Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (2 timer siden):

"Cyber-cab" kommer til Tesla Skøyen i desember. For den/de som er interessert i å se den "live", er det bare å sette av dagene 14-31 desember!

https://www.tv2.no/broom/vekker-oppsikt-ny-tesla-pa-vei-til-norge/17180209/

"Nykommeren skal dra Tesla sine selvkjørende egenskaper til et helt nytt nivå.Bilen har hverken ratt eller pedaler, og er tenkt som en selvkjørende taxi.Nå er det klart at nykommeren kommer på besøk til Norge allerede i desember."...

Jeg lurer på hvordan den "kommer på besøk" nå da... Tviler på den kommer kjørende😊🤞

EDIT: Det er jo egentlig et PR-image de burde unngå for en hver pris: Å få video og bilder i pressen av "den revolusjonerende selvkjørende bilen" når den blir kjørt ut av en container med truck...
Det hadde vært stilig hvis den kjørte ut av containeren selv, og de får lov å kjøre den rundt på lukket område også!

Endret av ozone
Lenke til kommentar
ozone skrev (7 minutter siden):

"Nykommeren skal dra Tesla sine selvkjørende egenskaper til et helt nytt nivå.Bilen har hverken ratt eller pedaler, og er tenkt som en selvkjørende taxi.Nå er det klart at nykommeren kommer på besøk til Norge allerede i desember."...

Jeg lurer på hvordan den "kommer på besøk" nå da... Tviler på den kommer kjørende😊🤞

Den er vel akkurat så selvkjørende, som Toyota sine non-plug-in-hybrider er "selvladende"!

:thumbs:

Forøvrig en annen påstand som Broom i sin "etterrettlige" journalistikk har svelget rått. Men de er vel mer opptatt av å få ut artikler, gjerne sensasjonspregede, båre det gir klikk og derved inntekter!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er noe av det jeg elsker med Tesla. Det er ikke nødvendigvis hva tesla lager og produserer men hva fellesskapet lager til tesla av 3 parts utstyr. Jeg har ikke hoppet på dette enda, men nå begynner det å bli så bra at det blir en del av black X kjøpene mine :)  

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Dette er noe av det jeg elsker med Tesla. Det er ikke nødvendigvis hva tesla lager og produserer men hva fellesskapet lager til tesla av 3 parts utstyr. Jeg har ikke hoppet på dette enda, men nå begynner det å bli så bra at det blir en del av black X kjøpene mine :)  

Grymt!
Har brukt S3XY buttons en stund nå og de har virkelig levert hittil.
Profiler på passasjersetet er jo gull! Har brukt funksjonen for å flytte rundt på passasjersetet en del så blir digg med profiler der.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Grymt!
Profiler på passasjersetet er jo gull! Har brukt funksjonen for å flytte rundt på passasjersetet en del så blir digg med profiler der.

Ja det virker å bli ett solid produkt. Hvordan er brukererfaringen? Er det stabilt og fungerer bra? 

Ser de har laget mange kule features til highland som å gjøre led mer smart etc så gleder meg til det. Ikke minst auto skru av plinging på fatsvarsel :p ingen stor greie men tar auto anyday. 

Lenke til kommentar

Har klart meg til nå med firmabilen, men det blir mer og mer upraktisk å kun ha en 2 seters varebil.

Så jeg ser nå på Model 3 og på Model Y.

Utover mer plass, hvilke andre fordeler får en med å gå for Y?

Hva med disse ekstra valgene en får under bestilling? Long range, performance og firehjulsdrift? Er det verdt den ekstra kostnaden for firehjulsdrift?

Og til slutt, hva med disse autopilot pakkene?

Det blir jo fort mye dyrere når en begynner å hive på diverse ekstra valg 😅

Rent estetisk så synes jeg model 3 er mye finere bil enn model y, og vi er kun to voksne og et hjemmeboende barn så det er sikkert nok plass i en model 3 også for oss.

Noen gode tips til en som vurderer Tesla for første gang?

• Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, Salvesen. said:

Ja det virker å bli ett solid produkt. Hvordan er brukererfaringen? Er det stabilt og fungerer bra? 

Ser de har laget mange kule features til highland som å gjøre led mer smart etc så gleder meg til det. Ikke minst auto skru av plinging på fatsvarsel :p ingen stor greie men tar auto anyday. 

Funker ganske bra ja. Veldig stabilt.

Nå har jeg en gammel bil da (2019) så vet ikke om det funker like bra på nye men vil annta det. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (8 timer siden):

Og til slutt, hva med disse autopilot pakkene?

Det blir jo fort mye dyrere når en begynner å hive på diverse ekstra valg 😅

Hvis bilen kommer på over 500k (moms) kan du bare drite i begge pakkene etter min mening. Man har jo fordelen med enhanced som vel fikser litt mer linjeskift, men det er ikke verdt kronasjene pr i dag.

FSD har ingenting i norge pr i dag.

Begge pakkene kan bestilles når som helst. Ikke noe man må ha ved kjøp. Men man kan jo spare noen kroner om man kjøper en bil som kommer på under 500k for da får man momsfritak på pakken. 
Så vidt eg vet :)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Grymt!

Nå har ikke eg den utrolig irriterende farts varslingen, men den alene gjør jo commander verdt hver en krone :D 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Nå har jeg en gammel bil da (2019)

Har jeg og.

Hvilken SW-oppdatering har du? Jeg har ikke fått noe nytt på flere måneder - har nå 2024.26.7. Slutter de med oppdateringer etter garantitiden? Har aldri lest noe om sånt, men husker at sikkerhetsrelevante oppdateringer skulle alltid komme (elns).

Har FSD, så noe må komme en gang i fremtiden...

Endret av trikola
Lenke til kommentar
4 minutes ago, trikola said:

Har jeg og.

Hvilken SW-oppdatering har du? Jeg har ikke fått noe nytt på flere måneder - har nå 2024.26.7. Slutter de med oppdateringer etter garantitiden? Har aldri lest noe om sånt, men husker at sikkerhetsrelevante oppdateringer skulle alltid komme (elns).

2024.38.7 - så du burde nok gjøre en manuell sjekk på din.

De slutter ikke med det nei. Har en bekjent med 2024 Model Y og jeg får som oftest oppdateringer før han gjør det, noe jeg synes er litt morsomt.

Selv en 2013 Model S får fortsatt oppdateringer. Gjerne bare en i året eller noe men de er ikke glemt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, ProphetSe7en said:

Model 3 med bakhjulsdrift er jo en ganske billig bil. 90 000 ekstra for å få firehjulsdrift, men da er jo Model Y med bakhjulsdrift billigere enn Model 3 med firehjulsdrift. Et enormt prishopp på Model 3 fra bakhjulsdrift og opp til firehjulsdrift, langt større enn tilsvarende på Model Y.

Jeg har eid Model 3 2019 i 4 år, og Model Y i 1,5 år. 2 unger nå 4 og 8år, vil gjerne dele noen erfaringer og synspunkter med deg.

Plass 

Model 3 er stor nok som familiebil for min del. Men det er endel ting som kan være irriterende avhengig av behovene dine.
Høyden i bagasjerommet er lav. Så det føles veldig begrensende hvis man er vant til å stikke å hente en litt stor pappeske.
Det er ikke skiluke / nedfellbart område i midten av baksetene. Spesielt irriterende for meg som hadde 2 barneseter festet, så det å legge ned baksetet ikke var et tema.

Bagasjeplass når man tilpasser koffertstørrelser eller pakker i bagger er veldig god. Bedre enn mange SUV’er.

Komfort / kjøreglede

Y er veldig lett å komme inn og ut av. 3 er veldig lav og vanskelig å komme inn og ut av. Hvis man ofte frakter gamle mennesker, så kan dette være viktig. Mammaen min som har et litt dårlig kne, slet veldig med å sitte på i 3 ern, mangler «pysehåndtak» i taket på både 3 og Y også.

Noen liker å sitte høyt i en SUV, og man sitter virkelig høyt i en Y. Jeg liker det ikke. Model 3 kjører mye bedre, som biljournalister ynder å si. Den er merkbart mye mer svingvillig, og krenger mindre, føles sportslig. Det gjør ikke Y.

Standard range vs long range

4 hjulstrekk eller ikke, vet bare du om du trenger. Jeg er i leiren som ikke vil være uten, men dette spørs jo om hvor mye snø det er der du bor, og om du har en bratt kneik opp til svigers.

Resten av forskjellene mellom SR og LR, vil jeg sette opp som helt minimale for de fleste. Akselerasjonen er merkbart dårligere på SR om man bryr seg om slikt, men kommer man fra en bensinbil, så føles begge raske.

Rekkevidde og ladehastighet utgjør ikke noen særlig praktisk forskjell.

Tilvalg

Jeg vil påstå at det er ingenting som er verdt å legge til. Autopilotvalgene er på grensen til scam, de er begrenset av EU regulering her i Norge, så er ikke verdt noenting.

Gå for de minste felgene, dette er stive biler alle sammen, så de minste felgene gir best komfort.

Timing

Ikke kjøp Y nå, det kommer ny versjon på nyåret, mest sannsynlig til samme prisen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, trikola said:

Takk for info.

Hvor sjekkes det manuelt - i bilen? Der hvor man velger at man vil ha de tidlig? Eller kan jeg gjøre det i appen?

Bare å åpne den menyen så skal den gjøre en sjekk ja.

Om den fortsatt ikke finner noe kan du sikkert legge inn en request i appen så vil Tesla pushe oppdatering til deg for da må det ha stoppet opp en plass.

Du kan og prøve å installere systemet på nytt. Kansje den finner noe da. Gjøres i servicemenyen. Du mister ikke noe data og det tar 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

@Complexity

Var i bilen: "Your car software is up to date as of 16. Nov 09:35"

Fant ikke noe om SW-installasjon i "Software", kjørte en "Hard-reset" (brems pluss begge knapper) og det dukket heller ikke opp noe etterpå.

Koble til WiFi, trykk på advanced eller hva knappen heter en 10-20 ganger. Gjerne litt frem og tilbake. Også venter du:)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

2024.38.7 - så du burde nok gjøre en manuell sjekk på din.

De slutter ikke med det nei. Har en bekjent med 2024 Model Y og jeg får som oftest oppdateringer før han gjør det, noe jeg synes er litt morsomt.

Selv en 2013 Model S får fortsatt oppdateringer. Gjerne bare en i året eller noe men de er ikke glemt.

2024.38.7 her også, holder på å laste ned nå 😄

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...