Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Er vell bremserør som har vært hovedproblemet på de første modellene slik jeg har forstått det. Mye rust.

Dette er altså den første kontrollen av to til treåringer gjort nå i 2024 . Og  jeg antar vil gjelde for 2021/2022 modeller.

 

IMG_1378.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste med Tesla vet vel ikke at Service Mode eksisterer engang så ikke overasket om de ikke kjører brake burnish innimellom. 
Ikke noe krav til service på Tesla så forhandlere vil jo heller ikke gjøre det for dem da.

Men mye rustne bremserør på de første modellene av 3 iallefall. Mine ser heldigvis fortsatt nye ut etter 5 år men hjelper nok å bo nord i landet og spyle av bilen så ofte som mulig om vinteren.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Dette er altså den første kontrollen av to til treåringer gjort nå i 2024 . Og  jeg antar vil gjelde for 2021/2022 modeller.

 

IMG_1378.jpeg

Ah, viste ikke at de tok så tidlig kontroll! Er vell ikke før 4 år i Norge? Opplever ikke så gamle biler så ikke helt drillet på det der..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

De fleste med Tesla vet vel ikke at Service Mode eksisterer engang så ikke overasket om de ikke kjører brake burnish innimellom. 
Ikke noe krav til service på Tesla så forhandlere vil jo heller ikke gjøre det for dem da.

Men mye rustne bremserør på de første modellene av 3 iallefall. Mine ser heldigvis fortsatt nye ut etter 5 år men hjelper nok å bo nord i landet og spyle av bilen så ofte som mulig om vinteren.

Er nok ikke kun bremserør de sikter til. Ruster bremserør i tysk klima og veg etter bare to år vil jeg si produsenten har et stort problem.


The TÜV notes that the last two (her omtales Zoe & Tesla model 3) are often a problem with EVs due to their weight compared with equivalent combustion-powered cars and the fact that much of the braking force is generated through energy recuperation, meaning the brakes don’t get enough of a workout to keep them in good order.

IMG_1379.webp

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Syar-2003 said:

Allikevel kommer Tesla model 3 (nesten) dårligst ut i Tüv kontroll (tilsvarende EU kontroll)

Rapporten konkluderer med at 14,2 prosent av de kontrollerte Model 3-ene stryker på første Hauptuntersuchung, med betydelige feil. Da med feil på bremser, aksler og lys.
Noe de mener tyder på mangler i service og vedlikehold. 

 

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-model-3-med-klart-flest-feil-i-tysk-test/296865

Skulle  gjerne ha sett noe journalisme, og få sett hvordan det ser ut etter hvilke dekkdimensjon kunden kjører, kontra aksler.
Lyktene kan jeg forestille meg, da de er festet til bumper... og bumper er strukket mellom panserfeste og bunnplata. Og bunnplata er strukket mellom bumper og ramma. Det er rett og slett svakt design.
Dog, liker at artikkelen slutter på bremserust... og ikke *klunk* *klunk* du får vis gliderne ikke blir lubrikert. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Salvesen. said:

Ah, viste ikke at de tok så tidlig kontroll! Er vell ikke før 4 år i Norge? Opplever ikke så gamle biler så ikke helt drillet på det der..

Første kontroll etter 4 år i norge ja. Er det noe feil der så kjører man jo rett til Tesla og får alt fikset på garanti.

4 minutes ago, Syar-2003 said:

Er nok ikke kun bremserør de sikter til. Ruster bremserør i tysk klima og veg etter bare to år vil jeg si produsenten har et stort problem.


The TÜV notes that the last two (her omtales Zoe & Tesla model 3) are often a problem with EVs due to their weight compared with equivalent combustion-powered cars and the fact that much of the braking force is generated through energy recuperation, meaning the brakes don’t get enough of a workout to keep them in good order.

Er sant det. Jeg er som oftest aldri borti bremsepedalen når jeg kjører Teslan. Er så bra regenerering at man ikke trenger det. Kjører uten Creep mode og så trenger ikke røre den for å stoppe heller.
Derfor greit å kjøre brake burnish innimellom som nevnt. Er også lurt å smøre bremsene noe som heldigvis er veldig enkelt å gjøre selv.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Syar-2003 said:

Rapporten er tilgjengelig på tysk hos tüv her 
Jeg har ikke lest noe fra selve rapporten, kun pressemeldingen som er referert i flere media.

 

Tja. Det er jo trenering.
Rapporten ligger der, men ikke talldataene. Og uten talldataene ingen analyse, eller mulighet til å påpeke mangler(f.eks kun vognkortdimensjonen på dekkene, og ikke hva som sitter på). Eller f.eks titte på hvordan det går kontra hva taxiene/næringsbilene her til lands ikke får godkjent PKK ved visning, eller f.eks Frankrike som også er et stort marked. 
Som sagt: Mangel på journalisme. 

Men. Jeg vil sette en knapp på at lys og aksler er iboende svakheter i Tesla 3, og Y.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 minutter siden):

Tja. Det er jo trenering.
Rapporten ligger der, men ikke talldataene.

Rapporten, etter sigende med figurer og tall koster 5.90€ 

Sitat

The 2025 TÜV-Report will be available at TÜV SÜD service centers and stores from Friday, November 22, 2024, priced at EUR 5.90. 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Complexity said:

Men mye rustne bremserør på de første modellene av 3 iallefall. Mine ser heldigvis fortsatt nye ut etter 5 år men hjelper nok å bo nord i landet og spyle av bilen så ofte som mulig om vinteren.

Min skal inn på fredag med denne feilen. Tesla gjør det kostnadsfritt selv om garantien gikk ut 1.3.

Et bilde som jeg så med denne (tror jeg; ikke av min bil og husker ikke hvor jeg så det) feilen tyder etter min begrensede kunnskap på området at de har brukt materialer for rørene og festeklemmer som liker seg ikke i det hele tatt på det galvaniske område.

Eller de har glemt noe isolerende mellom rør og klemme.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Er nok ikke kun bremserør de sikter til. Ruster bremserør i tysk klima og veg etter bare to år vil jeg si produsenten har et stort problem.


The TÜV notes that the last two (her omtales Zoe & Tesla model 3) are often a problem with EVs due to their weight compared with equivalent combustion-powered cars and the fact that much of the braking force is generated through energy recuperation, meaning the brakes don’t get enough of a workout to keep them in good order.

IMG_1379.webp

Vel, det er enda en grunn til at jeg er veldig nøye når det kommer til bremseservice! :) 

Lenke til kommentar

Oppdatering som forbedrer hurtiglading i kaldt vær. Og der står det noe om avdugging....

Håper virkelig ikke auto avdugging skal være på under hurtiglading. 🙈

I tillegg bidrar den forbedrede forvarmingen til å avdugge frontruten både før, under og etter Supercharging, noe som er en fordel for brukere som ofte kjører i kaldt og fuktig vær.

Automatisk avdugging må være en av de verste funksjonene på denne bilen. Hater den ubrukelige funksjonen 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Jotun said:

Oppdatering som forbedrer hurtiglading i kaldt vær. Og der står det noe om avdugging....

Håper virkelig ikke auto avdugging skal være på under hurtiglading. 🙈

I tillegg bidrar den forbedrede forvarmingen til å avdugge frontruten både før, under og etter Supercharging, noe som er en fordel for brukere som ofte kjører i kaldt og fuktig vær.

Automatisk avdugging må være en av de verste funksjonene på denne bilen. Hater den ubrukelige funksjonen 

 

Den er irriterende ja, men jeg har ikke hatt dugg på rutene siden den kom iallefall. Var ganske plaget med det før. Så helt ubrukelig er den ikke for meg iallefall.

Sett på varmen bak så blir det litt bedre.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den styres helt uavhengig av dugg hos meg. Den baserer seg kun på at bilen nettopp har startet og vær og temp virker det som.

Det betyr at først fyrer den igang hjemme. Så slutter den ikke før man koker.

Deretter fyrer den pinadø igang igjen etter en kjapp butikk tur og da snakker vi lunk i bilen 🥵 

Og helt umulig å slå av.....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Den styres helt uavhengig av dugg hos meg. Den baserer seg kun på at bilen nettopp har startet og vær og temp virker det som.

Det betyr at først fyrer den igang hjemme. Så slutter den ikke før man koker.

Deretter fyrer den pinadø igang igjen etter en kjapp butikk tur og da snakker vi lunk i bilen 🥵 

Og helt umulig å slå av.....

Kjenner meg ikke igjen i denne. Hvilken funksjon er det du snakker om her? Avdugging? Som du lett kan slå av og på på bryteren på rattet? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Kjenner meg ikke igjen i denne. Hvilken funksjon er det du snakker om her? Avdugging? Som du lett kan slå av og på på bryteren på rattet? 

På min starter automatisk avdugging når eg starter bilen. Mulig det er kommet en endring her da siden i fjor. Før var denne ikke mulig å stoppe før den selv syntest det var avdugget.

Om det er dugg eller ikke driter den i. Og det blir kok i hodehøyde. Verste funksjonen i bilen. Så ingenting er bedre enn om den kan slås av. Eller jo.... Valg om å ikke ha den automatisk slik at eg slipper å slå den av.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (14 minutter siden):

På min starter automatisk avdugging når eg starter bilen. Mulig det er kommet en endring her da siden i fjor. Før var denne ikke mulig å stoppe før den selv syntest det var avdugget.

Om det er dugg eller ikke driter den i. Og det blir kok i hodehøyde. Verste funksjonen i bilen. Så ingenting er bedre enn om den kan slås av. Eller jo.... Valg om å ikke ha den automatisk slik at eg slipper å slå den av.

Det gjør ikke min. Har du du klima på 'auto'? Automatisk avdugging skal jo ikke starte sånn plutselig vel? Hvilken årsmodell har du og hvilken SW-versjon er du på? 

Alt av klima går det jo an å styre selv, og sla av på som man vil selv. 

Kan du peke på hvilken av disse som slår seg på automatisk på din bil?

GUID-2474781B-2BD4-466C-9AA0-C251A514B98

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...