Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Complexity said:

Burde ja..

Men batteriet i en moderne laptop klarer ikke å holde på hvilespenningen sin når den av avslått. Alltid tomt om den har ligget en stund. og batteriene til gressklipperren min (4ah) må lades to ganger iløpet av vinteren for å ikke tappes helt. Og er vel kun den innebygde BMS kretsen som krever strøm der..

Så det burde gå ja men i praksis er det vel ikke helt slik.

 

Det er slik i praksis også. Eksemplene dine er nok bare eksempler på design som ikke prioriterer lavt hvileforbruk. Laptoper tenderer til å holde DRAM i live, noe som krever en del strøm. Robotklipperen min kommer ut av vinterdvale med umerkelig endret batterinivå.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, sverreb said:

Det er slik i praksis også. Eksemplene dine er nok bare eksempler på design som ikke prioriterer lavt hvileforbruk. Laptoper tenderer til å holde DRAM i live, noe som krever en del strøm. Robotklipperen min kommer ut av vinterdvale med umerkelig endret batterinivå.

Noen er nok flinkere enn andre ja.

Svigerbror sin robotklipper var nede i 2V på batteriet når han tok den ut for sesongen så der måtte nytt batteri bestilles. Det er enkelt å koble batteriet fra på klipperen hans så det blir prosedyren fra nå av 😅

Lenke til kommentar

Har en splitter ny Model 3 LR. Hva er best practices for lading? Noen sier gå opp til 80 % og lad så ofte som mulig. Andre sier det holder med å lage èn gang til 100, og så lade når bilen ligger på rundt 20. 

Noen som har en slags fasit?

Lenke til kommentar
Alkan skrev (54 minutter siden):

Har en splitter ny Model 3 LR. Hva er best practices for lading? Noen sier gå opp til 80 % og lad så ofte som mulig. Andre sier det holder med å lage èn gang til 100, og så lade når bilen ligger på rundt 20. 

Noen som har en slags fasit?

Viktigste er å ikke la bilen stå lenge (dager) med fullt eller tilnærmet fullt batteri. Spesielt når det er varmt i været på sommeren. Og så bør man heller ikke ha for lite på batteriet over lengre tid. Begge deler sliter på batteriet mer enn når det ligger et sted i mellom.

De fleste bruker ikke bilene slik at de er avhengig av daglig lading, så å toppe opp når det nærmer seg nedre grense eller er kortere enn rekkevidden du har behov for neste dag/dagene til du kan lade igjen, holder lenge. Og normalen er da å ligge mellom 20% og 80 %.

Men om du skal ta hensyn til uforutsette turer, eller at man må utvide kjøreturen pga ditt eller datt, så vil man kanskje legge seg til en vane om å bare koble til når man kommer hjem. Da er gjerne 80% som normal ladetopp helt greit. Men det viktigste er å se hva du har behov for, ikke hva andre mener du bør gjøre, om man ikke har en faglig begrunnelse for rådet sitt. Men grensene på 20% og 80% er faglig begrunnet, det er der batterier liker seg best over tid.

Dog, alle batterier har godt av å lades fullt innimellom, og gjerne får stå med lader tilkoblet noen timer for balansering av cellene. Siden din bil ikke har LFP-batterier som RWD-utgaven, holder det lenge med å gjøre det en gang i måneden maks. Men om du strekker det til f.eks. annenhver måned, så er det ingen krise.

RWD-utgaven har som sagt LFP, og den kjemien i de nyeste utgavene ihvertfall, tar mindre skade av å lades til 100 %, og samtidig trenger den å laders til 100 % langt oftere, gjerne så ofte som en gang i uka, pga større behov for å balansere cellene. Men den bør heller ikke stå over lengre tid med fullt batteri eller for tomt.

Uansett hvilken batteri-kjemi som er, så bør du lade til 100 % maks en halv dag før du skal langt, om du kan styre dette helt selv. Er du avhengig av felles-ladere, kan du godt lade inntil et døgn før, så du er sikker på at du får ladet opp før turen. Det er ikke så farlig som enkelte mener å tro. Men bør ikke stå lengre enn det, og ihvertfall ikke ofte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den flytende elektrolytten oksyderer katoden og degraderer batteriet hele tiden. Og det blir gradvis verre jo høyere ladenivået er. Så det ER veldig enkelt: Lavere ladenivå er bedre. Men ikke for lavt selvsagt. Prøv å planlegge så du sjelden går under 10.

En Long Range har såpass stort batteri at å starte med 50-60% i hverdagen med jobb og butikkjøring burde holde i massevis! Det gjør det for meg i min model 3 med 60kWt batteri! 

Når jeg skal langt avgårde vet jeg jo alltid det i god tid i forveien, så aldri noe problem å få ladet til 100% før en langtur.

Ingen grunn til å ligge å cycle batteriet mellom 60 og 80 i hverdagen! Lad til 50-60%, og prøv og se hvor godt det funker! Du merker fort om du trenger 10% mer i hverdagen, men mest sannsynlig ikke.

For 80 er litt for høyt hvis bilen skal stå lenge med det (for alle unntatt LFP batteriene). Men selv om min har LFP så ser jeg ingen grunn til å lade til 80 eller 100% når jeg aldri bruker mer enn 10-30 til daglig.

EDIT: og som det sies over så er det viktig for balansering og kalibrering å lade til 100% av og til, men det ordner seg helt selv for meg iallefall med en langtur i ny og ne!

Endret av ozone
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg lader til 60% i hverdagen da det kun er småkjøring så havner sjelden under 40%. Så justere jeg opp dagen før jeg skal på lengere turer.
Har den også tilkoblet hver gang jeg er parkert så slipper man å ta strøm av batteriet når man starter forvarming osv men heller rett fra veggen.

11 hours ago, Snowleopard said:

Dog, alle batterier har godt av å lades fullt innimellom, og gjerne får stå med lader tilkoblet noen timer for balansering av cellene. Siden din bil ikke har LFP-batterier som RWD-utgaven, holder det lenge med å gjøre det en gang i måneden maks. Men om du strekker det til f.eks. annenhver måned, så er det ingen krise.

Dette gjelder nok mange biler. Står vel blandt annet i manualen til Hyundai at man må gjøre det ofte for å balansere cellene.

Men Tesla er smartere enn som så og balanserer dem på lavere SOC, så ikke vits å lade til 100%.

Jeg kjørte 4 år før jeg ladet min til 100% første gang. Var veldig spent på om noe ble å endre seg å satt å nistirret på Scan My Tesla appen mot slutten av ladeøkten men det var 0 endringer. Den sto ikke lenge å balanserte heller som jeg trodde den skulle men ble veldig raskt ferdig.

Ofte når man har ladet en Tesla til f.eks 80% så kan den havne på f.eks 82% grunnet balansering. Ikke vits å presse batteriet til 100% da.

Edit: Verdt å nevne at RWD utgavene av Model 3\Y har LFP batteri istedefor NMC. Disse har nesten helt flat spenningskurve og de må man lade til 100% for å få balansert ordentlig. Heldigvis tåler de batteriene det bedre.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var Highland i hus. Må si jeg er storfornøyd, dette er ekstremt mye bil for pengene.

Jada jeg er blodfan, men jeg mener det virkelig😅

Så langt er det lite jeg savner i fra S'en. Men noe er det jo:

Selv min datter reagerte på mindre skjermer😅 Noe uvant å kun ha den ene skjermen, men fungerer greit og ble fort vandt igjen.

Den er jo langt i fra like sprek som en plaid, spessielt i fra 0-30 men utover dette opplever jeg bilen som sprek likevel.

Materialene er noe kjipere og "hardere" overflater, men fortsatt ganske bra til prisen synes jeg.

Kommer kanskje mer savn etterhvert men tror ikke jeg skal bli veldig skuffet over byttet.

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Da var Highland i hus. Må si jeg er storfornøyd, dette er ekstremt mye bil for pengene.

Jada jeg er blodfan, men jeg mener det virkelig😅

Så langt er det lite jeg savner i fra S'en. Men noe er det jo:

Selv min datter reagerte på mindre skjermer😅 Noe uvant å kun ha den ene skjermen, men fungerer greit og ble fort vandt igjen.

Den er jo langt i fra like sprek som en plaid, spessielt i fra 0-30 men utover dette opplever jeg bilen som sprek likevel.

Materialene er noe kjipere og "hardere" overflater, men fortsatt ganske bra til prisen synes jeg.

Kommer kanskje mer savn etterhvert men tror ikke jeg skal bli veldig skuffet over byttet.

Interessant.  Hvorfor byttet du? :)

Lenke til kommentar
PgUp skrev (Akkurat nå):

Interessant.  Hvorfor byttet du? :)

Tja mange grunner egentlig, men mest at jeg tenkte det var på tide å bruke mindre penger på bil samt at prøvekjøring av Highland ga mersmak:)

Jeg trenger ikke model S størrelse lengre osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tja mange grunner egentlig, men mest at jeg tenkte det var på tide å bruke mindre penger på bil samt at prøvekjøring av Highland ga mersmak:)

Jeg trenger ikke model S størrelse lengre osv.

 

Har du fått solgt S-en, og var verditapet så begrenset at nedgraderingen samsvarte med "å bruke mindre på bil", selv med tanke på realisering av tap? 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 minutter siden):

Har du fått solgt S-en, og var verditapet så begrenset at nedgraderingen samsvarte med "å bruke mindre på bil", selv med tanke på realisering av tap? 

Ja jeg har solgt S. Det var ett dundrende tap, absolutt. 

Men med ny bil bruker jeg absolutt mindre på bil enn om jeg hadde beholdt S, både ift tap og andre kostnader.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 11.9.2021 den 3:31 PM):

Da var fsd v10 lansert. Første inntrykket av deg som er kommet er helt sykt!

Helt uten relasjon til tråden, men er det ikke en Autostore robot i avataren din? 😉

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg er ute etter å kjøpe min første Tesla, det som passer meg best er 2019mod Telsa model 3 LR som er gått rundt 100 000 - 125 000km med tanke på økonomi og utstyr. Noen som har noe tips eller advarsler å komme med? Er det noe særlig til forskjell på om den er gått 90 000km eller 125 000km

Lenke til kommentar
Johanaars skrev (2 timer siden):

Hei, jeg er ute etter å kjøpe min første Tesla, det som passer meg best er 2019mod Telsa model 3 LR som er gått rundt 100 000 - 125 000km med tanke på økonomi og utstyr. Noen som har noe tips eller advarsler å komme med? Er det noe særlig til forskjell på om den er gått 90 000km eller 125 000km

Du er på grensen mot garanti ved grensene 5 år og 100 K km. Med 125 K km er du over grensen for garanti, og må da ev. kreve reparasjoner med henblikk på forbrukerkjøpsloven som er 5 år fra kjøpstidspunkt/førstegangsregistreringen.

Men det kan jo hende den også er gått ut, og da har det generelt lite å si. Da koker det hele ned til hvordan bilen har vært kjørt og behandlet. Fordel er om det er en-eiersbil, da er den normalt sett tatt bedre vare på enn biler som har hatt flere eiere i perioden, og det kan i ytterste konsekvens også antyde noe om hvor mye problemer bilen kan ha hatt.

"Problembiler" vil man i utgangspunktet bytte ut i håp om å få en som er "bedre sammenskrudd". En man er fornøyd med, har man kanskje lengre. På den annen side, kan jo og være byttet ut fordi man kunne få mer for bilen som ett-åring enn man selv ga for den, så det kan jo være grunn for å ha skiftet. Og det gjaldt jo i stor grad frem til man fjernet fullstendig momsfradrag.

Jeg ville dog sett etter en litt nyere bil som er bygd ved Shanghai-fabrikken, da de Fremont-bygde kunne være litt ymse med. Både tilpasning av karosserideler, og generell byggekvalitet! Men da snakker vi biler fra slutten av 2020 eller begynnelsen av 2021.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sa95 skrev (4 timer siden):

Hei, vurderer å bestille en yoke ratt fra Kina til min model Y. Er det lov å bytte rattet selv? Må det godkjennes på ststens vegvesen? 

 

Takk for svar 

Det er fullt lovlig å bytte ratt selv, men rattet må ha CE godkjenning eller tilsvarende for å være lov å bruke. Å bytte til et ratt av ukjent opphav og usikker kvalitet ville jeg hold meg langt unna. Så får vi heller bare spekulere i hva i all verden du vil med eet yokeratt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har en 1 år gammel Tesla Model Y RWD. På nettsiden er det oppgitt ca 455 km rekkevidde per lading. Når jeg lader så står det 370km maks. Jeg har ikke noe å sammenligne det med siden jeg oppdaget det først i dag. Bør jeg bekymre meg for dette? Jeg bruker 19" tommer felgene.

17216374091539010512718098964601.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...