Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

nacario skrev (3 minutter siden):

Hei, min 2 ish år gamle m3 rwd har kjørt 20k km og ser at d da anbefales smøring av bremsekalipere. Har dere gjort d hos tesla eller kan man i grunn gjøre d hos annet verksted? 

Jeg har gjort det hos Tesla 2 ganger,  anbefaler å gjøre det hos de. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nacario skrev (7 minutter siden):

Ok takk. Vet du hva d kalles i appen der man registrerer service? Og hvor mye kostet d deg ca?

Bremseservice, det finner du i appen. Kosta rundt 1600 kr tror jeg det var. Ligger under Annet -> Vedlikehold. 

Endret av Iterion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er også veldig lett å gjøre selv, og det er en helt vanlig prosedyre på andre biler også som bruke samme type calipere så alle verksted får det nok til.

Absolutt, men er ikke så lett å vite om det er noe feil med kaliperne om man ikke har veldig peiling. Jeg måtte ha ny kaliper venstre fremme ved første bremseservice. På en helt ny bil. Tenk det. 

Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 minutter siden):

Sjekket nå. Om det var tilfeldig eller ikke er eg usikker på. Men slo av avdugging når det stod automatisk avdugging. Den gikk av og rett på igjen. Slo så av igjen og da gikk den faktisk ikke på igjen.....

Hva med når du setter klima på auto da? Slår ikke avduggingen seg av i hele tatt da? Kun når du setter klima på manuell og styrer den selv? 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (15 timer siden):

Hva med når du setter klima på auto da? Slår ikke avduggingen seg av i hele tatt da? Kun når du setter klima på manuell og styrer den selv? 

Den slår seg av ja. Men alt for seint. Blir jo kokt inni bilen noenganger fordi det er ikke kaldt når den fyrer på. 

Hovedproblemet er at den slår seg på uten grunn og står for lenge på 

Klimaet står på auto og det skal det gjøre. Aksepterer ikke at eg må over på manuell styring fordi auto har idiot funksjoner. 🤷

Men skal sjekke litt fremover. Virker å ha skjedd litt ting siden forrige vinter.

Lenke til kommentar
23 hours ago, nacario said:

Hei, min 2 ish år gamle m3 rwd har kjørt 20k km og ser at d da anbefales smøring av bremsekalipere. Har dere gjort d hos tesla eller kan man i grunn gjøre d hos annet verksted? 

Ja, det er helt standard bremser. Jeg gjør det selv. Gode forklaringer på youtube.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Bremse-service" involverer ikke noe mer enn å ta ut klossene og fjerne rusk, støv og skitt fra glideflatene mot caliperen, og snøre litt slik at de ikke blir stuck pga inngrodd drit og rust etter en tid. Altså det sporet i caliperen der klossen ligger og skal kunne gli lett fram og tilbake.
Jeg bruker en mini stålbørste til å børste anleggsflatene på både klosser og caliper, og påfører et tynt lag brake-lube etterpå.
Dette gjør jeg hver gang jeg skifter hjul. For da er jo hjulet vekk uansett, og man har enkel tilgang! Tar ti minutt pr hjul.
Som det sies over: Enkelt å gjøre selv!

Lenke til kommentar

Ingenting man må gjøre for å trekke ut klossene fra skivene? 

På Leaf er det litt olle bolle om man ikke har leafspy.

Såg youtube nå så da kansellerte eg service avtalen. De skulle ha 3k for bremseservice og kupefilter bytte. 

Hvor kjøper dere kupefilter?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Bremseservice og skifte av filter tar eg sjølv. Ikkje minst fordi det er over ein time til næraste Tesla-verkstad, men det er fort gjort og pengar spart.

Zeph skrev (På 22.11.2024 den 7:34 AM):

Det var del to av problemet.

1. Når eg kjører heimefrå på smal vei utan gatelys så kan eg kjøre ein kilometer før langlysa slår seg på i auto. Om eg slår dei på manuelt må eg òg slå dei av manuelt for andre bilar sidan adaptive frontlys er deaktivert. Skal teste å få bilen over 40 km/t med langlys i auto og sjå om det hjelper.

2. Når eg kjem til gatelys med langlys i auto så går det noko tid før den skrur av langlys, så der hender det òg at eg skrur dei av manuelt. I auto fungerer adaptive lys mtp. anna trafikk, men langlysa lyser opp hus, skilt og anna meir enn nødvendig sidan det er gatelys på veien og ikkje behov for langlys.

Oppsummert: Langlysa slår seg på for seint og av for seint.

Oppdatering:

1. Prøvde å kjøre over 40 km/t. Dei slo seg på 100 m tidlegare, men framleis seint.

2. I auto når langlys er på bak du bruke spaken til å slå dei av manuelt og så på igjen til auto. Det fungerer greit.

Prøvde igjen i dag og måtte opp i 45-50 km/t for å få lysene på. Då kom dei på etter 100 kjørte meter. Det er alt for fort på den veien, spesielt på vinteren, så det får bli manuell styring.

Jotun skrev (23 timer siden):

Sjekket nå. Om det var tilfeldig eller ikke er eg usikker på. Men slo av avdugging når det stod automatisk avdugging. Den gikk av og rett på igjen. Slo så av igjen og da gikk den faktisk ikke på igjen.....

Slo av? Finnes det ein knapp for å slå den av?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (19 minutter siden):

 

Slo av? Finnes det ein knapp for å slå den av?

Trykker på defrost symbolet. Da går den av og på igjen. Og i dag gav den ikke opp heller.

Tar auto i manuell og auto igjen. Da gir den seg en kort stund.

Så ting er likt som før. 

Misforstå meg rett. Er godt mulig det er en grunn for at den fyrer igang. Luftfuktighet tipper eg. Men eg må få lov å velge å slå den av når eg har nok sikt. For det blir så grusomt varmt noen ganger.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Jotun said:

Hvor kjøper dere kupefilter?

Skruvat, Tesla, Thansen, etc. Litt for mange biler av merket på veien til at det er vanskelig å få tak i, spesielt siden OEM kvaliteten er grei nok.
Eneste appropo er at du trenger et klipsverktøy vis lys/høytaler til passasjer VIS sitter festet med OEM 100653500A naglklips. Eller så er dekslet til filteret en T20 skrue, og tilgangspunktet/stikkepunktet på fleecepanelet passasjer lagt nesten i hanskerommet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sliter med surlukt i bilen så finnes det en 3dprintet klips du kan printe å ha nederst på luftfilteret som løfter det bittelitt opp. Er en liten designfeil på varmeanlegget til Tesla hvor det i visse tilfeller kan samle seg fukt nederst i filterhuset og det vil gjøre at filteret mugler og lukter surt.

Ikke opplevdt det selv men vet ikke om det er like stort problem på de gamle bilene uten varmepumpe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Jotun skrev (2 timer siden):

Trykker på defrost symbolet. Da går den av og på igjen. Og i dag gav den ikke opp heller.

Tar auto i manuell og auto igjen. Da gir den seg en kort stund.

Så ting er likt som før. 

Misforstå meg rett. Er godt mulig det er en grunn for at den fyrer igang. Luftfuktighet tipper eg. Men eg må få lov å velge å slå den av når eg har nok sikt. For det blir så grusomt varmt noen ganger.

Automatikk som er påtvunget og ikkje fungerer irriterer stort.

Nokon på Reddit meinte det var fuktsensor i bilen og ev. kombinasjon med utetemperatur som styrte det. For ein brukar kom det på på soldagar, men løyste seg med ny sensor.

Me bur på vestlandet og det er sjølvsagt potensiale for dogg, men det skjer jo nesten aldri. Om så skulle skje kan eg fint klare å kjøre i gang litt varme manuelt. Anlegget står stort sett på Auto og 19 grader, men det bryr ikkje bilen seg om den trur det er fare for DOGG! Då skal du sveitte! Kjenner eg kanaliserer Atle Antonsen her.

Lenke til kommentar

Kjenner også på den følelsen Zeph. Tullete funksjon.

Men virker som den har komt seg litt på når den starter. Virker mindre bingo enn før. Men eneste måten å stoppe den på er å kjøre klima over i manuell. Og det gjør eg kun i nøden. 

Som i går, 5 voksne i bilen og automatisk avdugging på full pupp. Ja, det var dugg når eg startet, men vi holdt jo på å daue. Så da må jeg sette i manuell og tilbake igjen etter en lang stund for å unngå at den fyrer på.

Lenke til kommentar

Hvordan er statusen på lakken til dere som har eid/kjørt Tesla noen år folkens? Etter 2 skader på lakken nå så angrer jeg litt på at jeg ikke har foliert bilen da den var ny. Dette er dog ikke snakk om dårlig kvalitet på lakken, men to uhell jeg har vært borti. Selv om jeg dessverre ikke vet hvordan det på panseret skjedde noe som er sykt irriterende.

Vurderer å foliere litt mer av bilen nå som panser og bakfanger straks blir nylakkert etter lakkskader.  Koster litt ja, men det gjør jaggu meg lakkering også! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...