Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Marzo said:

Tenkte mer hvis man prøver seg og gjør feil, så stopper ikke bilen før den går i husveggen. 

Da er det tryggere å få bilexperten til å gjøre det ja. Det er vertfall kjempelett.

Skal godt gjøres å feile, men folk finner på mye rart..
JustRolledIn på Youtube er flott eksempel på det. Skremmende kanal..


Men det er drøssevis av videoer som forklarer prosessen. Fremme er det superlett. Bare å banke ut noen låsesplinter så tar man ut klossene og pusser og smører dem før man setter alt tilbake. 

Bak må du sette bilen i tauemodus for at brekket skal slippe. Deretter er det bare 2 bolter på hver caliper man tar av også har man alt ute og kan pusse\ vaske å smøre og sette tilbake.

Ikke så veldig grisete jobb på Tesla heller siden det knapt er noe bremsestøv der som på andre biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Den første bremseservicen på Tesla er den viktigste, for bremsene er ikke smurt fra fabrikk..

Men det er kjempelett å gjøre selv både på Model 3 og Y. Koster vel 69kr eller så for caliperfett på biltema også trenger du ellers bare litt standard verktøy. 

Takkar, då går eg for det ved hjulskift til neste vinter når bilen er eitt år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Fremme er det superlett. Bare å banke ut noen låsesplinter så tar man ut klossene og pusser og smører dem før man setter alt tilbake. 
Bak må du sette bilen i tauemodus for at brekket skal slippe. Deretter er det bare 2 bolter på hver caliper man tar av også har man alt ute og kan pusse\ vaske å smøre og sette tilbake.


Dette gjør jeg også selv, både vår og høst når hjulene skal av likevel!

Jeg bruker normalt en halvtime å skifte fire hjul, men med pussing/smøring av bremsene i tillegg går det en halvtime til.
Hvis det haster altså! For jeg liker og kose meg med sånt som dette, og står gjerne ute i solen mens fuglene kvitrer og prater litt med naboen innimellom, så da går det fort en søndag formiddag på hele prosessen😇

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Automatisk avdugging skulle det vore mogleg å slå av. Med temperaturen stilt på 19 C blir det alt for varmt når den drar i gang. Som ofte med Tesla er det tvungen automatikk som ikkje fungerer som irriterer.

Sånne funksjoner som dette lurer eg på hvordan oppstår. Ser ikke behovet, for den bryr seg ikke om dugg. Den ser på noe annet, utetemp alene virker det som. Helt fullstendig blåst opplegg.

De eneste gangene denne driten ikke slår seg på er når det er dugg på vinduet. For eg kommer gjerne fra en treningstur og damper av, vinduene begynner å dugge, men DA skal den ikke aktivere automatisk avdugging.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

på Tesla heller siden det knapt er noe bremsestøv der som på andre biler

Hva er det som er så magisk med disse tesla-bremsene som ikke støver? Meg bekjent har mange av modellene helt standard brembo bremser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (30 minutter siden):

Hva er det som er så magisk med disse tesla-bremsene som ikke støver? Meg bekjent har mange av modellene helt standard brembo bremser.

Bremsene er kanskje vanlige men de brukes mye mindre siden du kan bremse med batteriet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Hva er det som er så magisk med disse tesla-bremsene som ikke støver? Meg bekjent har mange av modellene helt standard brembo bremser.

Som nevnt ikke noe spesielt med Tesla bremser men de brukes jo knapt så blir ikke skittent

Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 timer siden):

Då er det vel ein feil? Er ikkje service stort sett for å vedlikehalde?

Mogleg det blir gjort med andre merker òg, mens det er stort sett kun Tesla eg har lese om.

Det blir kanskje skifta bremsevæske eller noko sånt når andre merker er på service, som dekkar behovet.

Ja, ditto derfor viktig å sjekke de innimellom, enten selv eller på verksted. Bremsevæske holder vanligvis noen år, men greit å sjekke det også med jevne mellomrom. Om ikke hvert år hver 2 år.  Det viktigste er å få smurt og rengjort bremsene. 

Lenke til kommentar

Skulle gjerne tatt bremseservicen selv @Complexity, men har verken verktøyet til det eller en skikkelig plass å gjøre det på. Så da tar jeg det bare på verksted. Delvis også pga at jeg vil ha et greit kundeforhold til Tesla, men også fordi de ikke tar så voldsomt mye for jobben. Så sparer jeg meg for det orket. Akkurat det med kundeservice er veldig viktig for meg og noe som faktisk kan avgjøre om jeg velger Tesla igjen eller ikke. So far, so good!

Lenke til kommentar

Tesla er veldig ivrige på å selge inn bremseservice ved garantiarbeid for tiden, de har tydeligvis overkapasitet. "Vi kan sjekke bremsene også" sa kundebehandler, da jeg var innom for å få time for et ladeproblem. Jeg trodde først det var et gratis tilbud, men da jeg så i appen at det var vanlig bremsesmøring (som jeg hadde gjort selv nylig), kansellerte jeg den der. 1 time senere ble jeg oppringt av Tesla, som igjen tilbød bremseservice. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (5 timer siden):

Tesla er veldig ivrige på å selge inn bremseservice ved garantiarbeid for tiden, de har tydeligvis overkapasitet. "Vi kan sjekke bremsene også" sa kundebehandler, da jeg var innom for å få time for et ladeproblem. Jeg trodde først det var et gratis tilbud, men da jeg så i appen at det var vanlig bremsesmøring (som jeg hadde gjort selv nylig), kansellerte jeg den der. 1 time senere ble jeg oppringt av Tesla, som igjen tilbød bremseservice. 

Det er jo bare bra. Overkapasitet betyr nok at det er lite feil på nye Y så det blir lite garantijobbing på verkstedene. Ikke noe er bedre enn det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Jotun said:

Har en kjenning som jobber med service teamene. De har litt overskudd av teknikere nå sa han. Jobbes med å forbedre og effektivisere denne delen. De har litt å ta tak i spør du meg :p

Ja, det dukket opp en kar her på mandag uten riktig del (charge port ECU, som har feilet før,  med akkurat samme symptomer). Tok seg god tid med feilsøking som jeg ikke helt forsto poenget med. Konkluderte  med at feilen var i ladeboksen min. Lot seg overtale til å koble ladeboksen min til servicebilen. Den ladet helt fint.... Så kom det ny mann i dag. I en gammel Model S med baklyktene fulle av vann. Tok seg god tid han også, men byttet omsider ECU. Og alt vel.

 

Lenke til kommentar
ozone skrev (5 timer siden):

Med tanke på det enorme salget Tesla har, som også er økende, så må de nok bare fortsette å ansette folk!

Tesla slår meg ikkje som selskapet som tilsetter meir enn nødvendig, men heller kuttar så fort anledninga er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...