Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Det er ikke BMW som bestemmer dette. Og jeg kommer ikke til å kommentere spørsmål om hvorfor de , hvordan de osv. 


Jeg informerer «dere» .. Og de som har fulgt litt med vet om ISA og EU og regelverk (direktiver) om farts assistenter (limiters etc) og trafikksikkerhet som kreves av bilprodusenter (og oss) , dette går flere år tilbake , 2019,2020,2021 og fremover i steg og omfang .

Ønsker dere mere data kan dere begynne å lese på nettstedet til European Transport Safety Consul .

Og kan begynne med denne:

https://etsc.eu/eu-member-states-take-an-axe-to-digital-speed-limit-map-data/

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (30 minutter siden):

Har vi samme bil? 😅

Jeg har aldri opplevd at den klarer midlertidige skil. Jeg kjører gjennom bygningsområde hver dag på selveste E39. Det er flotte, store skilter. Jeg har aldri opplevd at den registrerer gule skilt. Sone-skilt ser den heller aldri. Gamle Leafen min var milevis bedre på dette.

Du tenker på midlertidig fartsgrense skiltene på motorveien i Stavanger? Den har aldri blitt detektert av min heller. men dette er unntaket. Ute på landet tar den alle unntatt disse opphøyd skiltene. De er håpløse.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Magnus Rydningen said:

Bilen har kunne sett skilt (Med HW3), men så vidt jeg har forstått så kan de ikke bruke dette pga patenten til MobilEye. Mulig den patenten er gått ut i USA nå og derfor kan de nå faktisk bruke denne dataen, eller så er det en del av FSD v12 som er bygget på en helt annen måte en tidligere (AI som lager AI). De som har skiltlesing nå har vel stort sett en eldre S eller X med AP1 som er MobilEye sitt system. 

Jeg har sjekket patentet for noen år siden og "krav 1" sa meg kun noe helt kamera-teknisk - kameraene på den tiden (for 20 år siden) var noe helt annet. Har ikke noe tro på at patentvern hadde noe med saken å gjøre når Tesla først skulle utvikle noe eget. Men la gå - jeg kan jo ha tatt feil.

Og det er maks 1 år forskjell på patentvern om ikke innehaveren frivillig avslutter det ulik i ulike land MobilEye er vel israelsk og om de som vanlig har søkt først i hjemlandet og ikke frivillig har gjort noe forskjell med avslutningen så skulle patentvern slutte samtidig i USA og hos oss.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (Akkurat nå):

Du tenker på midlertidig fartsgrense skiltene på motorveien i Stavanger? Den har aldri blitt detektert av min heller. men dette er unntaket. Ute på landet tar den alle unntatt disse opphøyd skiltene. De er håpløse.

Blant annet de ved IKEA. Også rett sør for Sandnes hvor det er (var?) midlertidig både 70 og 50. Jeg har snart kjørt 7000 km og min har aldri plukket opp et midlertidig skilt... Det vil si, kona har kjørt bilen uten meg litt, men jeg har aldri opplevd det.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Syar-2003 said:

Ganske sikker på det. Reglene gjelder for biler produsert etter vedtakene. Slik er det alltid.
Det er grunnen til at vi med BMW må trykke «set» knapp på rattet under acc når det er endring i fartsgrense i stedet for at det settes automatisk. BMW begrunner sperring av funksjonen med for dårlige kartdata i Norge.

Det var bare frem til i fjor sommer, ihvertfall på ix. Julioppdateringen 2022 gjorde det mulig å ta fartsgrenser automatisk uten å måtte trykke på set for å bekrefte. Den plukker opp skilt eller fra database.

21 minutes ago, ozone said:

De er ikke så dum folka i BMW😂

I mine øyne burde alle biler hatt skilt som første pri. Hvis bilen da ikke har sett ett skilt på en stund, kunne den sjekket kartdatabasen og endret fart. Helst etter en liten melding på skjermen.
For skilt endres jo i sin natur mye fortere enn databasen kan klare å følge med, så hvis det nå er slik at databasen har forrang, så skjønner jeg ingen ting.

Det er slik den fungerer (minus meldingen)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Det var bare frem til i fjor sommer, ihvertfall på ix. Julioppdateringen 2022 gjorde det mulig å ta fartsgrenser automatisk uten å måtte trykke på set for å bekrefte. Den plukker opp skilt eller fra database.

Det er ulikt på div modeller. IX har siste generasjon mobileye og har nok noe med at de åpnet funksjonen der. Tidligere versjon mobileye på i4 , ix3 og en drøss med andre 2023 modeller og eldre med driving assistant proffesional må man må bekrefte ny fartsgrense manuelt . I4 M50 (2023 modell) er min tredje bmw side 2020 hvor jeg har hatt fullt utstyrt DAAP.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

På (hvertfall min) Tesla så følger den fartsgrensa kun nedover, og eventuelt opp igjen til den første man satte. Men hvis jeg startet AP i f.eks. 50 km/t så må jeg trykke den videre opp når fartsgrensene endres.

Du skal aldri kunne påstå at bilen bestemte seg for å kjøre 70 når du selv aktiverte AP på 60. Den kjører ikke fortere enn du har godkjent.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kahuna said:

Bilen sliter alvorlig med LED-skilt. Jeg sjekket dashcam og det er tydelig at skiltene flimrer med en frekvens vi ikke kan se med det blotte øye men som føkker opp fullstendig for bilens kamera.

Ulempe med ledlys generelt. De dimmes ved at de blinker med forskjellig frekvens etter hvor mye de skal dimmes, som gjør den tricky for kamera å se. Men det er en veldig enkel og billig måte å dimme dem med.

Ofte man ser baklys på biler som blinker når de er filmet.

Var enklere før når lys blinket i 50 eller 60Hz og man bare trengte å ta høyde for å filtrere de frekvensene.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Finnes det en setting for at bilen ikke skal ha fullstendig ADHD når du må ut og skrape ruta? Åpne/lukke dør avslutter alltid hva du måtte ha satt klimaanlegget til å gjøre..

Sett den i nøytral og aktiver håndbrekket inne i Safety menyen, da kan du gå ut av bilen og lukke døren. Den vil pipe når du går ut da fordi den enda er påslått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Finnes det en setting for at bilen ikke skal ha fullstendig ADHD når du må ut og skrape ruta? Åpne/lukke dør avslutter alltid hva du måtte ha satt klimaanlegget til å gjøre..

Er det noen med en Tesla som trenger å skrape ruta lenger da? Min bil er ferdig tint og oppvarmet når jeg kommer fram til den. Koster meg kanskje en femmer i strøm og det er det definitivt verdt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ozone skrev (9 minutter siden):

Er det noen med en Tesla som trenger å skrape ruta lenger da? Min bil er ferdig tint og oppvarmet når jeg kommer fram til den. Koster meg kanskje en femmer i strøm og det er det definitivt verdt.

Funker dårlig når det er 5cm snø på ruta, eller du må dra på veldig kort varsel, eller når du bare har glemt å sette bilen til tining før du drar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke bare trykke på "keep climate on" eller hva den heter?

Enda bedre! Den må jeg lete etter. :)

En av nedsidene ved at det hele tiden kommer oppdateringer er at selv om du lærte deg bilen 100% da den var ny dukker det hele tiden opp nye ting, kunnskapen din blir utdatert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan jo bruke ganske mye strøm!

Og du kan ikke sette temperaturen til si +3° - +16 er det laveste (eller den kjøler aktiv ned).

Jeg har flere ganger ønsket meg funksjonen ¨keep non-freeze condition" når jeg har en kanne vann i bilen.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Finnes det en setting for at bilen ikke skal ha fullstendig ADHD når du må ut og skrape ruta? Åpne/lukke dør avslutter alltid hva du måtte ha satt klimaanlegget til å gjøre..

Skulle og til å nevne "keep climate on", men du kan og velge "dog mode" eller "Camper mode" som gjør mye av det samme, men litt til.

Complexity skrev (1 time siden):

Ulempe med ledlys generelt. De dimmes ved at de blinker med forskjellig frekvens etter hvor mye de skal dimmes, som gjør den tricky for kamera å se. Men det er en veldig enkel og billig måte å dimme dem med.

Ofte man ser baklys på biler som blinker når de er filmet.

Var enklere før når lys blinket i 50 eller 60Hz og man bare trengte å ta høyde for å filtrere de frekvensene.

Det er ikke noe spesielt med led-lyds, de barer opererer med en annen frekvens enn kameraet det filmes med. Da får man den effekten. Moderne videokamera kan nulle ut effekten av dette, enten i SW eller tilpasse egen frekvens til å spille i takt med ledlysets frekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...