Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Som det sies så spilles de fire hovedkameraene inn midlertidig hele tiden!
Hvis man så toucher DashCam ikonet så lagres de siste 9 minuttene, samt det neste minuttet!
Hvis man sjekker usb-disken på PC senere, så ser man at disse ti minuttene er fordelt på ti ett-minutt filer.

Ved kollisjon lagrer bilen det samme automatisk, og man kan også velge at det skjer hver gang man tuter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Zeph skrev (22 timer siden):

Filmar den heile tida og lagrar om du tuter eller blir påkjørt eller må du tute for at den skal filme? Om du ikkje er i ein kollisjon, men har sett noko du vil lagre, har den filma og kan lagre bakover i tid med eit tut?

Eg får bla i manualen og prøve meg litt i bilen ein dag.

Filmer hele tiden og lagrer bakover i tid ja. Er flere måter å lagre på, med tut som nevnt, og at den automatisk gjør det ved en hendelse. Tror at hvis noen krasjer i meg så blir det en tut for sikkerthetsskyld og meget mulig eg også trykker på snarveien til dashcam for å være sikker :p

Som Ozone enda mer detaljer forklarer det ser eg etterpå :D

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Sitter litt på gjerdet om dagen, Tesla Y.

Føler det svirrer mye rykter om Juniper, men strengt tatt usikker på om jeg trenger det. Og hva skjer med prisen? Øker den på Juniper, senkes den på nåværende modell når dette skjer?

Og så er det dette med rentene da. Jeg var akkurat treg nok til å ikke rekke 0,99% som var tidligere i år, nå er den på 1,99% nominell (om man får bil innen utgangen av mars). Høres jo ikke ille ut uansett, men synes det er svært vanskelig å komme med noe anslag på hva lånet vil koste meg med forventet utvikling. Hvor mye må man regne med at det er etter 2-3 år liksom?

Jeg får ca 300 000 i egenkapital fra bilene jeg selger, men umiddelbare tanken var å holde disse på konto eller fond, og spytte de inn etter 3å når kampanjen utløper. Altså fullfinansiere bilen med minimum EK i starten. Da bør restlånet etter 3å bli håndterbart om renta er litt høy.

Tanker eller erfaringer?

Endret av Niram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye Model 3 ble vel ikke noe dyrere, så med mindre de putter steer-by-wire eller noe på Juniper så blir den nok samme pris som før ca.

Og den gamle vil synke i verdi.

Jeg ville ventet. Enten på å kjøpe den nye eller å kjøpe den gamle brukt mye billigere når den nye kommer.

Lenke til kommentar
Niram skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Rentekampanje er jo en annen ting, er vel ikke så sannsynlig at de trenger det på Juniper når den kommer.

Nå har vel rentekampanje og redusert pris på "inventory"-biler gjerne vært virkemidlene når Tesla har forberedt seg for "modell-skifte". Dvs, tenker jeg, at vi vil merke dette rett før det renner inn båtlaster med oppgradert modell.

Altså bør det være mulig å sikre seg bil til god pris, mot at man får "forrige modell". Downside vil sånn sett fort bli at den prisdifferansen tildels vil følge når bilen skal selges igjen, justert for endrede priser i mellomtiden.

Tenker du å beholde den lenge, så ville ikke det bekymret i det hele tatt. Er du derimot "smittet" av det viruset som heter "må ha siste av det siste", så ville jeg pøst på med kaldt vann, ventemusikk og ventepølse! ;)

Og så ville jeg ha fokusert på noe helt annet enn bil i en periode, til Juniper faktisk kommer "plutselig"...

Lenke til kommentar

Føler med deg @Complexity, det ville nok jeg og gjort i begge tilfeller. Men kommer jo litt an på prisdifferansen. Med varmepumpe får man tross alt lavere forbruk og greit bedre rekkevidde om vinteren sammenlignet med den uten, så det merker man direkte.

Med Juniper vil man nok miste stalks/arm for vindusvisker og blinklys, som jeg mener dagens TMY fremdeles har (åpen for å korrigeres om jeg tar feil), og rekkevidde-endring er det vel neppe snakk om. Men endret og mer premiumfølelse på interiør og bedre støydemping er det nok. Spørsmålet er om det er verdt prisdifferansen om et godt tilbud dukker opp.

Jeg har det ikke travelt, så for meg ville jeg nok uansett ha ventet.

Lenke til kommentar

Er så mange variabler inni regnestykket. Har en 2015 diesel stasjonsvogn jeg må kvitte meg med og, og den øker vel ikke akkurat i pris om jeg venter feks 12 mnd til.

Hm, vanskelig vanskelig. Er på ingen måte avhengig av det nyeste nye til enhver tid, men ønsker så klart å gjøre et så godt kjøp som mulig :)

Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Føler med deg @Complexity, det ville nok jeg og gjort i begge tilfeller. Men kommer jo litt an på prisdifferansen. Med varmepumpe får man tross alt lavere forbruk og greit bedre rekkevidde om vinteren sammenlignet med den uten, så det merker man direkte.

Med Juniper vil man nok miste stalks/arm for vindusvisker og blinklys, som jeg mener dagens TMY fremdeles har (åpen for å korrigeres om jeg tar feil), og rekkevidde-endring er det vel neppe snakk om. Men endret og mer premiumfølelse på interiør og bedre støydemping er det nok. Spørsmålet er om det er verdt prisdifferansen om et godt tilbud dukker opp.

Jeg har det ikke travelt, så for meg ville jeg nok uansett ha ventet.

Stalks ville jeg ikke brydd meg så veldig om, for det kommer (om det ikke allerede er kommet) 3'e parts løsninger som fikser den biffen.

Highland er en solid facelift av den gamle Model 3 på alle måter (utenom at stalks er borte) så å betale fullpris på en "gammel" Y nå ville jeg ikke gjort.  Den er jo 5 år gammel nå og basert på Model 3 som er 7 år gammel.. Tiden flyr..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (39 minutter siden):

Stalks ville jeg ikke brydd meg så veldig om, for det kommer (om det ikke allerede er kommet) 3'e parts løsninger som fikser den biffen.

Highland er en solid facelift av den gamle Model 3 på alle måter (utenom at stalks er borte) så å betale fullpris på en "gammel" Y nå ville jeg ikke gjort.  Den er jo 5 år gammel nå og basert på Model 3 som er 7 år gammel.. Tiden flyr..

Bilen er jo ikke det samme under skallet nå, som da den først kom. Det er jo nesten det første man lærer om Tesla, at de forandrer gjerne alt under skallet om det er til dems fordel! Tror derfor ikke det skiller veldig under skallet på 2024-versjonen som leveres nå, mot hva Juniper vil være om den kommer i år. Det meste skjer i fronten (ny design) og i cockpiten/interiøret.

Stalks vet jeg det kommer ettermarkedsdel på, men kan jo hende det betyr mer for @Niram, selv om hen nok ikke er veldig låst på dette slik jeg tolker det som er skrevet.

Lenke til kommentar

Jeg er vel der at jeg har lest om problematikken med at hendlene forsvinner, uten at jeg har noe erfaring eller belegg for å mene noe mer rundt det. "Antar" at det løser seg på ene eller andre måten.

Nei, skal ikke være så enkelt å bestemme seg :) 

Lenke til kommentar

Beste du gjør, er å prøvekjøre en TM3 Highland, og se om det er noe som du mener er helt greit å bruke, eller om du har sterke motforestillinger mot dette. Da vet du bedre om du bør kjøpe før Juniper kommer, eller om du da foretrekker å vente.

Når Juniper er her, blir det nok bare brukte "pre-Juniper" å få tak i. Da har nok Tesla allerede kvittet seg med alle på lager/"inventory". De har sjeldent mye biler stående utsolgt, da de selger stort sett alt de tar inn, raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spent på når Yuniper kommer ut selv og hvor store endringene blir. Kommer til å prøvekjøre den og muligens bytte ut min model 3 med den hvis ting føles riktig.  Vil ha mer plass og bakkeklaring etterhvert, men uaktuelt å kjøpe dagens model Y da jeg har tid og lyst til å se hvordan Yuniper blir først.  Har vurdert EQC også men tror ikke det blir noe av, selv om man kan få den brukt til en meget god pris nå. Ellers har jeg sjekka ut litt pickuper, men er bare å glemme mtp 5 seter og pris. Vurderer faktisk Ford Explorer også forsåvidt men tror jeg kommer til å holde meg til elbil. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 12.3.2024 den 9:11 PM):

Beste du gjør, er å prøvekjøre en TM3 Highland, og se om det er noe som du mener er helt greit å bruke, eller om du har sterke motforestillinger mot dette. Da vet du bedre om du bør kjøpe før Juniper kommer, eller om du da foretrekker å vente.

Når Juniper er her, blir det nok bare brukte "pre-Juniper" å få tak i. Da har nok Tesla allerede kvittet seg med alle på lager/"inventory". De har sjeldent mye biler stående utsolgt, da de selger stort sett alt de tar inn, raskt.

Godt tips, takk for det. Bor kun knappe 20 min unna Tesla, så skal absolutt få lånt meg en Model 3 en ettermiddag. 

Jeg tror jo innerst inne at jeg vil ha Juniper. Samtidig litt "stuck" med dieselbil nå, og ønsker ikke vente 1år+ før jeg får gjort noe med det. Akkurat solgt den andre elbilen vi hadde så begynner å få elbil-abstinenser :p

Endret av Niram
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Om matriselys fungerer er det bra greier, men autodimming av langlys har forbetringspotensiale, så det spørs kor bra det fungerer.

Det ser ut som de har fikset samtidig, noe som er helt naturlig. Det er jo en del av matrisefunksjonen at de blendede matrisene/LED'ene tennes raskt etter at de ikke lengre er i siktsonen til møtende bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...