Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (37 minutter siden):

Model Y Longe Range koster nå fra 507.719 kroner (ned fra 541.927).

Egentlig tilbake til der de var en gang i fjor. Priskuttet for et år siden da jeg bestilte var enda 5000 lavere for Long Range-utgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sdf123 skrev (16 minutter siden):

Flytende nominell rente f.t. 0,99%, Effektiv rente f.t. 3,74%

Ser Tesla har billån til 0.99%. Men er det i realiteten 3.74 effektive? Er det pga gebyr eller lignende, finner ikke noe info rundt det. 

 

Ja det dreier seg nok om gebyrer som kommer på toppen, tar seg trolig ganske grovt betalt gjennom termingebyr for å kunne reklamere med 0,99% rente selv om det ikke er reelt. Kan være greit å lese nøye gjennom avtalen før en signerer noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Nimrad said:

Egentlig tilbake til der de var en gang i fjor. Priskuttet for et år siden da jeg bestilte var enda 5000 lavere for Long Range-utgaven.

Fakturaen min fra februar 2023 sier 535000 inkl. Vinterhjul og hengerf. for longrange

Så det er vel bare tilbake til gammel pris ja

Lenke til kommentar
sdf123 skrev (7 timer siden):

Ja, virker å være rimelig villedende om det faktisk er 3,74 man får. 

 

95 kroner termingebyr, og så har du kun 0,99% i 3 år. De bruker 8 år som eksempel, så da regner de nok også inn rentestigning etter 3 år.

Endret av Nimrad
Endring
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (29 minutter siden):

Fakturaen min fra februar 2023 sier 535000 inkl. Vinterhjul og hengerf. for longrange

Så det er vel bare tilbake til gammel pris ja

Mer eller mindre. https://www.tv2.no/broom/i-dag-skrur-ned-prisen-120000-kroner-pa-storselgeren/15422704/

Priser januar 2023:

Tesla kutter prisene

  • Model Y reduseres fra 519.990 til 399.990 kroner.
  • Model Y Long Range reduseres fra 559.900 til 469.990 kroner.
  • Model Y Performance reduseres fra 599.990 til 544.990 kroner.
  • Model 3 reduseres fra 409.900 kroner til 369.900 kroner.
  • Model 3 Long Range reduseres fra 494.990 til 459.990 kroner.
  • Model 3 Performance reduseres fra 534.990 til 524.990 kroner.

* Alle priser er uten avgifter.

Lenke til kommentar

Når jeg ser slik som dette.

Tesla burde ha en pop-up når bilen merker at man står og spinner lenge. 
Slik ar de som ikke kan å kjøre bil på vinteren bli tipset om å skru av antispinn eller finne terrengmodus

Skulle gjerne visst om han har originale vinterdekk også

Men blir fin click bait da

https://tv.vg.no/video/283384/forbanna-tesla-sjfr-selg-bilen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row12_pos1&utm_medium=dre-65a7cb0d773618520c858d3c

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Fantomtegningen said:

Til dere som har Mod Y (muligens Mod 3 også er relevant), hvordan er ståa på deres bil når det kommer til rust i hjulbuene?
Så denne videoen for noen dager siden poppe opp på Youtube.

 

Jeg vil ikke avskrive dette helt, men han skalet der har jo alt å vinne på pensjonen hvis alle som har kjøpt Norges suverent mest solgte bil føler de trenger rustbeskyttelse.

Han påpeker mye der som er helt likt på alle nye biler. 
 

Men det skjermfestet som mangler lakk og har begynt å ruste ser ikke bra ut i det hele tatt.

Hvis man søker så finner man også gjennomgang av Model 3 som er veldig strøkne etter 4 år i saltlake.

Jeg har tenkt å leve resten av livet mitt med biler som er nyere enn 5år så bryr meg ikke så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (59 minutter siden):

Til dere som har Mod Y (muligens Mod 3 også er relevant), hvordan er ståa på deres bil når det kommer til rust i hjulbuene?
Så denne videoen for noen dager siden poppe opp på Youtube.

 

Model 3 her; null rust ved hjulbuene eller lakken enn så lenge(kun litt over 2 år gammel bil og har foliert rustutsatte områder). Litt mer usikker på hvordan det ser ut under mtp jeg ikke har tatt understellsbehandling. Men mtp all stålen som er under bilen, frykter jeg at det kanskje har begynt så smått. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, sdf123 said:

Ja, virker å være rimelig villedende om det faktisk er 3,74 man får. 

Som @Nimrad er inne på, 3,74 % er den effektive renten over hele løpetiden på lånet. Du har kampanjerente de tre første årene, deretter markedsrente som nå ligger på drøyt 6 % vil jeg anta. Til sammen vil det gi 3,74 % rente over åtte år - gitt at dagens rentenivå holder seg.

Så det er reelt at man får 0,99 % i tre år - men: Også denne kampanjerenten er flytende, så om markedsrenten øker 0,25 %p, vil også kampanjerenten øke 0,25%p.

Endret av Skavold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (23 minutter siden):

Så det er reelt at man får 0,99 % i tre år - men: Også denne kampanjerenten er flytende, så om markedsrenten øker 0,25 %p, vil også kampanjerenten øke 0,25%p.

Eller det som kanskje er mer sannsynlig, at markedsrenten synker og du får lavere rente. Hvis prognosene til Norges Bank holder seg like så blir renten satt ned fra høsten av og allerede om et godt års tid såpass ned at du ender opp med minimumsrenten på 0,05% i to år. Da koster billånet deg i praksis en hundrelapp i måneden.

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, bzzlink said:

Jeg vil ikke avskrive dette helt, men han skalet der har jo alt å vinne på pensjonen hvis alle som har kjøpt Norges suverent mest solgte bil føler de trenger rustbeskyttelse.

Han påpeker mye der som er helt likt på alle nye biler. 
 

Men det skjermfestet som mangler lakk og har begynt å ruste ser ikke bra ut i det hele tatt.

Hvis man søker så finner man også gjennomgang av Model 3 som er veldig strøkne etter 4 år i saltlake.

Jeg har tenkt å leve resten av livet mitt med biler som er nyere enn 5år så bryr meg ikke så mye.

Skal være småligen kritisk når han jobber med anti-rust, enig med deg der.
Men er det noe i det han sier angående lakk tykkelse?

Fant en eldre tabell (usikker på om den er sketchy eller ikke, nettsiden er Ukrainsk), der det føres tykkelse på lakken på bilmodeller.

tablicza-tolshhiny-lkp-na-avtomobilyah-s

Lenke til kommentar

IMG_0017.thumb.jpeg.d2872a0b1ce44ebe90b426dfb58c2158.jpegFeil på varmetråder?

'23 mod Y LR fra Berlin.

Jeg har lagt merke til at bare halvparten av varmetrådene i bakruta blir varme. Har også sette det samme på ca. 10 tilfeldige model Y i nabolaget. (kan være at jeg har sett noen de samme flere ganger)

Skal det være sånn, eller skal jeg reklamere, noen som har hatt feilen og snakket med Tesla?

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Feil på varmetråder?

'23 mod Y LR fra Berlin.

Jeg har lagt merke til at bare halvparten av varmetrådene i bakruta blir varme. Har også sette det samme på ca. 10 tilfeldige model Y i nabolaget. (kan være at jeg har sett noen de samme flere ganger)

Skal det være sånn, eller skal jeg reklamere, noen som har hatt feilen og snakket med Tesla?

 

Sikker på at de trådene ikke er antenner ? 
På BMW har det vært slik siden 90 tallet - at de øverste trådene i bakruta er antenner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...