Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Var ikke klar over den 40km/t begrensningen, det forklarer hvorfor jeg ikke fikk på langlys på en strekning over over noen jorder jeg kjører ofte. Det er for dårlig vei til å kjøre over 40 der, en skulle gjerne hatt på langlysene.

Legger også merke til at langlysene ikke slår seg av i situasjoner der jeg kunne tenkt meg det, som når det er gatebelysning, og man kommer inn i rundkjøringer der det er gående og syklende osv. som jeg blender. Slår bare av manuelt, så ingen biggie. 

Har bare prøvd andre fabrikanters fjernlys assistent sporadisk, men alt i alt så synes jeg Tesla har gjort en god jobb her som er on par med andre jeg har prøvd.

Fortsatt litt rom for forbedringer dog

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Krig og fred said:

Interessant.

Kikket på undersøkelsen som artikkelen referer til. Ser ut som Model Y har _veldig_ mange fler dødsfall enn gjennomsnittet ja. 

Jeg er opptatt av sikkerhet for meg og min familie, så her må jeg gå en runde med hva jeg velger. Jeg mener, hvis jeg først kjører en veldig usikker bil, så vi jeg heller kjøre Porsche 911, eller en Corvette.

Eventuelt bytte til en Model S, for den er sikrere enn en Prius.

Finner ikke Model 3 på lista, så må anta at den er ned mot gjennomsnittet. Så bytte tilbake til Model 3 blir nok svaret for min del, siden det er 3,7 ganger mer sannsynlig å dø i en Model Y enn i en Model 3. har lurt på det uansett nå som jeg ikke har barnevogn mer.

https://www.iseecars.com/most-dangerous-cars-study#v=2024

Screenshot 2024-11-22 at 09.42.49.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Det var del to av problemet.

1. Når eg kjører heimefrå på smal vei utan gatelys så kan eg kjøre ein kilometer før langlysa slår seg på i auto. Om eg slår dei på manuelt må eg òg slå dei av manuelt for andre bilar sidan adaptive frontlys er deaktivert. Skal teste å få bilen over 40 km/t med langlys i auto og sjå om det hjelper.

2. Når eg kjem til gatelys med langlys i auto så går det noko tid før den skrur av langlys, så der hender det òg at eg skrur dei av manuelt. I auto fungerer adaptive lys mtp. anna trafikk, men langlysa lyser opp hus, skilt og anna meir enn nødvendig sidan det er gatelys på veien og ikkje behov for langlys.

Oppsummert: Langlysa slår seg på for seint og av for seint.

Oppdatering:

1. Prøvde å kjøre over 40 km/t. Dei slo seg på 100 m tidlegare, men framleis seint.

2. I auto når langlys er på bak du bruke spaken til å slå dei av manuelt og så på igjen til auto. Det fungerer greit.

Hmmm... Hos meg slår den seg på rett nedi gata. Og jeg har ingen behov for å slå den av selv om det er gatelys 🤔

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (35 minutter siden):

Var ikke klar over den 40km/t begrensningen, det forklarer hvorfor jeg ikke fikk på langlys på en strekning over over noen jorder jeg kjører ofte. Det er for dårlig vei til å kjøre over 40 der, en skulle gjerne hatt på langlysene.

Legger også merke til at langlysene ikke slår seg av i situasjoner der jeg kunne tenkt meg det, som når det er gatebelysning, og man kommer inn i rundkjøringer der det er gående og syklende osv. som jeg blender. Slår bare av manuelt, så ingen biggie. 

Har bare prøvd andre fabrikanters fjernlys assistent sporadisk, men alt i alt så synes jeg Tesla har gjort en god jobb her som er on par med andre jeg har prøvd.

Fortsatt litt rom for forbedringer dog

Dette med fart før fjernlys har jeg på leafen og hadde på mondeon også. Enig i at det er tullete. Hvertfall med adaptive.

Men hvorfor skal dere slå av bare fordi det er gatelys? Ser den med fotgjengere og syklister. Langs veien ønsker jeg ikke at den slår av noe langlys fordi jeg møter fotgjengere, da skal jeg ha skikkelig lys. I trafikken opplever jeg at den blender ned av og til. Feks for fotgjenger over gangfelt har eg sett den blender ned fotgjengeren. Har også opplevd at den blender ut fotgjenger langs veien. Men det er litt sjeldent. 

Håper de situasjonene blir bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (38 minutter siden):

Interessant.

Kikket på undersøkelsen som artikkelen referer til. Ser ut som Model Y har _veldig_ mange fler dødsfall enn gjennomsnittet ja. 

Jeg er opptatt av sikkerhet for meg og min familie, så her må jeg gå en runde med hva jeg velger. Jeg mener, hvis jeg først kjører en veldig usikker bil, så vi jeg heller kjøre Porsche 911, eller en Corvette.

Eventuelt bytte til en Model S, for den er sikrere enn en Prius.

Finner ikke Model 3 på lista, så må anta at den er ned mot gjennomsnittet. Så bytte tilbake til Model 3 blir nok svaret for min del, siden det er 3,7 ganger mer sannsynlig å dø i en Model Y enn i en Model 3. har lurt på det uansett nå som jeg ikke har barnevogn mer.

https://www.iseecars.com/most-dangerous-cars-study#v=2024

Det viktigste er vel å sitte i en bil som er sikker. At det kanskje er en overvekt av ulykker fordi folk tror bilen kan kjøre selv uten å følge med, slik en god del amerikanere ser ut til å tro, er ikke argument for å ikke velge den bilen. Ihvertfall så lenge man selv overholder regelen/oppfordringen om at man må være "tilstede" og aktivt overvåke situasjonen.

Det hadde jo vært interessant å se hvordan tilsvarende tall er i Europa, der FSD Supervized ikke er tilgjengelig, kommer ut i tilsvarende sammenligning. Tenker at det er stor overvekts sannsynlighet for at det ser totalt anderledes ut i statistikken her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snowleopard said:

Det viktigste er vel å sitte i en bil som er sikker. At det kanskje er en overvekt av ulykker fordi folk tror bilen kan kjøre selv uten å følge med, slik en god del amerikanere ser ut til å tro, er ikke argument for å ikke velge den bilen. Ihvertfall så lenge man selv overholder regelen/oppfordringen om at man må være "tilstede" og aktivt overvåke situasjonen.

Det hadde jo vært interessant å se hvordan tilsvarende tall er i Europa, der FSD Supervized ikke er tilgjengelig, kommer ut i tilsvarende sammenligning. Tenker at det er stor overvekts sannsynlighet for at det ser totalt anderledes ut i statistikken her!

Nå har vel ikke majoriteten av amerikanere FSD supervised heller i hvert fall ikke på '18-'22 modeller som denne undersøkelsen omhandler.

At Model 3 og Model S sjåfører stoler veldig mye mindre på autopiloten enn model Y sjåfører vil jo også være underlig.

Iseecar noterer selv at driver behaviour or driving conditions mest sannsynlig er driverne og ikke bilenes sikkerhet i seg selv. Så da faller jo premisset for å bryte ned dette pr bilmodeller i det hele tatt. 

“Most of these vehicles received excellent safety ratings, performing well in crash tests at the IIHS and NHTSA, so it’s not a vehicle design issue,” said Brauer. “The models on this list likely reflect a combination of driver behavior and driving conditions, leading to increased crashes and fatalities.”

Så riktig overskrift vil være: Mennesker som er dårligere enn snittet til å kjøre bil, eller kjører bil i områder der det er flere dødsulykker enn gjennomsnittlig, velger som oftes Tesla som bilmerke når de kjøper bil.

Kilde: Jeg fikk laud i statistikk og markedsanalyse på BI 1999.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Nå har vel ikke majoriteten av amerikanere FSD supervised heller i hvert fall ikke på '18-'22 modeller som denne undersøkelsen omhandler.

At Model 3 og Model S sjåfører stoler veldig mye mindre på autopiloten enn model Y sjåfører vil jo også være underlig.

Iseecar noterer selv at driver behaviour or driving conditions mest sannsynlig er driverne og ikke bilenes sikkerhet i seg selv. Så da faller jo premisset for å bryte ned dette pr bilmodeller i det hele tatt. 

“Most of these vehicles received excellent safety ratings, performing well in crash tests at the IIHS and NHTSA, so it’s not a vehicle design issue,” said Brauer. “The models on this list likely reflect a combination of driver behavior and driving conditions, leading to increased crashes and fatalities.”

Så riktig overskrift vil være: Mennesker som er dårligere enn snittet til å kjøre bil, eller kjører bil i områder der det er flere dødsulykker enn gjennomsnittlig, velger som oftes Tesla som bilmerke når de kjøper bil.

Kilde: Jeg fikk laud i statistikk og markedsanalyse på BI 1999.

Med mindre jeg har lest feil, så er vel selv AP og EAP langt mer "avansert" og tilbyr langt mindre "nag" i USA enn i Europa, så det er visstnok mulig å kjøre langt mer "selvkjørende" på AP/EAP i USA enn i EU, så selv om de ikke har FSD, så får de mer "FSD" enn vi får.

Når de dessuten virker å være mer villig til å kjøre med lodd på rattet, og andre "cheat devices" for å lure bil til å tro de holder i rattet, så tyder det og på en langt mere "råtten" trafikkultur og større risikovillighet (mot bedre vitende, formoder jeg)...

Så tenker det jeg skrev fremdeles blir rett. 😉

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Det så ikke bra ut. Får håpe mesteparten var feilinnstilte lys da.

 

Det tipper jeg det var. Tesla hadde tidligere problemer med softwaren som styrte lysene på Model 3 uten matrix. De nullstilte seg titt og ofte etter softwareoppgradering og ble da feiljuster slik at de blendet. Slet med det på konas '19 Model 3 og måtte justere de manuelt mange ganger. Det ble fikset etter hvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Iterion said:

Er dessverre ikke alle ledbarer som fungerer sammen med de adaptive fjernlysa heller. Det gjør ikke min, da må jeg visst ha en nyere releboks eller hva det nå heter. Så da bruker jeg heller ledbaren manuelt enn de adaptive fjernlysa enn så lenge..

Ja du må ha en nyere boks om du har gen 1, siden Tesla endret på signaleringen til lyktene. Den nye boksen har OTA updates så om Tesla skulle endre dem igjen trenger man ikke bytte.

Bilkompoenter kjørte jo kampanje når dette problemet kom med at man fikk god pris på den nye boksen ved å sende inn den gamle. Kansje du fortsatt får det om du hører med dem. Den nye ALCD boksen funker veldig bra med led matrix lysene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ja du må ha en nyere boks om du har gen 1, siden Tesla endret på signaleringen til lyktene. Den nye boksen har OTA updates så om Tesla skulle endre dem igjen trenger man ikke bytte.

Bilkompoenter kjørte jo kampanje når dette problemet kom med at man fikk god pris på den nye boksen ved å sende inn den gamle. Kansje du fortsatt får det om du hører med dem. Den nye ALCD boksen funker veldig bra med led matrix lysene.

Ja stemmer det. Fikk faktisk installert ledbaren min hos Bilkomponenter og trodde de skulle ta kontakt når de hadde fått inn den nye ALCD boksen med integrert wifi blant annet, men har vært stille fra etter at vi fant ut at jeg hadde den gamle. Skal få  hørt med de angående den nye boksen og om det er noe kampanje å få enda. Er den lett å bytte selv tro? Frister veldig dersom den funker bra LED Matrix lysene! 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iterion said:

Ja stemmer det. Fikk faktisk installert ledbaren min hos Bilkomponenter og trodde de skulle ta kontakt når de hadde fått inn den nye ALCD boksen med integrert wifi blant annet, men har vært stille fra etter at vi fant ut at jeg hadde den gamle. Skal få  hørt med de angående den nye boksen og om det er noe kampanje å få enda. Er den lett å bytte selv tro? Frister veldig dersom den funker bra LED Matrix lysene! 

Ja kjempelett. Par skruer for å ta ut frunken også er det bare å plugge ut den gamle og plugge i den nye.

Burde legge inn siste update etterpå via OTA i tilfelle den har ligget en stund på hylla hos bilkomponenter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...