Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, ProphetSe7en said:

Når er det ideelle tidspunkt å bytte bil med tanke på verditap?

Hvis man bare tenker på verditap, så vil jeg tippe å eie den fra år 6 til år 8?

EDIT eller forresten. Elbiler har 8 år garanti. 
År 9 - år 11 da

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Ja, så tenker det går ca. Opp i opp over tid, gitt at jeg kjøper bil i samme prisleie ift. lønna mi hver gang.

Forutsigbare bilutgifter å ha biler som har garanti.
Mindre tidsbruk, vil heller bruke lille tiden jeg har til å skru, på motorsykkelen min.
Ny tech i bilen for meg, og høyere sikkerhet for familien å kjøre biler med nyeste sikkerhetsutstyr

Grunnen til at jeg vil bytte til Juniper er ventilasjon i seter. 
 

Hmm skjønner. Jaja vi tenker vel på litt forskjellige måter der. Er ikke sånn at det verken er dårlig tech eller dårlig sikkerhet i Model Y’en du har da 😝 Den er trygg nok for både deg og familien din i mange år den. Men ser ift garanti, men den har du jo i mange år fortsatt.

Jeg ville nok beholdt min opp mot siste eller nest siste året med garanti, hvis ikke enda lenger. Koster såpass å kjøpe ny bil at jeg ikke kunne ha gjort det så ofte som hvert 3-4 år. Ikke er det spesielt økonomisk smart heller. 

Hmm skjønner. Så det holder at bilen har ventilerte seter altså? Det er ikke noe jeg savner så mye for å være ærlig. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
kremt skrev (48 minutter siden):

Så kjøp en 2015 model s nå, og ha den til slutten av 2026? Ekstrem risiko i dette tror jeg. 

Jeg tror nok at min Model 3 2021 modell holder fint 12-15 år ish. Det sies jo at batteriet holder lenger enn selve bilen så er ikke spesielt bekymret over at batteriet plutselig skal ryke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hvis man bare tenker på verditap, så vil jeg tippe å eie den fra år 6 til år 8?

EDIT eller forresten. Elbiler har 8 år garanti. 
År 9 - år 11 da

Det henger jo ikke helt sammen med det jeg siterte, der det ble sagt at etter 4 år har det største verdifallet vært. Så når burde han solgt for å unngå det største verdifallet?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (4 minutter siden):

Det henger jo ikke helt sammen med det jeg siterte, der det ble sagt at etter 4 år har det største verdifallet vært. Så når burde han solgt for å unngå det største verdifallet?

Etter 3 år* har det største verditapet verdt før det gradvis går nedover. Så hvis du er smart og tenker økonomisk, kjøper du en bil som er 3-4 år gammel 😉

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Iterion said:

du er smart og tenker økonomisk, kjøper du en bil som er 3-4 år gammel

Problemet er vel bare at biler som er "noen år" gamle gjerne koster like mye som en ny bil. 

Hva med denne, 2 år gammel bil kjørt 40 tusen til en pris over fabrikkny bil? Blir bilene bare bedre og mer verdt ettersom de er noen år gamle, eller hva er greia?

Spoiler

teslay.PNG.75432c6260ea3765dadd3f824e2fa9fa.PNG

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Problemet er vel bare at biler som er "noen år" gamle gjerne koster like mye som en ny bil. 

Hva med denne, 2 år gammel bil kjørt 40 tusen til en pris over fabrikkny bil? Blir bilene bare bedre og mer verdt ettersom de er noen år gamle, eller hva er greia?

  Skjul innhold

teslay.PNG.75432c6260ea3765dadd3f824e2fa9fa.PNG

 

Ha ha, den var nå litt overpriset ja..nesten på grensen til flaut faktisk 

Du vet, noen mennesker lever jo i sin egen verden. Klart de fortsetter bare å gå ned i pris selv etter de 3 første åra, bare i mye mindre grad.  Så er det også slik at noen biler holder seg bedre  i pris enn andre. 

Lenke til kommentar

Ein strategien er å ha flaks ved kjøp av ein 3-4 år gammel bil. Ny nok, men samtidig har det tidlegare eigar(ar) tatt det største årlege verditapet.

Du må ha litt flaks for å unngå større utgifter med bilen om du skal ha den i fleire år utover garantitida. Det finnes mange eksempel på brukte bilar som har gått i tiår etter utgått garanti utan større utgifter til reparasjonar enn slitedeler, men du veit aldri kva du kan få at feil. Spesielt på elbilar som er relativt ferske og mange modellar ikkje har nok år i drift til å vite kva problem som kan oppstå. For Model S og Leaf har dei ein del data no, men modellane blir endra og oppdatert heile tida, så erfaringen med ein eldre Nissan eller Tesla er ikkje nødvendigvis fasit for nye bilar i dag.

På drivstoffbilar var det ein del potensielle store utgifter på motor, girkasse osv. På ein elbil peiker batteripakken seg ut som ei potensiell stor utgift, men der får du gjerne lengre garanti enn reklamasjonstid, som reduserer risikoen med å eige ein bil ut over fem år. Det kan sjølvsagt oppstå dyre feil på andre komponentar òg.

Dei som har råd eller vil prioritere pengane til det, kjøper ny bil kvart 3-5 år for å unngå feil og uventa større utgifter.

Om ein bil til 500k kan bli solgt for halvparten av nypris etter fem år så har du betalt 50k i året for verditapet. Verdt det for mange, men ikkje alle.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (44 minutter siden):

Ein strategien er å ha flaks ved kjøp av ein 3-4 år gammel bil. Ny nok, men samtidig har det tidlegare eigar(ar) tatt det største årlege verditapet.

Du må ha litt flaks for å unngå større utgifter med bilen om du skal ha den i fleire år utover garantitida. Det finnes mange eksempel på brukte bilar som har gått i tiår etter utgått garanti utan større utgifter til reparasjonar enn slitedeler, men du veit aldri kva du kan få at feil. Spesielt på elbilar som er relativt ferske og mange modellar ikkje har nok år i drift til å vite kva problem som kan oppstå. For Model S og Leaf har dei ein del data no, men modellane blir endra og oppdatert heile tida, så erfaringen med ein eldre Nissan eller Tesla er ikkje nødvendigvis fasit for nye bilar i dag.

På drivstoffbilar var det ein del potensielle store utgifter på motor, girkasse osv. På ein elbil peiker batteripakken seg ut som ei potensiell stor utgift, men der får du gjerne lengre garanti enn reklamasjonstid, som reduserer risikoen med å eige ein bil ut over fem år. Det kan sjølvsagt oppstå dyre feil på andre komponentar òg.

Dei som har råd eller vil prioritere pengane til det, kjøper ny bil kvart 3-5 år for å unngå feil og uventa større utgifter.

Om ein bil til 500k kan bli solgt for halvparten av nypris etter fem år så har du betalt 50k i året for verditapet. Verdt det for mange, men ikkje alle.

Tenker at en god strategi, med normale brukstap, er å kjøpe en 2-3 år gammel bil eid av kun en eier, som har kjørt den fint og forsiktig, og vært nøye med å ta service hvert år. Dokumentert ved kvitteringer eller kjørebok er i mange tilfeller langt bedre enn en som er tatt vare på av en som liksom styrer dette selv. Men man kan jo treffe på en "petimeter", og alt er tilnærmet bedre enn nytt. Bonus om bil har fått film og/eller keramisk coating.

Så selger man bilen rett før 5-årsgarantien utgår. Da har man hatt lavt verditap, og bortimot ingen utgifter på service og slitedeler, og er kvitt bilen før ev. større kostnader begynner å ry på.

Men nå har jo ikke elbiler egentlig hatt "normale" verditap, da det har vært høyere etterspørsel enn tilgang på biler, frem til des. 23. De som har kjøpt nytt og solgt lett brukt, har jo i mange tilfeller tjent på bilholdet, til tross for egen bruk.

Så er markedet uansett ikke "normalisert" ennå. Skjer mye utvikling som gjør bilene stadig bedre, så man kan jo risikere større verdifall enn hva som ansees som normalt, både fordi bilene ser ut til å bli både bedre og etterhvert endelig billigere.

Nå forventes jo en "perfect storm" der man kombinerer stort behov for å selge ekstra mange elbiler for å ikke få enorme bøter for ikke å ha lavt nok utslipp, samtidig som råvare-priser og teknologisk utvikling ser ut til å halvere kostnadene for elbil-batterier.

Der står jo Tesla i en særstilling ved å kun selge elbiler, og dermed får mange "EV Credits" man kan selge til produsenter som ikke har klart å selge tilstrekkelig med elbiler. De vil ikke i samme grad tape på å dumpe biler billig, da de som sagt kan rette opp mye ved salg av disse kredittene.

Stellantis og VW AG er det sånn sett langt værre for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 8.11.2024 den 4:55 PM):

En liten Tesla-rant fra meg igjen. Tesla har valgt å fjerne alt som finnes av knapper, så når jeg i går skulle kjøre og mediet var satt til Bluetooth-telefon som ikke reagerte så jeg muligheten til å prøve meg på stemmestyringen. «Skru på radio» spurte jeg om. Joda, da kunne bilen fortelle «skrur på FM-radio» 😁… Ingenting skjedde, jeg prøvde «skru på DAB radio»(første gangen misforstod den helt hva jeg sa), og ingen skjedde da heller. Den skjønte hva jeg sa, men ingen radio ble skrudd på.

Jeg er ikke noen aktiv bruker av stemmekontroll, og denne opplevelsen er en stor del av grunnen til det. Min opplevelse er elendig…

Rant slutt. Veldig fornøyd med bilen ellers;)

For meg så fungerer f.eks. "Spill NRK P1" eller "Spill Radio Rock". Så gjør den det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 9.11.2024 den 4:41 PM):

Dei som har råd eller vil prioritere pengane til det, kjøper ny bil kvart 3-5 år for å unngå feil og uventa større utgifter.

I stedet for å kanskje få større utgifter, så skal man kjøpe nytt og få garantert større utgifter? Rent sånn økonomisk gir det jo ingen mening. Det er jo for de som vil ha ny bil hele tiden av helt andre grunner enn økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Iterion said:

Litt artig drodling/tanker om hvordan Model Y Juniper kommer til å se ut blant annet her, for de som er interesserte :) 

Blir nok bare lik Highland vil jeg tro, men med litt oppgradert hardware. Kamera framme i nesen blandt annet som highland skulle ha (var faktisk der på første release bilde fra Tesla) men som var borte fra produksjonen av en eller annen grunn.

Godt mulig man ryker på en slik ny Y etterhvert - eventuelt den gamle om de blir skambillig på finn nå som den nye kommer.

Vurderer forøvrig å sette inn setene fra en nyere 3/Y min gamle 3. Vet at det er litt tull med å sette highland setene i en gammel bil (feilmelding på skjerm) men de før det burde vel ikke være noe problem? Noen som har testet?

Er mere sidestøtte i siste gen stoler kontra 1 gen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Blir nok bare lik Highland vil jeg tro, men med litt oppgradert hardware. Kamera framme i nesen blandt annet som highland skulle ha (var faktisk der på første release bilde fra Tesla) men som var borte fra produksjonen av en eller annen grunn.

Godt mulig man ryker på en slik ny Y etterhvert - eventuelt den gamle om de blir skambillig på finn nå som den nye kommer.

Vurderer forøvrig å sette inn setene fra en nyere 3/Y min gamle 3. Vet at det er litt tull med å sette highland setene i en gammel bil (feilmelding på skjerm) men de før det burde vel ikke være noe problem? Noen som har testet?

Er mere sidestøtte i siste gen stoler kontra 1 gen.

Nja. Det blir nok mye av de samme endringene på interiøret som i Highland, men tror designet kommet til å bli annerledes. Samme med lyktene. Nå snakker jeg kun om eksteriør og interiør endringer, ikke batteri/rekkevidde.

Blir Juniper så bra som jeg håper på, er det godt mulig jeg bytter ut min Model 3 med den. Men jeg må både se og prøvekjøre den først så klart. 

Til spørsmålet ditt. Har du bilder av setene i din? Vet du om det er de samme som i min 2021 model f.eks? Jeg har aldri testet det nei. Hvordan holder kvaliteten seg i setene dine forresten? Har de blitt veldig slitt liksom? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iterion said:

Nja. Det blir nok mye av de samme endringene på interiøret som i Highland, men tror designet kommet til å bli annerledes. Samme med lyktene. Nå snakker jeg kun om eksteriør og interiør endringer, ikke batteri/rekkevidde.

Blir Juniper så bra som jeg håper på, er det godt mulig jeg bytter ut min Model 3 med den. Men jeg må både se og prøvekjøre den først så klart. 

Til spørsmålet ditt. Har du bilder av setene i din? Vet du om det er de samme som i min 2021 model f.eks? Jeg har aldri testet det nei. Hvordan holder kvaliteten seg i setene dine forresten? Har de blitt veldig slitt liksom? 

Ikke noe bilder av dem nei men de ser lik ut som nyere seter bare mindre sidestøtte. Kjører innimellom en 2024 Model Y og sitter mye bedre i den en i min 2019 Model 3 enda setene ser lik ut. 

Har kjørt litt 2021 Model 3 og kan ikke si jeg husker at de setene var så mye bedre enn i min gamle, så spørs om man ikke må ha mye nyere. Nå betyr jo ikke modellår så mye for Tesla da må ha med måned også siden de endrer ting fortløpende.

Kvalitetsmessig så er de topp. Ser helt fine ut med unntak av baksiden som er helt oppskrapet av barnesetet står bak.. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Ikke noe bilder av dem nei men de ser lik ut som nyere seter bare mindre sidestøtte. Kjører innimellom en 2024 Model Y og sitter mye bedre i den en i min 2019 Model 3 enda setene ser lik ut. 

Har kjørt litt 2021 Model 3 og kan ikke si jeg husker at de setene var så mye bedre enn i min gamle, så spørs om man ikke må ha mye nyere. Nå betyr jo ikke modellår så mye for Tesla da må ha med måned også siden de endrer ting fortløpende.

Kvalitetsmessig så er de topp. Ser helt fine ut med unntak av baksiden som er helt oppskrapet av barnesetet står bak.. 

Ok. Så ikke ut som det kom noen endringer på setene på den store 2021 oppgraderinga, så antar vi har samme type sete. Samtidig så skulle vel 2024 model Y også ha samme seter som vår da men mulig de har gjort noen endringer på 2024 modellen. 

Det lover jo bra. Har lenge vært usikker på kvaliteten på sånn kunstskinn, men ser bra ut enn så lenge. Tipper dog ekte skinn holder seg lenger og bedre da. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...