeg har da i det minste en del erfaring å uttale meg ut fra, mens du knapt har sett innsiden av et bilverksted. Og det er ikke kontroversielle påstander jeg kommer med. Bransjen har hatt skrikende mangel på teknisk pesonell siden begynnelsen av 1990-tallet, og det bør være kjent for de fleste som ikke lever i et vakuum. Hvis du har møtt bilmekanikere utenfor bransjen, så er det veldig gode grunner til det. De fleste slutter lenge før de fyller 30.

Det gjør jeg jo? Du spurte meg om arbeidserfaring feks nettopp og jeg delte den. Men så var det ikke viktig. Sånn går dagan. 

Jeg har ikke sagt at mekaniker yrket er enkelt, men at bilmekaniker er en av de enkleste av mekaniker yrkene. Og jeg har dokumentert hvorfor jeg MENER dette. Jeg har ikke påstått at det er en sannhet. Men det har feks du gjort med påstanden om at folk pensjoneres i X alder osv. 

Og du har knapt sett mekanikeryrket utenfor bilbransjen.. 

Ja de gjør nok det, altså slutter. Men det er ikke pga de har det tøft. Og det er disse jeg har møtt, de som forlater deg. 

Det er du som lever i ett vakuum og har ikke gjort annet i livet, ikke meg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (9 timer siden):

Sentry mode. Denne er satt opp slik at når eg parkerer hjemme eller på hytta så aktiveres den ikke. Dette funker helt topp når eg har kjørt bilen. Men når kona kjører så slås sentry på uansett.

Noen med tips her? Går eg inn i bilen med hennes tlf er det satt opp likt at den skal utelate hjem og favoritter. Men det virker ikke å ha noen betydning.

har hun lagt inn hjem? Og hytta som favoritt på sin bruker? Litt tungvint, men det må også gjøres eller så vet ikke bilen at den er hjemme eller på et favorittsted.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Nei jeg bygger ikke lagerreoler i Vats om det er det du tror. Jeg har dog jobbet med mange mekanikere som gjør det i inn og utland. Men det er ikke denne erfaringen jeg viser til, det er i hovedsak i fra tider der jeg har jobbet innenfor olje/gass/fiskeoppdrett/bilberging osv. Altså de mer utfordrende arbeidslokassjonene. Å jobbe på lager er lite utfordrende, på samme måte som ett bilverksted.

Meg bekjent har du tidligere uttalt at din jobb hos bilberger var å sitte inne på et kontor, ta i mot telefoner og delegere ut jobbene som kom inn til rett stasjon. Jeg har faktisk stått ute å dratt vinsjer, reparert kjøretøy og alt det som den praktiske delen av bilberging innebærer, og jeg har full forståelse for problematikkene det medfører å bedrive mobilservice i et land som Norge. Det å stå ute i 30 minus og måtte ta av seg vinterhanskene for å iheletatt få utført en (nød)reperasjon på et kjøretøy fører ufattelig fort til slurvearbeid. Jeg har ekstremt vondt for å tro at slurv ikke skjer hos Tesla, eller hos hvilken som helst andre som tilbyr mobilt verksted.

 

AL123 skrev (14 minutter siden):

Hvis du har møtt bilmekanikere utenfor bransjen, så er det veldig gode grunner til det. De fleste slutter lenge før de fyller 30.

Ja. Ræva lønn i forhold til det fysisk anstrengende arbeidet det ofte er. Folk som jobber som bilmekanikker etter fylte 30 er enten mekanikker-entusiaster eller folk som har fått mye ansvar og tror de har en  god lønn som forsvarer dette.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Det stilles en rekke krav til å drive bilverksted, bare kravspesifikasjonen til lokalitet og utstyr er på flere a4 sider. Det sier seg selv at man ikke klarer å tilfredstille utendørs på en tilfeldig lokalitet. Feks er det krav om minimum takkhøyde, krav til løfteinnretninger, sikkerhetsutstyr etc. Derfor fikk da Tesla også avslag de første gangene de forsøkte å etablere mobil mekaniker i Norge. Til slutt fikke de en slags godkjenning basert på veldig strenge kriterier til hva de kan gjøre på slike jobber.

Ja det er vel gaaaanske begrenset hva de kan gjøre hjemme hos folk vil eg anta.

Derfor ekstra fint å slippe å dra inn med filleting.

Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (5 minutter siden):

har hun lagt inn hjem? Og hytta som favoritt på sin bruker? Litt tungvint, men det må også gjøres eller så vet ikke bilen at den er hjemme eller på et favorittsted.

mhmmm... Her har vi en mulighet ja! Alle profiler har gjerne ikke samme hjem og jobb og favoritter nei.

Takker. Vi er nok nærme løsningen nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 minutter siden):

 

 

Sitat

Meg bekjent har du tidligere uttalt at din jobb hos bilberger var å sitte inne på et kontor, ta i mot telefoner og delegere ut jobbene som kom inn til rett stasjon. Jeg har faktisk stått ute å dratt vinsjer, reparert kjøretøy og alt det som den praktiske delen av bilberging innebærer, og jeg har full forståelse for problematikkene det medfører å bedrive mobilservice i et land som Norge. Det å stå ute i 30 minus og måtte ta av seg vinterhanskene for å iheletatt få utført en (nød)reperasjon på et kjøretøy fører ufattelig fort til slurvearbeid. Jeg har ekstremt vondt for å tro at slurv ikke skjer hos Tesla, eller hos hvilken som helst andre som tilbyr mobilt verksted.

Nei jeg delegerte til sjåfører, ikke stasjoner. Jeg jobbet på en stasjon. 

Og jeg har absolutt ikke påstått at det å være bilberger er en lett jobb. Det er faktisk veldig krevende på grunn av miljøet en jobber i og sakene en kommer opp i. Så om det ble forstått slik så var det absolutt ikke det jeg mente. Og jeg har ikke ment at det å være mobil tekniker hos tesla er lett heller. Men jeg har etterspørt dokumentasjon på at det fører til slurv. Som du også sier, men det er en vesentlig forskjell. Du sier tror, mens de andre sier at det skjer. 

Det er litt som å si at å jobbe på kårstø(Som jeg har gjort) fører til slurv, på grunn av de krevende forholdene på feks vinteren. Men det er jo disse anleggene som har minst slurv og problemer da det er kritisk utstyr. Det holder ikke vann. 

Sitat

Ja. Ræva lønn i forhold til det fysisk anstrengende arbeidet det ofte er. Folk som jobber som bilmekanikker etter fylte 30 er enten mekanikker-entusiaster eller folk som har fått mye ansvar og tror de har en  god lønn som forsvarer dette.

Jepp, min erfaring også. Ikke at de er utslitt og "pensjonert" på grunn av det ekstreme arbeidsmiljøet de jobber i som den andre personen hardnakket påstår. 

 

Altså, å være bilmekaniker på ett verksted er ikke verdens letteste jobb. Men at det er ekstremt krevende er å dra det alt for langt. Det er mye værre i feks bilberging som du sier, industrien og anlegg. I all hovedsak for miljøet en er utsatt for(naturen hovedsaklig). Som en er skjermet for på det varme verkstedet med utstyr for enhver oppgave osv. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Og jeg har absolutt ikke påstått at det å være bilberger er en lett jobb. Det er faktisk veldig krevende på grunn av miljøet en jobber i og sakene en kommer opp i. Så om det ble forstått slik så var det absolutt ikke det jeg mente. Og jeg har ikke ment at det å være mobil tekniker hos tesla er lett heller. Men jeg har etterspørt dokumentasjon på at det fører til slurv. Som du også sier, men det er en vesentlig forskjell. Du sier tror, mens de andre sier at det skjer. 

Det var heller ikke det jeg trodde. Dog er det rimelig relevant å være bilberger mot det og bedrive mobilservice. Du reiser til et sted og ordner en bil. Eller tidligere var det mer sammenlignbart. Nå i dag står det jo i prosedyrer hos enkelte merker at bilen skal på verksted for den minste feil.

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er litt som å si at å jobbe på kårstø(Som jeg har gjort) fører til slurv, på grunn av de krevende forholdene på feks vinteren. Men det er jo disse anleggene som har minst slurv og problemer da det er kritisk utstyr. Det holder ikke vann. 

Men på kårstø, og andre prosessanlegg, så setter man gjerne opp nødvendige tiltak som provisoriske skur/telt med varme og lignende om man må stå ute i 30 minus og utføre pirkete arbeid en ikke kan gjøre med hansker på som man heller ikke kan skru av og ta med inn på et verksted. I hvert fall den erfaringen jeg har hatt når jeg har måtte vært innom disse anleggene selv. Og slike tiltak er ofte for å bedre arbeidsforhold til den ansette som skal utføre arbeidet. Dette både for å verne om den ansette men også fordi disse kan dokumentere at risikoen for dårlig utført arbeid blir redusert når den ansatte har gode arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Det var heller ikke det jeg trodde. Dog er det rimelig relevant å være bilberger mot det og bedrive mobilservice. Du reiser til et sted og ordner en bil. Eller tidligere var det mer sammenlignbart. Nå i dag står det jo i prosedyrer hos enkelte merker at bilen skal på verksted for den minste feil.

Men på kårstø, og andre prosessanlegg, så setter man gjerne opp nødvendige tiltak som provisoriske skur/telt med varme og lignende om man må stå ute i 30 minus og utføre pirkete arbeid en ikke kan gjøre med hansker på som man heller ikke kan skru av og ta med inn på et verksted. I hvert fall den erfaringen jeg har hatt når jeg har måtte vært innom disse anleggene selv. Og slike tiltak er ofte for å bedre arbeidsforhold til den ansette som skal utføre arbeidet. Dette både for å verne om den ansette men også fordi disse kan dokumentere at risikoen for dårlig utført arbeid blir redusert når den ansatte har gode arbeidsforhold.

Det kommer an på jobben, men det var kanskje 5% av de jobbene jeg utførte som hadde slike fasiliteter. Både for meg og mekanikerene. Stort sett var det i vakkert vestlandsvær så lenge det var sikkert. Spessielt når jeg jobbet som service ingeniør, da skal ting fikses og det skal skje fort. En begynner ikke å bygge telt da. 

Men det er 100% sikkert at en har dette på verkstedet som bilmekaniker. Eller foruten de få gangene der en går ut med en kunde for å se på bilen som står på utsiden etc. Men de sekundene får en tåle. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Det kommer an på jobben, men det var kanskje 5% av de jobbene jeg utførte som hadde slike fasiliteter. Både for meg og mekanikerene. Stort sett var det i vakkert vestlandsvær så lenge det var sikkert. Spessielt når jeg jobbet som service ingeniør, da skal ting fikses og det skal skje fort. En begynner ikke å bygge telt da. 

Ordlyden var "som". Dette inkluderer det jeg skrev, men ekskluderer ikke andre tiltak som kan gjøres for å jobbe trygt og sikkert. Selv i vakkert vestlandsvær. 

Uansett; https://www.offshorenorge.no/contentassets/63605e7c07e24193a84c4c4914b89c8b/arbeid-i-kaldt-klima-justert-web.pdf

Sitat

MENTAL PÅVIRKNING Varmetap og kuldeopplevelse påvirker den mentale funksjonen hos et menneske og vil kunne være en betydelig distraksjonsfaktor. Mennesket har et snevert temperaturområde hvor det fungerer optimalt. Ved høyere og lavere temperaturer fungerer vi dårligere. Dette fører blant annet til økende antall feilhandlinger. 

Jeg mistenker nok at dine tidligere arbeidsgivere, om kårstø i heletatt er utsatt for noen form for ekstremkulde, hadde tiltak på plass du høyst trolig tar for gitt og ikke tenkte/tenker på i dette scenarioet her.

 

Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Men det er 100% sikkert at en har dette på verkstedet som bilmekaniker. Eller foruten de få gangene der en går ut med en kunde for å se på bilen som står på utsiden etc. Men de sekundene får en tåle. 

Gjelder dette og mobilitetsarbeiderne?

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Jotun skrev (37 minutter siden):

Ja det er vel gaaaanske begrenset hva de kan gjøre hjemme hos folk vil eg anta.

Derfor ekstra fint å slippe å dra inn med filleting.

Selvfølgelig er det en fin service, og behaglig for kunden. På samme måte som det er veldig behaglig å være på et offentlig toalett i et lavkostland, der det jobber folk som sjekker forholdene mellom hver kunde, eller at noen fyller opp tanken for deg på en bensinstasjon, og gjerne supplerer med å vaske frontruta, at noen legger varene i handleposer for deg etc. Men så er det det da, hvor riktig det er å ønske seg tjenester enn aldri ville ytt selv. 

Og for å presisere enda en gang det jeg prøvde å forklare hr. Salvesen. Denne tjenesten er en av grunnene til at Tesla ikke får tak i mekanikere, og dermed må belage seg på utenlandske arbeidere med varierende kvalitet som ikke bryr seg om kundene sine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Ordlyden var "som". Dette inkluderer det jeg skrev, men ekskluderer ikke andre tiltak som kan gjøres for å jobbe trygt og sikkert. Selv i vakkert vestlandsvær. 

Uansett; https://www.offshorenorge.no/contentassets/63605e7c07e24193a84c4c4914b89c8b/arbeid-i-kaldt-klima-justert-web.pdf

Jeg mistenker nok at dine tidligere arbeidsgivere, om kårstø i heletatt er utsatt for noen form for ekstremkulde, hadde tiltak på plass du høyst trolig tar for gitt og ikke tenkte/tenker på i dette scenarioet her.

 

Gjelder dette og mobilitetsarbeiderne?

Poenget er uansett at det er mye tøffere å jobbe som mekaniker i industri og anlegg av den enkle grunn at en er utsatt for elementene. Noe en ikke er på feks verksted eller varelager som jeg også har jobbet mye på. 

Nei, det kan være tøft for de utenfor verkstedet. som jeg har nevnt 5+ ganger nå? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Poenget er uansett at det er mye tøffere å jobbe som mekaniker i industri og anlegg av den enkle grunn at en er utsatt for elementene. Noe en ikke er på feks verksted eller varelager som jeg også har jobbet mye på. 

Nei, det kan være tøft for de utenfor verkstedet. som jeg har nevnt 5+ ganger nå? 

Jeg svarte videre på diskusjonen rundt at arbeid i kulden kan føre til mer slurv, som sprang ut i arbeider på Kårstø.

Dokumentasjonen kom rett nok ikke rett i fra Tesla eller bilbransjen, men den er like relevant der som offshore.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte videre på diskusjonen rundt at arbeid i kulden kan føre til mer slurv, som sprang ut i arbeider på Kårstø.

Dokumentasjonen kom rett nok ikke rett i fra Tesla eller bilbransjen, men den er like relevant der som offshore.

Jeg venter fortsatt på dokumentasjon på påstanden om at tesla sine ranger fører til problemer. Jeg vet jeg ikke får det fra hen som kom med påstanden, for der er det bare påstander. 

Og ja, jeg er helt med på at dårlig miljø kan føre til problemer. Men det er ikke dermed gitt at Tesla sin løsning har gjort det. 

Det hele bunnet ut i at jeg er fornøyd med tjenesten og har selv ikke opplevd at ting må gjøres om på verksted i ettertid. Såklart ett håpløst lite statistisk grunnlag, men jeg er likevel fornøyd med tjenesten og ønsker den de få gangene jeg har problemer. Evt med enkle service oppgaver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (Akkurat nå):

ALT Tesla har og gjør skal vris til noe negativt.

For en gjeng.

Digger mobil service.

Jepp, uansett hva de gjør som er positivt for eierene så skal en dra noe negativt ut av det. Det er rett og slett ikke lov å være tesla eier og fornøyd. Selv om NPS viser at Tesla er en av de selskapene i verden med mest fornøyde kunder. Og milevis forran i bilbransjen. Men dette er såklart å banne i kirka.

Har vært helt likt siden jeg kjøpte min første, og stort sett de samme folka som griner hver gang. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Altså, å være bilmekaniker på ett verksted er ikke verdens letteste jobb. Men at det er ekstremt krevende er å dra det alt for langt. Det er mye værre i feks bilberging som du sier, industrien og anlegg. I all hovedsak for miljøet en er utsatt for(naturen hovedsaklig). Som en er skjermet for på det varme verkstedet med utstyr for enhver oppgave osv. 

Igjen, hr Salvesen vet best, selv om han knapt noengang har vært på et verksted.

Snittalderen på 28år er forøvrig hentet fra NBF, og er iallefall 5 år gamle, men tallene blir bare stadig verre, og ettersom mekanikere i innlandet er mye eldre i snitt (pga manglende alternative arbeidsplasser) så er nok snittet på vestlandet enda lavere. 

Og for å utdype hva jeg mener:

-Ingen yrkesutdannelse er er faglig mer krevende (med et mulig unntak for kjemi&prosess). Og da mener jeg ikke krevende å komme igjennom, for all yrkesfaglig utdannelse har et latterlig lavt nivå. Det jeg mener er mengden fagstoff en bør kunne, og bredden i fagstoffet. Her snakker vi motorteknikk, chassisteknikk, hydraulikk, elektronikk, telecom etc i et og samme fag. I tillegg til ganske strikse juridiske krav.

-Ingen produkter der man må kunne hele produktet er mer komplekse å jobbe med. 

-Få, om noen produktområder har en like rask utvikling som bil. Innføring av elbilen var en kulturell og forbrukermessig revolusjon, men for mekanikere var den ikke mer enn en parantes i forhold til den totale tekniske utviklingen de siste 25-30 årene. Dermed er det heller ingen yrkesfaglige grupper der det er like store krav til faglig oppdatering. Samtidig bidrar arbeidsgiverene omtrent ikke til denne oppdateringen. Det må man gjøre selv, på fritiden.

-Krav til tempo. til tross for at man jobber med svært avansert teknologi, så jobber man etter stoppeklokke (dette gjelder hovedsaklig hos de større merkeverkstedene, og i større grad i de større byene) Alt blir loggført, og det er ikke uvanlig at all dokumentasjon om effektiviteten til den enklete blir slått opp i fellesområder og i fellesmøter ukentlig og månedentlig.  Alle jobber som ikke er feilsøking har en fastsatt arbeidstid, som minker for hver ny generasjon bil. Feks for 20 år siden var faktureringstiden for skifte av bremsevæske inkl alt tilleggsarbeid ca 30 min.  I dag er den stort sett 16-19 min.

-I tillegg kan faget være fysisk krevende, iallefall for de som sliter med å holde seg faglig oppdatert, og dermed må ta mye "fysiske jobber". Her er det selvfølgelig utallige yrker som er verre, men i kombinasjone med kravene til utfakturerte timer kan det likevel blir tøft.

-Til slutt kan det nevnes at man jobber alene. Har man et problem, så må man løse det selv. Det er ingen team eller kollegaer som hjelper deg eller som man deler ansvaret med. Er det noe man ikke får til, blir forsinket med, eller i verste fall ødelegger, så må en ta ansvaret selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Når eg ser en del som kom gjennom bilmekaniker utdannelsen med ganske alltighte karakterer så går eg hvertfall ikke på at det der er så innmari mye mer vanskelig enn de fleste elektrofag. Kjemi og prosess ligger imellom der. 

Fysisk kan det nok være en del tyngre enn de andre nevnte.

Men det er vel egne tråder for diskusjon rundt hvilket yrkesfag som har størst penis.....

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

 

 

Jeg vet ikke mest, jeg deler min mening. Og du har ikke vert utenfor verkstedet og opplevd det virkelige liv... Eller delelageret er det vell.

At snittalder er 28 år er ikke ekvivalent med at de er pensjonert pga de er utslitt som du påsto. De har byttet jobb. Mange yrker sliter med dette. 

Sitat

Ingen yrkesutdannelse er er faglig mer krevende

LOL. Svarer med dine egne ord jeg: hr AL123 vet best. Det er bare å gå inn i læreplanene til de forskjellige utdanningene så vill en se at dette ikke stemmer i det hele tatt. 

Så vi står igjen med to meninger. Thats it. Tenker en kan avslutte den diskusjoen. Vi er uenig i dette, og ekstremt mye annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...