Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Absolutt, vet tyngre kjøretøy også har slike avtaler som vogntog etc. 

Men nå tenkte jeg mest på privat biler:)

Nei, det er ingen andre merker som har mobil mekaniker, offisiellt iallefall. Er en del juridiske og arbeidsmiljømessige problemer med det, så ingen andre har tatt seg bryet. Selvsagt er det mange forhandlere og verksteder som rykker ut og hjelper kunder i vanskelige situasjoner, har selv kjørt over 300km for å hjelpe kunder, men ikke som en fast service. I tillegg er det en del merker som har døgnvakt på verkstedet.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ingen andre merker som har mobil mekaniker, offisiellt iallefall. Er en del juridiske og arbeidsmiljømessige problemer med det, så ingen andre har tatt seg bryet. Selvsagt er det mange forhandlere og verksteder som rykker ut og hjelper kunder i vanskelige situasjoner, har selv kjørt over 300km for å hjelpe kunder, men ikke som en fast service. I tillegg er det en del merker som har døgnvakt på verkstedet.

Nå spør eg fordi eg lurer, og håper det går an å få et normalt svar:

Hva er de juridiske og arbeidsmiljømessige utfordringene? Er jo mange bransjer, bla type veldig lignende mekanikere på tyngre kjøretøy som har dette? Vet f.eks Cat merkaniker kom i svigerfar sin båt når det var trøbbel med en av motorene. Måtte ikke inn noe sted.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (9 minutter siden):

Man må vel ha et visst volum av oppdrag for at en slik tjeneste skal lønne seg, kanskje ...

Tja, om du refererer til garanti så lønner det seg sjeldent 😛 Kan ikke se hvordan å kjøre til kunde mot å få kunde til å komme skal lønne seg i kroner å øre men for trivsel så er det absolutt en faktor og det er kanskje derfor Tesla har så fornøyde kunder. Eller en av tingene iallefall

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):

Nei, det er ingen andre merker som har mobil mekaniker, offisiellt iallefall. Er en del juridiske og arbeidsmiljømessige problemer med det, så ingen andre har tatt seg bryet. Selvsagt er det mange forhandlere og verksteder som rykker ut og hjelper kunder i vanskelige situasjoner, har selv kjørt over 300km for å hjelpe kunder, men ikke som en fast service. I tillegg er det en del merker som har døgnvakt på verkstedet.

Synd da. Er jo en fantastisk ting for kunden, luksus rett og slett. Men tesla måtte kanskje se seg nødt til det en periode, verkstedene var jo overbooket og de hadde nesten ikke plass til å lagre bilene engang. Men slik er det heldigvis ikke lengre men de fortsetter med tjenesten. Det synes jeg er kjempe bra! 

Har hatt ett par småting som har blitt byttet av ranger, lykt, 12V batteri og ratt som jeg kommer på i farten. Både hjemme og på arbeid. Sist gang snakket jeg ikke med personen engang kom bare ut til nytt ratt. Hadde selvfølgelig oppdatering på mobil at det var gjort men hadde ikke sjekket mobilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, om du refererer til garanti så lønner det seg sjeldent 😛 Kan ikke se hvordan å kjøre til kunde mot å få kunde til å komme skal lønne seg i kroner å øre men for trivsel så er det absolutt en faktor og det er kanskje derfor Tesla har så fornøyde kunder. Eller en av tingene iallefall

Nei, jeg tenkte ikke på garanti, men på volum i betydningen antall "intervensjoner" som synes nødvendig for å holde mange Teslaer i stand. Vanlige folk (kanskje til og med Tesla-eiere?) hadde vel blitt en smule irritert om de måtte ha bilen på verksted såå ofte. Da er det vel et plaster på såret at mekanikeren kommer dit bilen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg tenkte ikke på garanti, men på volum i betydningen antall "intervensjoner" som synes nødvendig for å holde mange Teslaer i stand. Vanlige folk (kanskje til og med Tesla-eiere?) hadde vel blitt en smule irritert om de måtte ha bilen på verksted såå ofte. Da er det vel et plaster på såret at mekanikeren kommer dit bilen er.

Ja viktig å skape gode løsninger på evt problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (30 minutter siden):

Nå spør eg fordi eg lurer, og håper det går an å få et normalt svar:

Hva er de juridiske og arbeidsmiljømessige utfordringene? Er jo mange bransjer, bla type veldig lignende mekanikere på tyngre kjøretøy som har dette? Vet f.eks Cat merkaniker kom i svigerfar sin båt når det var trøbbel med en av motorene. Måtte ikke inn noe sted.

Det stilles en rekke krav til å drive bilverksted, bare kravspesifikasjonen til lokalitet og utstyr er på flere a4 sider. Det sier seg selv at man ikke klarer å tilfredstille utendørs på en tilfeldig lokalitet. Feks er det krav om minimum takkhøyde, krav til løfteinnretninger, sikkerhetsutstyr etc. Derfor fikk da Tesla også avslag de første gangene de forsøkte å etablere mobil mekaniker i Norge. Til slutt fikke de en slags godkjenning basert på veldig strenge kriterier til hva de kan gjøre på slike jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (37 minutter siden):

Nå spør eg fordi eg lurer, og håper det går an å få et normalt svar:

Hva er de juridiske og arbeidsmiljømessige utfordringene? Er jo mange bransjer, bla type veldig lignende mekanikere på tyngre kjøretøy som har dette? Vet f.eks Cat merkaniker kom i svigerfar sin båt når det var trøbbel med en av motorene. Måtte ikke inn noe sted.

Denne kan vel gi noen pekepinner på hva som er deler av problemet:

Sitat

 

Tesla Mobile Service har foreløpig kun tillatelse til å gjøre enkle reparasjoner, informerer Tesla Norge. Det gjeldende regelverket er ikke laget for mobile servicetilbud, slik at det er kun veihjelpstjenester i begrenset omfang som kan utføres.

Regelverket i Norge inneholder nemlig krav som forutsetter at det er faste servicesentere, i fysiske bygninger som kan gjennomføre ordinære reparasjoner. Tesla Norge har for tiden en god og konstruktiv dialog med Statens Vegvesen.

Så langt er det et begrenset antall Mobile Service-biler som får lov til å levere det fulle tjenestetilbudet som Tesla Norge ønsker å yte.

 

https://tocn.no/2019/06/fiks-ferdig-med-tesla-mobile-service/

Nå er denne artikkelen fra juni 2019, og det er vel kommet noen endringer som førte til lempninger på regelverket. Men har ikke oversikt over hva som ev. er endret, og hvor grensen går på hva de kan/har lov til å utføre via mobil-service. Mulig Tesla og har måtte økt kompetansen til mobile serviceteknikere, samt utnevne disse serviceteknikerne til verksmestere, for at de skal kunne være rullende verksteder med en kvalifisert verksmester!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Synd da. Er jo en fantastisk ting for kunden, luksus rett og slett.

Joda, føles nok som en god service, men på sikt slår det ut begge veier. Å være bilmekaniker er et særdeles krevende yrke, og å måtte tilby utendørstjenester i all slags vær vil jo ikke akkurat gjøre det enklere. Denne tjenesten, sammen med dårlig lønn og dårligere arbeidsforhold generellt sett  er jo årsaken til at Tesla er det merket som sliter mest med å få tak i mekanikere. Så mobil service veid opp mot å måtte leve med mekanikere i bunnskiktet er en høyst reell problemstilling

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Joda, føles nok som en god service, men på sikt slår det ut begge veier. Å være bilmekaniker er et særdeles krevende yrke, og å måtte tilby utendørstjenester i all slags vær vil jo ikke akkurat gjøre det enklere. Denne tjenesten, sammen med dårlig lønn og dårligere arbeidsforhold generellt sett  er jo årsaken til at Tesla er det merket som sliter mest med å få tak i mekanikere. Så mobil service veid opp mot å måtte leve med mekanikere i bunnskiktet er en høyst reell problemstilling

Kan ikke si jeg har opplevd noen baksider med de tingene jeg har fått fikset med mobil service. Det har fungert helt utmerket. 

Du må gjerne vise til at dette har medført ekstra problemer for Tesla? 

Jeg er nå happy med min service iallefall, både på Tesla lokkasjoner og mobilt. 

Og spar meg, bilmekaniker er IKKE ett krevende yrke når en ser på de forskjellige mekaniker yrkene vi har. Kanskje det enkleste av de alle. Jobber innomhus, med gode hjelpemidler osv. Mye av arbeidet er repetativt som å bytte olje, reimer, bremsevæske osv. Kanskje det morsomste jeg har lest i dag. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Og spar meg, bilmekaniker er IKKE ett krevende yrke når en ser på de forskjellige mekaniker yrkene vi har. Kanskje det enkleste av de alle. Jobber innomhus, med gode hjelpemidler osv.

Å, så mekanikeren som kommer dit bilen din står har med seg et verksted som han kan jobbe i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (Akkurat nå):

Å, så mekanikeren som kommer dit bilen din står har med seg et verksted som han kan jobbe i?

Hva hadde det med poenget å gjøre? Det er jo nevnt at det bare er tesla som gjør dette, altså er det kun promillen av bilmekanikere som jobber slik. Og ja, det er noe mer krevende ift vær men de er utstyrt med det "verkstedet" de trenger for det begrensede arbeidet de gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Kan ikke si jeg har opplevd noen baksider med de tingene jeg har fått fikset med mobil service. Det har fungert helt utmerket. 

Du må gjerne vise til at dette har medført ekstra problemer for Tesla? 

Hvilke problemer det fører til har jeg forklart i innlegget over. Sammen med andre urimelige krav og arbeidsforhold, samt dårlig lønn , gjør dette at de omtrent ikke ansetter norske mekanikere. De får heller ikke tak i tyske eller polske mekanikere, bosatt i Norge. De må bruke rekruteringsbyråer for å hente folk fra Romania, ungarn og bulgaria med tvilsomme kvalifikasjoner og høyst varierende moral. 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Kan ikke si jeg har opplevd noen baksider med de tingene jeg har fått fikset med mobil service. Det har fungert helt utmerket. 

Nei, men det er fordi du er blandt de enkleste 10% av kundene. Du har garanti på bilen og har aldri hatt noen store problemer. De som har hatt faktiske problemer med bilen, og som ikke lenger har garanti på bilene opplever Teslaverkstedene som en partner de i stadig mindre grad kan stole på.

 

Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Og spar meg, bilmekaniker er IKKE ett krevende yrke når en ser på de forskjellige mekaniker yrkene vi har. Kanskje det enkleste av de alle. Jobber innomhus, med gode hjelpemidler osv. Mye av arbeidet er repetativt som å bytte olje, reimer, bremsevæske osv. Kanskje det morsomste jeg har lest i dag. 

Godt at vi som vanlig har med oss en ekspert. Du kan kanskje forklare oss andre hva som gjør at "pensjonsalderen" for bilmekanikere i Norge er ca 28 år? 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

 

 

Sitat

Hvilke problemer det fører til har jeg forklart i innlegget over. Sammen med andre urimelige krav og arbeidsforhold, samt dårlig lønn , gjør dette at de omtrent ikke ansetter norske mekanikere. De får heller ikke tak i tyske eller polske mekanikere, bosatt i Norge. De må bruke rekruteringsbyråer for å hente folk fra Romania, ungarn og bulgaria med tvilsomme kvalifikasjoner og høyst varierende moral. 

Nei du har kommet med en påstand. Det er ingening foruten din påstand som taler for at det stemmer. Og gitt empiri så vet en jo at du har en agenda mot Tesla. Så da faller påstanden ganske fort, spessielt når en etterspør kilder men blir besvart med nye påstander. Alle mine rangere har vært norske. Og nå var du ganske rasistisk synes jeg... 

Sitat

Nei, men det er fordi du er blandt de enkleste 10% av kundene. Du har garanti på bilen og har aldri hatt noen store problemer. De som har hatt faktiske problemer med bilen, og som ikke lenger har garanti på bilene opplever Teslaverkstedene som en partner de i stadig mindre grad kan stole på.

Nå blander du, vi snakket om rangere og arbeidet utført. Du mente det var problematisk, jeg spurte om kilder du hadde ingen og jeg refererte til mine erfaringer da det ikke har vært ett problem i etterkant som du later til å mene at det er pga arbeidsplassen. 

Sitat

Godt at vi som vanlig har med oss en ekspert. Du kan kanskje forklare oss andre hva som gjør at "pensjonsalderen" for bilmekanikere i Norge er ca 28 år? 

Kilde? Sannsynligvis er det bare at mekanikere finner seg noe annet å gjøre pga manglende utfordringer og dårlig lønn. Altså at det ikke handler om utslitte folk som førtidspensjonerer seg. Men det er jo din påstand så du kan jo få dokumentere den. 

Ja jeg vill si jeg har en del innsikt da jeg har jobbet med mekanikere i de mer utfordrende bransjene på rigg, båt, industri osv. Flere av dem hadde jobbet med bil, aldri hørt noen klage på arbeidet fra den tiden. Dog andre ting som lønn og kjedsomhet. I tillegg til økende behov for elektrokompetanse/teknisk kompetanse som de ikke har og ønsker å ha. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

 

Ja jeg vill si jeg har en del innsikt da jeg har jobbet med mekanikere i de mer utfordrende bransjene på rigg, båt, industri osv. Flere av dem hadde jobbet med bil, aldri hørt noen klage på arbeidet fra den tiden. Dog andre ting som lønn og kjedsomhet. I tillegg til økende behov for elektrokompetanse/teknisk kompetanse som de ikke har og ønsker å ha. 

Kom igjen. Du bygger lagerreoler i indre innavlsbygd. Og hvor er dokumentasjonen din på at du har jobbet på båt og rigg, samt har jobbet med bilmekanikere?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Kom igjen. Du bygger lagerreoler i indre innavlsbygd. Og hvor er dokumentasjonen din på at du har jobbet på båt og rigg, samt har jobbet med bilmekanikere?

Nei jeg bygger ikke lagerreoler i Vats om det er det du tror. Jeg har dog jobbet med mange mekanikere som gjør det i inn og utland. Men det er ikke denne erfaringen jeg viser til, det er i hovedsak i fra tider der jeg har jobbet innenfor olje/gass/fiskeoppdrett/bilberging osv. Altså de mer utfordrende arbeidslokassjonene. Å jobbe på lager er lite utfordrende, på samme måte som ett bilverksted.

Om du er så veldig interessert i min arbeidserfaring må du gjerne sjekke den på linkedin: https://www.linkedin.com/in/oliversalvesen/

Der vill du si at selv om jeg har jobbet lenge i og med AutoStore har jeg annen arbeidserfaring også, som ikke innebærer "lagerreoler i indre innavlsbygd" 🤣

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Nei jeg bygger ikke lagerreoler i Vats om det er det du tror. Jeg har dog jobbet med mange mekanikere som gjør det i inn og utland. Men det er ikke denne erfaringen jeg viser til, det er i hovedsak i fra tider der jeg har jobbet innenfor olje/gass/fiskeoppdrett/bilberging osv. Altså de mer utfordrende arbeidslokassjonene. Å jobbe på lager er lite utfordrende, på samme måte som ett bilverksted.

Om du er så veldig interessert i min arbeidserfaring må du gjerne sjekke den på linkedin: https://www.linkedin.com/in/oliversalvesen/

Der vill du si at selv om jeg har jobbet lenge i og med AutoStore har jeg annen arbeidserfaring også, som ikke innebærer "lagerreoler i indre innavlsbygd" 🤣

Jeg driter i hvor du jobber, for å være helt ærlig, bare registrerer stadig vekk at du har et litt omtrentlig forhold til sannheten. Kjenner forøvrig flere av sjefene du har hatt.  Forøvrig kan jeg dokumentere iallefall en del av forholdene hos din lokale forhandler, men da får vi ta det på PM, siden det inneholder en del sensitiv informasjon, kriminelle forhold og triste skjebner. Forøvrig kan du gå inn på finn og se hvor mange ledige stillinger det er som Teslatekniker. De har omtrent helt sluttet å søke etter teknisk personell i Norge. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Jeg driter i hvor du jobber, for å være helt ærlig, bare registrerer stadig vekk at du har et litt omtrentlig forhold til sannheten. Kjenner forøvrig flere av sjefene du har hatt.  Forøvrig kan jeg dokumentere iallefall en del av forholdene hos din lokale forhandler, men da får vi ta det på PM, siden det inneholder en del sensitiv informasjon, kriminelle forhold og triste skjebner. Forøvrig kan du gå inn på finn og se hvor mange ledige stillinger det er som Teslatekniker. De har omtrent helt sluttet å søke etter teknisk personell i Norge. 

Hvorfor nevener du det ut av det blå om du driter i det? Og hvorfor gjør du det alltid personlig? Og hvorfor deler du ikke selv? Så fint at du kjenner mine kollegaer da, siden du driter i det 😛

Hvorfor kan du ikke annet enn å komme med påstander? Du kom med en påstand om at folk pensjonerte seg ved 28 i snitt i bransjen, men igjen var det bare en påstand. Som alltid. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...