trikola Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 2 minutes ago, Nimrad said: baserer seg på utdaterte kartdata Jepp. SVV har hastighetsreduksjoner uten skilt ved busstopp, nedlagte busstopp beholder det samme, ved passering av mange av-/påramper (E6 mot Sverige), lar bilen i AP akselerere rett foran en automatisk radarkontroll. Helt koko. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Nimrad skrev (4 minutter siden): Den ser noen skilter, men for meg virker det som den stort sett baserer seg på utdaterte kartdata. Jeg har til gode at den klarer å lese en eneste midlertidig fartsgrense eksempelvis. Min bil leser f.eks et 50 skilt som er satt opp samme dagen pga vegarbeid. Neste dag er skiltet borte og bilen kjører normalt. Men den er også "god" på å endre fart når der ikke er et skilt i kilometers omkrets, så at gamle kartdata også er et problem er det ingen tvil om. Men hvis du har en Tesla så er det merkelig at din bil vill ikke er like nazi på skilt som min... 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 ozone skrev (1 minutt siden): Min bil leser f.eks et 50 skilt som er satt opp samme dagen pga vegarbeid. Neste dag er skiltet borte og bilen kjører normalt. Men den er også "god" på å endre fart når der ikke er et skilt i kilometers omkrets, så at gamle kartdata også er et problem er det ingen tvil om. Men hvis du har en Tesla så er det merkelig at din bil vill ikke er like nazi på skilt som min... Har vi samme bil? 😅 Jeg har aldri opplevd at den klarer midlertidige skil. Jeg kjører gjennom bygningsområde hver dag på selveste E39. Det er flotte, store skilter. Jeg har aldri opplevd at den registrerer gule skilt. Sone-skilt ser den heller aldri. Gamle Leafen min var milevis bedre på dette. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Det er vel et resultat av seneste EU regler om dette med aut. fart i nye biler, det skal være vegdatabase som bestemmer, for level 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Syar-2003 skrev (Akkurat nå): Det er vel et resultat av seneste EU regler om dette med aut. fart i nye biler, det skal være vegdatabase som bestemmer, for level 3 Men Tesla er ikke level 3, den er to? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Det er vel et resultat av seneste EU regler om dette med aut. fart i nye biler, det skal være vegdatabase som bestemmer, for level 3 Kan jo gi mening, for det har da ikke tilbakevirkende kraft? At det kun gjelder biler solgt etter en bestemt dato? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 (endret) Nimrad skrev (5 minutter siden): Har vi samme bil? 😅 Jeg har aldri opplevd at den klarer midlertidige skil. Jeg kjører gjennom bygningsområde hver dag på selveste E39. Det er flotte, store skilter. Jeg har aldri opplevd at den registrerer gule skilt. Sone-skilt ser den heller aldri. Jeg har en model-3 2022 som ble levert helt i slutten av året... Men har du samme softwarenummer så skulle jo man tro at bilene oppfører seg helt likt. EDIT: Eller kanskje hardware er litt forskjellig, og dermed utelukker enkelte funksjoner? Endret 29. november 2023 av ozone Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 3 minutes ago, Syar-2003 said: Det er vel et resultat av seneste EU regler om dette med aut. fart i nye biler, det skal være vegdatabase som bestemmer, for level 3 Det kan jeg overhode ikke tenke meg. Er du sikker? At en forholdsvis ny bil skal forholde seg til en database og en litt eldre som kommer etter skal forholde seg til skiltingen? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Syar-2003 skrev (3 minutter siden): Det er vel et resultat av seneste EU regler om dette med aut. fart i nye biler, det skal være vegdatabase som bestemmer, for level 3 Det høres jo bakvendt ut. Å skifte skilter, gjøres på svært kort tid. Å oppdatere basen og så få dette spredt ut til de forskjellige bilene, der mange ikke støtter OTA på en god måte, kan jo ta lang tid. Skal produsentene da samtidig tvinges til å gi gratis oppdateringer av NAV-basen med siste funksjoner oo? Sikkert ikke dumt, men hvor lenge må de oppdatere? Biler kan jo vare i 30 + år, SW er fort "gammel" bare dager etter siste oppdatering. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 ozone skrev (2 minutter siden): Jeg har en model-3 2022 som ble levert helt i slutten av året... Men har du samme softwarenummer så skulle jo man tro at bilene oppfører seg helt likt. EDIT: Eller kanskje hardware er litt forskjellig, og dermed utelukker enkelte funksjoner? Jeg kan ikke huske når bilene ikke leste skilt for å være ærlig. Har kjørt siden 2015 på 5 forskjellige biler. Mener den leste skilt helt siden ap1 bilen jeg hadde. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 trikola skrev (1 minutt siden): Det kan jeg overhode ikke tenke meg. Er du sikker? At en forholdsvis ny bil skal forholde seg til en database og en litt eldre som kommer etter skal forholde seg til skiltingen? Vel, basert på at alle dere andre har helt andre opplevelser enn meg gir det jo nesten mening i mitt hode. Jeg fikk utlevert min bil i sommer og skiltlesing har vært så elendig at jeg har vært bombesikker på at den kun henter fra en database. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke huske når bilene ikke leste skilt for å være ærlig. Har kjørt siden 2015 på 5 forskjellige biler. Mener den leste skilt helt siden ap1 bilen jeg hadde. AP1 var MobilEye. De hadde patent på dette, så da måtte Tesla gjøre noe annet og det ble aldri like bra igjen var mitt inntrykk. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 trikola skrev (Akkurat nå): Det kan jeg overhode ikke tenke meg. Er du sikker? At en forholdsvis ny bil skal forholde seg til en database og en litt eldre som kommer etter skal forholde seg til skiltingen? Ganske sikker på det. Reglene gjelder for biler produsert etter vedtakene. Slik er det alltid. Det er grunnen til at vi med BMW må trykke «set» knapp på rattet under acc når det er endring i fartsgrense i stedet for at det settes automatisk. BMW begrunner sperring av funksjonen med for dårlige kartdata i Norge. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Nimrad skrev (1 minutt siden): AP1 var MobilEye. De hadde patent på dette, så da måtte Tesla gjøre noe annet og det ble aldri like bra igjen var mitt inntrykk. Ja det vet jeg, men jeg har opplevd at den har lest skilter like bra men at databaser har blandet seg inn de senere årene slik at den plutselig skifter fart uten ett skilt. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Salvesen. skrev (9 minutter siden): Men Tesla er ikke level 3, den er to? Level 2 og oppover da. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 1 minute ago, Nimrad said: Vel, basert på at alle dere andre har helt andre opplevelser enn meg gir det jo nesten mening i mitt hode. Jeg fikk utlevert min bil i sommer og skiltlesing har vært så elendig at jeg har vært bombesikker på at den kun henter fra en database. Da oppfører seg din bil som min (fra tidlig 2019). Har mistanke om at SVV må gi klarsignal for databasebruk og Tesla har oppfattet et signal som ennå ikke var der. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Syar-2003 skrev (1 minutt siden): Level 2 og oppover da. Ok, når kom endringen? Ser du sier noe om at bmw må ha confirm for å skifte men dette er jo noe de har valgt selv? For Tesla gjør det ikke. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Syar-2003 skrev (3 minutter siden): BMW begrunner sperring av funksjonen med for dårlige kartdata i Norge. De er ikke så dum folka i BMW😂 I mine øyne burde alle biler hatt skilt som første pri. Hvis bilen da ikke har sett ett skilt på en stund, kunne den sjekket kartdatabasen og endret fart. Helst etter en liten melding på skjermen. For skilt endres jo i sin natur mye fortere enn databasen kan klare å følge med, så hvis det nå er slik at databasen har forrang, så skjønner jeg ingen ting. 2 Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 Bilen har kunne sett skilt (Med HW3), men så vidt jeg har forstått så kan de ikke bruke dette pga patenten til MobilEye. Mulig den patenten er gått ut i USA nå og derfor kan de nå faktisk bruke denne dataen, eller så er det en del av FSD v12 som er bygget på en helt annen måte en tidligere (AI som lager AI). De som har skiltlesing nå har vel stort sett en eldre S eller X med AP1 som er MobilEye sitt system. Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 29. november 2023 Del Skrevet 29. november 2023 ozone skrev (1 minutt siden): De er ikke så dum folka i BMW😂 I mine øyne burde alle biler hatt skilt som første pri. Hvis bilen da ikke har sett ett skilt på en stund, kunne den sjekket kartdatabasen og endret fart. Helst etter en liten melding på skjermen. For skilt endres jo i sin natur mye fortere enn databasen kan klare å følge med, så hvis det nå er slik at databasen har forrang, så skjønner jeg ingen ting. Ja om det er midlertidig nedsatt grense så bør jo den ha prioritet uansett. På min AP1 Model S opplevde jeg at den fint plukket opp midlertidig 50 soner, men den var elendig på opphevde fartsgrenser da den som oftest gikk til 70 i stede for 80. Kjørte en gang forbi en utenlandsk buss som sto parkert i en 50 sone da plukket den opp 110 merket bak på den 😅 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå