Salvesen. Skrevet 27. oktober Rapporter Del Skrevet 27. oktober Endelig litt fremgang på AP stack, ny funksjon som reduserer fart i svinger. Helt klart en oppgradering, men ikke perfekt. Noe smånervøs og noen ganger slår det til for tidlig og sent. Andre ganger burde det kanskje slått til osv. Satser på det blir bedre etterhvert:) 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. oktober Rapporter Del Skrevet 27. oktober Complexity skrev (41 minutter siden): Virker som Tesla har snudd litt ang det at Hardware 3 ikke kan oppgraderes til hardware 4. https://www.teslarati.com/tesla-upgrade-hw3-cars-hardware-4-fsd-customers/ Ja da er jo den diskusjonen død. Bare å bestille fsd når den kommer så får man hw4🤷 1 Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet 28. oktober Rapporter Del Skrevet 28. oktober (endret) Hva er årsaken til at bruktprisene er tett opp i mot nypris? Eksempelvis ligger en 2021 modell Y 50K under nypris. Vel og merke nypris uten vinterhjul. Snuser på brukt model Y, men prisene på Finn fremstår som urealistiske. Endret 28. oktober av Grubleruble124 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. oktober Rapporter Del Skrevet 28. oktober Fordi Tesla har senket prisene og mange som selger syns det er vondt å tape så mye penger 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 28. oktober Rapporter Del Skrevet 28. oktober 20 minutes ago, Grubleruble124 said: Hva er årsaken til at bruktprisene er tett opp i mot nypris? Eksempelvis ligger en 2021 modell Y 50K under nypris. Vel og merke nypris uten vinterhjul. Snuser på brukt model Y, men prisene på Finn fremstår som urealistiske. Det er jo bare å gå videre til neste bil om selgere er i utakt med markedet. Men kan jo være at det er mange kjøpere i den prisklassen da, som ikke får lånet som skal til for å kjøpe en ny. Generelt skal en 3 år gammel bil som har gått under 60k km koste ca. 60% av det en ny en koster. Det er i hvert fall rundt er kalkylen til leasing firmaer ligger / har ligget i en årrekke. Så en hvit 2021 modell inkl. vinterhjul bør da ligge i prisleiet : 505 838 * 0,6 = 303 000,- MEN de kostet vel endel mer når de var nye, så hvis man tar restverdien av det som faktisk var prisen 600 000 * 0,6 = 360 000,- Som jo er ca det du får kjøpt de til, så ganske normalt verditap? Ser ut som Tesla holder seg veldig godt i pris. Er gjerne sånn at biler som vant slaget om nybilkundene når de var nye, også vinner slaget om bruktbilkundene, så de holder seg litt bedre i pris. 2 1 Lenke til kommentar
vegaast96 Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober Hvor ofte har Tesla hatt rentekampanjer tidligere? For Model Y LR var den en rentekampanje til 01.09 som ble forlenget nå til 31.12. Har planlagt å kjøpe, men har ikke stort behov for ny bil før mai. Er det tenkelig at det kommer flere kampanjer, spesielt når Juniper slippes? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober vegaast96 skrev (4 minutter siden): Hvor ofte har Tesla hatt rentekampanjer tidligere? For Model Y LR var den en rentekampanje til 01.09 som ble forlenget nå til 31.12. Har planlagt å kjøpe, men har ikke stort behov for ny bil før mai. Er det tenkelig at det kommer flere kampanjer, spesielt når Juniper slippes? Det er helt utenkelig at det blir bedre eller forlengelse av kampanjer når juniper kommer. Det blir kampanje på Juniper når salget går ned og de trenger ekstra salg for kvartalet. Men det blir nok ett knippe biler som får god pris med gammel design når juniper leveres. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2 hours ago, Salvesen. said: Det er helt utenkelig at det blir bedre eller forlengelse av kampanjer når juniper kommer. Det blir kampanje på Juniper når salget går ned og de trenger ekstra salg for kvartalet. Men det blir nok ett knippe biler som får god pris med gammel design når juniper leveres. Jeg er ikke helt enig med deg, så vil slenge meg på å spekulere litt. Bakgrunn til at jeg tror det blir enda bedre priser til neste år på Tesla er dette: "Nå strammer EU ytterligere inn. Fra neste år går snittgrensen for CO2-utslipp ned fra 116 gram/kilometer, til 93,6 gram/kilometer. Det stiller ekstra tøffe krav til bilprodusentene. Nå har de egentlig bare to valg: Få snittutslippene ned under grensen – eller betale bøter. " https://www.tv2.no/broom/kutter-bensin-og-dieselbiler-for-a-unnga-boter/17101331/ Tesla sin grunn for å sette ned prisene Det er også et 3dje valg for bilprodusentene, de kan kjøpe utslippskvoter fra Tesla. Dette setter Tesla i en ganske unik posisjon. De tjener gode, veldig gode penger på å selge elbilene sine til de prisene de selger til nå. Rekordlønnsomhet i forrige kvartal Til neste år, så må bilprodusentene i Europa fokusere på elbiler, de må selge mer av de. Dette gjør at de må gå ut i markedet å si at fremtiden er elektrisk. Dette vil få flere til å få opp øyene for elektriske biler generelt. For at alle de nye kundene skal velge Tesla, sånn at Tesla klarer salgsmålene sine, så kommer de til å gå ned på marginene sine. De har tidligere sagt at de er villige til å bytte høy lønnsomhet mot markedsandeler. Og Tesla kan bruke subsidiene fra de andre bilprodusentene som ikke klarer å skalere opp produksjon raskt nok og må kjøpe kvoter fra Tesla til å gjøre det! De europeiske bilprodusentene lobbyerer som galne, men de skulle nok lest skriften på veggen litt tidligere https://www.finansavisen.no/motor/2024/09/19/8181725/europeiske-bilprodusenter-risikerer-milliardboter 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober 9 hours ago, Salvesen. said: Det er helt utenkelig at det blir bedre eller forlengelse av kampanjer når juniper kommer. Det samme sa folk tilbake i 2016/2017. Det har alltid kommet noe nytt. Forøvrig er vel salg av utslippskvoter ca 25-30 % av teslas totale overskudd, så ganske betydelig. Egentlig betyr vel dette at jo fler biler de selger, jo fler kvoter får de å selge. Som egentlig vil si at de kan senke prisene enda mer så andre produsenter vil selge færre biler. En ond sirkel ser det ut som. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. oktober Rapporter Del Skrevet 29. oktober kremt skrev (1 time siden): Det samme sa folk tilbake i 2016/2017. Det har alltid kommet noe nytt. Forøvrig er vel salg av utslippskvoter ca 25-30 % av teslas totale overskudd, så ganske betydelig. Egentlig betyr vel dette at jo fler biler de selger, jo fler kvoter får de å selge. Som egentlig vil si at de kan senke prisene enda mer så andre produsenter vil selge færre biler. En ond sirkel ser det ut som. Hva mener du? Slapp de ny bil i 16/17 med kampanje på renter direkte? Kan jeg ikke huske. Å sette ned pris er noe annet. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober 15 hours ago, Salvesen. said: Hva mener du? Slapp de ny bil i 16/17 med kampanje på renter direkte? Kan jeg ikke huske. Å sette ned pris er noe annet. Jeg tenker at prisnedsettelse og rentekampanje er to forskjellige mekanismer. Prisnedsettelse gir tilgang til nye kundesegmenter, altså at flere nybilkunder har råd til bilen. Rentekampanje gir fart på de kundene som allerede er i segmentet til å komme ned fra gjerdet for hvis man ikke slår til NÅ, så får man ikke dealen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. oktober Rapporter Del Skrevet 30. oktober bzzlink skrev (7 minutter siden): Jeg tenker at prisnedsettelse og rentekampanje er to forskjellige mekanismer. Prisnedsettelse gir tilgang til nye kundesegmenter, altså at flere nybilkunder har råd til bilen. Rentekampanje gir fart på de kundene som allerede er i segmentet til å komme ned fra gjerdet for hvis man ikke slår til NÅ, så får man ikke dealen. Ja det gjør jeg også, og jeg ser ikke for meg rentekanpanje ved lansering av juniper. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 1. november Rapporter Del Skrevet 1. november Rentekampanjer er også en "snedig" måte å insentivere for kjøp uten å ødelegge bruktbilprisene. Siden det er en "usynlig" rabatt i prislistene, vil ikke bruktverdien påvirkes i særlig grad. Det skjer derimot når listeprisen reduseres. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. november Rapporter Del Skrevet 1. november Etter hva jeg hører er dette definitivt noe kjøpere legger merke til. Når rentekampanjer pågår (nesten hele tiden?) er det betydelig tregere å selge bruktbil. Man kan jo regne på fordelen hvis man ønsker. F.eks bil 500 tusen, 100 % finansiert, nedbetalt over 7 år. Hva blir differansen mellom 3 % de første 3 årene og 7 % etter det vs bare 7 % hele 7 års perioden. Sikkert lett å regne ut for de som ønsker. Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 1. november Rapporter Del Skrevet 1. november kremt skrev (5 minutter siden): Etter hva jeg hører er dette definitivt noe kjøpere legger merke til. Når rentekampanjer pågår (nesten hele tiden?) er det betydelig tregere å selge bruktbil. Man kan jo regne på fordelen hvis man ønsker. F.eks bil 500 tusen, 100 % finansiert, nedbetalt over 7 år. Hva blir differansen mellom 3 % de første 3 årene og 7 % etter det vs bare 7 % hele 7 års perioden. Sikkert lett å regne ut for de som ønsker. Tesla oppgir hvor mye du betaler i måneden de første 3 årene og resterende årene, på en Model Y Performance utgjør det ca 16000kr på full finansiert over 7år Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 08:59 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 08:59 12 hours ago, kremt said: Etter hva jeg hører er dette definitivt noe kjøpere legger merke til. Når rentekampanjer pågår (nesten hele tiden?) er det betydelig tregere å selge bruktbil. Man kan jo regne på fordelen hvis man ønsker. F.eks bil 500 tusen, 100 % finansiert, nedbetalt over 7 år. Hva blir differansen mellom 3 % de første 3 årene og 7 % etter det vs bare 7 % hele 7 års perioden. Sikkert lett å regne ut for de som ønsker. Jeg tok Hyundai sin kampanjerente som et eksempel, de gir 0,88% effektiv rente. På en KONA til 450000 så sparer man 104000,- over en 8 års periode om man sammenligner med 6,88% effektiv rente på lånet. Dersom kampanjerenta gjelder hele låneperioden. Dersom det kun er kampanjerente i 3 år. Så krymper besparelsen til ca. 30000,- Her er utregningen https://chatgpt.com/share/6725e860-8b28-8012-b5f2-011bfe9fed0f 1 Lenke til kommentar
Grubleruble124 Skrevet lørdag kl 11:09 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 11:09 Er det høl i huet å kjøpe ny modell Y nå? Spm til dere som kan det her. Er litt desp etter bil. Har prøvd meg i bruktmarkedet, og en forhandler vil ikke gå under 380K for en 22' modell awd (80K km). Eller er det en fair bruktpris? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet lørdag kl 11:39 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 11:39 Finner ingen LR awd Y 2022 med 70-85 tusen km til den prisen i hvert fall. De få som matcher ligger ute til sånn ca fra kr 8-10.000 over og oppover. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet lørdag kl 14:11 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:11 De prøver å få bukt med overoppheting på bane i neste update ved å kunne velge forskjellige endurance moduser. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet lørdag kl 14:43 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:43 3 hours ago, Grubleruble124 said: Er det høl i huet å kjøpe ny modell Y nå? Spm til dere som kan det her. Er litt desp etter bil. Har prøvd meg i bruktmarkedet, og en forhandler vil ikke gå under 380K for en 22' modell awd (80K km). Eller er det en fair bruktpris? Alt peker mot at det kommer facelift over nyttår. Så ja dumt å kjøpe nå 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå