Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Hadde jeg bare hatt to registreringsnummer til de to modellene så...👍

Jeg har litt aversjon mot å kjenne noe som helst annet enn veien på rattet! Mitt problem, jeg vet...
For når en kraftig motor drar til på forhjulene og nesten vrir rattet ut av hendene på meg, så angrer jeg på hele AWD kjøpet hver gang😐
Trenger aldri AWD for å komme meg fram noe sted. Tesla sin RWD er den beste jeg har kjørt ever.

Drift bak, og kjenne veigrepet foran liker jeg😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (2 timer siden):

Hadde jeg bare hatt to registreringsnummer til de to modellene så...👍

Jeg har litt aversjon mot å kjenne noe som helst annet enn veien på rattet! Mitt problem, jeg vet...
For når en kraftig motor drar til på forhjulene og nesten vrir rattet ut av hendene på meg, så angrer jeg på hele AWD kjøpet hver gang😐
Trenger aldri AWD for å komme meg fram noe sted. Tesla sin RWD er den beste jeg har kjørt ever.

Drift bak, og kjenne veigrepet foran liker jeg😉

Er vel bare å gå på finn.no og filtrere på 2024-modeller, så finner du fort både en RWD og en LR som du kan sjekke data hos vegvesen.no om du ikke stoler på vekta som oppgis i annonsene! :thumbup:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vektene ligger inne på Finn historikk. 

TM3 Highland AWD  1854 kg u/fører, 2271 kg tillatt totalvekt

TM3 Highland RWD 1761 kg u/fører, 2200 kg tillatt totalvekt

TMY AWD 1992 kg u/fører. 2518 kg tillatt totalvekt

TMY RWD SR 1926 kg u/fører, 2456 kg tillatt totalvekt

Jeg har ikke funnet LR RWD på FInn, men tall fra USA og China tyder på at de har omtrent samme vekt som SR RWD med LFP

https://www.tesla.com/ownersmanual/2017_2023_model3/en_cn/GUID-56562137-FC31-4110-A13C-9A9FC6657BF0.html

 

Det ligger en TM3H RWD med SX skilt ute, om noen ønsker seg det

image.png.f3f62cab6fed73185ce4ddf169e0e28d.png

 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Virker som de slår av DC-DC convertern tidligere enn før nå ja. Sikkert for å få enda lavere vampire drain.

Er vel bare å ha på sentry mode om man har med kjølebag? Da er jo bilen våken.

Det var vel en av problemene, at du ikke fikk strøm på 12V lengre nå! Se f.eks. 6.40 i videoen over!

image.thumb.png.4e21787385db5c952bb368bc267e0b14.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Snowleopard said:

Det var vel en av problemene, at du ikke fikk strøm på 12V lengre nå! Se f.eks. 6.40 i videoen over!

image.thumb.png.4e21787385db5c952bb368bc267e0b14.png

Pussig. Sentry krever på USB portene til å være aktive for å dumpe video på disk.
Fikses sikkert i en update snart om folk klager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en spekulasjon om det kun gjaldt de som hadde fått 16V "startbatteri" av Li-Ion-type fremfor old faskioned 12V-batteri, men orket ikke lese alle kommentarene for å se om det stemte!

Ja, jeg håper det bare var en "glitch", og at det er blitt eller blir fikset i en nyere versjon! Ellers faller Tesla (MY for min del) ned på lista over aktuelle modeller. Men om Juniper kommer med 800V og V2l (og jeg drømmer fremdeles om HUD på disse), så kan jeg leve med den feilen, selv om det er noe som gjør Tesla høyaktuell, sammen med en rekke andre fine features!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Var en spekulasjon om det kun gjaldt de som hadde fått 16V "startbatteri" av Li-Ion-type fremfor old faskioned 12V-batteri, men orket ikke lese alle kommentarene for å se om det stemte!

Ja, jeg håper det bare var en "glitch", og at det er blitt eller blir fikset i en nyere versjon! Ellers faller Tesla (MY for min del) ned på lista over aktuelle modeller. Men om Juniper kommer med 800V og V2l (og jeg drømmer fremdeles om HUD på disse), så kan jeg leve med den feilen, selv om det er noe som gjør Tesla høyaktuell, sammen med en rekke andre fine features!

Har du kjøleboks i bilen hele tiden da?

Frunken funker som kjøleboks på vintern så trenger ikke bruke strøm til det da iallefall.

Ellers ikke så vanskelig å hente ut 16V fra batteriet i front eller kontakten under baksetet om man absolutt må ha konstant strøm.

Tesla lader jo heldigvis 12/16V batteriet når den kjenner det trengs i motsetning til veldig mange andre biler som bare lar det bli tomt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Har du kjøleboks i bilen hele tiden da?

Frunken funker som kjøleboks på vintern så trenger ikke bruke strøm til det da iallefall.

Ellers ikke så vanskelig å hente ut 16V fra batteriet i front eller kontakten under baksetet om man absolutt må ha konstant strøm.

Tesla lader jo heldigvis 12/16V batteriet når den kjenner det trengs i motsetning til veldig mange andre biler som bare lar det bli tomt.

Ikke hele tiden, men når jeg drar på tur, så er kjøleboksen på konstant. Det sørger for at matvarer som er sensitiv for "jojo-temperaturer" får stabil temperatur. Andre varer tåler nok helt sikkert fint å ligge i frunken, så lenge det ikke blir for lenge i for kaldt eller for varmt vær. Men jeg liker å bruke kjøleboksen for å ha kontroll på det selv!

Men er jo og andre grunner til å ville ha bilen halveis "på", f.eks. unger som ikke vil bli med inn til butikken men heller sitte og vente i bilen (her kunne sikkert Camp Mode fungere helt fint). Men tar man seg en tur bort fra bilen og har ting som ikke bør få det for varmt i bilen mens man ikke er der, så vil det kunne være nødvendig å ha 12V aktiv og bilen temperert, og gjerne med Sentry på!

Er ikke helt fornøyd med forslaget om at jeg skal begynne å modde meg inn på bilen fordi en slik flott funksjon plutselig tas bort. For meg hadde det fort blitt en reklamasjons-sak ut av. For andre, så bruker de ikke dette, så de vil sikkert ikke merke det. Dem om det, men for meg så er det en (betydelig) degradering av bilen og min bruk!

Lenke til kommentar
7 hours ago, Snowleopard said:

Ikke hele tiden, men når jeg drar på tur, så er kjøleboksen på konstant. Det sørger for at matvarer som er sensitiv for "jojo-temperaturer" får stabil temperatur. Andre varer tåler nok helt sikkert fint å ligge i frunken, så lenge det ikke blir for lenge i for kaldt eller for varmt vær. Men jeg liker å bruke kjøleboksen for å ha kontroll på det selv!

Men er jo og andre grunner til å ville ha bilen halveis "på", f.eks. unger som ikke vil bli med inn til butikken men heller sitte og vente i bilen (her kunne sikkert Camp Mode fungere helt fint). Men tar man seg en tur bort fra bilen og har ting som ikke bør få det for varmt i bilen mens man ikke er der, så vil det kunne være nødvendig å ha 12V aktiv og bilen temperert, og gjerne med Sentry på!

Er ikke helt fornøyd med forslaget om at jeg skal begynne å modde meg inn på bilen fordi en slik flott funksjon plutselig tas bort. For meg hadde det fort blitt en reklamasjons-sak ut av. For andre, så bruker de ikke dette, så de vil sikkert ikke merke det. Dem om det, men for meg så er det en (betydelig) degradering av bilen og min bruk!

Bruker camp mode eller keep climate on om man levner noen i bilen ja.

Ellers ser jeg ikke helt det store problemet da bilen alltid har slått av 12V når bilen har gått i sleep etter sånn 10 minutter? Så kjøleboks har jo aldri vært optimalt? Nå slår de av 12V etter sånn 2 minutter kansje? Har ikke hatt tid til å se på videoen du linket desverre men vet usb portene alltid har slått seg av noen minutter etter parkering når bilen har sovnet for å hindre vampire drain.

Cabin Overheat Protection er en funksjon du kan aktivere som hindrer det i å bli for varmt i bilen når er parkert. Da aktiveres AC automatisk på en gitt temperatur. Ellers har du jo full kontroll på AC i appen til bilen. Får varsel hver time AC er på da så man ikke glemmer det helt.

De har jo sakt lenge at de jobber med å få ned forbuket på sentry mode. Å deaktivere 12V der er kansje en del av det prosjektet.

Vil annbefale deg å investere i en batteribank til kjøleboksen din om du vil holde den aktiv lenge. Ecoflow sin rimeligste (River 2) vil nok holde liv i kjøleboksen mange timer mens bilen sovner. Også er de utrolig kjekke til andre ting også (kan brukes som UPS og lades av solcellene f.eks. leverer 600W peak AC)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (32 minutter siden):

Ellers ser jeg ikke helt det store problemet da bilen alltid har slått av 12V når bilen har gått i sleep etter sånn 10 minutter? Så kjøleboks har jo aldri vært optimalt? Nå slår de av 12V etter sånn 2 minutter kansje? Har ikke hatt tid til å se på videoen du linket desverre men vet usb portene alltid har slått seg av noen minutter etter parkering når bilen har sovnet for å hindre vampire drain.

...

De har jo sakt lenge at de jobber med å få ned forbuket på sentry mode. Å deaktivere 12V der er kansje en del av det prosjektet.

12V har jo ikke slått seg av med aktivert sentry mode før nå. Det var jo hele poenget. De som ønsket å beholde 12V påslått kunne skru på Sentry Mode.

Complexity skrev (33 minutter siden):

Vil annbefale deg å investere i en batteribank til kjøleboksen din om du vil holde den aktiv lenge. Ecoflow sin rimeligste (River 2) vil nok holde liv i kjøleboksen mange timer mens bilen sovner. Også er de utrolig kjekke til andre ting også (kan brukes som UPS og lades av solcellene f.eks. leverer 600W peak AC)

Ja, jøss. Her kjører man rundt med et beist av et batteri på ish 80 kWt og anbefalingen er å legge til enda et batteri på 0,2 kWt? 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Nimrad said:

12V har jo ikke slått seg av med aktivert sentry mode før nå. Det var jo hele poenget. De som ønsket å beholde 12V påslått kunne skru på Sentry Mode.

Ja, jøss. Her kjører man rundt med et beist av et batteri på ish 80 kWt og anbefalingen er å legge til enda et batteri på 0,2 kWt? 😛

Allright. Tipper det da som nevnt har noe med deres jobb å få ned sentry mode forbruket da som alle har klaget på siden det kom.

Tror faktisk aldri jeg har brukt 12V uttaket i min bil men USB er aktivt så lenge bilen lader så da er jeg berget for å holde tingene mine som ligger i bilen oppladet.

Hehe ja men ecoflow boksene er geniale. Da kan man ha liv i kjøleboksen utenfor bilen og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ny Model 3 med 702km(!) rekkevidde tilgjengelig nå. Les mer her. Riktignok med bakhjulstrekk, men rundt 400k for en oppgradert model 3 med 702 km rekkevidde folkens? Seesh.... 

Endret av Iterion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (17 minutter siden):

Ny Model 3 med 702km(!) rekkevidde tilgjengelig nå. Les mer her. Riktignok med bakhjulstrekk, men rundt 400k for en oppgradert model 3 med 702 km rekkevidde folkens? Seesh.... 

Har lurt på hvorfor bare Y hadde den muligheten!
For på denne måten for man den mest effektive bilen og lengste rekkevidden!
For oss som ikke trenger AWD eller 3 sekunder 0-100👍

EDIT: For man får i praksis all den ekstra rekkevidden uten at bilen blir tyngre; siden NMC batterier er lettere enn LFP pr. kWh.
Faktisk mulig den blir lettere... men det må sjekkes!

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (7 minutter siden):

Har lurt på hvorfor bare Y hadde den muligheten!
For på denne måten for man den mest effektive bilen og lengste rekkevidden!
For oss som ikke trenger AWD eller 3 sekunder 0-100👍

EDIT: For man får i praksis all den ekstra rekkevidden uten at bilen blir tyngre; siden NMC batterier er lettere enn LFP pr. kWh.
Faktisk mulig den blir lettere... men det må sjekkes!

Den er veldig interessant faktisk. LR RWD veier 1 822 kg, mens den vanlige RWD modellen veier 1 836 kg. Så er ikke store forskjellen i vekt. Mens LR AWD veier 1 899kg. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...